Impopulära åsikter om hårdvara och spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casgar:

Jag tycker "smarta hem" är överskattat. Jag behöver inte ett kylskåp som håller koll på ifall mjölken snart är slut. Jag har två ögon och en arm som kan öppna dörrar för det ändamålet.

Jag håller verkligen med. Och är lite emot ;).

Jag har ingen önskan om att automatisera hemmet så att jag kan styra kaffekokaren med mobilen eller trixa med belysningen/rullgardiner riktigt. Inte heller gemensamt högtalarsystem eller nå sånt intresserar.

Men jag ser ett mervärde i att företaget som satt upp solceller automagiskt blir notifierade om att något är fel på en panel så att de kan ta hand om problemet istället för att panelen underpresterar i flera år, att olika larm är uppkopplade till larmcentraler, elmätaren inte behöver läsas av manuellt längre och att man kan boka tvättstugan via mobilen istället för att behöva traska iväg 4 våningar och flytta en nyckelbricka.
Och jag får säga att jag har övervägt att skaffa ett tillägg till värmesystemet i sommarstället för att kunna starta det på distans 2 dagar innan man åker dit så att det är varmt inte bara på söndagen utan även på lördagen när man är där ;).

Det finns en del grejer som ändå blir bättre med lite smart elektronik i hemmet - tycker jag då.
Fast ja, mycket av det som får fokus nu för tiden är fluff - och en hel del lösningar innebär mest merjobb för väldigt lite mervärde. Agreed ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

LoL (League of Legends) är ett bra och otroligt djupt spel med ett oändligt skilltak.

Dota2 är ett tråkigt och klumpigt spel

Come @ me!

Är inte LoL och Dota2 typ samma sak? Eller är det en lika giftig fråga som att fråga om CoD och BF är samma sak?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Jag tycker quicksave/quickload i spel förstör spelupplevelsen, jag gjorde en gång ett inlägg i ett spelforum där jag bad om rekommendationer på spel utan quicksave/quickload, alltså bara där man kan spara vid vissa checkpoints.

Fick inga rekommendationer men extremt många hatkommentarer om hur meningslöst mitt inlägg var. "Använd inte quicksave då om du inte gillar det".

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att använda datorer till både roligare och mer givande saker än spel

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Dragon Age: Inquisition är ett av de bästa spel jag någonsin spelat och ett av de få spel som jag faktiskt spelat igenom två gånger.

Det är inte AMDs förtjänst att Intel släpper bättre processorer än AMD vilket det låter som i varje tråd här och överallt på internet.

Finns ingen anledning till att använda Linux över Windows för personligt bruk.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller verkligen med. Och är lite emot ;).

Jag har ingen önskan om att automatisera hemmet så att jag kan styra kaffekokaren med mobilen eller trixa med belysningen/rullgardiner riktigt. Inte heller gemensamt högtalarsystem eller nå sånt intresserar.

Men jag ser ett mervärde i att företaget som satt upp solceller automagiskt blir notifierade om att något är fel på en panel så att de kan ta hand om problemet istället för att panelen underpresterar i flera år, att olika larm är uppkopplade till larmcentraler, elmätaren inte behöver läsas av manuellt längre och att man kan boka tvättstugan via mobilen istället för att behöva traska iväg 4 våningar och flytta en nyckelbricka.
Och jag får säga att jag har övervägt att skaffa ett tillägg till värmesystemet i sommarstället för att kunna starta det på distans 2 dagar innan man åker dit så att det är varmt inte bara på söndagen utan även på lördagen när man är där ;).

Det finns en del grejer som ändå blir bättre med lite smart elektronik i hemmet - tycker jag då.
Fast ja, mycket av det som får fokus nu för tiden är fluff - och en hel del lösningar innebär mest merjobb för väldigt lite mervärde. Agreed ;).

Japp.

• Automatisk styrning av grejer med hög elförbrukning så de startar när elen är billig (elbilsladdare, diskmaskin etc).

• Starta bastun på distans så den är varm när man kommer hem halvt ihjälfrusen.

