Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Hedersmedlem

Även om Tesla gör på en del sätt väldigt bra bilar med många nöjda kunder så betyder det inte att det är en produkt som alla vill ha.

För min egen del är Tesla inget attraktivt bilmärke sett till vad vi förväntar oss av en bil idag och vad den får kosta. För mycket fokus på minimalism kombinerat med annat som i mina ögon är enbart tillkrånglat utan att ge mycket mervärde.

Tror många elbilsköpare tvivlar för att de vill ha en "vanlig" bil men med eldrift istället för nåt som upplevs tillkrånglat och komplicerat. Så det finns nog hål att fylla på marknaden när de köparna börjar fundera på bilbyte.

Läste att Ford hade förvandsbeställningar på över 200k F150 Lightning så även de traditionella pickup-kunderna i USA verkar vara intresserade nu och det är stort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Teslaägare är lite som Iphoneägare. Det kvittar hur mycket problem deras apparat har, de är ändå hur nöjda som helst.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-far-bottenbetyg-nojda-tro...

Yes det är också vad jag har upfattat det som.
Teslaägare är bilvärldens iPhoneägare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

För att dom bara funkar menar du?

Förutom precis den länken han länka....

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Moderator
Testpilot

Då fick jag precis mail idag från min lokala VW-handlare att min ID.4 GTX är på ingång i veckan... Tänker dock inte plocka ut den förrän i Januari då jag får betala för hela månaden oavsett när jag tar ut den. Surt att behöva vänta när man vet att den står där borta...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inte för att vara sån men absolut alla elbilar som tillverkas säljer slut direkt. Det är leveranstid på flera månader hos alla tillverkare.
Att Tesla har byggkvalite som en skokartong är ingen hemlighet, just nu är det namnet och laddnätverket som ger mervärde. Namnet tappar snabbt status ju mer folk inser att byggkvaliten är väldigt låg för tesla.
Kör man tex en model Y back to back med en ev6 eller id4 eller något liknande så är det tydligt vilken som är en bättre bil.

Det är ju rätt uppenbart att du inte åkt i någon nyare (eller någon alls) Tesla om du tror att byggkvalitén är som en skokartong.
Det är lätt att upprepa och härma det alla andra säger och tro att man har något viktigt att säga - men dagens Teslor är knappast mycket sämre än exempelvis Audi, BMW och Mercedes. Det vet jag för jag har ägt och kört samtliga.

Sen att Tesla är något överrepresenterade i service-statistik kan ju inte komma som någon överraskning för någon som hänger på Sweclockers och på riktigt är intresserad av teknik, eller som jag - utvecklar mjukvara. Desto mer sensorer och elektronik du stoppar in i något desto större komplexitet och med det större potential till haveri, så är det bara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk

Teslas system verkar ju extremt mycket bättre, även dagens europeiska AP verkar göra allt bättre än mercedes dito

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Irregular Programming:

Teslas system verkar ju extremt mycket bättre, även dagens europeiska AP verkar göra allt bättre än mercedes dito

Det verkar som att Mercedes fokuserat på självkörning i lägre hastigheter, upp till 60 km/h. Det kanske är en förklaring till att de fått tillstånd men inte Tesla.

Vilken som är bäst till syvende och sist tror jag vi gör bäst i att lämna till proffsen att avgöra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är ju rätt uppenbart att du inte åkt i någon nyare (eller någon alls) Tesla om du tror att byggkvalitén är som en skokartong.
Det är lätt att upprepa och härma det alla andra säger och tro att man har något viktigt att säga - men dagens Teslor är knappast mycket sämre än exempelvis Audi, BMW och Mercedes. Det vet jag för jag har ägt och kört samtliga.

Sen att Tesla är något överrepresenterade i service-statistik kan ju inte komma som någon överraskning för någon som hänger på Sweclockers och på riktigt är intresserad av teknik, eller som jag - utvecklar mjukvara. Desto mer sensorer och elektronik du stoppar in i något desto större komplexitet och med det större potential till haveri, så är det bara.

Körde en splitterny model Y för två veckor sen, körde senast en model 3 i somras och innan dess körde jag en innan påsk. Hade inte hänt mycket på model 3 under den tiden. Menar du att det hänt mycket sen för två veckor sen då som jag missat?

