Installera Windows 7 på Linux

Permalänk

Installera Windows 7 på Linux

Hej!
Har en bärbar dator med Ubuntu på som jag önskar ha Windows 7 på.
Anledningen till Windows 7 är helt enkelt för att det är programmen som kräver det.

Iallafall, har ingen cd läsare på denna dator men har licensen och en cd skiva till Windows 7 Proffesionellt.
Hur går jag tillväga? Dem flesta guiderna jag hittar att installera Windows 7 på USB är utgången.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Shrunkbowl:

Hej!
Har en bärbar dator med Ubuntu på som jag önskar ha Windows 7 på.
Anledningen till Windows 7 är helt enkelt för att det är programmen som kräver det.

Iallafall, har ingen cd läsare på denna dator men har licensen och en cd skiva till Windows 7 Proffesionellt.
Hur går jag tillväga? Dem flesta guiderna jag hittar att installera Windows 7 på USB är utgången.

Tack på förhand.

Du har väl i praktiken två val: virtualisera Win 7 i Linux med exempelvis kvm/qemu (installera VirtManager så är det inte ens särskilt svårt), eller sätt upp en extra partition för Windows och dualboota.

Permalänk
Medlem

Det tredje valet är att formattera hela disken och som då som raderar Ubuntu.

Om du vill ha Diaulbott måste Gru (om)installeras efter Windows.

Permalänk
Medlem

Installera wine på Linux. Chansen är stor att du kan köra programmen mha wine!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det tredje valet är att formattera hela disken och som då som raderar Ubuntu.

Om du vill ha Diaulbott måste Gru (om)installeras efter Windows.

Alternativt kan man installera grub2win under Windows. Då får man Grub som startas och konfigureras via Windows. Någon speciell bootloader för Linux behövs inte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Hej!
Har en bärbar dator med Ubuntu på som jag önskar ha Windows 7 på.
Anledningen till Windows 7 är helt enkelt för att det är programmen som kräver det.

Iallafall, har ingen cd läsare på denna dator men har licensen och en cd skiva till Windows 7 Proffesionellt.
Hur går jag tillväga? Dem flesta guiderna jag hittar att installera Windows 7 på USB är utgången.

Tack på förhand.

Finns extern cd-läsare som ansluts med usb.
https://www.pricerunner.se/cl/45/Optiska-Enheter?attr_251=200...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

Om du verkligen vill installera Windows 7, så skulle jag rekommendera att köra via Boxes, VirtualBox eller något annat program där du kan köra ett annat operativsystem.

Om du har en CD-läsare på någon dator, så skulle jag skapa en ISO-fil av Windows 7.

Men som någon tidigare skrivit, så finns Wine som är väldigt bra, om du bara vill köra specifika program.