SweClockers drop!

Hur gör ni för att föra över de bitcoin ni sålt till bankkontot?

Permalänk
Medlem

Tack för ditt meddelande

Anledningen till att du inte kan se inbetalningen är då avsändaren avser handel med kryptovaluta. På grund av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner (köp av oreglerad valuta) så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med kryptovaluta. Detta gäller både via kortet och utlandsbetalningar. Pengarna går därmed alltid i retur till avsändaren och företaget som skickar pengarna till dig får dom i retur inom några dagar.

Detta betyder att alla du inte kommer kunna genomföra dessa typer utav transaktioner ifrån våran bank. Vänligen återkom ifall du har fler frågor. Önskar dig en fin dag!

Med vänlig hälsning

Någon som har tips hur jag får ut mina pengar från länsförsäkringar?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tack för ditt meddelande

Anledningen till att du inte kan se inbetalningen är då avsändaren avser handel med kryptovaluta. På grund av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner (köp av oreglerad valuta) så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med kryptovaluta. Detta gäller både via kortet och utlandsbetalningar. Pengarna går därmed alltid i retur till avsändaren och företaget som skickar pengarna till dig får dom i retur inom några dagar.

Detta betyder att alla du inte kommer kunna genomföra dessa typer utav transaktioner ifrån våran bank. Vänligen återkom ifall du har fler frågor. Önskar dig en fin dag!

Med vänlig hälsning

Någon som har tips hur jag får ut mina pengar från länsförsäkringar?

Det låter snarare som att du vill få ut pengarna från en kryptoplatform och inte från länsförsäkringar?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

På Coinbase kan man föra över pengarna till Paypal. Från Paypal kan man antingen spendera upp pengarna eller föra över de till bankkonto.

Jag förde över mina sålda kryptovalutor till Paypal, de ligger nu i Euro där. Min bank (swedbank) vägrar dock att öppna något av mina konton för utlandsbetalningar om de har någon form av tro att de varit i eller ens i närheten av kryptohandel. Hittar heller inga sidor som man kan betala med paypal på, så pengarna bara sitter där..

När jag ber swedbank öppna mitt konto för utlandsbetalningar så kräver de ett underlag på faktura eller liknande jag ska betala så de kan veta vart pengarna ska gå. Att få in pengar på kontot verkar tydligen inte ens finnas på kartan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Jag förde över mina sålda kryptovalutor till Paypal, de ligger nu i Euro där. Min bank (swedbank) vägrar dock att öppna något av mina konton för utlandsbetalningar om de har någon form av tro att de varit i eller ens i närheten av kryptohandel. Hittar heller inga sidor som man kan betala med paypal på, så pengarna bara sitter där..

När jag ber swedbank öppna mitt konto för utlandsbetalningar så kräver de ett underlag på faktura eller liknande jag ska betala så de kan veta vart pengarna ska gå. Att få in pengar på kontot verkar tydligen inte ens finnas på kartan

Låter som min erfarenhet av Swedbank, jag hade kikat på SEB eller någon annan bank som agerar lite mer rationellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Du kan ju handla på många sidor med Paypal Inet, Claes Ohlson T.ex.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Finns massor med sidor som använder Paypal. Men du kan också föra över pengarna från Paypal till Swedbank. Alltså Coinbase --> Paypal --> Swedbank.

Jag har dock insett att det är bättre att använda Revolut istället för Paypal eftersom valutaväxlingsavgiften på Revolut är gratis på vardagar. Alltså Coinbase --> Revolut --> Swedbank

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Låter som min erfarenhet av Swedbank, jag hade kikat på SEB eller någon annan bank som agerar lite mer rationellt.

Snackade med en bekant som var bankman för Nordea och tidigare någon annan bank jag inte kommer ihåg namnet på, han sa att det i princip aldrig händer att banker öppnar för utlandsbetalningar för de som varit kunder mindre än ett halvår, så att det inte ens var lönt att försöka..

Tycker det är helt galet, arbetar själv som ekonom och för företag är utlandsbetalningar i princip alltid automatiskt aktiverat så fort man öppnar ett bankkonto. Är det någonstans bankerna borde titta på bedrägerier så är det ju där, oerhört mycket större palett att använda för ett illegitima ändamål. (Vilket jag såklart varken beblandar mig med eller över huvud taget uppmuntrar till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns massor med sidor som använder Paypal. Men du kan också föra över pengarna från Paypal till Swedbank. Alltså Coinbase --> Paypal --> Swedbank.

Jag har dock insett att det är bättre att använda Revolut istället för Paypal eftersom valutaväxlingsavgiften på Revolut är gratis på vardagar. Alltså Coinbase --> Revolut --> Swedbank

Det verkade dock inte som att swedbank ville ta emot pengar ens från paypal för min del. Kan dock ha löst det nu.
I framtiden blir det definitivt revolut, kanske till och med beställer deras kort och kör två olika banker ett tag.

Edit.
Sorry för dubbelpost, såg det andra svaret efter att jag svarat på första och vet inte hur jag sammanfogar med citat själv =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Det verkade dock inte som att swedbank ville ta emot pengar ens från paypal för min del. Kan dock ha löst det nu.
I framtiden blir det definitivt revolut, kanske till och med beställer deras kort och kör två olika banker ett tag.