Att säga att en tesla är lika välbyggd som en tysk premiumbil är löjligt och visar bara att man har ganska låga krav.
Gå och låna en ny 5-serie och ignorera drivlinan så får du se att det är en otrolig skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja så blir det när man gör en bra produkt i övrigt. Jag struntar faktiskt i om det är lite ojämna mellanrum hos panelerna här och där osv, det är andra saker som är viktigare som man berörs av varje dag.

Alla har förstås olika prioriteringar. Glapp i panelerna kanske inte påverkar så mycket i själva användningen exempelvis men det stör ju ändå när det är en såpass dyr bil som det ändå är.

Skrivet av Curik:

Jag håller inte med, skokartong är förstås en överdrift men Tesla ligger allt en bra bit under många andra märken när det gäller kvalitetskänsla. Inte bara materialkvalitet utan också ljudisolering och så.

Citat:

Kanske, samtidigt vet jag inte om Tesla har så mycket mer avancerade komponenter än övriga. Mer "beta-känsla" har de däremot, så mer fel kanske är att förvänta sig, men de ligger ju inte så mycket i framkant som många hävdar hela tiden. Jag säger inte att de är kassa eller något, bara att de har sina för- och nackdelar som alla andra bilmärken.

Skrivet av Gainsgoblin:

Körde en splitterny model Y för två veckor sen, körde senast en model 3 i somras och innan dess körde jag en innan påsk. Hade inte hänt mycket på model 3 under den tiden. Menar du att det hänt mycket sen för två veckor sen då som jag missat?

Sluta tramsa, att säga att en tesla är lika välbyggd som en tysk premiumbil är löjligt och visar bara att man har ganska låga krav och bara ser "wroom, tesla go fast"

Jepp. Många gör ju samma sak som de gör med datorer och tittar bara på prestandasiffrorna liksom. Varför köpa en Taycan när Model S är billigare och "siffrorna är högre"? Tja varför köper någon en Porsche när det finns Hyundai som är billigare liksom? Kanske för att man vill ha något mer än vad siffrorna säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Att säga att en tesla är lika välbyggd som en tysk premiumbil är löjligt och visar bara att man har ganska låga krav.
Gå och låna en ny 5-serie och ignorera drivlinan så får du se att det är en otrolig skillnad.

Om Tesla är byggda som skokartonger, vad säger då det om en av världens största premiumtillverkare VAG, när de nu ger sig in på elbilsmarknaden när bilarna har sjukt bristande mjukvara?

Och om BMW nu vore så mycket bättre, varför har inte dom tagit fler marknadsandelar på elbilsmarknaden, dom har väl ändå mer erfarenhet av att bygga bilar än Tesla?

Man kan inte sticka under stolen med att Tesla har gjort något som de andra tillverkarna inte ens varit i närheten av hittills och det som ett litet start-up företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Om Tesla är byggda som skokartonger, vad säger då det om en av världens största premiumtillverkare VAG, när de nu ger sig in på elbilsmarknaden när bilarna har sjukt bristande mjukvara?

Och om BMW nu vore så mycket bättre, varför har inte dom tagit fler marknadsandelar på elbilsmarknaden, dom har väl ändå mer erfarenhet av att bygga bilar än Tesla?

Man kan inte sticka under stolen med att Tesla har gjort något som de andra tillverkarna inte ens varit i närheten av hittills och det som ett litet start-up företag.

Att BMW inte tagit mer marknadsandelar har nog att göra med att dom inte haft någon bil förutom i3 förrän i somras? Gnälla på att man inte säljer produkter i ett segment man inte har produkter och därför är man sämre?
BMW säljer fortfarande mycket mer bilar än tesla och tjänar rejält mycket mer pengar däremot så din poäng blir lite konstig. Som att säga att samsung säljer för lite iOS produkter.

Vi får väl se hur det går med i4 och iX, de tester man sett är ju ganska tydliga med vilken tillverkare som byggt bättre bilar. iX är ju riktigt imponerande men prislappen är ingen lek, borde finnas att provköra hos närmaste återförsäljare.