Finns vissa pärlor i hemautomation.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hårfint utanför tråden: Engelska pratar man i England, i Sverige pratar man svenska. Jag klarar max 2 minuter på P3 sedan blir jag tokig på deras svengelska. Många här på SweClockers verkar ju också vara lite retoriskt efterblivna. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Hårfint utanför tråden: Engelska pratar man i England, i Sverige pratar man svenska. Jag klarar max 2 minuter på P3 sedan blir jag tokig på deras svengelska. Många här på SweClockers verkar ju också vara lite retoriskt efterblivna. 😁

Engelska är världsspråket, det är bara att acceptera. Svengelska är värre förstås, men att folk pratar engelska i dagens globala värld går liksom inte att undkomma. 90% av mötena på mitt jobb är på engelska, tidigare har det mer varit kanske 50%, även när jag typ jobbade som skitkonsult på Volvo och stod i fabriken och gjorde idiotjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Engelska är världsspråket, det är bara att acceptera. Svengelska är värre förstås, men att folk pratar engelska i dagens globala värld går liksom inte att undkomma. 90% av mötena på mitt jobb är på engelska, tidigare har det mer varit kanske 50%, även när jag typ jobbade som skitkonsult på Volvo och stod i fabriken och gjorde idiotjobb.

Min subjektiva uppfattning är att du har fel...🙂

Permalänk
Medlem

För den som undrar varför ME var bra så slapp man tex köra in OS-disketter/skiva så fort man skulle installera drivrutiner. För oss som installerade om 2ggr om dagen var det toppen!

Mera on topic: Nordichardware var bättre än SweClockers i början på 2000-talet.

Å där kom perm-bannen gissar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

För den som undrar varför ME var bra så slapp man tex köra in OS-disketter/skiva så fort man skulle installera drivrutiner. För oss som installerade om 2ggr om dagen var det toppen!

Mera on topic: Nordichardware var bättre än SweClockers i början på 2000-talet.

Å där kom perm-bannen gissar jag.

Jo jag har flera rätt "teknikintresserade" kompisar som stannade på Me långt efter att XP hade släppts. Det var ju liksom höjden av 16-bitars Windows. Alla gamla spel funkade bra och så. Jag gillade det också, det var ett lyft från 98, men när XP kom bytte jag ganska snabbt över och såg aldrig tillbaka.

Permalänk
Medlem

Mörka teman är i regel fula som stryk, där det mörka temat i Windows 10 kan vara det fulaste någonsin. Svart och grått är hemska färger att designa med.

Permalänk
Medlem

Man ser ingen skillnad på 30 FPS och 60 FPS...

... men det finns väl ingen egentligen som tycker det eller?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Resencenter och media i allmänhet, dräglar och ger högsta betyg så fort en mobil har glasbaksida, alternativt blank aluminium. Har den inte det anses det som billig skit. Detta trots att kompositplast är fullständigt överlägset i stötupptagning för att skydda mobilen. Resultatet är att samtliga dyrare mobiler har dessa skitmatrial för att blidka pressen. Sedan går alla runt med fula gummiskydd för skiten som man betalade 9000:- går sönder annars. Mer plast åt folket! 😁

På ämnet telefoner och plast.

Ge mig en premiumtelefon med plastdisplay och ett skärmskydd (för att undvika repor). Mer specifikt Shattershield som Motorola hade till X Force och den första Z Force modellen. En telefon som man kunde tappa utan att riskera krossa skärmen.

Definitivt en impopulär åsikt.

Permalänk
Medlem

Fysik och interaktiva miljöer är viktigare än grafik

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Windows XP var riktigt oanvändbart innan SP3. Jag bytte då motvilligt från Windows 2000, som fortfarande är det bästa operativsystem som Microsoft släppt, för att vissa drivrutiner inte fanns till nya produkter.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

1. x86 är fortfarande bra 2021.

2. Företag x har sålt jättebra av denna produkt därför är de bra.

3. 1GbE är tillräckligt 2021 , i princip alla tillverkare av dockor och annat.

4. Mer färger och mer lampor än snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle argumentera för att det är trevligare att spela på något som inte är en diabildsupplevelse.

Sen när du säger "allt jag behöver" så är det ju lite luddigt och kan betyda AoE II mer eller mindre.

Okej, jag kan förtydliga mer:
1. Det finns spel som är roliga som inte kräver modern hårdvara
2. Det finns extremt många spel på min backlog jag ännu inte satt tänderna i
3. Även många spel släppta 2021 kräver inte modern hårdvara
4. Så länge det inte är stuttering (ojämnt flöde) så kan 40 fps räcka långt
5. Även lägre kan fungera om det inte händer för ofta och hela spelet går lika fort och är responsivt
...

