Kunder lurade genom CDON Marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

För att få köpet överstökat? Som privatperson, varför ens tänka tanken på faktura? Fakturor måste också betalas

Men annars kan man gå ett steg tillbaka och fundera varför bankerna inte bara markerar alla transaktioner sedan en tid tillbaka och trycker på "ångra", nu när allt ska vara elektroniskt.

Vi brjkar tänka som så att det är enklare att få en faktura riven än att få pengar återbetalade om varan inte kommer eller om den inte passar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tvärtom.
Handlar alltid på faktura.

Får man ingen produkt, så får företaget inga pengar.
Varför förskottsbetala i god tro om man inte måste?

Här är den stora skillnaden att Amazon verkligen sätter kunden först, åtminstone i Sverige.
Stöter man på någon form av problem så tar du det med kundsupporten sedan är problemet löst.

CDON har betett sig betydligt mindre seriöst än Amazon sedan flera år tillbaka när de började med sin marknadsplats.

Jag tar också faktura eller kreditkort, varför ska jag ligga ute med pengar? Det enda jobbiga är att om företaget använder en extern lösning så som Klarna, Qliro
, Paynova då det görs kreditupplysning då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

För att få köpet överstökat? Som privatperson, varför ens tänka tanken på faktura? Fakturor måste också betalas

Men annars kan man gå ett steg tillbaka och fundera varför bankerna inte bara markerar alla transaktioner sedan en tid tillbaka och trycker på "ångra", nu när allt ska vara elektroniskt.

Wait what..?

Är det inte en självklarhet att det är bättre att betala med faktura / kreditkort där det är möjligt? Självklart ska även fakturor betalas.. men sen. Efter leverans. Generellt bara jättekonstigt att direktbetala om alternativ finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

För att få köpet överstökat? Som privatperson, varför ens tänka tanken på faktura? Fakturor måste också betalas

Har man inga pengar så ska man ju inte handla såklart, där hjälper ju inte fakturan. För egen del handlar det enbart om säkerhet. Jag vill inte betala förens jag har varan i handen. Det är varför jag använder Klarna (trots att jag gillar dom mindre och mindre). Utan det hade Klarna inte haft något som helst syfte för mig.

Skrivet av g146:

Men annars kan man gå ett steg tillbaka och fundera varför bankerna inte bara markerar alla transaktioner sedan en tid tillbaka och trycker på "ångra", nu när allt ska vara elektroniskt.

Det är väl juridiskt ganska svårt för en bank att "ångra" helt legitima transaktioner. Så länge inget annat fel har begåtts så är ju själva transaktionen ok enligt bankens mått även om pengarna hamnade hos en scammer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hesti:

Hur vet vi att kunderna ens blivit lurade? Det är väl inte särskilt ovanligt med försenade leveranser.

Du menar utöver paketförsändelser där den egentliga varan skulle legat, fast som istället innehöll denna lapp i?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

har själv ruttnat helt på hur proshop, computersalg, cdon osv listar alla produkter som mer eller mindre är "hög efterfrågan" som "i fjärrlager" men varje gång man beställer och väntar 1 vecka får man veta att produkten defakto inte finns i fjärrlagret, tror ni lagerstatusen ändras efter det? nope, det fortsätter stå på sajten att produkten finns i fjärrlager för att locka fler köpare/bokare.

jag antar att återförsäljare har börjat köra dessa knep för att dra in extra bokningar, de flesta avbokar nog men 10% låter sina beställningar ligga vilket gör det till en win för återförsäljarna över de andra som spelar reko och faktiskt visar riktiga lagersaldon.

cdon är helt klart värst i denna kategori, allt finns i lager hela tiden, prisjakt/pricerunner borde blockera cdon.

Permalänk
Medlem

Kan känna lite att folk for skylla sig själva, att spontanköpa något som är ett par hundringar eller tusingar billigare vad andra etablerade butiker tar så bör man fundera ett varv till.
Om det dessutom sedan är så att en majoritet av butikerna inte har varan i lager, men butiken som säljer den billigast verkar ha det och som dessutom har en rätt amatörmässig sida (det står ju på CDON vem som säljer varan) så bör man även då fundera ett varv till.

Är lite trött på alla offerkoftor som ringer aftonbladet då deras fynd inte visade sig vara ett fynd utan att dom blivit blåsta eller som i detta fall, att varan kommer levereras först senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Hur då? Ge mig tusan på att du får en fin summa pengar av CDON om du kommer fram till en lätt och billig lösning.

Är väll inte så svårt?
Man kollar upp bolaget, när är det regristrerat, hur ser deras ekonomi ut, vem äger bolaget, vilka sitter i styrelsen, man kollar upp vad det är för folk. Ev ringer man folk i branchen och frågar folk man känner om bolaget/personerna. Göra en allmän google söking om bolaget, se vad som dyker upp.