Mjukvara går att ändra efter din bil levererats, det är klart besvärligare med hårdvara men det kanske du inte förstår? Sen vet jag inte vad som är sjukt bristande nu, den fungerar men du kan ju inte spela upp pruttljud som med en tesla?

Tesla har gjort en imponerande resa, men man har långt kvar till att bygga bilar av bra kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Att BMW inte tagit mer marknadsandelar har nog att göra med att dom inte haft någon bil förutom i3 förrän i somras? Gnälla på att man inte säljer produkter i ett segment man inte har produkter och därför är man sämre?
BMW säljer fortfarande mycket mer bilar än tesla och tjänar rejält mycket mer pengar däremot så din poäng blir lite konstig. Som att säga att samsung säljer för lite iOS produkter.

Vi får väl se hur det går med i4 och iX, de tester man sett är ju ganska tydliga med vilken tillverkare som byggt bättre bilar. iX är ju riktigt imponerande men prislappen är ingen lek, borde finnas att provköra hos närmaste återförsäljare.

Mjukvara går att ändra efter din bil levererats, det är klart besvärligare med hårdvara men det kanske du inte förstår? Sen vet jag inte vad som är sjukt bristande nu, den fungerar men du kan ju inte spela upp pruttljud som med en tesla?

Tesla har gjort en imponerande resa, men man har långt kvar till att bygga bilar av bra kvalite.

Nu behöver du ju inte uttrycka dig nedsättande mot mig, jag påstår ju inte att du är dum i huvudet som inte gillar Tesla?

Permalänk
Medlem

Tesla har så stor vinstmarginal att de nästan kan skänka bort bilarna om de behövs. Det kommer ju så klart inte hända men det är hävstången de har mot övriga märken. Det i sig ger Tesla stort övertag i marknadsandelar, sen att kunder/testare gillar bilarna är bara en bonus.

Kikade på BjörnNylands nyaste video om EQS. Det var skönaste bilen han kört och ville äga men priset var också 1.5 mille. Drygt 3 ggr priset av en Tesla. Vägde nästan 3 ton.

Lite väl saftigt kanske.

Roligt du nämner ConsumerReports dom haft bias mot Tesla väldigt länge. Det togs upp för längesen i YTmedia. Sen vill jag nog inte veta vilka dumma frågor som ställdes i enkäten.

Det var säkert: Kan du hitta nå skönhetsfel i Teslan? Väldigt relevant fråga för bilens köregenskaper och tekniska finesser som överstiger förmågan på många icke-tekniskt intresserade som inte ser allt lull-lull som bilen gör för dig i bakgrunden.

Men frågor som: Funkar FSD bra? Existerade nog inte. Och kommer inte existera heller för det är bara ett märke som har det i fungerande form.

Ska du tro på nån angående hur bilarna känns/funkar/kvalitet så kanske BjörnNyland kan hjälpa som kört så gott som alla bilar vid det här laget. Bättre källa finns nog inte just nu.

Men ja det är lätt att dumpa en rapport som inte ens tar upp vad rapporten innehöll och säga titta va dålig Teslan är. Jag kan göra en sån nu i word om det behövs. Lika trovärdigt.

Kolla på Sandy Munro som demolerar bilarna för att se hur effektivt de är byggt. Samt tar ut de på körtester. Där har du transparens.

Han fick alldeles nyss in en spritt ny Tesla Plaid som ska demoleras. Finns på YT.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu behöver du ju inte uttrycka dig nedsättande mot mig, jag påstår ju inte att du är dum i huvudet som inte gillar Tesla?

Väljer du att säga att mjukvara är lika problematiskt att ändra som hårdvara så får du nog ta den frågan. Det är otroligt lätt att uppdatera mjukvara på distans, klart besvärligare att bygga om bilen.

@MeSaber Du lär väl jämföra model S med EQS och inte billigaste model 3 med det värsta ett märke erbjuder. Men ja den billigaste model 3 kostar 550k.