Lite som att spela på konsol, det räcker. Hetsen av det senaste/dyraste känns lika intressant som att köpa märkesväskor. Vissa köper de för att de behövs (prestandan för att utföra jobb, eller kvalitet/hållbarhet i en viss märkesväska), men många köper det bara för villhöver är för starkt eller för att de inte orkar lära sig att få ut det mesta av den hårdvara de redan har...

Väldigt få spel idag som kräver en dator som är nyare än 5 år, och det finns bokstavligen tiotusentals andra bra spel man kan spela istället för årets dunderpangare från storbolagen. Finns bättre saker att lägga sin tid på tycker jag. Har man inte kul i 40fps så har man nog inte mycket roligare i 144fps heller

Finns mer att tillägga om det fortfarande inte är tydligt nog

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag var verkligen en sådan som hela tiden köpte på mig mer lagring, och använde upp allt mycket snabbare än vad jag räknade med. Jag minns exempelvis min datorlärare på gymnasiet på nittiotalet som var ganska tekniskt kunnig, när jag köpte en 16GB disk, som var enormt för tiden, tyckte han att jag borde partitionera typ 6GB och spara resten tills det behövdes, det tog max en månad. Sen plötsligt så var det inte så längre, jag köpte en 3TB-disk för kanske sju år sedan som jag tänkte ha för nedladdningar, OneDrive (alltså foto-backup) och liknande, den har fortfarande över en TB ledigt. Uppgraderade datorn senast för någon vecka sedan och jag har fortfarande en snabbare och en långsammare disk för olika syften, men den långsamma är nu en ganska snabb SSD. Den enda snurrdisken jag faktiskt använder fortfarande är tredjehandsdisken på min XBox, spelen där tar upp rätt mycket plats och nedladdningarna är inte supersnabba så jag behövde mer utrymme än vad som vad det var rimligt att betala för en SSD till. Men då har jag ju närmare 300 spel installerade där också.

Så kom in i nutiden, sluta samla filer hemma som finns på nätet och omfamna den gyllene tiden av solid state-lagring.

Du hör inte till den kategorin som inte har en massa lagring. Jag vill lika mycket som dig att SDD ska ta över på riktigt men vi är inte där än när man har väldigt mycket lagring.

Jag tycker vanliga mekaniska hårddiskar fortfarande är relevanta och de fungerar mycket bra förutom att de vibrerar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du hör inte till den kategorin som inte har en massa lagring. Jag vill lika mycket som dig att SDD ska ta över på riktigt men vi är inte där än när man har väldigt mycket lagring.

Jag tycker vanliga mekaniska hårddiskar fortfarande är relevanta och de fungerar mycket bra förutom att de vibrerar en del.

Jag skulle dock aldrig ha lagringen i min vanliga dator. Hårddiskar som väsnas och vibrerar är det drygaste som finns. Jag kör en server istället, som får stå i hallen så jag slipper höra den.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag skulle dock aldrig ha lagringen i min vanliga dator. Hårddiskar som väsnas och vibrerar är det drygaste som finns. Jag kör en server istället, som får stå i hallen så jag slipper höra den.

Ja men åter igen du har inte lagring som kräver hårddiskar. Vissa har betydligt mer lagring än dig och då är mekaniska hårddiskar det enda alternativet. 4TB ssd:er är fortfarande väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men åter igen du har inte lagring som kräver hårddiskar. Vissa har betydligt mer lagring än dig och då är mekaniska hårddiskar det enda alternativet. 4TB ssd:er är fortfarande väldigt dyra.

Nu läste du nog lite fort och förväxlar mig med snajk. Jag har lagring men volymlagringen sker inte lokalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shelter:

Man ser ingen skillnad på 30 FPS och 60 FPS...

... men det finns väl ingen egentligen som tycker det eller?

Det är ingen trolltråd hehe.
Det man skriver får man väl iaf tycka själv (tänker jag mig)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Windows-tangenter på tangentbordet är fullständigt onödigt.

Här måste jag vänligt men bestämt säga emot!
Windows tangenten för att söka i Windows används flitigt, likaså windows + shift + s (skärmdump på del av skärmen).

