Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Läste mycket intressant artikel om kommande bilar med bränsleceller. Hittills har det varit problem med att tanken måste klara mycket högt tryck. Nu verkar detta vara löst genom en blandning som löser vätgasen så att man slipper dyr tank. Batteribilar av idag blir en kortlivad fluga. Nio klarar sig tack vare batteribyte på 3 minuter. Men annars blir det bränslecellsbilarna som tar över!

Doubt it. Inte med tanke på omställningen som sker hos biltillverkarna. Men de kan nog leva sida vid sida, ungefär som bensin vs diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade jag aktier i Tesla skulle jag sälja dem nu! Nio kommer nu! Först till rika Norge.

Skrivet av Irre:

Läste mycket intressant artikel om kommande bilar med bränsleceller. Hittills har det varit problem med att tanken måste klara mycket högt tryck. Nu verkar detta vara löst genom en blandning som löser vätgasen så att man slipper dyr tank. Batteribilar av idag blir en kortlivad fluga. Nio klarar sig tack vare batteribyte på 3 minuter. Men annars blir det bränslecellsbilarna som tar över!

Skrivet av Irre:

All vinst hittills beror på produktion i Kina och på rika kineser som vill ha lyxbilar. Utan kineserna hade Tesla gått i kk.

Alltså gud vad du svamlar. Vi får väl se hur det går, men jag tror du har galet fel. Sen vet jag inte vem du tror du övertygar med alla dina inlägg.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså gud vad du svamlar. Vi får väl se hur det går, men jag tror du har galet fel. Sen vet jag inte vem du tror du övertygar med alla dina inlägg.

Tack! Tänkte precis skriva ett längre inlägg, men jag sorterar till att bara fråga om @Irre har tagit en "virre" för mycket så här mitt i veckan?
Fact check! Please????

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det jag skriver bygger på utländska facktidskrifter och faktaprogram jag sett. Att batteri bilarna med laddstationer blir en fluga är min egen teori. Ganska förolämpande att kalla det jag skriver för svammel. Tala om exakt vad som är svammel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade jag aktier i Tesla skulle jag sälja dem nu! Nio kommer nu! Först till rika Norge.

Skrivet av Irre:

Skrivet av Irre:

All vinst hittills beror på produktion i Kina och på rika kineser som vill ha lyxbilar. Utan kineserna hade Tesla gått i kk.

Får hålla med ovanstående, poster, du pratar i nattmössan helt enkelt.
Tesla kommer fortsätta gå som tåget. De är världens största elbilstillverkare, de har fortfarande många fördelar gentemot andra tillverkare, som effektivast drivlina, sitt laddnätverk och deras infotainment system.

Högt tryck i tanken är inte det enda problemet med bränsleceller. Vätgastillverkningen/distribution är ett ännu större problem. Man kan framställa vätgas genom elektrolys (så använda el för att göra vätgas), men effekt förlusten av att första använda el till att göra vätgas och sen vätgas tillbaka till el i bränsleceller är inte i närheten av effektiviteten att lagra elektrisk energi direkt i ett batteri.

Med tanke på utvecklingstakten på batterier nu, så tror jag inte vätgas/bränsleceller kommer ha en chans när det gäller bilar.
De kan ha en högre chans och lyckas i applikationer där man inte kan ha den höga vikten som kommer till vid stora batterier (typ flyg).

Kina är säkerligen en viktig marknad för alla biltillverkare, men att Tesla hade gått i kk utan "rika kineser som vill ha lyxbilar" är bara struntprat. Deras guldgruva är Model3 och ModelY

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

"Tåget" har redan gått. Vätgas/bränslecell kommer vara nischprodukter och möjligtvis lastbil/buss och entreprenadmaskiner.
Finns ett antal anledningar till detta, väl beskrivet på flugan internettett för intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tala lite mer osanning också medans du är på G. Du är för övrigt i fel tråd för att snacka aktier.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Näh nu lämnar jag denna tråden (igen), den spårar konstant...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Helt galet vad jag längtar efter min ev6, kanske ångrar lite jag inte beställde awd.
Hur ser ni på dagens elpris? Elbil är väl fortfarande mer lönsamt än bensinare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Utan kineserna hade Nio gått samma väg? Vart vill du komma med den kommentaren? Kina är en stor marknad oavsett märke som säljer i landet.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Cove:

@Tesla Model3 ägare; Är ni nöjda med er bil? Om ni hade köpt en ny bil idag, hade ni valt samma ?