Tesla tjänar fortfarande småkronor, TTM income är inte ens en tredjedel av bmw och mindre än en sjättedel av VW. Bra marginalerna på bilarna däremot men då kommer man in i diskussionen goodwill/warranty som är väldigt intressant hos tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du jämför äpplen och päron (model Y är en budgetmodell, 5-serien är det inte) och "lika välbyggd" är en halmgubbe för det sa jag aldrig. Vill du bli tagen på allvar kan du ju försöka vara seriös först.

Skrivet av snajk:

Jag håller inte med, skokartong är förstås en överdrift men Tesla ligger allt en bra bit under många andra märken när det gäller kvalitetskänsla. Inte bara materialkvalitet utan också ljudisolering och så.

Och hur vet du det? Har du provat? Det har nämligen jag. Min Tesla är tystare i kupén än min förra Audi från 2016 och den Mercedes jag leasade efteråt i 2019. Mycket beror på vilka hjul du köper och till viss del vilken modell av bilar vi pratar om, mina var en Audi A4, Mercedes C-klass och en Model S.

Skrivet av snajk:

Kanske, samtidigt vet jag inte om Tesla har så mycket mer avancerade komponenter än övriga. Mer "beta-känsla" har de däremot, så mer fel kanske är att förvänta sig, men de ligger ju inte så mycket i framkant som många hävdar hela tiden.

Nej jag vet att du inte vet det snajk, det var tydligt redan i ditt förra inlägg - men jag råkar veta det eftersom jag jobbar med hårdvarunära utveckling inom industrin. Bara ett exempel - det sitter alltså sensorer i kaffemuggs-luckorna i kupén. I luckorna.

För varje liten tramsig sensor som går sönder så varnar systemet, och då åker den in på service. Tänk efter nu.

Det var ju det här som var hela grejen med mitt förra inlägg - det är lätt att gissa och vara en nickedocka till resten av fårflocken. Men för mig som teknikintresserad är det helt obegripligt hur man står ut med sig själv så. Jag ifrågasätter och testar, jag gissar inte och gör jag det så ser jag till att presentera det som spekulation. Lite andan med Sweclockers en gång i tiden skulle jag säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du jämför äpplen och päron (model Y är en budgetmodell, 5-serien är det inte) och "lika välbyggd" är en halmgubbe för det sa jag aldrig. Vill du bli tagen på allvar kan du ju försöka vara seriös först.

Du sa att dagens teslor knappast är mycket sämre än tyskar i ett direkt svar till ett inlägg om byggkvalite. Att du inte nämner det ordet är väl ditt problem men vi diskuterar hur välbyggda bilarna är. Att drivlinan i en Tesla är väldigt fin har jag inget att invända mot, mitt problem är att bilarna har väldigt låg byggkvalite om vi ser till priset.

Bra budgetmodell, synd den har ett grundpris på 720k och en 530e laddhybrid verkar börja under 550k. Det är väl priset som man jämför när man pratar budget. Med resonemanget du för borde vi alltså jämföra model Y och en Rolls Royce wraith för wraith är ju Rolls Royce budgtmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Han bor väll i Malmö? XD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Så Model Y är en budgetmodell men 5-serien är lyx, trots att den är billigare?

Citat:

Och hur vet du det? Har du provat? Det har nämligen jag. Min Tesla är tystare i kupén än min förra Audi från 2016 och den Mercedes jag leasade efteråt i 2019. Mycket beror på vilka hjul du köper och till viss del vilken modell av bilar vi pratar om, mina var en Audi A4, Mercedes C-klass och en Model S.

Jo jag har testat och upplever Model Y och 3 som hyfsat bullriga. Jag har också läst många tester från olika publikationer i olika länder och alla säger ju samma sak. Att du inte upplever det så kan ju ha en massa olika orsaker, men mestadels beror det sannolikt på att din upplevelse är subjektiv.

Citat:

Nej jag vet att du inte vet det snajk, det var tydligt redan i ditt förra inlägg - men jag råkar veta det eftersom jag jobbar med hårdvarunära utveckling inom industrin. Bara ett exempel - det sitter alltså sensorer i kaffemuggs-luckorna i kupén. I luckorna.

