Extern access av NAS-filer

Permalänk
Medlem

Extern access av NAS-filer

Tjena!

Jag har nu fått igång en ny NAS i hemnätverket (Synology).
Inom mitt LAN kör jag SMB för navigering mellan alla delade mappar från datorer i nätverket. Men jag vill även kunna komma åt mina filer externt när jag exempelvis är på semester. Jag vill gärna kunna komma åt filerna på precis samma sätt som när jag är inom mitt hemnätverk, alltså att alla filer ska kunna nås genom mappning, som enkelt går att navigera runt i genom "file explorer". Gillar inte lösningar där jag loggar in via webbläsare för att kunna klicka mig fram till mina delade mappar.

Är WebDav att rekommendera, eller har ni andra förslag? En kan väl diskutera huruvida bra det är att ha sin NAS tillgänglig externt, men om det nu ska finnas en möjlighet för mig att komma åt filerna externt vill jag gärna veta hur jag löser det på ett så säkert och smidigt sätt som möjligt.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Kolla om din router har funktionen att användas som en VPN server. Då skulle du kunna logga in på nätverket den vägen och komma åt nätverksmappar via SMB.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Kolla om din router har funktionen att användas som en VPN server. Då skulle du kunna logga in på nätverket den vägen och komma åt nätverksmappar via SMB.

Tack för tipset, ska kolla upp detta. Det kanske är ett alternativ!

Permalänk
Medlem

Hittade en app för VPN server på min NAS. Verkade problematiskt att få igång det på routern.
Inne i VPN-appen på min NAS under inställningar finns: PPTP, OpenVPN och L2TP/IPSec. Efter lite googling verkar L2TP vara smidigast om en primärt kommer ansluta med windowsdatorer, utan att tulla på säkerheten. (?)

Permalänk
Medlem

Först - har du kollat om du har publik IP-adress eller ligger bakom CG-NAT??

Kolla din 'synliga IP-adress över internet med 'my ip' eller liknande i en webbrowser i ditt LAN - sedan loggar du in i din router och kollar vilken IP-adress den är given mot WAN-sidan av din ISP:s DNS - är dessa olika så är du bakom CG-NAT i 1 eller 2 lager.

Om din publika IP när du surfar runt är inom området 100.64.0.0 - 100.127.255.255 så _är_ du i CG-NAT och du behöver knappast undersöka vidare...

Allt blir väldigt mycket trassligare om du ligger bakom en CG-NAT:ad adress och då inte heller enkelt kunna ansluta VPN mot din router eller öppnar portar mot publik Internet utan att använda dig av reverse proxy (som någon tillhandahåller, ofta mot avgift - Synology har förvisso sin egen som användare av Synology-produkter ofta kan använda sig av men även detta har en massa nackdelar - som väg in för olika hackförsök...) då adressen du ser över webbrowsern är hal som teflon och inga portar är synliga oavsett vilka du öppnar i din router

Varje IP-adress som används i CG-NAT kan ha hundratals, ja tusentals användare samlade under en enda IP-adress genom att nyttja alla dess 65536 portnummer som dynamisk allokeras till olika användare efter behov och det är olika var gång och kan också bytas mitt under en spelomgång på tex. ett LAN med många samtidiga spelare för att använda IP-adress fick slut på portar och somliga forceras till annan IP-adress eller rent av får ingen port alls tilldelad i väntan att någon port skall bli ledig igen och användaren blir utslängd då spelservar ofta inte gillar när en spelklient byter IP-adress mitt under spelet eller tar för lång tid att återupprätta kopplingen...

Idag är det mer eller mindre standard hos allt fler ISP att nya abonnemang kopplas mot CG-NAT då det är väldigt brist på IP4-adresser, ja bokstavligen kris och slagsmål efter dessa då utrullningen av IP6 går så långsamt och brister i sista ledet mot användarna och man ger inte ut publika IP4-adresser i onödan till de som inte frågar efter sådana och ibland är det också en extra avgift om man skall ha en egen publik IP-adress - speciellt om den skall vara fast över tiden och inte bytas till annan då och då vid tex. olika nätarbeten eller omstarter i systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asystoli:

Hittade en app för VPN server på min NAS. Verkade problematiskt att få igång det på routern.
Inne i VPN-appen på min NAS under inställningar finns: PPTP, OpenVPN och L2TP/IPSec. Efter lite googling verkar L2TP vara smidigast om en primärt kommer ansluta med windowsdatorer, utan att tulla på säkerheten. (?)

