Bärbar dator under 5000:-, allround-dator som klarar enklare spel.

Permalänk

Bärbar dator under 5000:-, allround-dator som klarar enklare spel.

Hej! Min flickvän ska börja plugga och behöver en dator att ha med till skolan, hon vill också kunna spela enklare spel som League of Legends, Lego:Harry Potter och Minecraft. Finns en hel uppsjö av datorer och det mesta verkar vara chromebooks, men vad finns det för vettigt under 5 000:- som är en Windows-dator?

Tack på förhand!

Önskningar:
14-15,6" skärm.
Hyfsad batteritid.
Bluetooth 5.0-5.1

Permalänk
Samsung Sverige

Under 5k är det ofta svårt att hitta någonting riktigt vettigt. Kan man tänka sig att betala lite mer blir det klart bättre. Exempelvis denna

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Under 5k är det ofta svårt att hitta någonting riktigt vettigt. Kan man tänka sig att betala lite mer blir det klart bättre. Exempelvis denna

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

//Daniel

Tack för svar! Hur är denna i jämförelse? https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivobook-14-m413ia...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RonHerald:

Den borde klara av de spel som du nämner. Det enda som är svårt att säga nåt om är egentligen batteritiden, men i övrigt ser den okej ut

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Den borde klara av de spel som du nämner. Det enda som är svårt att säga nåt om är egentligen batteritiden, men i övrigt ser den okej ut

//Daniel

Men den du länkade är att föredra om man hostar fram 1000:- till va? Och i så fall, varför?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RonHerald:

Men den du länkade är att föredra om man hostar fram 1000:- till va? Och i så fall, varför?

Nä, det är den egentligen inte jämfört med den du länkade. Den du länkade är väldigt likvärdig den jag länkade tidigare (dessutom billigare just nu) så av dessa 2 hade jag valt den du hittade

//Daniel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonHerald:

Hyfsat likvärdiga i spel verkar det som, men den du länkade har en 6-core CPU mot den andra som hade en 4C/8T.
Den för 4999kr har dock 14" och den dyrare har 15,6" skärm, så det är en tusenlapp för större skärm egentligen bara.

Jag skulle nog också tagit den billigare med lite bättre CPU och mindre skärm.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Toppen, tack för svar då ska jag hålla lite mer utkik men annars blir det en Asus

Permalänk
Medlem

Om plugg är huvudsyftet hade jag tveklöst satsat på en enterprise/business laptop. Nytt bärbart i den prisklassen håller helt värdelös kvalité dessvärre..

Detta kanske kan va något? https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-7480-18
Så har du några kronor över också till kringsutrustning eller lite mera RAM.

Tveksamt om det går att spela på Intel HD 620 dock.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att hitta en recension av exakta samma maskin som den som det länkas till

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivobook-14-m413ia...

Den kör en ryzen 5 - men från förra generationen, Zen 2 - borde vara OK iallafall

Batteritiden skulle jag gissa till 3 timmar upp till 4 om man snålar in på ljuset på skärmen

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av wille61:

Om plugg är huvudsyftet hade jag tveklöst satsat på en enterprise/business laptop. Nytt bärbart i den prisklassen håller helt värdelös kvalité dessvärre..

Detta kanske kan va något? https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-7480-18
Så har du några kronor över också till kringsutrustning eller lite mera RAM.

Tveksamt om det går att spela på Intel HD 620 dock.

Vad är det som gör en enterprise/business laptop bättre för just plugg? Inte hört den benämningen förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonHerald:

Vad är det som gör en enterprise/business laptop bättre för just plugg? Inte hört den benämningen förut

Kan vara bättre hållbarhet t.ex. med fokus på batteritid, men de har ofta Intel som CPU och för spel är det bäst med en AMD då de har snabbare inbyggd grafik.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonHerald:

Kan tåla att släpas fram och tillbaks bättre. Jag skulle satsat på 15" skärm, men man kan ju tycka olika om det. Om man med plugg menar skriva mycket så är skärm och tangentbord viktigt.

Asus som länkade till hör verkar ha Bluetooth 4.2, inte 5, vet inte om det är viktigt, men kanske. (Jag har typ Bluetooth 2 på min dator, det är lite si och så)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Kan vara bättre hållbarhet t.ex. med fokus på batteritid, men de har ofta Intel som CPU och för spel är det bäst med en AMD då de har snabbare inbyggd grafik.

Skrivet av Pirum:

Kan tåla att släpas fram och tillbaks bättre. Jag skulle satsat på 15" skärm, men man kan ju tycka olika om det. Om man med plugg menar skriva mycket så är skärm och tangentbord viktigt.