Haft bilen ett halvår, är hel nöjd än så länge. Den gör vad den ska, sänker kostnaden för drivmedel.
Räknar med att spara 1000kr i månaden i snitt mot vad jag la på diesel innan med förra bilen.

Hade nog kört på samma bil om jag skulle bytt idag, har ju bara gått ett halvår liksom :P.
Dock vill man ha ännu större batteri egentligen, även om jag har long range.
Fake milen som det står på hemsidan stämmer inte direkt, min ligger på 46 riktiga mil, behöver dock ha den i ett år för att få ett riktigt snitt, drar ju mer nu på vintern.

Jämför jag lite snabbt med andra bilar jag haft innan så är väl här lite pros och cons

Cons:
- Den automatiska avbländaren för helljuset är riktigt dålig, känns som 9/10 gånger så måste den man möter blinka satan med helljuset för att den ens ska reagera, eller att en lastbil startas sitt helljus.
Fungerade kasst i min förra bil också, men den var lite bättre dock.

- Automatiska vindrutetorkaren är riktigt dålig, tar lång tid innan den startar, hela rutan kan typ vara full med vatten och man knappt ser nått innan den startar, sedan blir det samma sak igen. Skulle kört igång snabbare och oftare, känns osäkert att köra med dålig sikt liksom. Så då blir det att man trycker man knappen på spaken för att manuellt använda den en gång. Man vill ju bara att den sköter det själv eftersom du ställer in denna funktion på displayen.

- Laddluckan och dörrhantagen har en tendens att frysa fast. Dörrhandtagen går ju in i dörren så varit med om att det är riktigt svårt att öppna vissa dörrar ibland. Vet inte om den värmer dörrhandtagen när man kör värmaren eller inte. Känns som det hade behövts annars. Har dock alltid kommit in i bilden, men varit lite svårt ibland

- Detta gäller kanske alla elbilar som finns just nu? Men Supercharger laddningen klarar aldrig att köra max särskilt länge, kör man 250W laddaren så kör den oftast bara 250W upp till 20%, sedan går den sakta ner. Hade dem fått det att fungera så den kör på 250W till typ 80% eller iallafall 60% så hade det gått mycket snabbare att ladda. Spelar liksom inte roll hur snabbt man kan ladda om bilen inte klarar av att använda det en längre period liksom. Troligtvis blir väl laddaren eller bilen batteri för varmt eller nått.

- När man kör med "autopiloten / autostyringen" så finns det en funktion där den ska känna av skyltar och sänka och höja hastigheten av sig själv. Denna fungerar sådär. Ofta den missar att den ska sänka eller höja hastigheten igen.
Tror detta är en beta grej dock så man kan kanske inte klaga för mycket på denna

- Finns Sim-kort i bilen, dock kan den inte ladda ner några uppdateringar via denna. Utan går bara via Wifi, dock har Tesla ställt in så bilen har 0 täckning. Man får typ slänga ut en accesspunkt på parkeringen för att den ska nå. Eller ha en monterad utomhus. Skulle funnits en funktion där man kan tillfälligt höja det i bilen, i 4h eller nått.
Förstår varför de har denna funktionen från början, är ju för att minska hacks av bilen på avstånd.
Eller att de uppdaterar dataplanen så man kan köra uppdateringar även här. Man betalar ju ändå 99kr i månaden för att ha det sen (gratis 1a året).

Pros:

- Infotainment systemet (displayen) är klockren, ljusår bättre än andra bilar jag haft. Känns som skillnaden mellan en surfplatta med en miniräknare typ i funktionalitet.

- Riktigt bra ljud, iallafall i long range modellen (tror den och performance har bättre ljud).

- Bra laddnätverk med tesla supercharger, lätt och hitta laddare (även om det skulle funnits flera). Sällan kö, varit med om att det var fullt en gång på alla laddare. Dock körde en bil precis när jag kom in så slapp vänta.
Den räknar även ut själv var du behöver stanna för att ladda osv

- Uppvärmningen av bilen fungerar jätte bra. Känns som den blir varm på 5-10 min. Har ställt in en schemaläggning så den är varm när man ska ha den till jobbet på morgonen. Verkar fungera som det ska. Den verkar ta allt förutom när vi hade 10+ cm snö. Då fick man borsta bort snön själv.

