Permalänk

Jag använde det nu i jul men det lossnade flertalet gånger. Rent generellt ser jag risken som låg även om man givetvis kan ha otur. Det där med skador som man inte kan se, varför bry sig? Du vet inte om du vid något tillfälle under byggandet åstadkom en sådan skada, som lekman utan utrustning går det ju inte att kontrollera och skadan KANSKE gör att komponenten går sönder efter 8 år istället för 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, motståndet är strömbegränsande och förlänger det transienta urladdningsförloppet.

Tldr: Motståndet är det primära komponentsskyddet.

Njae, det primära komponentskyddet är att ha samma potential hela tiden så att inga urladdnimgar sker.

Motståndet begränsar skålart bara urladdningar som går genom motståndet. En människa eller ett chassi har utan vidare kapacitans nog att hålla en stor nog laddning att döda en komponent. Att begränsa strömmen mellan dessa två är inte det relevanta. Det relevanta är att begränsa strömmen från personen eller chassit till en komponent. Det görs genom att komponenter i chassit är jordade till chassit, och nya komponenter via ESD-påsen.

Det finns kanske något scenario jag ej tänker på, så du får gärna komma med en förklaring när motståndet skulle hjälpa komponenterna!

Här en lite längre utläggning på ämnet:
https://electronics.stackexchange.com/questions/265920/should...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

Njae, det primära komponentskyddet är att ha samma potential hela tiden så att inga urladdnimgar sker.

Motståndet begränsar skålart bara urladdningar som går genom motståndet. En människa eller ett chassi har utan vidare kapacitans nog att hålla en stor nog laddning att döda en komponent. Att begränsa strömmen mellan dessa två är inte det relevanta. Det relevanta är att begränsa strömmen från personen eller chassit till en komponent. Det görs genom att komponenter i chassit är jordade till chassit, och nya komponenter via ESD-påsen.

Det finns kanske något scenario jag ej tänker på, så du får gärna komma med en förklaring när motståndet skulle hjälpa komponenterna!

Här en lite längre utläggning på ämnet:
https://electronics.stackexchange.com/questions/265920/should...

Jag gav dig precis exakt syftet med motståndet,
Motståndet strömbegränsar det transienta urladdningsförloppet.

Det betyder att urladdning tar längre tid och utjämningen av potential sker med en hastighet som komponenterna tål. 40000 V utslaget över en sekund är inte lika drastiskt som 40000 V under 10 nanosekunder.

Om allt hade samma potential så skulle såklart inget motstånd behövas men det är inte så verkligheten ser ut. Man ska koppla in sig i mattan eller så kommer kollegan och zappar dig, är du ansluten med 0 Ohm så blir även komponenten zappad.

Komponenter inte är jordade i ESD-påsar, de är dock inneslutna i en Faraday bur (påsen) och påsen potentialutjämnar med ett par megaohm så att komponent i påsen och operatör har samma potential vid uttagande. (jord är inget magiskt nollvärde, det är en potentialjämnvikt mot en bestämd punkt).

Du behöver inte skicka några länkar, jag bär ESD-tofflor på jobbet, har en ESD-teststation och designar elektronik för tuffa miljöer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gav dig precis exakt syftet med motståndet,
Motståndet strömbegränsar det transienta urladdningsförloppet.

Det betyder att urladdning tar längre tid och utjämningen av potential sker med en hastighet som komponenterna tål. 40000 V utslaget över en sekund är inte lika drastiskt som 40000 V under 10 nanosekunder.

Yes, inget av detta har jag avsett att säga emot.

Skrivet av DavidtheDoom:

Om allt hade samma potential så skulle såklart inget motstånd behövas men det är inte så verkligheten ser ut. Man ska koppla in sig i mattan eller så kommer kollegan och zappar dig, är du ansluten med 0 Ohm så blir även komponenten zappad.

