Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Att storleken på barnkläder, t.ex 128, syftar till längden på barnet.
Fick lära mig det för några månader sen av en kollega när vi pratade om just barnkläder och då har jag haft barn i 11 år. Blev lite blown away men samtidigt så jäkla självklart 😄

För att fylla på det eventuellt värdelösa vetandet så heter det sättet att ange storlek centilong, dvs 128 centilong, vilket ger en ledtråd om vad som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det står ju för smör, ost och sill...

Snaps, Ost, Sill

alt.

Snaps Och Sill

Smör enbart med matje!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Snaps, Ost, Sill

Så kan man förstås säga för att vara lustig, men det är inte vad det står för. Snapsen får man beställa separat.

Permalänk
Medlem

Trodde LOL stod för laughing out loud. Visar sig att det står för lots of love 😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Frågade en kompis lite kaxigt om han visste vad Basshunter menade med "Vi sitter här i venten och spelar lite dota". Jag syftade då på att "venten" var Ventrilo, själv trodde dota var slang för dator. Jag erkände aldrig att jag inte visste vad dota var när han förklarade att det var en mod till Warcraft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Sen finns ju klassikern nattduksbord, nattygsbord, natthögs(?)bord. Samma sak som sängbord eller inte? Vad fasen heter det.

Jag har t.o.m. sett varianten nattuggsbord

Permalänk
Medlem

Att spel som använder AVX ökar CPU temperaturen väsentligt. Jag tyckte alltid det var så konstigt att vissa spel som knappt ser ut att använda CPUn fick den att gå varm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Sen finns ju klassikern nattduksbord, nattygsbord, natthögs(?)bord. Samma sak som sängbord eller inte? Vad fasen heter det. Fördelen är ju att det låter likadant så länge man inte blir synad av någon som ber en uttala det långsamt och givetvis har en annan åsikt.

Två vänner till mig hade en diskussion om det hette nattlyktsbord eller nattusbord 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Sen finns ju klassikern nattduksbord, nattygsbord, natthögs(?)bord. Samma sak som sängbord eller inte? Vad fasen heter det. Fördelen är ju att det låter likadant så länge man inte blir synad av någon som ber en uttala det långsamt och givetvis har en annan åsikt.

För tydlighets skull så är ju nattduksbord och nattygsbord båda "riktiga" ord som används synonymt om ett litet bord vid sängens huvudände.

Skrivet av cbtcp:

Jag har t.o.m. sett varianten nattuggsbord

Skrivet av twk:

Två vänner till mig hade en diskussion om det hette nattlyktsbord eller nattusbord 😄

De övriga varianterna känns däremot som hittepå...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warkem:

Frågade en kompis lite kaxigt om han visste vad Basshunter menade med "Vi sitter här i venten och spelar lite dota". Jag syftade då på att "venten" var Ventrilo, själv trodde dota var slang för dator. Jag erkände aldrig att jag inte visste vad dota var när han förklarade att det var en mod till Warcraft...

Har alltid klassifierat tredje-parts banorna till Wc3 likt Dota och Tower Defence som "Custom maps" och inte mods.
Per principen att man inte har modifierat spelklienten för att de ska köras,
har inte sett så många Morgan Freemans deffa bomben i CS 1.6.

Sen så säger ju morsan med tvetydigt uttal dota i låten/videon.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadMantiz:

SAOB är alltid intressant (IMO):

"NATTDUKSBORD äv. NATTYGSBORD
1) (†) bord för toalettsaker o. d. i (i sht kvinnas) sov- l. toalettrum, toalettbord.
2) litet bord vid huvudgärden av sängplats, avsett för nattlampa o. andra föremål som användas under natten o. numera vanl. nedtill försett med skåp för nattkärl..."

källa (SAOB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

2) litet bord vid huvudgärden av sängplats, avsett för nattlampa o. andra föremål som användas under natten o. numera vanl. nedtill försett med skåp för nattkärl..."

Sånt stinkande otyg ska man förvara bredvid huvet om nätterna?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde LOL stod för laughing out loud. Visar sig att det står för lots of love 😉

Sluta nu, det är Laughing out Loud o inget annat. Du kanske skämtade men jag förtydligar så ingen annan misstar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Nuförtiden blir ju den avvägningen en helt annan när normen är att man har ett badrum med WC, men citatet är ju ur en historisk ordbok...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Du får gå ut till utedasset om du ska göra det mer stinkande. Ett "nattkärl" är tänkt att pinka i. Det här handlar ju om den tid då alla (ännu tidigare ingen) hade vattenklosett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du får gå ut till utedasset om du ska göra det mer stinkande. Ett "nattkärl" är tänkt att pinka i. Det här handlar ju om den tid då alla (ännu tidigare ingen) hade vattenklosett.

När jag var barn hade vi utedass och då var en potta (ett nattkärl) vid sängen en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

"Cinder Ella" och "Ask Ungen" hade jag inte reflekterat över förrän jag var typ 35

Jag trodde snarare Askungen var As-Kungen när jag var liten av någon anledning

Cruel_la de(-)Vil, reflekterade inte över det för ens jag var närmare 30.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nyligen fick jag reda på att Beijing och Peking är namn på samma stad, och här i Sverige använder vi både och.

https://omni.se/sok?q=Beijing&tab=articles
https://omni.se/sok?q=Peking&tab=articles

Visa signatur

😑

Permalänk
Avstängd

Att druvsocker oftast tillverkas av majs. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Man kan ju även kalla det för vad det är?
Ett överfyllt bord där man nästan får rum med det man vill lägga på det!

Skrivet av rwxr:

Att glassbilen bara spelar sin melodi när dom har helt slut på glass. Pappa lärde mig detta när jag var 3 år gammal.

Haha.
Smart farsa!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Sluta nu, det är Laughing out Loud o inget annat. Du kanske skämtade men jag förtydligar så ingen annan misstar sig

Det är en skrämmande stor del som tror och använder det som lots of love utanför nörd kretsar och det funkar på båda sätt 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tills jag va kanske 15 eller ngt så trodde jag att Maskroser va döda maskar ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är en skrämmande stor del som tror och använder det som lots of love utanför nörd kretsar och det funkar på båda sätt 😉

Aldrig sett det användas så förutom i typ memes av äldre amerikanare.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

lol

Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Vafan!

Permalänk
Medlem

Att Afrika är en kontinent och inte ett land.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har sett det flertalet gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upp i pinsamt hög ålder trodde jag att det hette hangla i stället för handla!

Permalänk
Medlem

Att Russin är vindruvor, japp det var antingen detta eller förra året jag fick den uppenbarlesen. Pinsamt värre.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Skrivet av fragande:

En löjlig en, men var alldeles för gammal innan jag insåg att Digestivekex bokstavligen är det engelska ordet och inget påhittat varumärkesnamn. Man har ju uttalat det på svengelska sedan man var en liten palt ("digg-e-stive") så det kopplade inte. Tydligen togs de från början fram för att hjälpa med just matsmältning

Hah jag brukar på skämt uttala det med engelska för att det låter så osmakligt, hade aldrig slagit mig att det faktiskt var taget från Engelskan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En kompis berättade att hon trodde det hette "sitta på kuk" tills hon var typ 35 år.

Haha, hon måste haft elaka vänner om hon trott det under så lång tid: "*fniss* Okej, ingen berättar för Lena att det heter 'sitta på huk'!".