Ärende jag haft på bilen sedan jag fick den.
Var en uppdateringen som hängt sig så fick kontakta supporten ang denna. Så de fick plocka bort den i sin ände och sedan behövde jag starta om bilen. Efter det hoppade allt igång igen.
Detta sköttes över telefon, ringde deras nummer bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kina är säkerligen en viktig marknad för alla biltillverkare, men att Tesla hade gått i kk utan "rika kineser som vill ha lyxbilar" är bara struntprat. Deras guldgruva är Model3 och ModelY

De billigaste bilarna drar helt klart in mest, men det många missar är Teslas "energy storage" och solpaneler som smyger fram på kanten och utvecklas snabbt i skymundan. Den delen drog in 801 miljoner dollar andra kvartalet i år vilket gör att de gick med vinst.
Själv ser jag att det är en del av Tesla att hålla koll på framöver, då fler och fler väljer detta både privat och i "samhället" som energiföretag.

Ett par länder..
Australien
https://www.cnbc.com/2021/12/08/australia-switches-on-victori...

England
https://www.smart-energy.com/industry-sectors/storage/tesla-b...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

- Finns Sim-kort i bilen, dock kan den inte ladda ner några uppdateringar via denna. Utan går bara via Wifi, dock har Tesla ställt in så bilen har 0 täckning. Man får typ slänga ut en accesspunkt på parkeringen för att den ska nå. Eller ha en monterad utomhus. Skulle funnits en funktion där man kan tillfälligt höja det i bilen, i 4h eller nått.
Förstår varför de har denna funktionen från början, är ju för att minska hacks av bilen på avstånd.
Eller att de uppdaterar dataplanen så man kan köra uppdateringar även här. Man betalar ju ändå 99kr i månaden för att ha det sen (gratis 1a året).

Jodå, du kan ladda ned med deras sim-kort men det går väldigt sakta och det görs primärt om det är kritiska uppdateringar. Det går jättebra att dela telefonens bredband.

Inte heller är det gratis första året, det är bara vissa bilar och perioder.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/connectivity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

- Bra laddnätverk med tesla supercharger, lätt och hitta laddare (även om det skulle funnits flera). Sällan kö, varit med om att det var fullt en gång på alla laddare. Dock körde en bil precis när jag kom in så slapp vänta.

Talar den om hur många laddare som är lediga hela tiden du kör och är påväg till en laddstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Helt galet vad jag längtar efter min ev6, kanske ångrar lite jag inte beställde awd.
Hur ser ni på dagens elpris? Elbil är väl fortfarande mer lönsamt än bensinare?

När beställde du den? Och vad är det för leveranstid?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Haft bilen ett halvår, är hel nöjd än så länge. Den gör vad den ska, sänker kostnaden för drivmedel.
Räknar med att spara 1000kr i månaden i snitt mot vad jag la på diesel innan med förra bilen.

Hade nog kört på samma bil om jag skulle bytt idag, har ju bara gått ett halvår liksom :P.
Dock vill man ha ännu större batteri egentligen, även om jag har long range.
Fake milen som det står på hemsidan stämmer inte direkt, min ligger på 46 riktiga mil, behöver dock ha den i ett år för att få ett riktigt snitt, drar ju mer nu på vintern.

Jämför jag lite snabbt med andra bilar jag haft innan så är väl här lite pros och cons

Cons:
- Den automatiska avbländaren för helljuset är riktigt dålig, känns som 9/10 gånger så måste den man möter blinka satan med helljuset för att den ens ska reagera, eller att en lastbil startas sitt helljus.
Fungerade kasst i min förra bil också, men den var lite bättre dock.

- Automatiska vindrutetorkaren är riktigt dålig, tar lång tid innan den startar, hela rutan kan typ vara full med vatten och man knappt ser nått innan den startar, sedan blir det samma sak igen. Skulle kört igång snabbare och oftare, känns osäkert att köra med dålig sikt liksom. Så då blir det att man trycker man knappen på spaken för att manuellt använda den en gång. Man vill ju bara att den sköter det själv eftersom du ställer in denna funktion på displayen.