Okej, ja det är en grej jag inte tänkt på, då jag inte har några kollegor där jag pillar med mina datorer.
Men hur tänker du dig att motståndet hjälper om jag håller i en komponent och en annan person ger mig en stöt? Då går urladningen ändå direkt till komponenten utan att gå via motståndet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Komponenter inte är jordade i ESD-påsar, de är dock inneslutna i en Faraday bur (påsen) och påsen potentialutjämnar med ett par megaohm så att komponent i påsen och operatör har samma potential vid uttagande. (jord är inget magiskt nollvärde, det är en potentialjämnvikt mot en bestämd punkt).

Yes, detta var precis vad jag menade, men kännde inte det behövde utvecklas djupare.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du behöver inte skicka några länkar, jag bär ESD-tofflor på jobbet, har en ESD-teststation och designar elektronik för tuffa miljöer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

Okej, ja det är en grej jag inte tänkt på, då jag inte har några kollegor där jag pillar med mina datorer.
Men hur tänker du dig att motståndet hjälper om jag håller i en komponent och en annan person ger mig en stöt? Då går urladningen ändå direkt till komponenten utan att gå via motståndet.

Tanken är inte att folk ska ta på varandra i ett ESD-labb. T ex får man aldrig räcka komponenter direkt till en person utan dessa ska läggas på ESD-säkrad yta, t ex en ESD-matta/anti-ESD-behandlad bordsyta, ESD-påse med kolledare.

Men, om du är kopplad med ett 0 Ohm motstånd till en komponent (men inte håller i den) så är det samma sak som att du håller i den. Om du är kopplad med ett 1 MOhm motstånd till en komponent men inte håller i den så kan du ta tag i andra grejer i labbet så som switchade nätagg, komponentslådor etc.

Precis på samma sätt att "random snubbe på stackoverflow/stackexchange" inte platsar inom källkritik för mig

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av DavidtheDoom:

Precis på samma sätt att "random snubbe på stackoverflow/stackexchange" inte platsar inom källkritik för mig

...och har man tråkigt kan den oinsatte plöja igenom det som går att läsa på t.ex https://www.esda.org/ och förstå varför många företag kräver att anställda världen över slafsar runt i ESD-tofflor och skriver in testresultatet i en loggbok med angivet intervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tanken är inte att folk ska ta på varandra i ett ESD-labb. T ex får man aldrig räcka komponenter direkt till en person utan dessa ska läggas på ESD-säkrad yta, t ex en ESD-matta/anti-ESD-behandlad bordsyta, ESD-påse med kolledare.

Men, om du är kopplad med ett 0 Ohm motstånd till en komponent (men inte håller i den) så är det samma sak som att du håller i den. Om du är kopplad med ett 1 MOhm motstånd till en komponent men inte håller i den så kan du ta tag i andra grejer i labbet så som switchade nätagg, komponentslådor etc.

Jag köper det här argumentet om andra änden av ESD-armbandet faktiskt är kopplad till en känslig komponent. Nu är den kopplad till chassit. (För hemmabruk i alla fall) Menar du att det är skadlig för komponenterna att ta i chassit?

Skrivet av DavidtheDoom:

Precis på samma sätt att "random snubbe på stackoverflow/stackexchange" inte platsar inom källkritik för mig

Nej du behöver inte ta någons ord. Jag länkade det för att det var flera personer som skrev utförliga resonemang, vilket du inte gjorde.

Edit:
https://scs-static-control-solutions.blog/2017/11/30/an-intro...

"The purpose of the 1 megohm resistor found in series with wrist straps is solely to provide safety to the human body by limiting the amount of current that could be conducted through the body. The 1 megohm resistor is designed to limit the current to 250 microamps at 250 Volts rms AC."

Permalänk
Medlem

Det är mycket i den här tråden, och i länkarna som folk postar, som är nytt för mig. T.ex. det om motståndets roll i att låta utjämningen gå långsammare, hade jag inte reflekterat över. Men jag tycker fortfarande inte att det är uppenbart i vilka situationer armbandets motstånd är viktigt eller inte.

