Permalänk
Medlem

CDON Reklamation

Hej Sweclockers ,

Jag köpte en NY XBOX Elite Kontroll V2 utav cdon förra året.

Nu för 2veckor sedan så blev ena LR knappen lite svår och trycka ner , så skickade in till CDON för reklamation.

Nu får jag tillbaka kontrollen med svaret att någon har varit inne i kontrollen och sealen är bruten på insidan utav kontrollen , o att de inte lagar kontrollen

Jag har inte öppnat kontrollen vet inte ens hur man öppnar kontrollen.

De bara fråntar sig ansvaret.

Vad ska jag göra ?

ARN ?

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Avstängd

Var det CDON som sålde den eller någon via deras marketplace. Jag antar att du köpte "direkt från CDON"?

Dessvärre kommer detta bara att lösa sig genom att du går till pressen och/eller domstol. Civilrättsfall?

Tyvärr trampar många storföretag på oss konsumenter för de VET att majoriteten av konsumenter ej kommer att orka hålla på med sådana här reklamationsfall. Det blir bara ändring på detta när fler konsumenter tar tag i det hela och gör det som tyvärr måste göras vilket känns lite lökigt så klart: gråta ut press och i domstol.

Jag känner exempelvis en snubbe som bedriver eget AB sedan två år tillbaka som har blivit trampad på av Telia (fått tillagda mobilabonnemangstjänster i över ett år som han ej bett om och numera en sammanlagd räkning på 35 lax när det mer korrekta är runt 4,5 lax) där han tänker eskalera det med advokater och allt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

CDON sålde direkt , o deras tekniker kollade på kontrollen , nu dessutom har kontrollen massa repor på sig osv , när jag skickade in kontrollen var den som ny.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

Det är väl vettigt att kolla med ARN, ja.

Det verkar inte vara så lätt att öppna dem.

Skrivet av retrocc:

CDON sålde direkt , o deras tekniker kollade på kontrollen , nu dessutom har kontrollen massa repor på sig osv , när jag skickade in kontrollen var den som ny.

Tog du bilder?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tog bara bilder på ovansidan där man ser knappen , hade inte det blekaste att de skulle hantera en kund såhär.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retrocc:

CDON sålde direkt , o deras tekniker kollade på kontrollen , nu dessutom har kontrollen massa repor på sig osv , när jag skickade in kontrollen var den som ny.

"Tekniker", jo tjena. Var det avhoppade Pelle från Elprogrammet på gymnasiet som fått 2 veckors "teknisk supportutbildning"? Påminner om Apples "Genius"-supporttitlar. Massa marknadsjippo och rent skitsnack helt enkelt.

Jag har själv arbetat som "teknisk support" hos ett telekommunikationsbolag i Sverige där man fick typ 2 eller 4 veckors "utbildning" och sedan var man så kallad "teknisk support".

När jag tänker "tekniker" så tänker jag mer i stil med en bilmekaniker eller till exempel nätverkstekniker - dvs., någon som faktiskt kan vara inne och pilla i bilen eller i nätverket så att någonting nytt faktiskt händer.

Jag undrar vad de gjorde med din kontroll? Bara repade lite på den och skickade tillbaka?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Tekniker", jo tjena. Var det avhoppade Pelle från Elprogrammet på gymnasiet som fått 2 veckors "teknisk supportutbildning"? Påminner om Apples "Genius"-supporttitlar. Massa marknadsjippo och rent skitsnack helt enkelt.

Jag har själv arbetat som "teknisk support" hos ett telekommunikationsbolag i Sverige där man fick typ 2 eller 4 veckors "utbildning" och sedan var man så kallad "teknisk support".

När jag tänker "tekniker" så tänker jag mer i stil med en bilmekaniker eller till exempel nätverkstekniker - dvs., någon som faktiskt kan vara inne och pilla i bilen eller i nätverket så att någonting nytt faktiskt händer.

Jag undrar vad de gjorde med din kontroll? Bara repade lite på den och skickade tillbaka?

