GPT/MBR problem - Installera Windows 10 på ny SSD

Permalänk

GPT/MBR problem - Installera Windows 10 på ny SSD

Hejsan!

Skaffade precis en Kingston A2000 1TB SSD, initierade den i disk management och den ser ut att må bra. Jag har försökt använda samma USB-bootable drive som jag har använt på nuvarande HDD för att installera windows 10. Det udda är att på den nuvarande HDDn kör jag Windows och disken är GPT enligt CMDs list disk kommando, för det står en * vid den - och den nya SSDn är också GPT där. Jag försökte använda samma oförändrade USB bootable nu för SSDn men nu fungerar det inte att installera Windows på den då den säger att den inte passar GPT. Så det fungerade alltså när jag installerade Win10 på HDDn förut men inte på SSDn nu - förstår inte problemet när båda är GPT?

Behöver jag göra om min USB bootable till GPT (gör man ens detta?) - och hur/vart hittar jag det isåfall? Kollade Windows sidorna för att ladda ner installation till USB men fanns inget om GPT variant. För man bör väl inte formatera SSDn till MBR då det ska vara sämre?

Så är lite förvirrad av hur jag ska lösa detta. :/

Edit: USBn är MBR

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

koppla ur disken med den gamla windows (dvs koppla loss SATA-sladden eller ta bort M.2-disken helt) under installation med den nya windows

- det är aldrig bra med en giltig window-OS disk när du skall formatera och installera en ny windows OS-disk då det tenderar att pilla i den gamla diskens GPT och UEFI-partitioner inklusive bootning - vilket kan bli ett problem senare när du tar bort den gamla OS-disken eller att den gått sönder senare kan göra att det inte vill boota på den nya OS-disken eftersom den fortfarande använder den gamla OS-disken UEFI och boot-partition.

Att det krånglar/spärra för dig just nu kanske är för att förhindra den situationen.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

koppla ur disken med den gamla windows (dvs koppla loss SATA-sladden eller ta bort M.2-disken helt) under installation med den nya windows

- det är aldrig bra med en giltig window-OS disk när du skall formatera och installera en ny windows OS-disk då det tenderar att pilla i den gamla diskens GPT och UEFI-partitioner inklusive bootning - vilket kan bli ett problem senare när du tar bort den gamla OS-disken eller att den gått sönder senare kan göra att det inte vill boota på den nya OS-disken eftersom den fortfarande använder den gamla OS-disken UEFI och boot-partition.

Att det krånglar/spärra för dig just nu kanske är för att förhindra den situationen.

Tusen tack! Detta löste problemet!