Skrivet av DavidtheDoom:

Man ska koppla in sig i mattan ...

Här kan jag se funktionen. Om komponenterna ligger på mattan men inte i sina påsar, och man kopplar in sig med armbandet i samma matta. Men då gäller det att inte armbandet ser ut så här (Kjell & Co):

eller så här (Inet):

För jag antar att motståndet inte sitter i krokodilklämmans spetsar? Klämman som man alltså måste ta i med fingrarna för att alls kunna sätta fast i mattan. Jag antar att om man öht använder matta, så har man bättre och dyrare doningar än de ovan. Men dessa är de som hemmabyggare normalt köper.

Men iallafall, matta är nog overkill för de flesta (91% av Swecare enligt omröstningen). Så om man som jag bygger utan matta, och kopplar in armbandet enbart i datorchassit? Dels kommer jag att ha tagit i chassit redan innan/medan jag kopplar in armbandet, dels så kommer utjämningen mellan mig och chassit att redan ha skett när jag i nästa steg stoppar i en komponent (som jag i bästa fall plockat ut direkt ur påsen) i chassit.

Utifrån det resonemanget så skulle motståndet aldrig få göra sitt jobb att jämna ut potential långsamt mellan byggaren och komponenterna, om man inte räknar komponenter som är monterade i chassit från början. Då skulle det också vara lika effektivt att på något annat vis vara i ständig kontakt med chassit när man bygger, så länge man inte tappar kontakten vid ett kritiskt tillfälle (vilket såklart alltid är en risk, precis som när armbandet ibland lossnar från chassit).

Men då läser jag den här artikeln som @Serafim länkat, som uppenbart är skriven av en expert (samme Jörgen Städje som skrev en artikel för Swec, som jag och andra länkade innan):

Skrivet av serafim:

Bra läsning om ESD för alla: https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet...

Speciellt avsnitten "Så fungerar det" och "Jordat nät hjälper inte"

I artikeln kan vi bland annat läsa:

Citat:

[...] när man sätter fingret på något av annan potential laddas kroppen ur med en gnista. Så långt är alla överens. Gnistan är ett högfrekvensförlopp, närmare bestämt en bruspuls i mikrovågsområdet. Skulle gnistan slå mot en datorlåda kommer den plats där gnistan tar att tillfälligt ligga 100 kilovolt över resten av datorlådan, trots att det i princip är (likströms-) kortslutning. Medan laddningen utjämnas i datorlådan flyter enorma strömpulser kors och tvärs i lådan.
[...]
När en hf-ström flyter längs lådan stöter den på öppningar och slitsar som är tillräckligt stora för att strömmen ska betrakta dem som slitsantenner och stråla in sin energi i lådan. Därinne induceras den elektromagnetiska vågen i alla ledare och så fortsätter den sin destruktiva väg mot halvledarna."

Ok, så om vi tar den här artikeln på orden så är de komponenter som redan sitter i chassit, fastän de är monterade korrekt med jordpunkter på rätt platser, i fara det ögonblick jag rör i chassit utan att först ha kopplat i ett armband. I så fall fyller motståndet en funktion även när jag kopplar armbandet till chassit (förutsatt att jag isolerat mig gentemot krokodilklämmans metall). Men ändå inte, eftersom min vardagliga ESD-medvetenhet började först när jag tog på mig armbandet. Alla vi hemmabyggare kommer att vara underkända redan innan vi börjat, för även om vi skaffat oss en matta så kommer vi sannolikt att ha tagit tag i datorn vi ska mecka med med händerna, och lyft den på plats utan en tanke på ESD-skydd! Likadant när vi använder power-knappen för att slå på och av datorn med fingret, istället för t.ex. en träpinne. För att inte tala om alla hemanvändare som inte haft en tanke på att mecka i sin dator, som ändå vidrör den vid olika tillfällen.

