Sony släpper sidopaneler till Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony släpper sidopaneler till Playstation 5

Över ett år efter lanseringen av Playstation 5 får Sony äntligen tummen ur och släpper sidopaneler i olika färger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Rosa var faktiskt riktigt snygg! Inte fy skam om man har konsolerna i en TV-bänkslåda som jag har. Trevligt att se när man öppnar för vädring. Nu ska man bara få tag i en PS5 först...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ingen rgb-panel?

Permalänk
Medlem

Jag valde först starlight blue för ljusblå är favoritfärgen. Men ingen av färgerna vad vidare snygg. Av ALLT dom kan göra med sidopanelerna väljer dom det här? Snacka om kreativ punktering.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Orange hade varit snyggt. Typ bitfenix prodigy-orange. Ingen av de där sidorna tilltalade mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rosa. Hallon-lakrits är både det bästa godiset och det snyggaste

Permalänk
Medlem

Gillar inte hur Sony har hanterat sina "sidopaneler", får skylla sig själva om de släpper en ful vit konsol. Att stämma folk för att de tillverkar andra paneler är så jävla barnsligt.

Vill inte stödja deras idioti med tanke på hur de bettet sig men skulle va nice om nya spel som t.ex. Horizon Forbidden West kom med nya paneler man kunde sätta på ist för att behöva köpa en hel "Collectors Edition" konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gillar inte hur Sony har hanterat sina "sidopaneler", får skylla sig själva om de släpper en ful vit konsol.

Att stämma folk för att de tillverkar andra paneler är så jävla barnsligt.

Ja, darkplates skulle funnits med som alternativ i omröstningen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Cosmic red, så passar det till mina handkontroller. Sålde den vita som följde med och köpte två röda

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

600 spänn för lite färgad plast? Nu äger jag ingen konsol (länge sen sist) men detta känns ju som någon start på överprisade IRL DLC:s/cosmetics. Konsolerna i dagens form måste verkligen dö ut :facepalm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

600 spänn för lite färgad plast? Nu äger jag ingen konsol (länge sen sist) men detta känns ju som någon start på överprisade IRL DLC:s/cosmetics. Konsolerna i dagens form måste verkligen dö ut :facepalm:

Rätt bra pris om man jämför med Apple dock som tar ungefär samma för ett iPhone skal som är betydligt mindre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har redan Dbrands helsvarta

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

600 spänn för lite färgad plast? Nu äger jag ingen konsol (länge sen sist) men detta känns ju som någon start på överprisade IRL DLC:s/cosmetics. Konsolerna i dagens form måste verkligen dö ut :facepalm:

ja är väll inget nytt ? folk betalar hutlösa summor som är ibland flera tusen procent över vad dom faktiskt kostar i extra tillägg på bilar och har gjorts i väldigt många år

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av dagas:

Rätt bra pris om man jämför med Apple dock som tar ungefär samma för ett iPhone skal som är betydligt mindre.

Haha ja alltid finns det företag som är värre. Men Apple är ju kända för att vara blodsugare och ha en enormt....lojal....kundbas. Tråkigt att Sony går samma väg.

Skrivet av norrby89:

ja är väll inget nytt ? folk betalar hutlösa summor som är ibland flera tusen procent över vad dom faktiskt kostar i extra tillägg på bilar och har gjorts i väldigt många år

Ja nä är kanske inte så förvånad, speciellt inte eftersom vi pratar konsolmänniskor som redan betalar ett sjukt premium på sina spel (eller sub för att få spela online lol). Men var ju ändå tvungen att påpeka för att undvika att det normaliseras

Permalänk
Medlem

Den röda färgen var tjusig men skulle aldrig betala 600-700 kr för två plastbitar. Dröjer nog inte länge innan det finns billiga kopior.

Samtidigt får man ha förståelse för att de måste ta igen pengarna någonstans när de säljer konsolerna till förlust.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Samtidigt får man ha förståelse för att de måste ta igen pengarna någonstans när de säljer konsolerna till förlust.

Konsolerna säljs med vinst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Konsolerna säljs med vinst.

Här https://www.techradar.com/news/ps5-has-only-just-stopped-losi... står det att digital edition fortfarande säljs till förlust, så antar att bara den med optisk enhet genererar vinst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Missar nog det uppenbara, men material? För det priset förväntar jag mig allt annat än plast, men det lär väl göra mig besviken om jag bara lusläste specsheatsen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jösses. Bättre sent än aldrig antar jag?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gillar inte hur Sony har hanterat sina "sidopaneler", får skylla sig själva om de släpper en ful vit konsol. Att stämma folk för att de tillverkar andra paneler är så jävla barnsligt.

Vill inte stödja deras idioti med tanke på hur de bettet sig men skulle va nice om nya spel som t.ex. Horizon Forbidden West kom med nya paneler man kunde sätta på ist för att behöva köpa en hel "Collectors Edition" konsol.

Fast att andra företag tillverkar Sonys "sidopaneler" är ju kopiering. Man ska berömma innovation, inte plagiat.
Det är inte så att DBrand säljer sidopaneler av välgörenhet... De tjänar pengar på det.
Jag ger hällre mina pengar till Sony. Pengarna kommer tillbaka i framtiden i form av nya innovativa spel och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Fast att andra företag tillverkar Sonys "sidopaneler" är ju kopiering. Man ska berömma innovation, inte plagiat.
Det är inte så att DBrand säljer sidopaneler av välgörenhet... De tjänar pengar på det.
Jag ger hällre mina pengar till Sony. Pengarna kommer tillbaka i framtiden i form av nya innovativa spel och hårdvara.