Tja, är det bra design? Jag skulle säga nej. Men andra tillverkare har också väldigt många sensorer och diverse hårdvara på diverse ställen, och onödiga sensorer som ökar komplexiteten är ju inte bra där heller. Många sensorer betyder ju inte att den är bättre, utan det är funktionaliteten de ger i så fall. iX har exempelvis självjusterande regenerering, beroende på trafik, vägtyp, hastighet och så vidare så bestämmer den om man ska frirulla eller motorbromsa i olika nivåer. MB slog också Tesla till faktisk självkörning nyligen. Så vart ligger Tesla så långt före? För att de har en sensor i kopphållaren? För att de har pruttljud i infotainmentsystemet?

Citat:

För varje liten tramsig sensor som går sönder så varnar systemet, och då åker den in på service. Tänk efter nu.

Jo, som med alla bilar.

Citat:

Det var ju det här som var hela grejen med mitt förra inlägg - det är lätt att gissa och vara en nickedocka till resten av fårflocken. Men för mig som teknikintresserad är det helt obegripligt hur man står ut med sig själv så. Jag ifrågasätter och testar, jag gissar inte och gör jag det så ser jag till att presentera det som spekulation. Lite andan med Sweclockers en gång i tiden skulle jag säga..

Det finns inte en fårflock utan många som alla lider av tunnelseende, bara olika tunnlar. Tesla-fans är ju inte direkt ödmjuka eller pragmatiska utan allt Tesla (eller Elon) gör är revolutionerande medan alla brister aldrig spelar någon roll liksom. Liknelsen med Apple-fanatiker är inte tagen ur luften. Sen gäller det förstås inte alla, alla köpare är inte fanboys, men kulten kring Tesla sträcker ju sig långt utanför de faktiska kunderna. Tesla gjorde ju något nytt när de kom med elbilar som folk faktiskt ville ha, vilket förändrade branschen rejält, men de är inte magiska på något sätt utan passar några men inte andra precis som andra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Han bor väll i Malmö? XD

Var mer en nyfiken fråga om bilen då den är väldigt speciell men blev inte klokare av svaret så släppte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MB slog också Tesla till faktisk självkörning nyligen.

Källa samt video att det hände tack.

Att du inte förstår du inte får vräka ur dig sånt här utan källa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Väljer du att säga att mjukvara är lika problematiskt att ändra som hårdvara så får du nog ta den frågan. Det är otroligt lätt att uppdatera mjukvara på distans, klart besvärligare att bygga om bilen.

@MeSaber Du lär väl jämföra model S med EQS och inte billigaste model 3 med det värsta ett märke erbjuder. Men ja den billigaste model 3 kostar 550k.

Tesla tjänar fortfarande småkronor, TTM income är inte ens en tredjedel av bmw och mindre än en sjättedel av VW. Bra marginalerna på bilarna däremot men då kommer man in i diskussionen goodwill/warranty som är väldigt intressant hos tesla.

Min bokning jag har på Model S gör att EQS hamnar typ 80-90% högre med motsvarande prestanda osv. Så det är inte 3 gånger mer än Teslan men likväl mycket mer när bilen närmar sig 2 miljoner i pris kontra dryg 1 miljon. Det är också lite olika typer av bilar där EQS är mindre sportig och mer komfortabel. Finns garanterat folk som vill ha EQS istället men det är också garanterat mycket färre som tycker sig ha råd med den kontra en Model S.

Gällande hårdvara vs mjukvara så verkar det väldigt svårt att ändra mjukvaran, om vi kollar hur det sett ut med de elbilar som kommit hade jag hunnit sälja bilen innan funktionaliteten man vill ha skulle kommit.

Skrivet av Gainsgoblin:

Kan säga att du i så fall inte testat de nyaste 3orna, det är stor skillnad på de som levererades i slutet av Q2 och de innan vad gäller ljudnivån. Det är fortfarande inte 5-serie nivån men Model 3an är en mindre sportigare bil, den står sig bra mot 3-serien/C-klass. Speciellt när vi jämför med de med mer prestanda. En adaptiv stötdämpning hade dock inte skadat i Model 3.

Skrivet av MeSaber:

Källa samt video att det hände tack.

Att du inte förstår du inte får vräka ur dig sånt här utan källa

Fast det kan väl ingen intresserad ha missat? Att Mercedes faktiskt lanserar laglig Nivå 3 i Tyskland, så de är helt klart först. Jag är även skeptisk till att Tesla kommer våga ta ansvaret under en rätt lång period.