Nu tror jag inte på allvar att det som artikelförfattaren beskriver är ett problem för hemmabruk (hade det varit det så hade inga armband skyddat). Det är uppenbart att han skriver för en annan målgrupp samt om speciella miljöer. Men då är vi tillbaka i att armbandets motstånd inte borde spela så stor roll, så länge det sitter fast i chassit innan man lyfter i en ny komponent. Tänker jag.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Tar i element och räknar till 20.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är inte det som menas med jord. Det är skillnaden mellan dig och de känsliga komponenterna som räknas, inte mellan dig och marken under huset!

Ja, jag förstår argumentet.
Och det finns relevans i det. Är man lika laddad, som det man hanterar, så sker ingen "urladdning".
Så rent krasst, kan man ansluta sig själv till det man hanterar, för att potentialutjämna. Man har då samma nollpunkt.

Men utgångspunkten, bör väl ändå vara att man kanske är uppladdad, redan innan man tar i komponenter, speciellt i hemma miljö?
Och om man då urladdar sig själv. så lär man väl ändå inte tillföra en laddning som riskerar att föras över på det komponenterna man tar i sedan tänker jag.

Bygger man en dator på köksbordet hemma, så bör väl det säkraste vara att ladda ur sig själv, och sedan utjämna mot det man hanterar?

Jag är inget ESD proffs, men lär mig gärna hur man enklast gör det så rätt så möjligt, med dom förutsättningarna man har
Ämnet är intressant, speciellt om man är intresserad av elektronik.

Allt gott!

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

Jag köper det här argumentet om andra änden av ESD-armbandet faktiskt är kopplad till en känslig komponent. Nu är den kopplad till chassit. (För hemmabruk i alla fall) Menar du att det är skadlig för komponenterna att ta i chassit?
Nej du behöver inte ta någons ord. Jag länkade det för att det var flera personer som skrev utförliga resonemang, vilket du inte gjorde.

Generellt sett är det inte skadligt för komponenterna att man laddar ur i chassit, det har att göra med att det gemensamma jordplanet är stort.
I = C*(dV/dt) är en schysst ekvation att ha i åtanke.

Skrivet av Oegat:

Det är mycket i den här tråden, och i länkarna som folk postar, som är nytt för mig. T.ex. det om motståndets roll i att låta utjämningen gå långsammare, hade jag inte reflekterat över. Men jag tycker fortfarande inte att det är uppenbart i vilka situationer armbandets motstånd är viktigt eller inte.

Motståndet är alltid viktigt.

Citat:

Här kan jag se funktionen. Om komponenterna ligger på mattan men inte i sina påsar, och man kopplar in sig med armbandet i samma matta. Men då gäller det att inte armbandet ser ut så här (Kjell & Co):

https://www.kjell.com/globalassets/productimages/221027_38324.tif

eller så här (Inet):

https://inetimg3.se/img/1600x900/6901005_5.jpg

För jag antar att motståndet inte sitter i krokodilklämmans spetsar? Klämman som man alltså måste ta i med fingrarna för att alls kunna sätta fast i mattan. Jag antar att om man öht använder matta, så har man bättre och dyrare doningar än de ovan. Men dessa är de som hemmabyggare normalt köper.

Det där är helt rätt grejer, motståndet är kabeln i sig. Det är ingen separat liten komponent som är fastlödd.

Citat:

Men iallafall, matta är nog overkill för de flesta (91% av Swecare enligt omröstningen). Så om man som jag bygger utan matta, och kopplar in armbandet enbart i datorchassit? Dels kommer jag att ha tagit i chassit redan innan/medan jag kopplar in armbandet, dels så kommer utjämningen mellan mig och chassit att redan ha skett när jag i nästa steg stoppar i en komponent (som jag i bästa fall plockat ut direkt ur påsen) i chassit.

Utifrån det resonemanget så skulle motståndet aldrig få göra sitt jobb att jämna ut potential långsamt mellan byggaren och komponenterna, om man inte räknar komponenter som är monterade i chassit från början. Då skulle det också vara lika effektivt att på något annat vis vara i ständig kontakt med chassit när man bygger, så länge man inte tappar kontakten vid ett kritiskt tillfälle (vilket såklart alltid är en risk, precis som när armbandet ibland lossnar från chassit).

