Anmäl dig till Roborock Challenge!

Någon annan som är så fruktansvärt trött på IPS-Glow? (antar jag är rätt ensam med detta :D)

Permalänk
Medlem

Någon annan som är så fruktansvärt trött på IPS-Glow? (antar jag är rätt ensam med detta :D)

Är det bara jag eller finns det fler som verkligen avskyr IPS-glow?

Senaste jag fick hem LG 27GP850 då priset var så grymt tänkte jag testa 27" ips igen (lol)
Och ja jag är medveten om exposure settings etc, men detta reflekterar i princip vad mina egna ögon ser.
Ljusstyrkan spelar ingen direkt roll om den är på 5 eller 30. Minimalt ändring tyvärr.

Det känns som chansen att få en med låg ips glow är nära obefintlig, har kört igenom en hel del senaste åren.
Då jag kollar film,serier osv bara på datorn så är det fruktansvärt störigt med en ficklampa i nyllet som flyttar sig med blicken också

Har en gammal 24" TN och en 24" IPS 240hz normalt, och även nu föredrar jag att kolla film på TN skärmen. För den har ingen ips glow. Fast färgerna är sämre så är ips glow fan ta mig värre.
24" IPS upplever jag dock har mindre glow än de 27" jag testat, kanske har med storleken att göra också.

Man är lite uppgiven. När man max vill ha 24-27" skärm för film,serier och samtidigt vara riktigt bra för spel så har man inget val.
Enda VA som är riktigt snabb är Samsungs curved i UW. Och inget av det vill jag ha

Det har gått så långt att jag funderar på köpa en Benq 24" TN skärm 2021 ;O

Är det någon annan som drömmer om en OLED i 24-27" storlek med 120-240hz?

Lite rant, men vore även intressant och se om de faktiskt finns någon annan som avskyr ips-glow eller om jag är helt ensam, då alla köper IPS skärmar här verkar det som

Permalänk
Medlem

Har du sänkt ljusstyrkan? Själv kör jag IPS-skärmar på, eller lite över, lägsta möjliga ljusstyrka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nått som funkat för mig är att ha nån sorts lampor bakom skärmen, antingen en lightstrip eller bara två vanliga bordslampor på varsin sida om skärmen.

Köpte en LG nano86 IPS förra året o den var så jävla bedrövlig så jag höll på o avlida av bara synen. Köpte philips hue light strips o satte runt hela skiten o sen dess kan jag titta på tv igen.

Permalänk
Medlem

Kan utan tvekan hålla med dig här.
IPS-glow är bedrövligt och jag fattar inte hur folk står ut.
Hade själv en ips för ett par år sedan (asus) och den byttes snabbt ut då allt förstördes av glödande kanter flera centimeter in på skärmen.
Sett flertalet och testat minst två till efter detta med samma besvär.

Kör nu med VA-paneler på båda skärmar och har inte ens vänt blicken tillbaka mot IPS sen dess.
Långt bättre svärta än IPS och tillräckligt bra färg för det mesta man kan tänka sig.
Visst, dessa paneler sägs vara lite tröttare gällande ms, men fan att jag inte föredrar det över att en fjärdedel av min skärm ser ut som en grådaskig skärm hemmahörande på en tidig kinesisk kopia på en smartphone ca 2009.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu är det du ser inte IPS glow utan back light bleeding/dålig uniformitet och kan drabba alla paneltekniker. Finns en del som köpt TN-paneler och beklagat sig över precis samma saker. IPS Glow uppträder i vinklar och beror på vinkeln. Här skulle man kunna trycka dit en mätare och förmodligen se att kontrastförhållande varierar enormt över ytan.

IPS-glow ser du exempel på i den här videon vid 8:20 och framåt:

IPS Glow kryper in från hörn och kanter ju mer du vinklar dig mot skärmen. Statiskt ljusare hörn är vanlig bleeding.

Kanske sak samma vad man kallar det – det är lika väl irriterande oavsett skärm.

27GP850 verkar överlag ha ett ganska lågt kontrastförhållande, "minimum" 700:1 och det är antagligen endast utlovat i mitten. På det kan modellen kanske ha en hög lägsta ljusstyrka så att även om man drar ned brightness så är det fortfarande för mycket ljus som släpps igenom det som borde vara svart. Kan inte hitta något test som går igenom lägsta möjliga ljusstyrka. Är det ett riktigt mörkt rum vill man kunna komma ned under 50–80 nits. Annars får man som skrivet tända upp mer ljus i rummet så att pupillen drar ihop sig.