Tar inte alls lång tid.
Så gör vi när vi skall göra affärer med någon ny.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Alla andra har ju lika stort utbud gemensamt, desutom ska garantier osv hanteras av företaget som sålt varan.
CDON är bara en halick som tar ut en extra avgift för inget av värde.

Så nåt utbud har dom inte, andra har utbud, support har dom inte heller.

Jag tycker också illa om CDON numera, speciellt när de agerar mellanhand, MEN, om nu CDON täcker förlusterna för köparna så har ju CDON tillfört värde. Dock skulle jag inte köpa via CDON längre med direktbetalning annat än för skitbelopp.

Skrivet av kelthar:

Alltså, en sak ska du ha klart för dig. Inet är SÅ JÄVLA BRA att jag fäller en tår när jag tänker på det.

Jag har köpt för många tusenlappar på Inet, har dem 5 minuter bort, klart bra butik. Men även Inet har väl kursat genom åren och orsakat problem för kunder, men det var längesedan nu. Handlade där första gången typ 2001-2002 på Ringön tror jag, jäkla projekt att ta sig dit utan navigator och appar, hade en taxikarta. Skulle handla EDO-minnen, men de funkade inte i min dator, dock fick jag returnera dem. Så jag har alltid haft mestadels positiva erfarenheter, och bättre erfarenheter på senare år.

Skrivet av EwlSpirit:

Wait what..?

Är det inte en självklarhet att det är bättre att betala med faktura / kreditkort där det är möjligt? Självklart ska även fakturor betalas.. men sen. Efter leverans. Generellt bara jättekonstigt att direktbetala om alternativ finns.

Ja, det tycks ju inte heller som att man är garanterad sin vara om man direktbetalar. På Elgiganten, ASUS-routern förra året, blev ju betalningen reggad tidigare om man gick via Klarna faktura. Jag är mer bekymrad för konkursrisk när jag handlar än ren scam. Och jag tror dessutom att företag som "räknat på det" hellre skickar varor till folk som tagit på faktura än till folk som redan betalat, om lagersaldot inte riktig räcker till eller om varor inte hinner skickas från lagret fort nog pga överbelastning.

F.ö vanligt att företag som är på väg att kursa har taskigt lagersaldo och inte kan leverera saker de sålt, och det de HAR på lager och redan ÄR sålt skickas inte till köparna utan säljs en gång till, antingen över disk eller till annan verksamhet. Rätt surt om man har köpt en TV och den inte levereras trots att den står på deras jäkla lager, och sedan kursar allt och TVn? Nja, banken ska ju ha sina pengar först. En kompis blev av med en sak han lämnat in för reparation, tror det var kronofogden som lade beslag på allt under taket i den verksamheten (som jag glömt bort namnet på).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Gick genast in på mobileshop.se. Hade aldrig handlat på den sidan, den ser skum ut rakt av. Tar hellre en kändare aktör. Men om folk har använt sig av cdon.com och ändå fått saker via mobileshop så vet jag inte vad jag ska säga...

Finns inget telefonnummer till support, och en slagning på allabolag.se med deras organisationsnummer 559205-3259 så ser det inte direkt legitimt ut. Det är inte en lite bristande kontroll, det är ingen kontroll ifrån CDON's sida.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Lite spekulation från min sida, men det är ju möjligt att det är så det funkar. Du betalar till cdon, och de betalar den egentliga säljaren först när varan levererats. Kan ju vara just därför säljaren istället för att skicka beställd vara skickade dessa brev som informerade om försenad leverans...för att vid uthämtning av brevet flaggades varan som levererad, och cdon släppte därmed pengarna till säljaren.

Det lär vara exakt så denna scam är designad

Har det inte varit en större datorscam mer eller mindre varje år kring jul?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Drygt, ju äldre man blir desto mer satsar man på kända butiker. Nya obskyra butiker som är ett par hundra kronor. Det man måste förstå är att det inte är bara priset för varan man betalar, utan även service och eventuella garanti/reklamationåtagande. Huvudtesen är att butiken har betydligt mer att förlora om jag klagar, än tvärtom. Det betyder stora butiker som är rädda om sitt rykte.

Permalänk

CDON var intressant för mig för flera år sen, tyckte den fungerade bra. Men inte nu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

har själv ruttnat helt på hur proshop, computersalg, cdon osv listar alla produkter som mer eller mindre är "hög efterfrågan" som "i fjärrlager" men varje gång man beställer och väntar 1 vecka får man veta att produkten defakto inte finns i fjärrlagret, tror ni lagerstatusen ändras efter det? nope, det fortsätter stå på sajten att produkten finns i fjärrlager för att locka fler köpare/bokare.