Men då läser jag den här artikeln som @Serafim länkat, som uppenbart är skriven av en expert (samme Jörgen Städje som skrev en artikel för Swec, som jag och andra länkade innan):

I artikeln kan vi bland annat läsa:

Ok, så om vi tar den här artikeln på orden så är de komponenter som redan sitter i chassit, fastän de är monterade korrekt med jordpunkter på rätt platser, i fara det ögonblick jag rör i chassit utan att först ha kopplat i ett armband. I så fall fyller motståndet en funktion även när jag kopplar armbandet till chassit (förutsatt att jag isolerat mig gentemot krokodilklämmans metall). Men ändå inte, eftersom min vardagliga ESD-medvetenhet började först när jag tog på mig armbandet. Alla vi hemmabyggare kommer att vara underkända redan innan vi börjat, för även om vi skaffat oss en matta så kommer vi sannolikt att ha tagit tag i datorn vi ska mecka med med händerna, och lyft den på plats utan en tanke på ESD-skydd! Likadant när vi använder power-knappen för att slå på och av datorn med fingret, istället för t.ex. en träpinne. För att inte tala om alla hemanvändare som inte haft en tanke på att mecka i sin dator, som ändå vidrör den vid olika tillfällen.

Nu tror jag inte på allvar att det som artikelförfattaren beskriver är ett problem för hemmabruk (hade det varit det så hade inga armband skyddat). Det är uppenbart att han skriver för en annan målgrupp samt om speciella miljöer. Men då är vi tillbaka i att armbandets motstånd inte borde spela så stor roll, så länge det sitter fast i chassit innan man lyfter i en ny komponent. Tänker jag.

Det sista stycket är lite rörigt formulerat, undrar du något eller vill ha något specifikt svar? Jag tolkar det absolut sista stycket som någon form av krönika eller subjektiv tankegång.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Markus_d:

Bygger man en dator på köksbordet hemma, så bör väl det säkraste vara att ladda ur sig själv, och sedan utjämna mot det man hanterar?

Det finns inget som är absolut "urladdat". Det finns positiv och negativ potential, dvs, det kanske blir mer potentialskillnad om du "laddar ur dig" mot något annat än det du jobbar med, även om det är osannolikt i hemmiljö såklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Generellt sett är det inte skadligt för komponenterna att man laddar ur i chassit, det har att göra med att det gemensamma jordplanet är stort.
I = C*(dV/dt) är en schysst ekvation att ha i åtanke.

Exakt min poäng. Så då får du komma med en bättre förklaring till varför motståndet är viktigt för komponenterna. Redigerade mitt inlägg ovan med en länk till en tillverkare av esd-Skydd som själva säger att motståndet enbart är för att skydda användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns inget som är absolut "urladdat". Det finns positiv och negativ potential, dvs, det kanske blir mer potentialskillnad om du "laddar ur dig" mot något annat än det du jobbar med, även om det är osannolikt i hemmiljö såklart.

Vad vore ett optimalt förfarande att utöva när man ska ta i elektronik/kretskort hemma?
Om man skall minimera eventuella skador på elektroniken man tar i.

Mvh
Markus D

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

Exakt min poäng. Så då får du komma med en bättre förklaring till varför motståndet är viktigt för komponenterna. Redigerade mitt inlägg ovan med en länk till en tillverkare av esd-Skydd som själva säger att motståndet enbart är för att skydda användaren.

Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det bättre än "Resistorn begränsar strömstöten i det transienta förloppet". Gör vad du vill med det, vi behöver inte vara överens och du får göra precis på det sättet du vill.

Jag har dock ingen vilja eller nytta att försöka "vinna över dig" i någon form av bevisningstävling på internet.