Permalänk
Medlem

Det enda BjörnNyland hade emot EQS var mjukvaran som var seg/laggig och väldigt buggig (se video (part2 slutet) för mer info). I övrigt var det en väldigt ljudisolerad bil där man hörde musiken väldigt klart vilket han tyckte var ett stort plus.

Tyskland krigar emot Tesla och jag blir inte chockad över att de har bias för sitt eget märke.

https://www.carscoops.com/2021/12/mercedes-wins-race-against-...
"When people are routinely filmed sitting in the back seat of their Tesla on the freeway, and hundreds of people are cruising around entire cities without laying a finger on the wheel courtesy of Tesla’s FSD Beta, it can get confusing to understand what’s so special about a Mercedes system that only operates on certain stretches of Germany’s Autobahn network, and only up to 60 km/h (37 mph)."

"The downside is it only works on Germany’s Autobahns, and at relatively low speeds. So it’ll be great for taking the sting out of morning traffic jams and snarl ups caused by accidents, but you can’t set off from your house in the morning in your S-Class and expect the car to do any heavy lifting until you hit the Autobahn, or to cruise along at 85 mph while watching two hours of your favourite Twitch streamer killing it on Rainbow Six Siege."

"At launch Drive Pilot will function on 8,197 miles (13,191 km) of Germany’s motorway network. Unlike Tesla’s purely camera-based autonomous systems, Mercedes uses a combination of LiDAR, long-range radar, cameras front and rear, and navigation data on the S-Class to read both the road and the traffic situation"

Skit bra selfdriving

Att de är först i Tyskland betyder inte att de är bäst. Bara Tesla som inte blivit godkänd för staten vägrar inse deras FSD är bättre.

Trevligt dock att de börjar lossna med FSD och det måste fler länder börja göra, men de sitter som vanligt i tjära när man har med staten att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det enda BjörnNyland hade emot EQS var mjukvaran som var seg/laggig och väldigt buggig (se video (part2 slutet) för mer info). I övrigt var det en väldigt ljudisolerad bil där man hörde musiken väldigt klart vilket han tyckte var ett stort plus.

Tyskland krigar emot Tesla och jag blir inte chockad över att de har bias för sitt eget märke.

https://www.carscoops.com/2021/12/mercedes-wins-race-against-...
"When people are routinely filmed sitting in the back seat of their Tesla on the freeway, and hundreds of people are cruising around entire cities without laying a finger on the wheel courtesy of Tesla’s FSD Beta, it can get confusing to understand what’s so special about a Mercedes system that only operates on certain stretches of Germany’s Autobahn network, and only up to 60 km/h (37 mph)."

"The downside is it only works on Germany’s Autobahns, and at relatively low speeds. So it’ll be great for taking the sting out of morning traffic jams and snarl ups caused by accidents, but you can’t set off from your house in the morning in your S-Class and expect the car to do any heavy lifting until you hit the Autobahn, or to cruise along at 85 mph while watching two hours of your favourite Twitch streamer killing it on Rainbow Six Siege."

"At launch Drive Pilot will function on 8,197 miles (13,191 km) of Germany’s motorway network. Unlike Tesla’s purely camera-based autonomous systems, Mercedes uses a combination of LiDAR, long-range radar, cameras front and rear, and navigation data on the S-Class to read both the road and the traffic situation"

Skit bra selfdriving

Att de är först i Tyskland betyder inte att de är bäst. Bara Tesla som inte blivit godkänd för staten vägrar inse deras FSD är bättre.

Trevligt dock att de börjar lossna med FSD och det måste fler länder börja göra, men de sitter som vanligt i tjära när man har med staten att göra.

Det finns ett regelverk (från UNECE) så Tesla kan också få den godkänd, dock har Tesla historiskt visat noll intresse för att jobba för att få produkten att faktiskt bli självkörande. Gissar på att det har att göra med ansvaret de i så fall måste ta. De hade också behövt utveckla en del grejer som har med förarkontroll och avlämning mellan bil/förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

dock har Tesla historiskt visat noll intresse för att jobba för att få produkten att faktiskt bli självkörande.

