Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har för mig man kan köpa det i efterhand. Det är dock begränsat från när den tillverkades samt verkar vara Nordamerika just nu.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tesla-unlock-model-3-heat...

Ja precis, om du har hårdvaran redan så låter de dig betala för det. Tesla brukar göra så eller ger det gratis till alla som hade hårdvaran vilket är bättre än många.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=EWmSRTP2BZE&t=369s

nu händer det grejer

et5 visades också upp igår på nio day

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

nu händer det grejer

Vad exakt syftar du på? Det har hänt grejer inom elbilar väldigt länge.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

nu händer det grejer

Frågan är om 1000 km räckvidd verkligen är något som kommer att göra att fler vill köpa? Den måste kunna ladda ganska bra för att det ska vara värt det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Frågan är om 1000 km räckvidd verkligen är något som kommer att göra att fler vill köpa? Den måste kunna ladda ganska bra för att det ska vara värt det…

"jag tänker inte köpa en elbil förens den klarar 1000km eller längre än min sunkiga BMX dieselbil" de va inte mer en vecka sen jag såg det i just denna tråden

Det är väll fantastiskt att den klarar 1000km, hade gärna bytt min nya E-niro mot en bil som klarar 1000 km istället för 450 km, DÅ hade de räckt att ladda 1 gång i månaden istället för varannan vecka som planerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

"jag tänker inte köpa en elbil förens den klarar 1000km eller längre än min sunkiga BMX dieselbil" de va inte mer en vecka sen jag såg det i just denna tråden

Det är väll fantastiskt att den klarar 1000km, hade gärna bytt min nya E-niro mot en bil som klarar 1000 km istället för 450 km, DÅ hade de räckt att ladda 1 gång i månaden istället för varannan vecka som planerat

Jo, men den är inte dubbelt så effektiv utan har bara ett dubbelt så stort batteri, dvs det tar dubbelt så lång tid att ladda. Eller att det är en grym laddningskurva vilket jag skrev i förra inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo, men den är inte dubbelt så effektiv utan har bara ett dubbelt så stort batteri, dvs det tar dubbelt så lång tid att ladda. Eller att det är en grym laddningskurva vilket jag skrev i förra inlägget.

Det va inte det jag sa, inte pratat om storlek på batteri, jag pratar om att den bilen har DUBBELT så lång range som en Kia E-niro som har 450 km. Alltså kommer jag dubbelt så långt, då WLTP är mer än dubbelt så lång.

Och ja såklart...större batteri kommer ta jävligt lång tid att ladda, men de gör inget när vettiga personer skaffar laddstolpe hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det va inte det jag sa, inte pratat om storlek på batteri, jag pratar om att den bilen har DUBBELT så lång range som en Kia E-niro som har 450 km. Alltså kommer jag dubbelt så långt, då WLTP är mer än dubbelt så lång.

Och ja såklart...större batteri kommer ta jävligt lång tid att ladda, men de gör inget när vettiga personer skaffar laddstolpe hemma

Jo men har du stolpe hemma behöver du inte så stort batteri, och ska du köra långt måste du ändå stanna och ladda och då måste du ladda länge.
Visst du klarar dig några fall utan att ladda men ändå. Känns som resursslöseri för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo men har du stolpe hemma behöver du inte så stort batteri, och ska du köra långt måste du ändå stanna och ladda och då måste du ladda länge.
Visst du klarar dig några fall utan att ladda men ändå. Känns som resursslöseri för min del.

Din fråga va om 1000km hjälper att folk vill köpa elbil, oklart, men de snackas mycket om räckvidsångest.. 1000km löser det. Så ja det lär finnas folk som vill ha 1000 km range.. tror tillexemepl en jävla massa taxibilar hade gillat de osv.

Så mitt svar på din fråga är JA Lång laddtid eller ej.. inte ett problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atego:

Fast sådana människor kommer alltid hitta ett annat fel. Det största problemet elbilar har just nu angående räckvidd är räckvidden på vintern tycker jag. 400+ km erbjuds av många nu och det är fullt tillräckligt, behöver bättras på i kylan. Men det kanske inte är möjligt, vi får väl se. Sen finns det fortfarande en tydlig brist på kombis samt elbilar med bra dragvikt.

