Tips på streaming av 4K-filmer i matroskaformat

Permalänk

Tips på streaming av 4K-filmer i matroskaformat

Hej! Jag behöver råd hur jag kan streama 4K-filmer från datorn där de just nu ligger på 4 HDD á 4TB. Jag har en tidigare streamat 1080p-filmer PC->TV med hjälp av en Chromecast Ultra men dessa tyngre 4K-filmer med DolbyVision/HDR10+ och Atmos klarar inte min Chromecast att streama. Jag vet inte om det är för att Wifi är kasst eller om min dator är för seg. Filmerna ligger i rangen 20-100GB och de flesta är runt 80GB.

Jag har sett att många pratar om HTPC/Nvidia Shield men vad jag förstått det som är dessa bara vanliga "datorer" med ett förinstallerat OS direktkopplat till TV med typ HDMI. Jag känner att jag måste ta och lägga mina filmer/serier på ett ställe så att de nås av TV via HDMI-kabel, typ en enkel lagringsserver som står vid TV och som är kopplad och delad till mitt LAN så att jag kan administrera innehållet via min PC. Min TV stödjer inte i dagsläget varken DolbyVision, HDR och jag använder de inbyggda högtalarna så visst kommer jag inte kunna få ut allt av filmerna men tanken är att jag ska uppgradera TV i framtiden.

Jag har testat Plex med att installera en Plexserver på PC men den kunde inte streama någon av mina filmer av någon anledning. Kan jag behöva någon typ av filserver, NAS kanske? Och sen en mediaserver som är ansvarig för att transcoda filmer till TV? Som ni läser är jag inte bra på detta så råd uppskattas verkligen!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Plex har stöd för mkv (Matroska), men Matroska är endast en container och kan innehålla i princip vadsomhelst. Sannolikt är det någonting med formatet av dina filmer som strular, alternativt filstrukturen. Själv tycker jag att det är smidigare att streama via Plex från valfri enhet än att mecka med HTPC och liknande lösningar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din TV stöder inte HDR så Plex kommer försöka hårdvarutranskoda till SDR, det äter upp din CPU så inåt helvete. Deras första regel är att aldrig transkoda 4K.

Din TV har inte stöd för HDR/Atmos osv men du vill spela upp iaf?
Pröva kabel!

Rätt säker på att en 4K-TV (Med HDR etc) behövs
https://allaboutchromecast.com/how-to-use-chromecast-ultra-to...
https://www.cordcuttersnews.com/chromecast-vs-chromecast-ultr...

Citat:

You can also watch content in 4K high-dynamic-range (HDR) quality with your Chromecast Ultra, as long as you have an HDR-compatible TV. Remember, not all 4K TVs offer HDR streaming, so it’s not guaranteed.