Det undrar jag också , vad ska jag bända upp en kontroll som har garanti , det säger väl sig själv.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

De använder sig av något som heter GODSINLÖSEN https://www.giabnordic.se/sv/ vid reklamationer.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Avstängd

Jag är intresserad av var denna "seal" sitter, och hur de öppnat och kontrollerat den utan att själva bryta den

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag är intresserad av var denna "seal" sitter, och hur de öppnat och kontrollerat den utan att själva bryta den

Exakt vad jag tänker , bryter man sealen när man öppnar kontrollen ?

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/XEH9Va5nkxQ

Kanske går att se där.

Riktigt trist. Jag tror inte deras tekniker som hanterar alla slags returer och ärenden, vad det verkar vara, har koll på varje enskild produkt som kommer in. Förmodligen vet de inte ens vad de snackar om.

Gick det inte att lämna in direkt till Microsoft?

Permalänk
Medlem

Jag trodde de skickade till microsoft direkt , men vad tycker ni jag ska göra gå til ARN ?

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av retrocc:

Jag trodde de skickade till microsoft direkt , men vad tycker ni jag ska göra gå til ARN ?

https://youtu.be/XEH9Va5nkxQ

Kanske går att se där.

Riktigt trist. Jag tror inte deras tekniker som hanterar alla slags returer och ärenden, vad det verkar vara, har koll på varje enskild produkt som kommer in. Förmodligen vet de inte ens vad de snackar om.

Gick det inte att lämna in direkt till Microsoft?

En seal ska inte räcka vad jag vet men det finns insatta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

https://youtu.be/XEH9Va5nkxQ

Kanske går att se där.

Riktigt trist. Jag tror inte deras tekniker som hanterar alla slags returer och ärenden, vad det verkar vara, har koll på varje enskild produkt som kommer in. Förmodligen vet de inte ens vad de snackar om.

Gick det inte att lämna in direkt till Microsoft?

2:07 i klipper=Teknikern på CDON^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

2:07 i klipper=Teknikern på CDON^^

Haha.

Det företaget de använder kan ju inte vara experter på allt. Helt sjukt att inte använda sig av specialister egentligen. Känns som CDON tagit en dumsnål lösning.

Permalänk
Medlem

Anmäl till ARN.
det här med "no guarantee if seal is broken" skiten är ren BS, du har såpass starkt konsumentskydd i sverige och EU att det inte betyder något, det som måste bevisas är att felet beror på handhavandefel och har du pratat sanning, så får du en ny på garanti efter att ARN hört av sig.
kan du lägga upp före och efter bilder på repor?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag anmäler till ARN imorgon . Återkopplar här hur det går.

Men kommer inte ge mig.

SISTA GÅNGEN JAG HANDLAR FRÅN CDON , avslutar kontot där efter detta är löst.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av retrocc:

Jag anmäler till ARN imorgon . Återkopplar här hur det går.

Men kommer inte ge mig.

SISTA GÅNGEN JAG HANDLAR FRÅN CDON , avslutar kontot där efter detta är löst.

Det är inte problemfritt att vända sig till Microsoft (dels att gå bakom CDON, dels att någon redan öppnat handkontrollen) men jag hade försökt med det också. Annars kan du få vänta ett halvår på en eventuell lösning genom ARN.

Permalänk
Medlem

Ok ska kolla med microsoft också , trodde nämligen cdon skulle skicka kontrollen dit.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av retrocc:

Hej Sweclockers ,

Jag köpte en NY XBOX Elite Kontroll V2 utav cdon förra året.

Nu för 2veckor sedan så blev ena LR knappen lite svår och trycka ner , så skickade in till CDON för reklamation.

Nu får jag tillbaka kontrollen med svaret att någon har varit inne i kontrollen och sealen är bruten på insidan utav kontrollen , o att de inte lagar kontrollen

Jag har inte öppnat kontrollen vet inte ens hur man öppnar kontrollen.