- Laddluckan och dörrhantagen har en tendens att frysa fast. Dörrhandtagen går ju in i dörren så varit med om att det är riktigt svårt att öppna vissa dörrar ibland. Vet inte om den värmer dörrhandtagen när man kör värmaren eller inte. Känns som det hade behövts annars. Har dock alltid kommit in i bilden, men varit lite svårt ibland

- Detta gäller kanske alla elbilar som finns just nu? Men Supercharger laddningen klarar aldrig att köra max särskilt länge, kör man 250W laddaren så kör den oftast bara 250W upp till 20%, sedan går den sakta ner. Hade dem fått det att fungera så den kör på 250W till typ 80% eller iallafall 60% så hade det gått mycket snabbare att ladda. Spelar liksom inte roll hur snabbt man kan ladda om bilen inte klarar av att använda det en längre period liksom. Troligtvis blir väl laddaren eller bilen batteri för varmt eller nått.

- När man kör med "autopiloten / autostyringen" så finns det en funktion där den ska känna av skyltar och sänka och höja hastigheten av sig själv. Denna fungerar sådär. Ofta den missar att den ska sänka eller höja hastigheten igen.
Tror detta är en beta grej dock så man kan kanske inte klaga för mycket på denna

Pros:

- Infotainment systemet (displayen) är klockren, ljusår bättre än andra bilar jag haft. Känns som skillnaden mellan en surfplatta med en miniräknare typ i funktionalitet.

- Riktigt bra ljud, iallafall i long range modellen (tror den och performance har bättre ljud).

- Uppvärmningen av bilen fungerar jätte bra. Känns som den blir varm på 5-10 min. Har ställt in en schemaläggning så den är varm när man ska ha den till jobbet på morgonen. Verkar fungera som det ska. Den verkar ta allt förutom när vi hade 10+ cm snö. Då fick man borsta bort snön själv.

Ärende jag haft på bilen sedan jag fick den.
Var en uppdateringen som hängt sig så fick kontakta supporten ang denna. Så de fick plocka bort den i sin ände och sedan behövde jag starta om bilen. Efter det hoppade allt igång igen.
Detta sköttes över telefon, ringde deras nummer bara.

Väldigt bra och trevlig sammanfattning!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

När beställde du den? Och vad är det för leveranstid?

Någon månad sedan, ska få den i slutet av mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Va najs!

Perfekt då att få den levererad med sommardäck!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Det är snabbt ändå, nuvarande leveranstid ligger på 7-8 månader så den verkar ha blivit rätt populär! Förstår varför, efter mycket (jag menar MYCKET) velande fram och tillbaka så blir det nog en Kia EV6 GT-line, riktigt trevlig bil Ska till Kia idag å snacka lite med säljaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hemma hos oss kommer det vara en diesel fram tills dess att man kan få en elbil som kan dra 2000 kg eller strax under för rimligt pris.

vet ej vad som är rimligt pris, men totalvikt på släp med E-kort på min m3 är 2000kg. Ioniq 5 och EV6 har mycket högre dragvikt så där bör man klara det utan problem. även VW-koncernens bilar borde ligga i på den nivån.

EDIT: vet ej om detta faktiskt stämmer. Jag har inte fått registreringsbeviset ännu.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Doubt it. Inte med tanke på omställningen som sker hos biltillverkarna. Men de kan nog leva sida vid sida, ungefär som bensin vs diesel

Vätgasbilar var ju lite på uppgång i norge för ett par år sedan. Sen exploderade en vätgasmack och intresset sjönk till 0 samt nybilsförsäljningen upphörde helt.

Visa signatur

/facepalm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Sen exploderade en vätgasmack och intresset sjönk till 0 samt nybilsförsäljningen upphörde helt.

Lustigt det där med vätgasbilar, det finns inte så många vätgasmackar där ute, men ändå har det hänt ett flertal incidenter vid dem, den omnämnda explosionen i Norge, samt någon explosion till i USA vill jag minnas och några mindre händelser typ läckage/brand, osv.

Så säkerhetsaspekten känns ju inte sådär jätteväl tilltagen, om såpass mycket händer med så få fordon involverade. Vem vill vara med om att garaget smäller i luften när man går in och sätter sig i bilen till exempel?

