SSD till Kali Linux dualboot

Permalänk
Medlem

SSD till Kali Linux dualboot

Hej!

Jag har installerat Kali Linux på windows 10 stationär dator med dualboot på en vanlig sata hårddisk. SSD:n som jag har Windows 10 är för liten för två operativssystem.

Tycker att det går lite segt på den mekaniska hårdisken och tänkte köpa en ssd till att bara ha linux på.

Är den här lagom stor för att bara ha Kali Linux på?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Permalänk
Medlem

Kali kräver minst 20 GB så, ja, det kommer räcka.

För övrigt så har du inte funderat på att köra Kali i en VM istället för dual boot?

Permalänk
Medlem

Man fyller dock 120 GB rätt snabbt när man installerar program och så. Så köp gärna större om du har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man fyller dock 120 GB rätt snabbt när man installerar program och så. Så köp gärna större om du har råd.

Med program i Kali, menar du alla dictionary lists man behöver? (/jk)

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Finns väl knappt SSD på 120 GB att köpa längre, och du vinner mycket på att också klona/kopiera över din WIN10 till en SSD också (vinner mer på detta än linux faktiskt, då linux hanterar mekaniska diskarna betydligt mer effektivt än windows och dess NTFS, särskilt när det börja vara 'moget' filsystem...) och dela den partitionsmässigt i en windows-del och en linux-del där 100 GB räcker för linux/kali i de flesta fallen om du inte skall ha en massa applikationsdata där också)

Jag skulle säja att om man köper SSD idag så är 500 GB minsta storleken, men om du skall ha Kali på renodlad egen SSD så inget under 180 GB och är nog den minsta storleken tillgänglig idag över disk på de flesta hållen.

tänker du ladda hem olika krackade och läckta password-listor med tillhörande hash tex. från hashes.org (nu mer eller mindre defunkt) så handlar det om 95 GB data i dess komprimerade form och du behöver troligen 2-3 ggr mer i utrymme med dessa i uppackad form.