De bara fråntar sig ansvaret.

Vad ska jag göra ?

ARN ?

Du skriver ”reklamation”. Har alltså garantitiden passerat?

Om så är fallet så lär du inte komma någonstans med att kontakta ARN misstänker jag. Garantin har passerat och nu ligger det på dig att bevisa att felet var där från början eftersom det är frågan om en reklamation. Det blir troligen svårt för dig att bevisa att det inte är du som har skruvat upp kontrollen samt att felet är ett ursprungsfel vilket gör att ”ord står mot ord”. Det innebär att ARN aldrig ens kommer driva ärendet.

Om du har garantin kvar så är det upp till företaget att bevisa och här påstår företaget att du har öppnat kontrollen vilket blir svårt att motbevisa från din sida.

Ett moment 22 som du lär få svårt att vinna i min mening. Riktigt uselt av företaget om det är så att de kör med fulspel, men det kan jag inte säga något om eftersom återigen ”ord står mot ord”.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Du skriver ”reklamation”. Har alltså garantitiden passerat?

Om så är fallet så lär du inte komma någonstans med att kontakta ARN misstänker jag. Garantin har passerat och nu ligger det på dig att bevisa att felet var där från början eftersom det är frågan om en reklamation. Det blir troligen svårt för dig att bevisa att det inte är du som har skruvat upp kontrollen samt att felet är ett ursprungsfel vilket gör att ”ord står mot ord”. Det innebär att ARN aldrig ens kommer driva ärendet.

Om du har garantin kvar så är det upp till företaget att bevisa och här påstår företaget att du har öppnat kontrollen vilket blir svårt att motbevisa från din sida.

Ett moment 22 som du lär få svårt att vinna i min mening. Riktigt uselt av företaget om det är så att de kör med fulspel, men det kan jag inte säga något om eftersom återigen ”ord står mot ord”.

Japp väldigt svårt , de har väl klurat ut att de vinner sådana här ärenden lätt , Finns garanti kvar , återigen varför skulle jag öppna o riskera o förstöra en kontroll med garanti på , hade aldrig kunnat tro att man skulle bli behandlad på detta sättet.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retrocc:

Japp väldigt svårt , de har väl klurat ut att de vinner sådana här ärenden lätt , Finns garanti kvar , återigen varför skulle jag öppna o riskera o förstöra en kontroll med garanti på , hade aldrig kunnat tro att man skulle bli behandlad på detta sättet.

Jag tror hans poäng var att om det är garanti kvar så är det ett garantiärende, inte en reklamation.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Anmäl till ARN.
det här med "no guarantee if seal is broken" skiten är ren BS, du har såpass starkt konsumentskydd i sverige och EU att det inte betyder något, det som måste bevisas är att felet beror på handhavandefel och har du pratat sanning, så får du en ny på garanti efter att ARN hört av sig.
kan du lägga upp före och efter bilder på repor?

Det var ju åtminstone tidigare stora problem med mobiltelefoner där serviceföretag pekade på ”vattenskada” vilket medförde att försäkringsbolagen inte betalade ut krona för dessa med just hänvisning till vattenskadan. Detta trots att kunden inte hade haft telefonen i närheten av vatten. Så nog går det för företaget att luras alltid.

I det här fallet kan ju företaget definitivt skylla på att kontrollen är öppnad och att det är användaren själv som orsakat skadan. Samma sak händer ju med grafikkort. Om man själv öppnar och manipulerar ett grafikkort så förfaller garantin. Inget märkligt.

Med det sagt så har man som kund inte alltid så lätt att hävda sin rätt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det var ju åtminstone tidigare stora problem med mobiltelefoner där serviceföretag pekade på ”vattenskada” vilket medförde att försäkringsbolagen inte betalade ut krona för dessa med just hänvisning till vattenskadan. Detta trots att kunden inte hade haft telefonen i närheten av vatten. Så nog går det för företaget att luras alltid.