Hemma hos oss kommer det vara en diesel fram tills dess att man kan få en elbil som kan dra 2000 kg eller strax under för rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men snackar dom inte att den bilen skall ha solid state batteri?
För ett sådant batteri har dels längre räckvidd i förhållande till storlek (fysisk storlek) än ett vanligt och dels laddar dom betydligt snabbare än ett vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

Din fråga va om 1000km hjälper att folk vill köpa elbil, oklart, men de snackas mycket om räckvidsångest.. 1000km löser det. Så ja det lär finnas folk som vill ha 1000 km range.. tror tillexemepl en jävla massa taxibilar hade gillat de osv.

Jag vet inte, räckviddsångest är ju mer just ångest, inte i de flesta fall något reellt problem med räckvidden. En taxi i stadstrafik går ju väldigt sällan mer än 30 mil på en dag vilket ju visar ganska tydligt att räckvidden inte borde vara något större problem för de flesta. Jag körde budbil en period och det är ju i allmänhet mer att göra en än taxi, det var sällan man stod stilla liksom, och ändå snittade jag knappt 30 mil om dagen även om det hände att jag fick köra GBG-Stockholm och tillbaka samma dag eller liknande.

Taxi är ju annars något som passar ypperligt för en elbil, så länge man kan ladda den varje dygn. Föraren sparar tid genom att inte behöva bry sig om att tanka på arbetstid och kostnaden blir väldigt låg då man kör så långt.

Sen är det förstås inte fel med mer räckvidd, om det inte hade påverkat annat. Problemet är att det ju gör bilen objektivt sämre med högre vikt, mer volym ägnad åt energilagring och så. Det lär ju inte direkt hålla nere priset heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men snackar dom inte att den bilen skall ha solid state batteri?
För ett sådant batteri har dels längre räckvidd i förhållande till storlek (fysisk storlek) än ett vanligt och dels laddar dom betydligt snabbare än ett vanligt.

Enligt hemsidan alltomelbil så är det 150 KW batteri på den stora och 77 på den minsta. Sen om det är solid state vet jag inte.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cove:

@Tesla Model3 ägare; Är ni nöjda med er bil?

Väldigt! Efter 600 mil känns det fortfarande roligt att göra ärenden. Är M3 Long Range.

Har ett irriterande surrande coilwhine när jag kör fortare än ~65 km/h, som jag har felanmält. Dessutom ska jag säga att det nog finns många andra bilar som är bättre isolerade och därmed tystare i motorvägsfart.

Citat:

Om ni hade köpt en ny bil idag, hade ni valt samma ?

Tveklöst!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atego:

Man kan ju fundera på vad det är för dåre som tänker sitta och köra bil i typ 8 timmar i sträck iofs. Sådana där tomtar ska inte tas på allvar, man kan inte samhällsplanera efter självcentrerade stollar som ställer sådana orealistiska krav.

Om en elbil har 1000km räckvidd - ok. Coolt, typ. Men ingen jävel behöver sådan räckvidd, oavsett vad de själva påstår.

Citat:

Men hur mycket tid sparar du på att ladda EN gång mindre i månaden? Hur kan detta vara värt priset att betala för en så mycket större batteripack, och att sedan köra omkring med denna mycket större och tyngre packen som sliter mer på dina däck, bromsar och fjädring/hjulupphängning än den mindre packen? Låter som en ogenomtänkt kalkyl skulle då jag säga sådär på en höft typ.

Skrivet av MacAllan:

Solida batterier behöver inte alls ladda snabbare än traditionella litiumceller. Mercedes eCitaro bussar som använder solida celler måste hålla 80C temperatur för att fungera och kan bara laddas med typ 0.1-0.2C eller något sånt. Finns andra problem med solida celler också, tydligen har de haft problem med sprickbildning osv. (!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Man kan ju fundera på vad det är för dåre som tänker sitta och köra bil i typ 8 timmar i sträck iofs. Sådana där tomtar ska inte tas på allvar, man kan inte samhällsplanera efter självcentrerade stollar som ställer sådana orealistiska krav.

Om en elbil har 1000km räckvidd - ok. Coolt, typ. Men ingen jävel behöver sådan räckvidd, oavsett vad de själva påstår.