Öh va? De släpper ju FSD updates nästan varannan vecka. Vem som helst fattar väl att man inte vill bli godkänd förrän systemet är säkert. Teslas FSD är ju tänkt ska fungera över hela världen och inte bara på Tysklands Autobahn.

För min del är det helt ok att de tar korta steg och rullar ut täta uppdateringar till FSD beta tills det är så säkert som möjligt. De släpper även upp för fler betatestare med tiden.

Allt följer en algoritm över hur säkert systemet anses just nu. Ju säkrare ju fler betatestare samt att du som betatesterare måste ha en safety score som bibehålls hög för att få behålla FSD beta.

Förstår inte vad du menar med att Tesla inte försöker på bilarna självkörande. Jag tar dina ord ordagrant här då det är de enda Tesla försöker göra just nu, få bilarna självkörande:

10.5 var för två veckor sen.

Du får nog utveckla vad du menar med frasen jag citerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Öh va? De släpper ju FSD updates nästan varannan vecka. Vem som helst fattar väl att man inte vill bli godkänd förrän systemet är säkert. Teslas FSD är ju tänkt ska fungera över hela världen och inte bara på Tysklands Autobahn.

För min del är det helt ok att de tar korta steg och rullar ut täta uppdateringar till FSD beta tills det är så säkert som möjligt. De släpper även upp för fler betatestare med tiden.

Allt följer en algoritm över hur säkert systemet anses just nu. Ju säkrare ju fler betatestare samt att du som betatesterare måste ha en safety score som bibehålls hög för att få behålla FSD beta.

Förstår inte vad du menar med att Tesla inte försöker på bilarna självkörande. Jag tar dina ord ordagrant här då det är de enda Tesla försöker göra just nu, få bilarna självkörande:

https://www.youtube.com/watch?v=OyQUXJmRkBg

10.5 var för två veckor sen.

Du får nog utveckla vad du menar med frasen jag citerade.

Självkörande är när bilen är den som rent juridiskt kör och tillverkaren tar ansvaret för körningen, fram tills dess kan det endast klassas som ett förarhjälpmedel eftersom jag som förare är den som juridiskt kör bilen.

Ja Tesla har en annan approach vilket är hela poängen, det Mercedes nu gör är att ställa sig bakom sin produkt så att förarna får något bättre än ett hjälpmedel. Visst finns det coola filmer på vad Teslas FSD klarar, det är även väldigt bra förarhjälpmedel här i EU. Tesla kunde/kan också få sitt system godkänt enligt R157 men jag tror som sagt inte det kommer ske med min nuvarande bil, kanske inte ens nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Tesla har så stor vinstmarginal att de nästan kan skänka bort bilarna om de behövs. Det kommer ju så klart inte hända men det är hävstången de har mot övriga märken. Det i sig ger Tesla stort övertag i marknadsandelar, sen att kunder/testare gillar bilarna är bara en bonus.

Tesla är en av få biltillverkare som faktiskt har bra vinstmarginal på elbilar och då alla ska gå över till just elbilar framöver, så är det ju rätt viktigt att få till som företag. Något som de gamla drakarna inte lyckats med... så får se hur länge de hänger med.
Videon nedan tar upp något som jag tänkt på i ett par år...

Porsche verkar ha problem med sina batterier och visar en verkligt bra kundsupport......... not.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom bilar, jag hade gärna ägt en tesla men ser man till passform och jobba med krockskador på en tesla så är dom helt ärligt inget vidare passform på, med det sagt så är det ju inget som i sig gör bilen dålig att köra/åka.

Däremot så är en tesla model 3 och y högre ljud invändigt än säg kia ev6 id4 och ioniq5, kan inte uttala mig om andra bilar än så för har inte testat fler elbilar.

Med det sagt vettefan om inte nästa elbil efter ev6 blir en model y, enda som stör mig lite är att jag inte tycker den är lika snygg 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min bokning jag har på Model S gör att EQS hamnar typ 80-90% högre med motsvarande prestanda osv. Så det är inte 3 gånger mer än Teslan men likväl mycket mer när bilen närmar sig 2 miljoner i pris kontra dryg 1 miljon. Det är också lite olika typer av bilar där EQS är mindre sportig och mer komfortabel. Finns garanterat folk som vill ha EQS istället men det är också garanterat mycket färre som tycker sig ha råd med den kontra en Model S.