Webdav som du föreslår fungerar bra men det är säkrare att köra en VPN och VPNen i sig har andra fördelar t.ex. om du vill nå andra saker i ditt hemnätverk eller är utomlands och vill komma åt saker som kräver svensk IP, t.ex. SVT.

Kör OpenVPN, kör standardinställningarna. Expotera konfigfilen och importera den i klienterna du vill använda.

För windows: https://openvpn.net/client-connect-vpn-for-windows/
För android: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.blinkt.openv...

Fungerar tipptopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Webdav som du föreslår fungerar bra men det är säkrare att köra en VPN och VPNen i sig har andra fördelar t.ex. om du vill nå andra saker i ditt hemnätverk eller är utomlands och vill komma åt saker som kräver svensk IP, t.ex. SVT.

Kör OpenVPN, kör standardinställningarna. Expotera konfigfilen och importera den i klienterna du vill använda.

För windows: https://openvpn.net/client-connect-vpn-for-windows/
För android: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.blinkt.openv...

Fungerar tipptopp.

Det låter precis som en typ av lösning jag eftersöker! Det verkade som sagt lite bökigt att få till VPN i Routern, men det borde väl räcka att ha en VPN server enbart på min NAS och ansluta till den genom VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asystoli:

Det låter precis som en typ av lösning jag eftersöker! Det verkade som sagt lite bökigt att få till VPN i Routern, men det borde väl räcka att ha en VPN server enbart på min NAS och ansluta till den genom VPN?

Absolut kan du göra det, men du måste se till att öppna port för VPN servern utåt/externt (port forwarding/virtual server på routern) sen beroende på vilken VPN portokoll (OpenVPN, IPsec, PPTP etc.) du kör, så har varje VPN typ eget standard TCP/UDP port. Utöver det så måste du kolla så ditt nät inte ligger bakom CG-NAT. För då måste du kontakta ditt internet leverantör och be om ”publik ip adress”. När allt detta är gjort så kan du ta nästa steg (att ansluta till din VPN server) från din mobil/laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Absolut kan du göra det, men du måste se till att öppna port för VPN servern utåt/externt (port forwarding/virtual server på routern) sen beroende på vilken VPN portokoll (OpenVPN, IPsec, PPTP etc.) du kör, så har varje VPN typ eget standard TCP/UDP port. Utöver det så måste du kolla så ditt nät inte ligger bakom CG-NAT. För då måste du kontakta ditt internet leverantör och be om ”publik ip adress”. När allt detta är gjort så kan du ta nästa steg (att ansluta till din VPN server) från din mobil/laptop.

Hmm, det här sista om CG-NAT blev jag mycket förvirrad av. Jag har Telia som internetleverantör. IP: 213.67.1X.XXX och verkar då enligt tidigare inlägg betyda att jag ligger utanför CG-NAT (?). Betyder det alltså då att det inte är så enkelt att bara öppna en port för NordVPN i routern och ansluta till min NAS efter att VPN-servern är igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asystoli:

Ofta är routrarna rätt klena också så även om din router har stöd för det är det troligt att det blir snabbare via din NAS.
För OpenVPN behöver du göra en port forward i din router till din NAS. Du ska vidarebefordra port 1194. Hur du gör det beror på vad du har för router men det är lätt och fick tonvis med guider om du bara googlar på modellen + port forward eller så.
https://kb.synology.com/en-af/DSM/help/VPNCenter/vpn_setup?ve...

Skrivet av asystoli:

Hmm, det här sista om CG-NAT blev jag mycket förvirrad av. Jag har Telia som internetleverantör. IP: 213.67.1X.XXX och verkar då enligt tidigare inlägg betyda att jag ligger utanför CG-NAT (?).

Har du samma ip-adress om du kollar vad din router får från Telia (d.v.s om du loggar in i routern och kollar vad den själv uppger) som du ser på raden ip= på den här sidan om du surfar till den hemifrån? https://cloudflare.com/cdn-cgi/trace

Om du har det: Du är inte bakom CGN och kan fortsätta som vanligt.
Om du har två olika adresser: Du är bakom CGN och behöver be Telia ge dig publik IP. Vad jag vet handlar det bara om att du behöver begära det, inga extra kostnader eller dylikt.