Min opopulära(populära?) åsikt är att windows är ett ruskigt dåligt operativsystem, som jag tyvärr är tvingad att använda (majoriteten av mina program helt saknar eller har dåligt stöd i Linux).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

- Ray Tracing är framtiden

- 60hz duger knappt till slösurf

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Windows-tangenter på tangentbordet är fullständigt onödigt.

You´re crossing the line määän! You are crossing the friggin line here!

Hehe. Jag tycker den är rätt så skön som sök. Windowsknapp och sen skriv programmet man önskar. Men sure - det funkar utan också.
Användbar blir den vid skärmväxling (win + p)
Men framförallt är windowsknappen numer helt oumbärlig när helskärmsapplikationer crashar.

Efter windows 7 fungerar ju inte alltid Ctrl + Alt + Del längre när helskärmsappar crashar. Eller jo - men task manager lägger sig gärna bakom helskärmsapplikationen vilket gör det omöjligt att avsluta programmet som inte svarar - för man får inte se task manager.
Windowsknapp + tab ger en möjlighet att flytta programmet som inte svara längre till desktop 2 - och därefter kommer man åt taskmanager i desktop 1 igen så att man kan döda processen.

Jaja - jag vet. Det är för att windows blivit sämre på att hantera crashade helskärmsapplikationer de senaste åren snarare än att windowsknappen är bra ;). Men med tanke på vad windows är just nu så har jag svårt utan den knappen när det skiter sig (och det gör det fortfrande av och till).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min impopulära åsikt efter att ha läst en del i tråden är att många inte förstår begreppet impopulär åsikt utan istället fabricerar orimliga påståenden... XD

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

OLED är relativt överskattat med dagens teknik, det överdrivs hur bra det är. Ytterst sällan kontrasten kommer till sin rätt, krävs att det är totalt svart för att göra större skillnad. Absolut svärta gör sällan någon större nytta.
Kombinera det med att många väljer att dölja aktivitetsfält och liknande åtgärder, dvs man litar inte fullt ut på tekniken.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av SellahiR:

Är inte LoL och Dota2 typ samma sak? Eller är det en lika giftig fråga som att fråga om CoD och BF är samma sak?

Haha det går att säga att det är samma genre. Sen skiljer sig förstås spelen åt väldigt mycket för en inbiten. Men jag förstår att för en utomstående så ser det verkligen ut att vara av samma virke

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Tja, relevanta och relevanta, de har ju användningsområden fortfarande absolut, men de blir allt mer nischade. Det är ju två faktorer som driver på denna utveckling mestadels och det är dels att vi inte laddar ner så mycket (pirat) material från nätet längre tack vare streaming och så, och dels att SSD:er har blivit tillräckligt billiga och stora för de flestas behov. Hårddiskarna har ju bara en fördel och det är att de är billiga i förhållande till lagringsmängd, utöver det är de ju sämre på allt liksom. Till och med kapacitet, behöver man riktigt mycket lagring på ett litet utrymme så får man ju mer av SSD:er än av HDD:er exempelvis, till ett mycket högre pris visserligen.

För mig är SSD:erna nu på den nivå att jag köper på mig när de är billiga utan att ha något egentligt användningsområde för dem. Exempelvis köpte jag en 1TB SATA SSD i våras som har legat i sin förpackning sedan dess, tills jag byggde en ny dator för en vecka sedan eller så och kände att det var slösaktigt att ha typ bilder och Dokument på m2-disken. Förra året var det samma sak, en 500GB SSD som jag köpte, kanske på BF 2019, som kom till användning som sekundärdisk för gamla spel på den nya XBoxen.

När jag hade mycket lagring, på HDD-tiden, så brukade jag lägga ungefär 1500 för en disk, då fick man rejält mycket mer plats än normalstorleken som brukade ligga runt en tusenlapp. När en vanlig dator kom med 5GB så köpte jag 16 för det priset exempelvis, när standard var 250GB fick jag 750 och så vidare. Men de senaste åren har jag uteslutande köpt SSD:er och alla har legat under en tusenlapp, inte sällan runt 500 på rea. Exempelvis extradisken jag använde förra veckan kostade 899 tror jag för 1TB, m2-disken som nu är den "primära" kostade knappt 1000 och då är det en snabb PCIe 4-disk, 2019 års disk på 500 GB tror jag att jag köpte för typ 599 och så.