Men hur mycket tid sparar du på att ladda EN gång mindre i månaden? Hur kan detta vara värt priset att betala för en så mycket större batteripack, och att sedan köra omkring med denna mycket större och tyngre packen som sliter mer på dina däck, bromsar och fjädring/hjulupphängning än den mindre packen? Låter som en ogenomtänkt kalkyl skulle då jag säga sådär på en höft typ.

Solida batterier behöver inte alls ladda snabbare än traditionella litiumceller. Mercedes eCitaro bussar som använder solida celler måste hålla 80C temperatur för att fungera och kan bara laddas med typ 0.1-0.2C eller något sånt. Finns andra problem med solida celler också, tydligen har de haft problem med sprickbildning osv. (!)

Angående laddningshastighet så är det väl sällan det är batterierna som är flaskhalsen liksom? Det finns ju bilar som klarar 350 KW liksom, men det är rätt tunt med sådana laddare. Och peak hastighet är ju inte en jättebra indikator ändå eftersom det mer handlar om hur stabil laddningen är över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag undrar om det är så viktigt för Taxi. Jag tror snabbare laddning har högre prio.
Vissa Taxibilar går ju 24h om dygnet med olika förare så en lång laddning på flera timmar kan ställa till det.

Istället måste dem ju ta rast då och då. Inte minst när dom väntar på kunder på Arlanda till exempel och då kan man lika gärna ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag undrar om det är så viktigt för Taxi. Jag tror snabbare laddning har högre prio.
Vissa Taxibilar går ju 24h om dygnet med olika förare så en lång laddning på flera timmar kan ställa till det.

Istället måste dem ju ta rast då och då. Inte minst när dom väntar på kunder på Arlanda till exempel och då kan man lika gärna ladda.

Tänker man Taxi utanför Stockholm så kanske räckvidd är intressant?

Men jag tror helt enkelt att detta med att kunna erbjuda 100 mils räckvidd är lite av en prestigevinst inom elbilssegmentet samtidigt som det i mångt och mycket kanske kan få upp ögonen hos de elbilsskeptiker som inte vågat ta taget, lite som hybriden varit språngbrädan för många.

Eller tänker jag helt galet?

Stavfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

1000 km WLTP kanske snarare är 650 km WLTP vintertid och landsväg. Ladda 80% så är vi då nere just runt 50 mil. Att köra 50 mil landsväg vintertid utan några längre stopp är inget omänskligt. Ovanför sundsvall finns ingen laddinfrastruktur heller så i dagsläget vill nog folk ha en hel del räckvidd. När infrastrukturen blir bättre minskar det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tänker man Taxi utanför Stockholm så kanske räckvidd är intressant?

Men jag tror helt enkelt att detta med att kunna erbjuda 100 mils räckvidd är lite av en prestigevinst inom elbilssegmentet samtidigt som det i mångt och mycket kanske kan få upp ögonen hos de elbilsskeptiker som inte vågat ta taget, lite som hybriden varit språngbrädan för många.

Eller är tänker jag helt galet?

Det kan ju vara det som får en person att börja titta mer på elbil än vad de hade gjort annars, men när du väl börjar lära dig vad det innebär att äga en elbil så inser du ganska snabbt att det inte bara är räckvidden som gäller utan det finns några fler faktorer. En av faktorerna är hur fort du kan ladda. Har du då ett batteri på 150KW(h?) som tar två timmar att ladda då kommer nog en del dra öronen åt sig. Skulle det däremot ladda lika fort som ett batteri på 77KW, ja då är det ju intressant för flera.

Nu är vi alla olika så det kommer kanske bli superpopulärt och jag har helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det kan ju vara det som får en person att börja titta mer på elbil än vad de hade gjort annars, men när du väl börjar lära dig vad det innebär att äga en elbil så inser du ganska snabbt att det inte bara är räckvidden som gäller utan det finns några fler faktorer. En av faktorerna är hur fort du kan ladda. Har du då ett batteri på 150KW(h?) som tar två timmar att ladda då kommer nog en del dra öronen åt sig. Skulle det däremot ladda lika fort som ett batteri på 77KW, ja då är det ju intressant för flera.

Nu är vi alla olika så det kommer kanske bli superpopulärt och jag har helt fel

Jo men säljargumentet är nog mer lockande av att kunna få säg 50 mils laddning på en timme än 15-30 mil som många bilar idag levererar.