Sedan har ju Toyota sålt bara marginellt fler Mirai under alla år de tillverkats som Tesla tillverkar bilar i veckan nuförtiden. Och av den relativt lilla mängd som tillverkats så har Toyota fått i princip kasta en mängd av dem efter kunder i kalifornien för att ens kunna bli av med dem... lol Säger ju lite om hur döfödd vätgasbilen faktiskt är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

vet ej vad som är rimligt pris, men totalvikt på släp med E-kort på min m3 är 2000kg. Ioniq 5 och EV6 har mycket högre dragvikt så där bör man klara det utan problem. även VW-koncernens bilar borde ligga i på den nivån.

EDIT: vet ej om detta faktiskt stämmer. Jag har inte fått registreringsbeviset ännu.

Enligt Kia har EV6 1600kg i dragvikt, Hyundai informerar samma på ioniq 5. Alldeles för lite.

Id4 får dra 1000 respektive 1400 beroende på AWD eller ej.

Det är inte mycket att hänga i granen om man säger så.

Vad som är rimligt pris beror ju på varje enskild person. Personligen tycker jag rimligt pris är beg under 300 000. Det är en lång bit kvar innan vi är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Enligt Kia har EV6 1600kg i dragvikt, Hyundai informerar samma på ioniq 5. Alldeles för lite.

Id4 får dra 1000 respektive 1400 beroende på AWD eller ej.

Det är inte mycket att hänga i granen om man säger så.

Vad som är rimligt pris beror ju på varje enskild person. Personligen tycker jag rimligt pris är beg under 300 000. Det är en lång bit kvar innan vi är där.

Jag fick visst upp maxvikt baserat på körkort när jag googlade. Tittar jag på transportstyrelsen så får M3 dra 1000, det är mer rimligt. Men 1600 är ju ganska normalt, det är ju vad man får dra med en volvo.

Det kommer ta ett tag att komma till 300000 ja. Det finns ju inte ens så mycket begagnade elbilar alls att köpa nu eftersom det är relativt nytt. Du får köpa en tesla X när den kommer ner till de priserna. Den får dra 2200.

Visa signatur

/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Omänskligt och omänskligt, men 50 mil är ju rätt nära max för hur långt man kan köra enligt reglerna som yrkestrafiken har med krav på pauser, lunchrast och så. Man får ju inte köra mer än fyra timmar så om man kör i 120 i snitt så är det precis femtio mil.

Själv kör jag sällan mer än 25-30 mil utan paus och då handlar det om att köra i jobbet där jag inte vill lägga tid på pauser och så. Privat pausar vi minst varannan timme även på semesterresor och så.

Att ta en paus betyder inte samma sak som att stå vid en laddplats 20 minuter. Som sagt, snabbare laddning och mer utbyggd infrastruktur kommer minska behovet av räckvidd. Som sagt, det finns ingen infrastruktur ovanför sundsvall så här behöver man räckvidden.

Skrivet av Otur:

Du verkar riktigt ute och cyklar tyvärr. en Model 3 får du dra 1000 kilo med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Jag fick visst upp maxvikt baserat på körkort när jag googlade. Tittar jag på transportstyrelsen så får M3 dra 1000, det är mer rimligt. Men 1600 är ju ganska normalt, det är ju vad man får dra med en volvo.

Det kommer ta ett tag att komma till 300000 ja. Det finns ju inte ens så mycket begagnade elbilar alls att köpa nu eftersom det är relativt nytt. Du får köpa en tesla X när den kommer ner till de priserna. Den får dra 2200.

Volvo får generellt sett dra rätt bra beroende på modell. Den billigaste v90 dieseln får liksom dra 1800 och de kan man få för under 200k. AWD får dra 2200. En XC90 får dra typ 2400. Till och med mindre v60 AWD får dra 1800. Tyvärr är det inget annat än ett faktum att elbilar ligger hopplöst efter när det kommer till dragvikt. Och de få, som faktiskt får dra en del kostar hutlösa summor.