Fokus på batteritid kan jag köpa, men att läggas i en datorväska för att sedan plockas upp igen på lektionerna kan jag tycka att alla laptops ska klara av! Dock inte ägt en laptop på säkert 10 år så det kanske är riktigt klent material nu för tiden 🤔

Permalänk
Medlem

Alla borde hålla. Jag hade kollat på Dustin också. https://www.dustinhome.se/product/5011267809/ (5290) den har väl ingen värstingCPU men jag tycker den verkar trevlig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter nya laptops så skulle jag avråda från att köpa en datorn under 10k-gränsen då de ofta är skräp/kasta pengarna i sjön-kvalitet. Dock skulle jag rekommenderar att kika in på begagnade dator istället då du kan få betydligt bättre laptops med några år på nacken. Tips är att gå in på IT-auktion (ett företag) och kika vad som läggs upp, ibland kan man göra riktiga kap beroende på vad som ligger ute.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av Mango:

Om man är ute efter nya laptops så skulle jag avråda från att köpa en datorn under 10k-gränsen då de ofta är skräp/kasta pengarna i sjön-kvalitet. Dock skulle jag rekommenderar att kika in på begagnade dator istället då du kan få betydligt bättre laptops med några år på nacken. Tips är att gå in på IT-auktion (ett företag) och kika vad som läggs upp, ibland kan man göra riktiga kap beroende på vad som ligger ute.

Med all respekt om man behöver lägga 10 000:- för att få en vettig laptop så kan man ju lika gärna köpa en gaming-laptop. Menar du att det inte finns något mellanting mellan en hederlig svensson-laptop och en gaming-laptop utan de ligger båda i samma prisklass och allt under det är skräp?

Vi har ju trots allt 3 års reklamationsrätt i Sverige så man kan lika gärna använda den om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonHerald:

Med all respekt om man behöver lägga 10 000:- för att få en vettig laptop så kan man ju lika gärna köpa en gaming-laptop. Menar du att det inte finns något mellanting mellan en hederlig svensson-laptop och en gaming-laptop utan de ligger båda i samma prisklass och allt under det är skräp?

Vi har ju trots allt 3 års reklamationsrätt i Sverige så man kan lika gärna använda den om det skulle behövas.

så kanske man kan tänka - men 10kkr köper dig olika saker

Gaminglappe:
Bra gfx kort
Snabb skärm
Bättre kylning
Inte gjord för att flyttas så ofta.
Högre vikt == mer känslig för att tappas

Business lappe:
Bättre battertid
lättare vikt
tangentbord som är skönt att skriva på
hållbarare konstruktion som är gjord för att ha i väskan dag in o dag ut o tappas i golvet då o då

Svårt att få alla dessa saker i samma laptop tyvärr

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonHerald:

Visserligen kan du få en dator för under 10k men då behöver du vara bered på stora kompromisser (varje det är komponentval eller/och byggkvalitet) som kommer göra det bedrövligt att använda datorn. Därav mitt tips att kolla på begagnade då du kan få en "premium" dator med hyggliga byggkvalitet och komponenter inom din budget (5k). Sedan är 10k ingen satt "gräns" men IMO mininivån om man ska slänga pengar på en laptop.

Personligen kan jag säga att det är riktigt jävligt att arbeta dagligen med en budget laptop då jag behövde göra det under en treårsperiod. Långsamma komponenter i kombination med dålig skärm och byggkvalitet gjorde att arbetet blev betydligt bedrövligare än vad det redan var..

Sedan som Lazze nämnde är business och gaming laptops skilda väsen och fyller olika arbetsuppgifter, själv skulle jag aldrig använda en gaming laptop för studier iom deras urusla batterier.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonHerald:

En enterprise dator är bättre på alla sätt, förutom prestanda/krona. Väger gaming tungt så går det förstås bort. Men personligen blir jag tokig på billigare laptops och deras smäckiga tangentbord, skärm som inte sitter fast ordentligt etc.

Permalänk
Medlem

Skanna igenom vad företagens som handlar med begagnade företagsdatorer har i sitt utbud - en lenovo T420s är ingen dålig dator rent 'abuse' mässigt, relativt lätt och har varit en typisk tekniker-fältdator som överlever långvarig misshandel i fältbruk men har inget att komma med i skärmkvalitet eller någon GPU. en T5x0 är en större dator och ofta med GPU och är synnerligen stryktåliga saker och de går att spela på, men högre vikt och panelerna kanske inte är i så hög upplösning som dagens laptop - läs specarna noga.

