Spel att spela med/brevid 7åring

Permalänk
Medlem

Spel att spela med/brevid 7åring

Söker tips på lite spel som är roligt för en, 7åring som inte riktigt lärt sig hantera kontroler/keyboard ännu. Antingen något man kan spela tillsammans eller som har mer "creative" läge där det inte finns någon tidspress eller liknande.

Vi har spelat en del Minecraft tillsammans vilket är mycket givande. Tyvärr får hon motion sickness så letar efter mer topdown spel /2d spel.

Kitaria Fables var/är lyckat, rätt lagom svårighetsgrad och att spelet är gjort för 2 player coop är lysande!

Även funderat på någon av Tycoon spelen men många verkar rätt svåra/inte barnvänliga. Kan läsa, men då går rätt långsamt.

Permalänk
Medlem

Spelar Lego city undercover med min barn 6 och 8 år. Perfekt att spela med 2 handkontroller. Som medspelare är det lätt att hoppa in och hjälpa till när det behövs. Sen har det gått vidare med resten av legospelen. Lego Harry potter, superheroes, jurasic park m.m.
Vet att detta tips går emot motion sickness men kanske går över efter ett tag.

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Vila i frid

Du nämnde kreativitet. En hobby/fritid som inte är 100 låst till datorn är kanske ett alternativ. Biblioteket kan vara en källa till inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du nämnde kreativitet. En hobby/fritid som inte är 100 låst till datorn är kanske ett alternativ. Biblioteket kan vara en källa till inspiration.

Tack för tipsen men 99% av tiden är utanför datorn så det är inga problem. Men märker hur roligt alla tycker det är när man spelar tillsammans och letade därför inspiration efter nya saker. Viljat att läsa, räkna och problemlösa för att ta sig vidare med rätt sorts "spel" ser jag som väldigt positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabrikk:

Spelar Lego city undercover med min barn 6 och 8 år. Perfekt att spela med 2 handkontroller. Som medspelare är det lätt att hoppa in och hjälpa till när det behövs. Sen har det gått vidare med resten av legospelen. Lego Harry potter, superheroes, jurasic park m.m.
Vet att detta tips går emot motion sickness men kanske går över efter ett tag.

Det ska jag kolla på, harry potter är ju favoriten, kanske även Jurassic park. top/down eller action-rpg verkar gå rätt bra utan motion sickness. Sedan blir det förstås ändå rätt korta sessioner.

Permalänk
Medlem

minecraft dungeons

Permalänk
Medlem

lovers in a dangerous spacetime är ett av de bättre spel jag kört med mina kids.

Permalänk
Medlem

Human fall flat är roligt, har även spelat overcooked och Trine med min dotter men dom är lite svårare.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ni kanske redan provat, men att stänga av "View bobbing" och/eller reducera field of view (FOV) kan avhjälpa rörelsesjuka i Minecraft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ni kanske redan provat, men att stänga av "View bobbing" och/eller reducera field of view (FOV) kan avhjälpa rörelsesjuka i Minecraft.

Bobbing har vi stängt av och det tror jag gjorde skillnad. FOV har vi dock inte ändrat på, ska man försöka sänka det?

Permalänk
Medlem

Roblox, mina ungar är helt galna i det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Mulle Meck bygger bilar (om det existerar, spelade med äldsta sonen för 15 år sen).
Hittade nån ny grej med detta spel: http://mulle.dongers.net/

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Spela Zelda a link to the past. Spelade med min son när han var 7 och han tyckte det var mycket mycket spännande. Även Super metroid var kul. Nu var det förvisso mer jag som skötte kontrollen men vi hade båda väldigt trevligt under tiden då vi pratade om vad vi skulle göra mm.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

lovers in a dangerous spacetime verkar ju alldeles lagom och roligt.

Ska kolla på Human fall flat , ser väldigt konstigt ut . Overcooked har vi kört liite men det är än så länge lite för svårt och stressigt.

Permalänk
Medlem

@Todilo
Doom Eternal.

Skämt åsido. Kanske Firewatch? Man promenerar mest i en ganska mysig miljö, storyn är förstås inget för en 7åring men den kanske du kan edita.

