Micro-Stutters med nya ram stickor i spel/youtube

Permalänk

Micro-Stutters med nya ram stickor i spel/youtube

Hej,

I början på året så införskaffade jag en ny GPU samt CPU och moderkort, jag valde då att inte uppgradera mitt ram men nu innan jul så svängde jag förbi webhallen och plockade upp ett kit G.Skill 32Gb 3600Mhz CL16.

XMP var redan igång på dom gamla stickorna men har haft 0 problem med dom, valde endast att uppgradera då jag även håller på med 3D modellering och upplevt problem med större modeller.
Med nya G.Skill stickorna så uppfattade jag lite stutter första dagen datorn var påslagen, men försvann efter en omstart. Nu på andra dagen, juldagen, så upplever jag stutters i spel och t.ex när man tittar på youtube. Dom är rätt frekventa (varje 10sek) och varar i ca 0.2-0.3 sekunder.

Jag har testat detta utan att lyckas lösa problemet:

• Uppdatera BIOS till senaste uppdatering(F14e)

• Slå av XMP i BIOS

• Uppdatera AMD chipset drivers

• Slå av/på SAM

• Endast köra med en sticka

• Rensa CMOS

Nuvarande Hårdvara
Moderkort: B550 AORUS PRO V2 (rev. 1.0)
CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Grafikkort: MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO 16G
RAM: F4-3600C16D-32GTZNC

förtydligande saker jag testat
Permalänk
Hedersmedlem

Har du både de nya och gamla stickorna i datorn?

Finns dessa nya minnen på listan med godkända minnen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Upplever du stutters på gamla stickorna?

Jag misstänker inkompatibilitet RAM.

Dina gamla fanns med i QVL-listan CMK16GX4M2A2666C16 för ditt moderkort men inte dem nya.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du både de nya och gamla stickorna i datorn?

Finns dessa nya minnen på listan med godkända minnen?

Nej, gamla stickorna gav jag tyvärr iväg till svågern igår, vilket känns så där nu idag

Skrivet av Lorault:

Upplever du stutters på gamla stickorna?

Jag misstänker inkompatibilitet RAM.

Dina gamla fanns med i QVL-listan CMK16GX4M2A2666C16 för ditt moderkort men inte dem nya.

Känns som riktigt otur att åka på den, kikade innan jag köpte men hoppades nog mer på att det inte skulle fungera alls jämfört med micro stutters. Enl G.Skill ska dom fungera på version 1 av moderkortet.

förtydligande
Permalänk

Kan ha lyckats lösa det genom att koppla ur min DAC och köra hörlurarna direkt in i datorn. Så kanske några ljuddrivrutiner som spökar då...