En bra IPS-panel når 1 000:1 i kontrastförhållande med god uniformitet och har möjlighet att sänka ljusstyrkan under 50 nits där man kan få upplevelsen i ett mörkt rum. Tyvärr ovanligt och tyvärr få som testar sådant.

Permalänk

Jag har en MSI Optix mag251rx och håller med dig till 100%, folk ber mig att sänka ljusstyrkan och att inte sitta i ett mörkt rum men det hjälper verkligen endast minimalt om någonting alls. Att titta på mörka scener är en som att ha en böld i röven, irriterande som fan.

Permalänk

Aldrig mer IPS dom nya VA panelerna med 5000:1 kontrast FTW.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nu är det du ser inte IPS glow utan back light bleeding/dålig uniformitet och kan drabba alla paneltekniker. Finns en del som köpt TN-paneler och beklagat sig över precis samma saker. IPS Glow uppträder i vinklar och beror på vinkeln. Här skulle man kunna trycka dit en mätare och förmodligen se att kontrastförhållande varierar enormt över ytan.

IPS-glow ser du exempel på i den här videon vid 8:20 och framåt:
https://youtu.be/kVXtXgXeRTc?t=500

IPS Glow kryper in från hörn och kanter ju mer du vinklar dig mot skärmen. Statiskt ljusare hörn är vanlig bleeding.

Kanske sak samma vad man kallar det – det är lika väl irriterande oavsett skärm.

27GP850 verkar överlag ha ett ganska lågt kontrastförhållande, "minimum" 700:1 och det är antagligen endast utlovat i mitten. På det kan modellen kanske ha en hög lägsta ljusstyrka så att även om man drar ned brightness så är det fortfarande för mycket ljus som släpps igenom det som borde vara svart. Kan inte hitta något test som går igenom lägsta möjliga ljusstyrka. Är det ett riktigt mörkt rum vill man kunna komma ned under 50–80 nits. Annars får man som skrivet tända upp mer ljus i rummet så att pupillen drar ihop sig.

En bra IPS-panel når 1 000:1 i kontrastförhållande med god uniformitet och har möjlighet att sänka ljusstyrkan under 50 nits där man kan få upplevelsen i ett mörkt rum. Tyvärr ovanligt och tyvärr få som testar sådant.

Riktigt intressant! Dina videos är alltid väldigt informativa. Synd att du slutade på SweC.

På tal om det. Vad motsvarar 120 cd/m2 i nits? Hur vet man att man har 120 cd/m2 utan att ha en kalibrator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

På tal om det. Vad motsvarar 120 cd/m2 i nits?

Den biten kan jag -- det är 120.
Nits är cd/m^2.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

På tal om det. Vad motsvarar 120 cd/m2 i nits?

cd/m² och nits är samma sak, cd/m² är SI-enheter medan nits är ett alternativt namn för samma enhet.

Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man att man har 120 cd/m2 utan att ha en kalibrator?

Hur vet man att något är en meter utan måttband/linjal? Har man inget verktyg att mäta med så kan man inte göra mycket mer än att gissa. Ett fåtal recensenter brukar ha tabeller över vad de olika nivåerna på skärmen motsvarar för ljusstyrka, som kan hjälpa en att åtminstone komma nära (beroende på hur stor variation det är mellan exemplaren). Men det är tyvärr långt ifrån alla skärmar som det går att hitta sånt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den biten kan jag -- det är 120.
Nits är cd/m^2.

Skrattade ut högt. Inte näsfnys eller nåt. Högt.

Min skärm som var väldigt dyr för sin storlek osv. har också detta back-light bleed. Verkar svårt att komma ifrån. Jag tror det bästa är att göra saker på datorn o koncentrera sig på det än att sitta o titta på sånt där. Ju mer man kollar ju mer stör man sig bara.

Sorry har inget mer att tillföra. Tack för mig

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Riktigt intressant! Dina videos är alltid väldigt informativa. Synd att du slutade på SweC.

På tal om det. Vad motsvarar 120 cd/m2 i nits? Hur vet man att man har 120 cd/m2 utan att ha en kalibrator?

1 nits = 1 cd/m²

Mycket snabbare att skriva (och uttala) "nits" än 1 cd/m² och "candela per kvadratmeter".

Om du vill veta hur mycket 120 nits är det ljuset som 120 standardiserade vaxljus på 1 kvadratmeter kommer att utstråla.

Det är också 20% ljusstarkare än vad en traditionell CRT-TV typiskt gjorde när den var som nyast.