Fabriksåterställa en delldator utan CD-skiva?

Permalänk

Fabriksåterställa en delldator utan CD-skiva?

Jag försöker fabriksåterställa min dell-laptop som kör Windows 7 som operativsystem, men får ett meddelande om att man måste ha Windows på en CD-skiva för att sedan kunna återinstallera operativsystemet. Dock har datorn ingen CD-ROM-läsare. Hur gör man detta utan en CD-skiva?

Tack på förhand för eventuella svar, från en som inte är så kunnig.

Permalänk
Medlem

Står det att du tvunget måste ha det på CD-skiva?
Annars kan du testa skapa ett bootbart USB-minne där du lägger in Windows och bootar sedan upp från USBminnet. Jag tror du behöver Windows på iso-fil för att göra detta:
https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...
Du kanske även behöver ändra i BIOS så att datorn försöker boota upp från USB i första hand innan den sedan försöker med CD eller hårddisk.

Edit: Bara för att förtydliga. Det räcker inte att kopiera in windows på USBminnet utan du behöver skapa ett bootbart USBminne med hjälp av Windows-iso-filen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emma_3862:

Jag försöker fabriksåterställa min dell-laptop som kör Windows 7 som operativsystem, men får ett meddelande om att man måste ha Windows på en CD-skiva för att sedan kunna återinstallera operativsystemet. Dock har datorn ingen CD-ROM-läsare. Hur gör man detta utan en CD-skiva?

Tack på förhand för eventuella svar, från en som inte är så kunnig.

Det kan finnas en återställningspartition på hårddisken eller så använder man ett usb minne, extern cd eller gör det via nätverk/PXE.
Sök på "start dell recovery" så får du träff på ett antal anvisningar på Dell.com som visar hur du kommer åt recovery på olika modeller. Du kan också söka på den specifika modell du har direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Vila i frid

ventoy är verktyget du behöver för att boota en CD/DVD-skiva från USB. När det är dags att aktivera din Dell-dator som kom förinstallerad med Windows 7 finns det verktyg för det så att den blir aktiverad precis som den var från fabrik med OEM-certifikat och OEM-nyckel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FANTEN:

Står det att du tvunget måste ha det på CD-skiva?
Annars kan du testa skapa ett bootbart USB-minne där du lägger in Windows och bootar sedan upp från USBminnet. Jag tror du behöver Windows på iso-fil för att göra detta:
https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...
Du kanske även behöver ändra i BIOS så att datorn försöker boota upp från USB i första hand innan den sedan försöker med CD eller hårddisk.

Edit: Bara för att förtydliga. Det räcker inte att kopiera in windows på USBminnet utan du behöver skapa ett bootbart USBminne med hjälp av Windows-iso-filen.

Dell har troligen ingen standardversion av win för det brukar inte de stora märkestillverkarna använda så licensen gäller inte för normala versioner som kommer direkt från Microsoft utan man behöver Dells version eller så måste man hacka den från Microsoft.

En annan sak är att win 7 är så gammalt att det inte bör användas på en bruksdator längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har testat det som Tigress tipsar om, att installera Dells OS Recovery tool. Jag startade programmet, valde att jag ville återställa datorn i fråga och klickade på "nästa". Nu har den stått och laddat med texten "Hittar det bästa återställningsalternativet för dig" över natten, och inget verkar ske.

I övrigt är jag verkligen nybörjare på datorer. Jag är tacksam för de tipsen jag fått, men förstår tyvärr knappt ett ord av det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emma_3862:

Jag har testat det som Tigress tipsar om, att installera Dells OS Recovery tool. Jag startade programmet, valde att jag ville återställa datorn i fråga och klickade på "nästa". Nu har den stått och laddat med texten "Hittar det bästa återställningsalternativet för dig" över natten, och inget verkar ske.

I övrigt är jag verkligen nybörjare på datorer. Jag är tacksam för de tipsen jag fått, men förstår tyvärr knappt ett ord av det.

Vad är anledningen till att du från början vill återställa den ? Har den börjat strula kan det ju beror på ett hårdvarufel för den måste ju vara "gammal" om den kom med win 7.
Datorn kan kanske behöva rengöras och hårddiskar går också sönder och dessutom är win 7 inte nått man bör använda på internet längre för det slutade uppdateras för 2 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är anledningen till att du från början vill återställa den ? Har den börjat strula kan det ju beror på ett hårdvarufel för den måste ju vara "gammal" om den kom med win 7.
Datorn kan kanske behöva rengöras och hårddiskar går också sönder och dessutom är win 7 inte nått man bör använda på internet längre för det slutade uppdateras för 2 år sedan.

Datorn är ganska seg, men framför allt är det för att hårddisken är helt full. Det hjälper inte att jag har försökt avinstallera program och delete:a filer. Jag orkar inte heller sitta med det hur länge som helst, utan vill bara återställa skiten. Gällande Windows 7 är det det enklaste OS:et enligt mig, och är inte så bekymrad över det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trots att det är EOL och inte uppdaterats på ett tag? Windows 10 skulle eventuellt rulla på smidigare?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av tcntad:

Trots att det är EOL och inte uppdaterats på ett tag? Windows 10 skulle eventuellt rulla på smidigare?