Citat:

Betyder det alltså då att det inte är så enkelt att bara öppna en port för NordVPN i routern och ansluta till min NAS efter att VPN-servern är igång?

Blanda inte ihop NordVPN med VPN-servern i din router. Servern i din router ger dig möjligheten att på ett säkert sätt ansluta utifrån och hem till dig. För att nå nasen och för att surfa via ditt hemnätverk t.ex.
NordVPN däremot är ett företag som erbjuder dig en VPN för att ansluta till dem. D.v.s i praktiken är det bara för att byta ut din IP.
NordVPN kan inte användas för att göra det du vill göra i första inlägget.

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är att sätta upp en virtuell maskin och köra en wireguard server på. Inte så krångligt som det låter och det funkar oerhört bra! Om din NAS inte stödjer virtuella maskiner så kan du köpa en raspberry pi eller en annan mindre dator och ha som server

Permalänk
Medlem

Det är snäppet krångligare men det är så jag kör och det fungerar bättre (wireguard är verkligen magiskt). Jag kan dock absolut rekommendera @asystoli att börja med den inbyggda funktionen i NASen och uppgradera till en VM om den inte räcker till. Man går ju trots allt från att köra en enkel feature i sin NAS till att behöva sätta upp och underhålla en hel server.

Vill man göra det enklare för sig så är en VM med debian + https://pivpn.io/ toppen. Fungerar alltså även på en vanlig VM, inte bara RPi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Har du samma ip-adress om du kollar vad din router får från Telia (d.v.s om du loggar in i routern och kollar vad den själv uppger) som du ser på raden ip= på den här sidan om du surfar till den hemifrån? https://cloudflare.com/cdn-cgi/trace

Blanda inte ihop NordVPN med VPN-servern i din router. Servern i din router ger dig möjligheten att på ett säkert sätt ansluta utifrån och hem till dig. För att nå nasen och för att surfa via ditt hemnätverk t.ex.
NordVPN däremot är ett företag som erbjuder dig en VPN för att ansluta till dem. D.v.s i praktiken är det bara för att byta ut din IP.
NordVPN kan inte användas för att göra det du vill göra i första inlägget.

Det är samma IP-adress där. Och sorry, menade förstås OpenVPN, vilket är ett alternativ jag kan välja inne på VPN-servern. Då antar jag att det bara är att testa och köra på?

Skrivet av anon265474:

Mitt tips är att sätta upp en virtuell maskin och köra en wireguard server på. Inte så krångligt som det låter och det funkar oerhört bra! Om din NAS inte stödjer virtuella maskiner så kan du köpa en raspberry pi eller en annan mindre dator och ha som server

Hmm, ja det kanske är ett alternativ. Har nån gammal laptop jag skulle kunna köra det på. Men eftersom det primära syftet är att kunna navigera i hemnätverket när jag är utanför mitt hemmaLAN så borde lösningen med VPN-server på min NAS duga gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asystoli:

Det är samma IP-adress där. Och sorry, menade förstås OpenVPN, vilket är ett alternativ jag kan välja inne på VPN-servern. Då antar jag att det bara är att testa och köra på?

Yes, låter bra!

Jag kan också rekommendera dig att sätta upp en dyndns. Eftersom du behöver veta din ip-adress när du ansluter så kommer du få problem när den byts. Det är sällan men det kommer ju garanterat hänt dagen du verkligen behöver din VPN
DDNS finns också inbyggt i din NAS: https://kb.synology.com/sv-se/DSM/help/DSM/AdminCenter/connec... så allt du behöver göra är att skapa ett konto så får du en adress typ asystoli.synology.me som kommer peka mot din ip-adress och uppdateras automatiskt när ipn byts. När du ansluter till din vpn använder du alltså den adressen istället för din ip-adress.

Så körschema blir typ
1. Sätt upp dyndns
2. Gör port forward i din router
3. Sätt upp OpenVPN i din NAS
4. Installera OpenVPN-klient i din mobil och flytta över konfigfilen till den. Ange din dyndns-adress.
5. Pang klart