Computersalg har jag handlat ganska många USB-sladdar och andra USB-grejer av. Aldrig stött på något problem. Kan inte heller dra mig till minnes att jag skulle blivit vilseledd avs. lagerstatus. Har alltid stått fjärrlager up front på de grejer som de inte haft i sitt eget lager. Ska dock erkänna att jag skulle dra mig lite för att beställa grafikkort osv därifrån. Men där kan jag ändå mest bara tänka mig beställa från Inet, Webhallen, Netonnet och Komplett i de fallen.

Hur som helst slutade jag direkt beställa grejer från CDON när de började med sin market. Tycker det blir oseriöst med detsamma. Men redan tidigare än så började jag tycka att deras köpupplevelse var signifikant sladdrig. Nu beställer jag hellre från utlandet än från CDON på de grejer som enbart CDON har i sortimentet avs. Sverige.

Permalänk
Medlem

CDON var bra när optisk media fortfarande var en grej pg.a. utbudet. Nu skulle jag inte köpa därifrån då supporten inte är den bästa om man läst vad andra råkat ut för.

Permalänk
Medlem

Det är därför (när möjligt) man handlar på faktura. Visst är det bedrövligt av CDON, men idag går det inte att lita på någon tyvärr. Klarna-kortet funkar också bra ifall faktura inte finns och man inte vill betala för något i förväg, även fast jag vet att de flesta avskyr klarna.

Permalänk
Avstängd

Ja, försenade leveranser när det kommer massor av ordrar är inte ovanligt.
***bort/mod***

Personuppgifter /Kent, forumledare
Permalänk
Sötast
Skrivet av g146:

För att få köpet överstökat? Som privatperson, varför ens tänka tanken på faktura? Fakturor måste också betalas

Att betala på faktura eller direktbetalning är ju i princip lika många klick oavsett.
Skillnaden är att du inte ligger ute med pengarna i hopp om en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Finns inget telefonnummer till support, och en slagning på allabolag.se med deras organisationsnummer 559205-3259 så ser det inte direkt legitimt ut. Det är inte en lite bristande kontroll, det är ingen kontroll ifrån CDON's sida.

Ja jag håller med. Man kan inte ha undersökt bolaget noggrant.

Tanken med CDON marketplace och Fyndiq är god.

Små tillverkare/importörer och säljare ska kunna sälja deras varor genom en stor plattform istället för att annonsera själva.

Hos CDON så står det under lägg i varukorg: Säljs och skickas av CDON
Gör det inte det så är det nån annan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

För att få köpet överstökat? Som privatperson, varför ens tänka tanken på faktura? Fakturor måste också betala

Konstigt fråga med tanke på senaste tidens hårdvarubrist. Inte alla som uppskattar att ligga ute med 10-20 000 ett obestämt antal månader.

Personligen kan jag betala med kort om det handlar om hundralappar. Snackar vi tusenlappar så finns det inte en suck att jag köper på något annat än faktura nu för tiden.

Det är ju för ens egna säkerhet.

Permalänk
Medlem

CDON har sedan ett par år tillbaka varit ett "NO GO" för mig, deras regler är att CDON's kundsupport inte tar i ett ärende som tillhör en aktör på deras plattform. Kontentan är att aktören kan göra vad den behagar...
En riktigt sjuk hantering av CDON då även ett barn förstår vad det leder till.

Att CDON nu reagerar är enbart för att det har kommit ut i pressen = dammage hantering från ett "företag?" som för många år sedan borde gått i graven.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hesti:

Ja, försenade leveranser när det kommer massor av ordrar är inte ovanligt.

Fast vänta lite. Företag skickar väl knappast försenelsebrev i de paket som ämnats för själva produkten. Läste du verkligen nyheten?

"Köpare har istället mottagit försändelser fyllda med ursäkter om försenare leveranser, samtidigt CDON:s system i och med dessa utskick markerat de köpta produkterna som levererade."

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hesti:

Ja, försenade leveranser när det kommer massor av ordrar är inte ovanligt.

Men ingen POSTAR en förseningslapp istället för en vara? Information om förseningar skickas på mail.
Antar att du trollar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Har inte handlat av CDON på 9 år.

Vid Oktober-december 2011 började det gå utför med detta skräpföretag och vintern 2012 var hela internet och mängder av forum nedlusat med klagomål om CDON om att kunder inte fick varor, ingen kundservice, ingen support och de svarade aldrig i telefonen eller svarade på mail. Vissa kunder fick vänta upp till 4 månader, om de fick varor överhuvudtaget. Media skrev även om CDON när detta hände.

I denna vevan slutade jag handla av detta scam företaget.