När "vägs ände" kommer 2023 blir det linux, tills dess - KB5008244 för W7 installerades förra veckan. Det är fler än TS som fortfarande kör W7, fast förmodligen av olika anledningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emma_3862:

Datorn är ganska seg, men framför allt är det för att hårddisken är helt full. Det hjälper inte att jag har försökt avinstallera program och delete:a filer. Jag orkar inte heller sitta med det hur länge som helst, utan vill bara återställa skiten. Gällande Windows 7 är det det enklaste OS:et enligt mig, och är inte så bekymrad över det.

Du har inte funderat på den mer logiska lösningen att skaffa en ny större ssd och installera om på den med win 10 eller 11? att försöka hålla win 7 säkert är inte lätt idag eftersom du inte får uppdateringar via win update.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hasenfrasen:

När "vägs ände" kommer 2023 blir det linux, tills dess - KB5008244 för W7 installerades förra veckan. Det är fler än TS som fortfarande kör W7, fast förmodligen av olika anledningar.

Ja jo, visst är det många som kör W7 fortfarande men man bör gå vidare så fort som möjligt. Extended support var väl till för att flera behövde "tid på sig att uppdatera"?

Permalänk

Jag vill inte köpa någon ny hårddisk till min dator, utan bara rensa den. Jag behöver inte någon avancerad dator med mycket lagring, utan bara en vanlig halvkass dator att surfa lite med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emma_3862:

Jag vill inte köpa någon ny hårddisk till min dator, utan bara rensa den. Jag behöver inte någon avancerad dator med mycket lagring, utan bara en vanlig halvkass dator att surfa lite med.

Men samtidigt klagade du på att systemenheten var full och det lär den bli igen efter ett tag om du bara installerar om för den ökar ju inte i kapacitet av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skaffa en SSD för någon hundring och uppgradera den sedan till Windows 10 istället. Det kommer göra klar skillnad.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Windows 7 på en sticka, be ngn polare lösa det så går det finfint att blåsa burken med en ren installation.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men samtidigt klagade du på att systemenheten var full och det lär den bli igen efter ett tag om du bara installerar om för den ökar ju inte i kapacitet av det.

Hårddisken blev full efter att jag körde en simulering i python som spottade ut en hemsk massa filer (ja, jag kan programmera men inget om datorer...). Hur jag än bär mig åt lyckas jag inte hitta dessa filer så att jag nu kan radera dem. Men det misstaget gör jag inte om igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emma_3862:

Hårddisken blev full efter att jag körde en simulering i python som spottade ut en hemsk massa filer (ja, jag kan programmera men inget om datorer...). Hur jag än bär mig åt lyckas jag inte hitta dessa filer så att jag nu kan radera dem. Men det misstaget gör jag inte om igen.

Du ska kanske prova >
https://windirstat.net/
https://www.diskanalyzer.com/

Visa signatur

Permalänk

Jag har provat Tree Size, antar att det är ungefär samma sak.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Emma_3862:

Jag har provat Tree Size, antar att det är ungefär samma sak.

Själv tycker jag att gamla antika SpaceMonger ger en mer överskådlig grafik på var saker finns allokerat någonstans.
Först av allt, radera alla gamla systemåterställningspunkter och töm samt inaktivera papperskorgen. Kör Diskrensning (Disk Cleanup) om du inte redan gjort det. Kontrollera systemdiskens root-katalog efter kataloger som kan innehålla försök till installation av Windows 8 eller 10.

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande du borde skaffa en SSD att boota ifrån Emma, det kommer göra att hela upplevelsen blir mer 2021 och lite mindre 1998. Beroende på hur stor din HDD är så kan du ju alltid klona den med Macrium eller liknande för att ha kvar exakt som det var innan fast från en snabbare lagringsenhet.

Det är ju det bästa man kan göra för att få en rappare dator.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Att byta från snurrdisk till en SSD i en gammeldator är den bästa operationen man kan göra i upplevandeförbättring.

Finns nog ingen 'komponentbyte' som märks så mycket som just denna steg. - att sedan i nästa steg byta från SSD till NVMe-lagring i framtiden i hopp om samma förbättringssteg för kanske en del mer pengar är för de flesta en besvikelse då förbättringen är så lite till ingen alls fast lagringen i många fall är dubbelt så snabb som SSD.

Permalänk
Medlem

Du laddar hem Dells återställningsavbildning för Windows på Dells hemsida och skapar installationsmedia på ett USB-minne. För att ladda hem detta så behöver du datorns service tag nummer. Sedan är det bara att boota från usb-minnet och installera om allt.

https://www.dell.com/support/home/sv-se/drivers/osiso/wt64a

Det går även bra att installera med installationsmedia från Microsoft, men då får man ofta installera en del drivrutiner manuellt i efterhand. Någon licensnyckel för att aktivera Windows är normalt sett inte nödvändig.