Även om jag kan tycka att det sistnämnda egentligen borde ge ett bättre klimat på vägarna, folk stressar mindre och planerar sina liv bättre med fler stopp/bensträckare. Men men.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det på transportsektorns sida då? Finns det vettiga nyheter där tro? Räcker de 12 milen i räckvidd (Renault skåpbil) för de flesta brukare av sådana transportfordon? Eller ligger man även där på kanske 6 mils räckvidd vintertid?

Permalänk
Medlem

man kan ju faktiskt välja ett batteri mindre än 150kw om man tycker det är för stort att valet finns skadar väl ingen? tex taxis som någon skrev, eller någon som bara vill ha extra allt. och jag kan tänka mig at man med ett större batteri kan ladda snabbare en längre tid än med ett mindre batteri. dvs det ryms mer innan man når den punkt där laddhastigheten börjar dala. jag tänker också som så, att okej nu gäller ju detta lipo batterier, men där vill man ladda med max 1c för att få så lång livslängd som möjligt. om man tänker med samma logik i elbil, så bör man ju kunna ladda snabbare med större batteri (inom samma märke, nios 100 och 150kw tex). vet inte om det är så men det var bara en tanke, äger ju inte en elbil så ni har säkert bättre koll.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Det skrivs inte så mycket om Ioniq 5 i tråden. Den har fått en hel del utmärkelser, som årets bil Danmark, Tyskland och Schweiz.
Finns det några som har en Ioniq 5?

Jag har har bytt från en Kia Niro laddhybrid och haft min Ioniq 5 RWD i snart två veckor.
Några snabba intryck
- Behöver inte köra i en kall bil. Ioniq 5 har värmepump och kan förvärmas via appen Bluelink. Den blir varm på under 10 minuter.
- Behöver inte ladda varje natt. Det går att ställa in när bilen ska laddas och till vilken %. Jag laddar upp till 80% för att få lång livslängd på batteriet. Kommer ladda hemma mellan 50%-80% och har ännu inte varit under 50%.
- Navigationssystemet fungerar OK. Gär att använda röststyrning (engelska), favoriter eller sparade platser för att välja mål.
Visar hur fort man kör när man närmar sig en fartkamera.
Går att välja vart man ska åka i Bluelink och sända till bilen.
- Android Auto fungerar bra. Starta röststyrning i Android Auto görs med lång press på rattknappen för röststyrning.
- Bilen är mycket tyst och hanteringen är minst lika bra som i Niro:n. Gär bekvämare över farthinder än Niro:n.
- Även med hjulbasen 3m är hanteringen i parkeringsgarage OK.
- Bekvämt att inte behöva använda nyckeln för att öppna bilen och att bakluckan öppnas automatiskt när man ska lasta in kassarna från affären.
- Accelererar mycket snabbare än Niro:n. Med Niro:n var det en sport att köra så mycket som möjligt på el och med en elmotor på 60 hk blir accelerationen inte så snabb.
- Finns tvä knappar där det går att välj funktion. Har ställt in knappen på ratten för att starta radio och knappen på panelen för att gå till hemskärmen.
- Har inte kollat på förbrukningen ännu.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

1000 km WLTP kanske snarare är 650 km WLTP vintertid och landsväg. Ladda 80% så är vi då nere just runt 50 mil. Att köra 50 mil landsväg vintertid utan några längre stopp är inget omänskligt. Ovanför sundsvall finns ingen laddinfrastruktur heller så i dagsläget vill nog folk ha en hel del räckvidd. När infrastrukturen blir bättre minskar det behovet.

Omänskligt och omänskligt, men 50 mil är ju rätt nära max för hur långt man kan köra enligt reglerna som yrkestrafiken har med krav på pauser, lunchrast och så. Man får ju inte köra mer än fyra timmar så om man kör i 120 i snitt så är det precis femtio mil.

Själv kör jag sällan mer än 25-30 mil utan paus och då handlar det om att köra i jobbet där jag inte vill lägga tid på pauser och så. Privat pausar vi minst varannan timme även på semesterresor och så.

Skrivet av Def_Dog:

Hur funkar det på transportsektorns sida då? Finns det vettiga nyheter där tro? Räcker de 12 milen i räckvidd (Renault skåpbil) för de flesta brukare av sådana transportfordon? Eller ligger man även där på kanske 6 mils räckvidd vintertid?