Permalänk
Medlem

Bruka köpa mycket hw via amazon, dom har också marknadsplats koncept. Amazon verka ta ansvar för sin säljare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Cdon en klassisk musik och filmbutik på nätet där man hade betydligt större utbud och priser än ens lokala butik. I den stad jag bor i fanns det under Cdos storhetstid 2st renodlade butiker som endast sålde film och musik. Och hade typ varenda butik en hörna med en massa filmer och musik. Idag finns det typ inget kvar alls. Marknaden är som borta. Även om matbutiker har billiga filmer kvar ofta riktade åt barn som är med föräldrarna och handlar.

Cdon för att överleva ändrade sig och sett till företagets synvinkel så var valet kanske rätt. Men oss gamla cdon kunder ser inte längre cdon som samma butik och många som mig ser riskabelt att handla därifrån.

Så jag blir inte det minsta förvånad att detta kunde ske. Det enda som förvånar mig är att cdon samlar ihop pengar för att betala drabbade, troligen var det då inte så många för jag vet inte hur de annars skulle ha råd.

*edit*
När jag köper datorhårdvara så ser jag det som känslig produkter, lite som att köpa receptbelagd medicin på apoteket då skapa kan få stora konsekvenser. Där man vill ha så pålitlig hantering av produkten som möjligt, men kan ifrågasätta hur säkert det är att handla från inet, webhallen och co. Men min känsla är att handla genom en säljare på cdon lite är som att handla från en säljare på tradera där man har väldigt dålig koll på hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det lär vara rätt låga krav på den kreditprövningen.. Eller typ inga med tanke på att bolaget i fråga omsatte 1000 kr 2019 och därefter inte ens har en inlämnad årsredovisning.

Han påstod att inga kontroller görs men det sker både en automatisk kreditprövning och en manuell koll. Det är ett svårt problem att lösa, de vill inte exkludera nystartade bolag eftersom sådana marknadsplatser ofta används av nystartade bolag. Scammers kommer förstås försöka att utnyttja svagheterna men jag tror inte att just den här svagheten är något som cdon vill förbättra. De vill nog istället ha en snabbare feedbackloop så att ett företag inte kan lura kunder för 10-20 miljoner kronor. Till exempel genom att tillåta ökad försäljning i takt med att företaget får bra recensioner från kunder och att stänga av företag snabbare när de får dåliga recensioner. En del i nuvarande feedbackloopen verkar ha varit att cdon kan spåra varorna, det är därför de postade brev istället. Det är snabbare än att vänta på kundrecensioner men inte lika pålitligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han påstod att inga kontroller görs men det sker både en automatisk kreditprövning och en manuell koll. Det är ett svårt problem att lösa, de vill inte exkludera nystartade bolag eftersom sådana marknadsplatser ofta används av nystartade bolag. Scammers kommer förstås försöka att utnyttja svagheterna men jag tror inte att just den här svagheten är något som cdon vill förbättra. De vill nog istället ha en snabbare feedbackloop så att ett företag inte kan lura kunder för 10-20 miljoner kronor. Till exempel genom att tillåta ökad försäljning i takt med att företaget får bra recensioner från kunder och att stänga av företag snabbare när de får dåliga recensioner. En del i nuvarande feedbackloopen verkar ha varit att cdon kan spåra varorna, det är därför de postade brev istället.

Okej, men förklara gärna hur man släpper igenom bolaget i fråga vid en automatisk kreditprövning med efterföljande manuell koll? Det är ju ganska uppenbart att det är något mysko när man tar en snabb koll.

Det där med att tillåta ökad försäljning i takt med att ett företag sköter sig är ju en riktigt bra idé.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, men förklara gärna hur man släpper igenom bolaget i fråga vid en automatisk kreditprövning med efterföljande manuell koll? Det är ju ganska uppenbart att det är något mysko när man tar en snabb koll.

Det där med att tillåta ökad försäljning i takt med att ett företag sköter sig är ju en riktigt bra idé.

Jag kan inte förklara det. Jag har inte tillgång till tillräckligt mycket information för att avgöra vad som har gått fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag jag handlade från mobilshop.se. Nix handlar inte faktura. alltid direktbetalning.

Suck...

Jag handlar alltid mot faktura, vet du varför? Då har man något att bestrida om det skulle gå fel.

Bara genom att läsa mobileshop.se’s omdömen på såväl prisjakt och trustpilot får mig direkt att inte vilja beställa öht, men hade jag gjort det hade det vart mot faktura från externt företag, t.ex. Klarna.

Ett till varningstecken är när det förekommer flertalet felstavningar, vilket också förekommer hos mobileshop.se

Ett annat företag att passa sig för är ByHome.se - de säljer också via CDON och varningsflaggorna haglar tätt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Så om man inte omsätter något så får inte bolaget finnas? Jösses, då skulle halva Sverige stanna upp.

Men... Om de inte omsätter något så utförs inget arbete. Hur kan de få landet att stanna?

Visa signatur