På företag var Lenovos T-serie slithästarna bland teknikerna - De var de enda som höll och oftast mer än dubbla livslängden gentemot Dell/HP - Jag kör fortfarande på Lenovos T520 (har Nvidia-GPU) på jobbet fast den snart passerat 10 år och används i fältmiljö närmare dagligen och jag har stora trubbel att hitta en likvärdig och bättre ersättare till denna idag och inte kostar som en bättre begagnad bil i pengar...

pluggar man och datorns skall släpas runt hela tiden och skärmen öppnas och stängs många gånger dagligen så vill man ha en dator som _håller_ och då kan du glömma allt nytt under 10 papp ungefär.

Det som traditionellt under 2000 och även bit in på 2020-talet kroknade på Dell/HP även i deras företagsvarianter var glapp i batterierna med omstarter och andra 'hyss' men det mest irriterande var efter tusentals skärmöppningar så höll sig inte skärmarna upp för att bromsen i gångjärnen inte längre fungerade och/eller började bli glappt och gungigt för att det som håller gångjärnen i form av skruvar gängar upp sig, blir slut i gängorna och hålen större av brytningen och bromsen i gångjärnen och tar man det inte i tid så hjälper det inte att försöka dra ihop det igen trots att halva laptopen skruvas isär...

På lenovo T-serien har man aldrig haft just den bekymret.

Problemet är också att så fort ordet 'spel' finns med i kravbilden så är det kostnadsdrivande och datorn blir genast tyngre och med större nätaggregat då det också innebär för det flesta fall en extern GPU på sidan av CPU:ns inbyggda GPU som ofta brukar vara mehe...

En tunn 'affärs-laptop' blir också ofta väldigt heta i chassiet när tyngre program körs och med astmatisk fläkt som piper ofta med irriterande ton.

Jag måste dock säga att lenovos T-serier under åren har haft väldigt diskreta fläktar där det inte hörs så mycket även när det jobbar på full drag.

Den för mig nyinköpta Lenovo Legion liter norr om 10 papp är också mycket tyst i 'surfläge' men blev förvånad att de kan dra på duktigt, ja nära servernivå när behov finns och det blåser på runt alla kanter och bak - dock med 'bra ljud' dvs. blåsljud och inte astmatisk pipande - men datorn vägen nära 2.4 kg och med en nätaggregat av 800 gram ovan på detta (för att klara av +200 Watt kontinuerligt) vilket i en väska man flänger runt med är ganska mycket.

Företagsdatorer är ofta lättade på olika sätt men skall man ha GPU (för något så simpelt som 'spel' ehh...) så är det ganska svårt att hitta under 2 kg i vikt + nätaggregatet ger nära 1 kg till för att de är +200 Watt typ även om mindre laddare för samma familj laptop ofta fungerar men med förstås lägre laddtakt och/eller inte köra/spela med full gas hela tiden och batteriet töms (nästa alla laptop lånar ström från batteri vid effekttoppar och ofta också ger konsekvensen att fungera bedrövligt långsamt när batteriet inte fungerar även för lätt surf-mode)

---

Problemet är att inom företagsdatorer så är det numera ganska klent med varianter med GPU som Nvidia och dessa har då prislapp norr om 20 till över 45 papp för en Lenovo T och P-variant.

Och att köra på i processorns inbyggda GPU duger för surf och powerpoint-presentationer eller excellark ungefär men så fort man andas Autocad och andra 3D-program eller mer krävande ofta 3D-spel och liknande så är det bara att lägga ned om man inte har fristående GPU i Laptopen - och i många fall är en spellaptop faktiskt ett alternativ även på företag när man skall hantera CAD och 3D, men som sagt genast tyngre att släpa på.

En sista not/tillägg som jag vet folk kräks på om det inte blir rätt...

Skall du/hon ha numerisk tangentbordsdel eller inte - håller man på med studier inom ekonomi etc. och kanske senare bokföringsuppdrag så vill de allra flesta har en numeriskt del när man sedan bara skall slå en massa siffror...

Kikade lite snabbt på lenovodatorer hos inrego inom prisspannet som TS startade med - de flesta är typ T4x0-modeller och X2x0 serier av laptop och och bokstavligen fans ingen av dessa som hade tangentbord med numerisk del medans T5x0 brukar ha det då den större skärmen också ger plats för fler tangenter på bordet - - så 14" ingen numerisk del +15" - 17" har ofta en numerisk del - men kolla på modellerna specifikt innan.

Det är en lite detalj lätt att missa men kan bli ett konstant gnällande om det blir fel...

jo jag kan säga att Lenovo Legion 5 15ARH05H har numerisk del - men det är speldator med vad allt innebär med tyngd och kortare batteritid och det kommer _inte_ att räcka mer än 3-5 timmar på batteri med snål körning, att åka på en heldag utan att ha laddaren med sig är inte en option.