Edit.
Sorry för dubbelpost, såg det andra svaret efter att jag svarat på första och vet inte hur jag sammanfogar med citat själv =/

Har svårt att tro att Swedbank skulle blockera transaktioner från Paypal så där måste det ha skett ett handhavandefel. Det är dock allmänt känt att storbankerna vägrar tillåta transaktioner direkt från kryptobörserna. Att använda Revolut som tredje hand tycker jag personligen också fungerar bra Fungerar också bra att föra pengarna från Revolut till Swedbank.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

En norrman som betalade skatt på vinst han gjort på Bitcoin skulle köpa en bil för de beskattade pengarna. Det fick han inte. Stay away from crypto!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

En norrman som betalade skatt på vinst han gjort på Bitcoin skulle köpa en bil för de beskattade pengarna. Det fick han inte. Stay away from crypto!

Snarare stay away från gammalvärldens banker.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Coinbase till Revolut, smid som fan

EDIT: Såg inte heller att Revolut nämnts tidigare men jag använder det till allt sedan mer än ett år tillbaka, helt galna fördelar som ingår om man kör en av betalplanerna (mobilförsäkring betalar jag 8 kronor i veckan för t.ex.).
Det räcker dock med den fullständigt kostnadsfria varianten för att få ett virtuellt kort, ta emot pengar till det och sedan skicka till din bank; tar oftast bara en bankdag. Du kan även betala med det virtuella kortet och det är i min mening trevligt att farbror staten har mindre koll på vad jag lägger mina pengar på, två flugor i en smäll dvs.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Funkar inte Safello? Lite dyr spread, men är svenskt och vad jag vet smärtfritt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det låter snarare som att du vill få ut pengarna från en kryptoplatform och inte från länsförsäkringar?

Ja men Länsförsäkringar tar inte emot dom utan skickar tillbaka pengarna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Nej precis, jag hade gett upp Länsförsäkringar och tittat på andra alternativ att ta ut dina pengar. Revolut, Paypal, Kryptovisa-kort eller annan svensk bank.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Man får väl protestera med plånboken och byta bank. Gynna inte bakåtsträvande banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej precis, jag hade gett upp Länsförsäkringar och tittat på andra alternativ att ta ut dina pengar. Revolut, Paypal, Kryptovisa-kort eller annan svensk bank.

Om du inte har krav på svenskt bankkonto kan jag rekommendera Nuri som är en fintechbank med banklicens av Solaris Bank AG. Du får ett tyskt IBAN och du kan vara säker på att de är kunniga om krypto kring eventuella AML-kontroller. Jag har hört många som haft problem med Revolut och kryptovalutor, när de blivit granskade av Revolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Om du inte har krav på svenskt bankkonto kan jag rekommendera Nuri som är en fintechbank med banklicens av Solaris Bank AG. Du får ett tyskt IBAN och du kan vara säker på att de är kunniga om krypto kring eventuella AML-kontroller. Jag har hört många som haft problem med Revolut och kryptovalutor, när de blivit granskade av Revolut.

Jag har Nuri som reservalternativ. Fungerar bra med deras VISA-kort men har inte använt bankkontot så mycket i övrigt. Går att skicka BTC eller ETH till Nuri, sälja där till euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har Nuri som reservalternativ. Fungerar bra med deras VISA-kort men har inte använt bankkontot så mycket i övrigt. Går att skicka BTC eller ETH till Nuri, sälja där till euro.

Japp. Tycker de fungerat helt ok, och då har jag haft dem ett tag. Men har inte hanterat BTC/ETH på deras plattform, utan jag slussar pengarna till Kraken från Nuri istället. Mycket lägre avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man får väl protestera med plånboken och byta bank. Gynna inte bakåtsträvande banker.

Håller med men har hus, bank, försäkringar ect.

Så väntar på att pengarna kommer tillbaka till coinbase så ska jag "sälja" dom.

Någon som vill köpa 15.000kr för 14? 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hur menar du? Bilförsäljaren har väl ingen vetskap om ifall pengarna kommer från kryptovaluta eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur menar du? Bilförsäljaren har väl ingen vetskap om ifall pengarna kommer från kryptovaluta eller inte?

Är väl banken som stoppar betalningen antar jag.

DNB hindrar husköp med kryptovinst:
https://omni.se/bank-nekar-far-inte-kopa-bostad-med-kryptovin...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Crypto är inga problem, beställ deras gratis visa kort. Du kan ta ut upptill 2.5 miljoner om året. Paypal är ett bra sätt med, dock dyrt

Dyrt? Jag gör gratistransaktioner från Coinbase (som dock i sin tur tar ut en avgift)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Dyrt? Jag gör gratistransaktioner från Coinbase (som dock i sin tur tar ut en avgift)

Paypal smyger in avgifter i valutaomvandlingen när du betalar i annan valuta eller konverterar dom vid uttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Japp. Tycker de fungerat helt ok, och då har jag haft dem ett tag. Men har inte hanterat BTC/ETH på deras plattform, utan jag slussar pengarna till Kraken från Nuri istället. Mycket lägre avgifter.

Ja jag har tänkt på att detta borde bli billigare, man slipper 1% tradingavgift på Nuri.
Beror väl lite på hur bråttom man har. En banköverföring är fortfarande långsammare än att skicka BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Han fick aldrig ut pengarna! Det enda han lyckades med var att betala in skatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Gissar att det är banken som är skurken i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

I så fall får är det ju bankens fel och inte bilförsäljarens. Vet inte varför bilköpet ens är relevant i sammanhanget. Han får bara ta och skaffa Revolut eller nåt, och skicka pengarna därifrån. Finns enkla lösningar iaf.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Från cb till paypal är gratis, men från paypal till bankkonto kostar. Även när du handlar med paypal tar dom %

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Från cb till paypal är gratis, men från paypal till bankkonto kostar. Även när du handlar med paypal tar dom %

Ok, precis som när man handlar fonder då.
Fast att CB till Paypal är gratis stämmer väl ändå inte, jag fick en mindre avgift när jag gjorde uttag så sent idag.