Jag håller med dig till viss del. Problemet här är ju att plastbitarna på sidorna snarare kan liknas med skal till telefoner.

Att stämma någon för att göra ett skal till din produkt är mestadels korkat. Dbrand har för övrigt numera (ganska nyligen) en helt annan design på sina plastbitar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra det som med mobilskal istället? Släpp marknaden fri att göra vad de vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag håller med dig till viss del. Problemet här är ju att plastbitarna på sidorna snarare kan liknas med skal till telefoner.

Att stämma någon för att göra ett skal till din produkt är mestadels korkat. Dbrand har för övrigt numera (ganska nyligen) en helt annan design på sina plastbitar.

Hade DBrand gjort ett skal som fästes utanpå Sonys "Sidopaneler" så hade det varit en annan historia. Det hade varit en ny innovativ produkt på marknaden och det skulle gå bra att sälja så länge de inte använde trademarkade namn så som "PS5", "Sony", "Playstation 5" o.s.v. Men nu handlar det om en kopia av en produkt och inte om ett nytillskott.

Jag har inte läst Sonys Design Patent, jag tror inte det är publicerat än. Men patent skrivs så brett som möjligt. Påhittat exempel: Sonys Sidopaneler skulle kunna beskrivas som "Doubled curved surface with multiple attachment pins fastened to said doubled curved surface. o.s.v". Så att göra ventilationshål på sidopanelen bryter fortfarande mot design patentet eftersom att det i så fall fortfarande har "Doubled curved surface with multiple attachment pins fastened to said doubled curved surface. o.s.v".
För att gå runt patentet måste någon av grundelementen tas bort. Så om DBrand hade tillverkat en produkt utan "multiple attachment pins" så hade det gått bra. Tillexempel en design likt en strumpa som träs över hela konsollen (inga "attachment pins"). Vi får se vad som händer med DBrands uppdaterade version, jag tror dessvärre att det är för likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Hade DBrand gjort ett skal som fästes utanpå Sonys "Sidopaneler" så hade det varit en annan historia. Det hade varit en ny innovativ produkt på marknaden och det skulle gå bra att sälja så länge de inte använde trademarkade namn så som "PS5", "Sony", "Playstation 5" o.s.v. Men nu handlar det om en kopia av en produkt och inte om ett nytillskott.

Jag har inte läst Sonys Design Patent, jag tror inte det är publicerat än. Men patent skrivs så brett som möjligt. Påhittat exempel: Sonys Sidopaneler skulle kunna beskrivas som "Doubled curved surface with multiple attachment pins fastened to said doubled curved surface. o.s.v". Så att göra ventilationshål på sidopanelen bryter fortfarande mot design patentet eftersom att det i så fall fortfarande har "Doubled curved surface with multiple attachment pins fastened to said doubled curved surface. o.s.v".
För att gå runt patentet måste någon av grundelementen tas bort. Så om DBrand hade tillverkat en produkt utan "multiple attachment pins" så hade det gått bra. Tillexempel en design likt en strumpa som träs över hela konsollen (inga "attachment pins"). Vi får se vad som händer med DBrands uppdaterade version, jag tror dessvärre att det är för likt.

Kan vi få ditt anställningsnummer på på Sony?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan vi få ditt anställningsnummer på på Sony?

Haha Jag jobbar tyvärr inte där, men jag jag har 100% av mina sparpengar på Sony. Jag köpte min PS5 julen 2020, innan dess har jag exklusivt spelat PC. Ett av de få företag som fortfarande investerar i kvalitet single player spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja är väll inget nytt ? folk betalar hutlösa summor som är ibland flera tusen procent över vad dom faktiskt kostar i extra tillägg på bilar och har gjorts i väldigt många år

Att vissa märken tar hutlöst betalat är inget nytt nej men det är vårt jobb som konsumenter att förtydliga och jobba emot.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Att vissa märken tar hutlöst betalat är inget nytt nej men det är vårt jobb som konsumenter att förtydliga och jobba emot.

Ja sen finns det dom som inte tycker det är åt helsike dyrt med 600:- för en plastbit heller.

Jag köpte ett skärmbreddningskit och kjolpaket till min Audi för 32000:- (mestadels plast) och då är inte monteringen inkluderad.
Dock är inte skärmbreddningskit och kjolpaket bara kosmetiskt, som i Sonys fall. (Det minskar luftmotstånd = minskad bränsleförbrukning och ökar kurvtagningsförmåga och grepp vilket är mer vad jag är ute efter).

Vroom vroom

Man kunde ju hoppas på att PS5:an skulle stå lite stadigare då kanske

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att Microsoft inte har detta och kunna byta ut sidopaneler.

Även fast Series X är svart och jag är 100% nöjd med färgen

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag hör vad du säger, men det är inte mindre dumt för det (av Sony och i längden patenten i dessa fall). Sonys plastkåpor är inget innovativt i sig utan är bara just det - plastkåpor.

Du har helt rätt, men det är inte mindre dumt för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Näe, det blir en burk svart sprej istället.