Skrivet av Markus_d:

Vad vore ett optimalt förfarande att utöva när man ska ta i elektronik/kretskort hemma?
Om man skall minimera eventuella skador på elektroniken man tar i.

Mvh
Markus D

Generellt sett så är monterade kretskort komponenter väldigt väldigt tåliga numera. Det är en stor del av mitt jobb som elektronikkonstruktör går ut på, hur bygger vi korten så att ESD inte dödar grejer när man pluggar in produkten i ett uttag eller kommer åt kontakterna med fingrarna.

Några schyssta riktlinjer:
1. Undvik kläder som kan ladda upp sig (syntet, ylle etc)
2. Schysst luftfuktighet i hemmet om möjligt, oftast bara ett problem när temperaturen ute är under nollan.
3. Det bästa knepet efter detta att inte ta på IC-kretsarna eller små ytmonterade komponenter på kretskort utan ta tag i kylaren, IO-plåtar, skruvhål först. Större saker tål mer, tunna pinnar på kretsar är sämsta möjliga ställe att pilla på. När användare och komponent är potentialutjämnad så kan inte jättemycket hända och laddning skapas inte på två sekunder så man behöver inte oroa sig jättemycket därefter.

Ska man ta i kortet så är det på jordplanet man ska ta tag i först pga den höga kapacitans de har och kan absorbera laddningen från ESD utan att laddningarna hoppar in i en krets. Skärmar (Metallkapslar), stora hus för t ex USB-portar, och skruvhål för montering brukar vara jordade. Det är dock inte alltid fallet om man tittar på elektronik som kanske inte är för självmontage av konsument. Undantag finns alltid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det bättre än "Resistorn begränsar strömstöten i det transienta förloppet". Gör vad du vill med det, vi behöver inte vara överens och du får göra precis på det sättet du vill.

Jag har dock ingen vilja eller nytta att försöka "vinna över dig" i någon form av bevisningstävling på internet.

Nej jag ville genuint komma fram till när det är relevant. Om jag uttryckte mig defensivt så var det enbart för att du började förklara en massa saker som jag aldrig ifrågasatte.

Vi behöver inte vara överens, men baserat på vad jag lyckats läsa mig till så är ditt påstående enbart en populär myt. Jag hoppades på att vi kunde lista ut om så var fallet eller ej. För oavsett vilket som är korrekt så vore det najs att inte sprida myter på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är helt rätt grejer, motståndet är kabeln i sig. Det är ingen separat liten komponent som är fastlödd.

Min poäng var alltså att krokodilklämman saknar isolerande handtag, så om man håller den med nakna fingrar när man fäster den någonstans så har man i det ögonblicket gått runt motståndet. T.ex. i scenariot att man fäster den i en matta som komponenterna redan ligger på. Om man däremot fäster klämman innan man lägger dit komponenterna, och använder armbandets clip-kontakt för att koppla sig själv i och ur under arbetets gång, så blir ju motståndet en del av kretsen som tänkt. Men det är en variabel som de flesta hemmaanvändare (t.ex. jag själv fram till nyss) kommer att missa.

Citat:

Det sista stycket är lite rörigt formulerat, undrar du något eller vill ha något specifikt svar? Jag tolkar det absolut sista stycket som någon form av krönika eller subjektiv tankegång.

Mja, det var mest att "tänka högt" ungefär som du säger, men det fanns väl en implict fråga huruvida motståndet fyller en funktion för oss hemmaanvändare som fäster det chassit som vi meckar i. Där jag antog att svaret var "nej". Samt konstaterandet att om svaret vore "ja", så vore det väldigt mycket vi hobbymeckare hade behövt ändra i våra rutiner, långt bortom hur själva armbandet används.

(det resonemanget var inte föranlett av dina inlägg specifikt)

Skrivet av DevilsDad:

Exakt min poäng. Så då får du komma med en bättre förklaring till varför motståndet är viktigt för komponenterna. Redigerade mitt inlägg ovan med en länk till en tillverkare av esd-Skydd som själva säger att motståndet enbart är för att skydda användaren.