I det här fallet kan ju företaget definitivt skylla på att kontrollen är öppnad och att det är användaren själv som orsakat skadan. Samma sak händer ju med grafikkort. Om man själv öppnar och manipulerar ett grafikkort så förfaller garantin. Inget märkligt.

Påminner mig om en laptop jag köpt och skickade in till inet. Skärmen på den hade nån fet missfärgning mitt i. 2 veckor senare fick jag tillbaks den, missfärgningen var ännu större, och de sa bara "vattenskada" och sket i den. Hade aldrig varit i närheten av nått vatten. -_-

Edit: Detta var då några år sedan. Skulle kanske tänkt till lite när butiken på sveavägen lämnade ut den igen utan att jag behövde legitimera mig^^

Permalänk
Skrivet av retrocc:

Nu får jag tillbaka kontrollen med svaret att någon har varit inne i kontrollen och sealen är bruten på insidan utav kontrollen , o att de inte lagar kontrollen

Jag har inte öppnat kontrollen vet inte ens hur man öppnar kontrollen.

Kan de ha sålt kontrollen till någon annan som öppnat den och sedan returnerat den innan du köpte den?

Skrivet av TKD_1337:

Annars kan du få vänta ett halvår på en eventuell lösning genom ARN.

Är det inte så att näringsidkaren "skälig tid" (en månad?) på sig att åtgärda felet? I så fall kanske man kan köpa en ny kontroll efter en månad och så får den ursprungliga kontrollen lämnas tillbaka till säljaren efter att ARN:s process är avslutad med återbetalning av pengarna (hävning eller täckningsköp beroende på vilket som är förmånligast). I så fall blir det förstås mer konstnader för butiken än om butiken bara ska åtgärda felet, men det är ju butiken som försatt sig i den sitsen genom att inte åtgärda felet från första början.

Permalänk
Avstängd

Företagen hittar enkla kryphål som inte går att bevisa på något sätt.
Att det är vattenskada i en telefon kan bero på att det varit fuktigt väder och temperaturen har skiftat, ibland räcker det. Nu har det väl blivit lite bättre på den fronten men fortfarande inte bra.
Att säga att en sealing är bruten är inget som du någonsin kan bevisa att den inte var innan du skickade in den men reporna känns lättare även om man som en normal människa inte fotar allt som man skickar in då man faktiskt litar på företaget som ska ta hand om reklamationen.
En pryl för under 1500 kr är mer eller inte ens värd att öppna för ett företag utan det är enklare och billigare att bara skicka en ny. Hanteringen av ärendet kostar mer än att bara skicka en ny. Att sen dessutom lägga tid på att öppna upp och kontrollera kostar ännu mera.

Trist och hoppas det löser sig även om det är ett jädra skit och strul.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer , det blev helt tyst från GIAB "GODSINLÖSEN" sida när jag skrev att jag vill att någon chef/teamlead från CDON kontaktar mig. Sista kommentar ärendet 'är avslutat vi kan inte göra mer.

Vet inte ens om CDON sett hur GIAB behandlat mig.

Eftersom CDON är väldigt svåra o få kontakt med ringde jag QLIRO igår , de blev väldigt flörvånad över hur mitt ärende har blivit hanterat och skulle kontakta CDON åt mig.

Uppdaterar er här sedan hur det går.

//Anders

@stefflo @PeoplesMC @AplAy @Lagerlöf @TKD_1337 @moonblase

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

Tog flera månader o få svar ,

Tyvärr så vill inte CDON ta ansvar utan de står fast o skyller på att jag öppnat kontrollen vilket jag INTE har gjort varför ska jag öppnat en kontroll för 2000kr som fortfarande har garanti , slutade med att jag avslutade mitt konto hos CDON i veckan medlem sedan lång tid tillbaka och handlat en hel del , kommer ALDRIG i hela mitt liv handla från CDON igen

@stefflo @PeoplesMC @AplAy @Lagerlöf @TKD_1337 @moonblase

//Anders

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||