12 mil räcker inte för en bil som kör hela dagen om man inte transporterar något med väldigt långsam lastning och lossning. 25-30 mil var det vanliga för mig när jag körde budbil och det var mestadels stadstrafik. Däremot räcker ju 12 mil för bilar som används för andra saker än konstanta leveranser. Typ hantverkare som kör mellan kunder, cateringfirmor och liknande, alltså företag som kör en del men där körningen inte är själva affären liksom, vilket nog är en mycket större del av marknaden än typ budbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det skrivs inte så mycket om Ioniq 5 i tråden. Den har fått en hel del utmärkelser, som årets bil Danmark, Tyskland och Schweiz.
Finns det några som har en Ioniq 5?

Jag har har bytt från en Kia Niro laddhybrid och haft min Ioniq 5 RWD i snart två veckor.
Några snabba intryck
- Behöver inte köra i en kall bil. Ioniq 5 har värmepump och kan förvärmas via appen Bluelink. Den blir varm på under 10 minuter.
- Behöver inte ladda varje natt. Det går att ställa in när bilen ska laddas och till vilken %. Jag laddar upp till 80% för att få lång livslängd på batteriet. Kommer ladda hemma mellan 50%-80% och har ännu inte varit under 50%.
- Navigationssystemet fungerar OK. Gär att använda röststyrning (engelska), favoriter eller sparade platser för att välja mål.
Visar hur fort man kör när man närmar sig en fartkamera.
Går att välja vart man ska åka i Bluelink och sända till bilen.
- Android Auto fungerar bra. Starta röststyrning i Android Auto görs med lång press på rattknappen för röststyrning.
- Bilen är mycket tyst och hanteringen är minst lika bra som i Niro:n. Gär bekvämare över farthinder än Niro:n.
- Även med hjulbasen 3m är hanteringen i parkeringsgarage OK.
- Bekvämt att inte behöva använda nyckeln för att öppna bilen och att bakluckan öppnas automatiskt när man ska lasta in kassarna från affären.
- Accelererar mycket snabbare än Niro:n. Med Niro:n var det en sport att köra så mycket som möjligt på el och med en elmotor på 60 hk blir accelerationen inte så snabb.
- Finns tvä knappar där det går att välj funktion. Har ställt in knappen på ratten för att starta radio och knappen på panelen för att gå till hemskärmen.
- Har inte kollat på förbrukningen ännu.

Mina tankar efter provkörning Ioniq 5 är att den är förhållandevis bullrig (men inte så bullrig som Model 3) och att det är mängder med knappar samt info på skärmarna. Skärmarna kanske går att organisera om/släcka så det inte är totalt flipperspel hela tiden när man kör?
Jag är inte såld på designen som jag inte tycker "fungerar" i verkligheten, speciellt insidan med en massa olika geometrier och material/färger.
Man kan nog vänja sig vid en hel del och jag vill verkligen gilla bilen, men dealbreakern var 11 månaders leveranstid för mig.

Permalänk
Medlem

nu händer det grejer

Hade jag aktier i Tesla skulle jag sälja dem nu! Nio kommer nu! Först till rika Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade jag aktier i Tesla skulle jag sälja dem nu! Nio kommer nu! Först till rika Norge.

Snart kommer tyska Gigafabrik igång och man kommer kunna pressa Tesla priserna mer i Europa. Tror att Teslas vinst nästa år kommer överraska.

Permalänk
Medlem

Läste mycket intressant artikel om kommande bilar med bränsleceller. Hittills har det varit problem med att tanken måste klara mycket högt tryck. Nu verkar detta vara löst genom en blandning som löser vätgasen så att man slipper dyr tank. Batteribilar av idag blir en kortlivad fluga. Nio klarar sig tack vare batteribyte på 3 minuter. Men annars blir det bränslecellsbilarna som tar över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Snart kommer tyska Gigafabrik igång och man kommer kunna pressa Tesla priserna mer i Europa. Tror att Teslas vinst nästa år kommer överraska.

All vinst hittills beror på produktion i Kina och på rika kineser som vill ha lyxbilar. Utan kineserna hade Tesla gått i kk.