Även om motståndet inte skyddar komponenterna för hemmaanvändare som sätter klämman i chassit, så har ju @DavidTheDoom redan gett exempel på användande där motståndet faktiskt skyddar komponenter. Det hindrar ju inte att det också skyddar användare som av felaktiga skäl kopplar klämman till skyddsjord (eller fas för den delen).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Även om motståndet inte skyddar komponenterna för hemmaanvändare som sätter klämman i chassit, så har ju @DavidTheDoom redan gett exempel på användande där motståndet faktiskt skyddar komponenter. Det hindrar ju inte att det också skyddar användare som av felaktiga skäl kopplar klämman till skyddsjord (eller fas för den delen).

Mjo, men jag tyckte inte det resonemanget höll heller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oegat:

Min poäng var alltså att krokodilklämman saknar isolerande handtag, så om man håller den med nakna fingrar när man fäster den någonstans så har man i det ögonblicket gått runt motståndet. T.ex. i scenariot att man fäster den i en matta som komponenterna redan ligger på. Om man däremot fäster klämman innan man lägger dit komponenterna, och använder armbandets clip-kontakt för att koppla sig själv i och ur under arbetets gång, så blir ju motståndet en del av kretsen som tänkt. Men det är en variabel som de flesta hemmaanvändare (t.ex. jag själv fram till nyss) kommer att missa.

Insåg såklart att jag även misstolkade varför det var "fel grejer", givetvis är det bättre med isolerad klämma (dvs hölje på utsidan). Det är dock inte hela världen om man använder sig av en ESD-matta.

ESD-mattor är försedda med högresistans. Man brukar testa och kontrollera mattan genom att mäta resistans per area-avstånd.

Ett normalt test brukar fungera som så att man pressar en kopparrektangel mot mattan, sedan ett avstånd sätter man en likadan rektangel mot mattan. Sedan kan man mäta strömmen som går mellan de två kopparproberna för en given spänning och avstånd.

Kopplar man krokodilklämman direkt mot ett ben mot ett kretskort så blir det såklart som du säger pannkaka.

Citat:

Mja, det var mest att "tänka högt" ungefär som du säger, men det fanns väl en implict fråga huruvida motståndet fyller en funktion för oss hemmaanvändare som fäster det chassit som vi meckar i. Där jag antog att svaret var "nej". Samt konstaterandet att om svaret vore "ja", så vore det väldigt mycket vi hobbymeckare hade behövt ändra i våra rutiner, långt bortom hur själva armbandet används.

Finns nog egentligen ingenting som hemanvändare behöver ändra? Eller vad gör folk med ESD-armbanden egentligen? 😅

Typo/förtydligande
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga till dom kunniga då en grej kommit upp på tapeten:

Hur byter man/lägger till/tar bort RAM-minne, PCI kort, CPU:er ESD-säkrast i en rackserver som sitter i ett rack med många andra servrar där hela racket är jordat både via egen jordkabel men även via övriga rackenheter i racket? Man måste nästan vara två för att få ut servern och likaså för att få in den igen.

Måste man plocka ut servern helt och hållet ifrån racket så att den saknar kontakt med racket?

Eller räcker det med att alla sladdar är urkopplade(jordningen fortsätter att gå via chassit mot racket via rackskenorna), lägger t.ex. RAM-minnet i sin förpackning på t.ex. den delen av chassit där lagringen gömmer sig i fronten(bara stål på "taket") för potentialutjämning och sedan har kroppskontakt med chassit och packar upp RAM-minnet inuti chassit och därefter trycker in den direkt i sockeln?

Jag är tämligen säker på att ett ESD-armband i detta fall skapar en långsammare potentialutjämning än vad chassit kan göra och således finns risken för en ESD-skada p.g.a. den eventuellt snabba utjämningen mellan RAM-minne och chassi, d.v.s. armbandet gör ingen positiv nytta om servern är kvar i racket. Tänker jag fel?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.