Vet inte vad man kan kräva av en 7åring i gameplay men det finns många vackra 2D spel som exempelvis Child of Light, Seasons After Fall, Ori and the Blind Forest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Mulle Meck bygger bilar (om det existerar, spelade med äldsta sonen för 15 år sen).
Hittade nån ny grej med detta spel: http://mulle.dongers.net/

Tack för tipset, en rejäl nostalgikick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@Todilo
Doom Eternal.

Skämt åsido. Kanske Firewatch? Man promenerar mest i en ganska mysig miljö, storyn är förstås inget för en 7åring men den kanske du kan edita.

Vet inte vad man kan kräva av en 7åring i gameplay men det finns många vackra 2D spel som exempelvis Child of Light, Seasons After Fall, Ori and the Blind Forest

Tack så mycket för förlsagen. Det kan vara på gränsen för svåra för att hon ska nappa, men man vet aldrig. Ibland fastnar dom ju för figurerna och det är tillräcklig med motivation för att traggla sig igenom spelet!
Jag har själv inte spelat dom men ser onekligen mycket häftiga ut!

Permalänk
Medlem

Legospelen borde vara perfekta!

Permalänk
Medlem

Jag satt mycket ihop med min storebror och spelade stadsbyggarspel (på den tiden sim city på snes) så city skylines där ni bygger en stad ihop borde ni kunna ha kul med.

Skrivet av Saddl3r:

Legospelen borde vara perfekta!

Ja det tror jag med, finns ju även med massa olika teman så något lär ju passa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trine 1-4 är ett plattformspel som fokuserar på lagspel där man måste samarbeta för att lösa pussel.. Jag tyckte det lät töntigt först.. men efter jag provade 1'an så blev 2,3 och 4 ett givet köp.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Trine kan kanske vara en idé, tror dock endast vissa spel i serien stödjer coop.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Todilo:

Bobbing har vi stängt av och det tror jag gjorde skillnad. FOV har vi dock inte ändrat på, ska man försöka sänka det?

Det är definitivt värt ett försök. Huruvida den skall sänkas eller höjas beror på hurpass nära monitorn hon sitter, konsollspel har ofta en fov runt 60 då de oftast spelas på en TV som upptar en mindre del av ens synfält, även om det kanske förändrats i viss mån tack vare att stora apparater trillat ner i pris, medan ett PC-spel ofta ligger vid 80-100 då man sitter nära monitorn så den tar upp en större del av synfältet. Minecraft standard är 70.

Tänk också på det där tråkiga med frekventa pauser (20-20-20), det är en bra vana att träna in för alla, men lite extra om man lätt blir tjorvig i huvudet efter ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Märkligt att ingen nämnt It Takes Two, fantastiskt spel som jag spelade gladeligen med min 8åring. Annars har Human Fall Flat varit sköj. Annars som andra skriver så är Lego-spelen vettiga där Undercover och Incredibles har gått varmast.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag satt mycket ihop med min storebror och spelade stadsbyggarspel (på den tiden sim city på snes) så city skylines där ni bygger en stad ihop borde ni kunna ha kul med.

Sim City var rätt simpelt med få parametrar att ändra på medans City Skyline är väldigt krävande för att få allt att stämma.

Visst går det att plocka bort saker och dessutom ge oändligt med pengar men fortfarande mycket att hålla koll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sim City var rätt simpelt med få parametrar att ändra på medans City Skyline är väldigt krävande för att få allt att stämma.

Visst går det att plocka bort saker och dessutom ge oändligt med pengar men fortfarande mycket att hålla koll.

Du kan modda bort typ alla krav i skylines. Men tanken var ju att trådskaparen ska spela spelen ihop med sin son då är det inte fel om det är lite svårigheter.

AGE of empires är också bra grejer ifall du tillåter att barnet spelar krigsspel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

New super mario bros och super mario builder kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

Machinarium
Grymt underhållande o charmigt tyckte både jag o sonen när han var i den åldern!
Du hittar mer av den typen av spel (puzzle, knep, knåp & klura) hos Amanita Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Machinarium
Grymt underhållande o charmigt tyckte både jag o sonen när han var i den åldern!
Du hittar mer av den typen av spel (puzzle, knep, knåp & klura) hos Amanita Design

Pluspoäng för att spelet är charmigt snyggt också!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Machinarium

Annorlunda ... men spännande! Extra bra att det inte verkar vara några tidskrav eller dylikt utan vi kan lösa pusslen i vår egen takt!