Förhoppningsvis kommer det mer fokus på detta inom från tillverkarna så man slipper köpa en 10 år gammal model x när de äntligen kommit under 300 000. Ska bli intressant när skiftet sker från att varenda hästmänniska har honda crv eller toyota rav4 till att de kommer med model X istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Att ta en paus betyder inte samma sak som att stå vid en laddplats 20 minuter. Som sagt, snabbare laddning och mer utbyggd infrastruktur kommer minska behovet av räckvidd. Som sagt, det finns ingen infrastruktur ovanför sundsvall så här behöver man räckvidden.

Du verkar riktigt ute och cyklar tyvärr. en Model 3 får du dra 1000 kilo med

Det finns el i hela landet, att sätta dit en laddstolpe är inte så komplicerat, bara det finns efterfrågan.

Jag vidhåller att räckviddsfokuset, vilket även innefattar vurmen för vätgasbilar, handlar om folk som inte har prövat utan är fast i "fossiltänket". Det är vanligt, även många biljournalister faller ju in i denna kritik exempelvis, men i praktiken är det ytterst sällan ett problem. Jag har haft bensinbilar med små tankar, räckvidd på typ 30-35 mil, och hade de blivit påfyllda automatiskt varje natt så hade jag aldrig behövt tanka dem liksom. Hotell och liknande har laddare, besöker man någon bor de antingen i en villa där det går att ladda eller så bor de i en stad där det finns laddstolpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns el i hela landet, att sätta dit en laddstolpe är inte så komplicerat, bara det finns efterfrågan.

Jag vidhåller att räckviddsfokuset, vilket även innefattar vurmen för vätgasbilar, handlar om folk som inte har prövat utan är fast i "fossiltänket". Det är vanligt, även många biljournalister faller ju in i denna kritik exempelvis, men i praktiken är det ytterst sällan ett problem. Jag har haft bensinbilar med små tankar, räckvidd på typ 30-35 mil, och hade de blivit påfyllda automatiskt varje natt så hade jag aldrig behövt tanka dem liksom. Hotell och liknande har laddare, besöker man någon bor de antingen i en villa där det går att ladda eller så bor de i en stad där det finns laddstolpar.

Ingen kommer köpa en elbil innan infrastrukturen finns, såvida räckvidden inte är nog bra. Jag är ytterst intresserad av att köra en elbil men ingen uppfyller kraven ännu om jag inte vill spendera flera timmar i veckan på laddning pga för dålig infrastruktur.
Eller ja det finns vissa som hade fungerat men det skulle innebära en rejäl fördyring av mina transportkostnader.

Att dina svar är "el finns, sätt bara dit en laddstolpe" fördummar bara diskussionen. El finns ja, effekten är däremot en helt annan grej. Har en bekant som tittat på kostnaden för mer effekt så att man skulle kunna ha snabbladdare på ett ställe. Vattenfall gav en offert på 20 miljoner eftersom man behövde bygga ny transformatorstation och dela av 130 KV kabeln. Ingen liten lek.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen kommer köpa en elbil innan infrastrukturen finns, såvida räckvidden inte är nog bra. Jag är ytterst intresserad av att köra en elbil men ingen uppfyller kraven ännu om jag inte vill spendera flera timmar i veckan på laddning pga för dålig infrastruktur.
Eller ja det finns vissa som hade fungerat men det skulle innebära en rejäl fördyring av mina transportkostnader.

Att dina svar är "el finns, sätt bara dit en laddstolpe" fördummar bara diskussionen. El finns ja, effekten är däremot en helt annan grej. Har en bekant som tittat på kostnaden för mer effekt så att man skulle kunna ha snabbladdare på ett ställe. Vattenfall gav en offert på 20 miljoner eftersom man behövde bygga ny transformatorstation och dela av 130 KV kabeln. Ingen liten lek.

Vem är det som köper alla elbilar då undrar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja men på ett kort toastopp hinner man fortfarande få i en hel del, pratar vi landsväg så tog jag och ressällskapet ett toastopp i somras där vi dessutom skulle köpa något att dricka. Det var några minuters väntetid i kassan på macken för att köpa drycken så när jag kom tillbaka till bilen hade jag fått nog för att köra över 20 mil ytterligare på landsvägarna vi körde på. Skall jag köra 60-70 mil på landsvägar så kommer jag i princip alltid stanna för att äta något, för då pratar vi 6-7 timmars restid vid normal trafik. Så toastopp räcker gott och väl fram tills resans längd ändå gör att man vill stanna 20-30 minuter för en lite längre paus.