Gällande hårdvara vs mjukvara så verkar det väldigt svårt att ändra mjukvaran, om vi kollar hur det sett ut med de elbilar som kommit hade jag hunnit sälja bilen innan funktionaliteten man vill ha skulle kommit.

Kan säga att du i så fall inte testat de nyaste 3orna, det är stor skillnad på de som levererades i slutet av Q2 och de innan vad gäller ljudnivån. Det är fortfarande inte 5-serie nivån men Model 3an är en mindre sportigare bil, den står sig bra mot 3-serien/C-klass. Speciellt när vi jämför med de med mer prestanda. En adaptiv stötdämpning hade dock inte skadat i Model 3.

Lite kul för i våras sa du att det var stor skillnad på 2020 och 2021 och att jag inte kunde ha testat dom nya som kom 2021 då.
Är det alltid så att man måste stå på fabriksgolvet för att testa en model 3 som är bra? Kan se till att testa en ny nästa vecka och se om det är någon skillnad däremot men förväntar mig inte några underverk direkt.

Du lär ha smetat på rejält på EQS för att uppnå 2 mkr, konfiguratorn verkar nere nu så kan inte ens se om det är möjligt men känner man mercedes så går det nog. Prestanda är väl relativt. Du kommer ju fortfarande en bra bit längre i EQS än Model S och kommer ha bättre komfort. Den är ju mindre sportig däremot.

Om mjukvara är svårt att ändra är hårdvara omöjligt, sen att VW har varit förbannat sega förtjänar dom kritik för men bilen fungerar ju. Det är ju som sagt se netflix och pruttljud som brukar efterfrågas och det är inte så viktigt för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Jag jobbar inom bilar, jag hade gärna ägt en tesla men ser man till passform och jobba med krockskador på en tesla så är dom helt ärligt inget vidare passform på, med det sagt så är det ju inget som i sig gör bilen dålig att köra/åka.

Däremot så är en tesla model 3 och y högre ljud invändigt än säg kia ev6 id4 och ioniq5, kan inte uttala mig om andra bilar än så för har inte testat fler elbilar.

Med det sagt vettefan om inte nästa elbil efter ev6 blir en model y, enda som stör mig lite är att jag inte tycker den är lika snygg 😂

Testade faktiskt just en EV6 (AWD GTLine) och en Model 3 (AWD) direkt efter varandra. Är eg mest intresserad av RWD av båda modeller med basutrustning.

Och det är som du säger att EV6 är tystare och mjukare. Model 3 är lite mer stötig (mer sportbilskänsla) och också lite bullrigare.

Det Tesla gör bra som ingen annan kan mäta sig med än är:
Infotainment system (Det är rappt, bästa navigeringstjänsten och integrerat med laddnätverket med automatisk kalkylering av laddstopp på längre resor.)
Jag önskar alla automakers stoppade göra sina egna crapsystem och bara byggde Android automotive som Ford/Polestar gjort.

Laddnätverket. Har ingen förstahandsupplevelse (än) då jag också är i startgroparna för att skaffa första EV:n. Men vad jag förstår det som så är de andra laddnäverken inte i närheten av Teslas "felfrihet".

Drivlinan. Oavsett räckvidd så har Tesla en fördel när det kommer till drivlina. De är helt enkelt effektivast. Tror dock BMW i4 är första bilen som ligger i samma klass. Det finns såklart bilar som gamla Ioniq etc som är effektiva med, men de har små batterier/låg effekt.

Sen håller jag med om att byggkvaliteten är nog inte samma som å premiumtyskarna. Eller EV6 för den delen. Men är den tillräckligt bra? Det svaret är individuellt, men för mig är det (efter provtur) ja det är den (åtminstonde bilen jag provkörde).

Tycker Tesla skalat av lite för mycket av knappar/spakar. Men kan leva med Model3 setupen pga av fördelarna ovan.

Står just nu och velar mellan model3 och ev6. (i basutföranden)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett