Nvidia avtäcker Geforce RTX 3090 Ti på CES 2022

Permalänk
Medlem

inget alls om Intel Arc?

// LZ

Permalänk
Medlem

Tror inte priset kommer att vara ”okej” 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är en av de med extrem röta som fick tag på ett 3090 för cirka 18 lax varav samma kort idag - där det finns kvar - går av på minst 26 lax nu. Ser att det finns i lager för "bara" 41 lax hos en ÅF.

Precis, jag betalade också 18K (vilket jag fortfarande tycker är alldeles för mycket) for mitt 3090, gråter absolut inte över att det nu finns ett kort med (och håll fast nu) hela 8 extra Tensor cores och ...woah...256 extra Cuda cores.

*Mitt liv är officiellt över - löper strax och bookar et 3090*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

inget alls om Intel Arc?

// LZ

Woot? I NVIDIA:s presentation? XD

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gav 20K för mitt 3090 ROG Strix OC i november 2020 kändes som alldeles för mycket pengar då men med tanke på hur prisutvecklingen blivit så känns det ändå som ett bra köp. Kommer sitta lugnt med min rigg till runt 2024, kommer inget spel de närmaste åren som kommer behöva mer prestanda än jag har för spelande i 2560x1440.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Tror ni samsungs nya GDDR6-minnen kommer användas i 4000-serien eller är nvidia fast med micron?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Hedersmedlem

Och med detta blir RTX 3090 ännu mer meningslöst. Ungefär lika meningslöst som ett RTX 3080 Ti.

Hela grejen med RTX 3090 är att det är ett toppkort. Med RTX 3090 Ti ute så förlorar kortet sitt enda existensberättigande, vilket är att det är det bästa kortet som finns.

(Eller, tja, det finns väl någon nisch där man har nytta av ett kort med 24 GB VRAM, men av någon anledning inte vill/kan köpa ett Quadro RTX. Men det är en väldigt liten nisch.)

Har svårt att bli arg på detta dock, uppenbart finns en marknad och efterfrågan för den här typen av meningslösa toppkort, och folk får ju köpa vad de vill även om det inte är prisvärt. Inte konstigare än att det finns bilar som är snabbare än någon någonsin "behöver". Företag jobbar ju enligt tillgång och efterfrågan, att bli arg på det är som att bli arg på ogräs som växer.

Permalänk
Medlem

får vi någonsin se dom normala priserna eller ska dom bara höja hela tiden

Permalänk
Medlem

Well det blir 25K+ på det kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

Jag gillar detta kortet, alla som spenderade 25k på ett 3090 och tror de är så överlägsna blir nu känslomässigt krossade när 3090ti släpps med 4% mer prestanda

Det får gärna komma! Rör inte mig fläcken dock, jag har ett kort som jag inte behöver uppgradera på flera år nu!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

får vi någonsin se dom normala priserna eller ska dom bara höja hela tiden

Det lär dröja några år dessvärre är jag rätt säker på. Inga bevis för det dock....och hoppas jag har fel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror det är lite missuppfattning om vad detta kort är till för, det är inte direkt spelande törs jag påstå.

Både RTX 3090 och numera 3090 Ti är primärt ämnade för saker som 3D-modellering och skapande i allmänhet med sina 24 GB VRAM. De hamrade rätt hårt under CES-presentationen på just skapande-delen i bland annat Blender och deras egna Nvidia Studio. Och här kan jag definitivt se att RTX 3090 Ti har en plats då dessa typer applikationer ställer andra krav helt och hållet på hårdvaran.

För "vanliga konsumenter" är fortsatt 3080 respektive 3080 Ti grafikkorten som blicken bör riktas mot

Jag tänkte att det är Quadro-korten som Nvidia vill att man skall använda för det.

Men jag kan ha fel!

Permalänk
Medlem

Inga specifikationer utöver minnet bekräftades väl? Det var lite TFLOP-snack men ingenting som garanterat bekräftar antalet CUDA-kärnor eller så?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av TheYardbird:

Inga specifikationer utöver minnet bekräftades väl? Det var lite TFLOP-snack men ingenting som garanterat bekräftar antalet CUDA-kärnor eller så?

De har inte direkt någonstans att gå. (Om de inte skulle ta fram en helt ny krets då vilket förefaller extremt osannolikt)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ehsnils:

Jag tänkte att det är Quadro-korten som Nvidia vill att man skall använda för det.

Men jag kan ha fel!
https://www.bedug.com/pics/smiley/smiley-escaper.gif

Det är väl just här som det faller i "gränsfall-land" en aning, typ.

Exempelvis existerar RTX A4000 som kostar drygt 15 000kr, men det kortet är begränsat till 16GB GDDR6-minne. Därefter är nästa kliv RTX A5000 som har 24 GB GDDR6 till en inte så trevlig kostnad om 33 000 kronor.

Redan här kan vi börja se att RTX 3090 med sina 24 GB GDDR6X, blir väldigt snabbt intressant som "instegskort" för "prosumers" eller små- till mellanklass-företag. RTX 3090 erbjuder snabbare minne i samma kapacitet, fast till ett lägre pris än RTX A5000. Ska vi kolla på nästa kliv upp i form av RTX A6000 får vi 10 752 st CUDA-kärnor (samma som i 3090 Ti), hela 48GB VRAM om än fortsatt GDDR6 – Men med en prislapp på närmare 69 000 kronor.

Det är med ovanstående information till hands inte speciellt svårt (enligt mig) att se varför RTX 3090 respektive RTX 3090 Ti är högst intressant för arbetsmaskiner, speciellt om det rör som CAD. RTX 3090 (Ti) är egentligen bara "Titan"-kort, som också hamnade lite i samma sitation – Arbetskort som går att spela på också.

Det är inte förrän man börjar kolla på arbetslaster som deep learning, datacenter och liknande scenarion som Quadro/Tesla blir det självklara valet. Nu har jag såklart inte tagit upp alla tänkbara situationer och arbetslaster där ute, men nämnde några exempel för att försöka ge en bild över det hela i alla fall

Skrivet av pv2b:

Och med detta blir RTX 3090 ännu mer meningslöst. Ungefär lika meningslöst som ett RTX 3080 Ti.

Hela grejen med RTX 3090 är att det är ett toppkort. Med RTX 3090 Ti ute så förlorar kortet sitt enda existensberättigande, vilket är att det är det bästa kortet som finns.

(Eller, tja, det finns väl någon nisch där man har nytta av ett kort med 24 GB VRAM, men av någon anledning inte vill/kan köpa ett Quadro RTX. Men det är en väldigt liten nisch.)

Har svårt att bli arg på detta dock, uppenbart finns en marknad och efterfrågan för den här typen av meningslösa toppkort, och folk får ju köpa vad de vill även om det inte är prisvärt. Inte konstigare än att det finns bilar som är snabbare än någon någonsin "behöver". Företag jobbar ju enligt tillgång och efterfrågan, att bli arg på det är som att bli arg på ogräs som växer.

Taggar in dig här som en edit
Kände att mitt svar ovan var direkt relevant till ditt inlägg också!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Verkar som mitt 3090 Founders edition för 16k från september 2020 var…årtiondets teknikköp? Kommer då inte skaffa ett 3090 ti (om inte ett Founders för typ 18k då ).

Permalänk
Medlem

Även när Nvidia och AMD säljer till normala priser igen kan man ju garantera att svenska återförsäljare kommer sitta kvar med fantasipriserna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Även när Nvidia och AMD säljer till normala priser igen kan man ju garantera att svenska återförsäljare kommer sitta kvar med fantasipriserna.

Hur får vi ner dem till bättre priser? Starta eget?

Permalänk
Medlem

2 3090Ti och en 12900KS i min nya rigg. Luftklyning går bra eller?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

350W är redan för mycket, jag sitter och svettas även nu på vintern när jag spelar pga mitt förbaskade 3090 (hade ett 250W-kort tidigare.)

Nu är 12% uppsving inte värt uppgraderingen hursomhelst, men den största dealbreakern för mig är 450W.

Om du vill byta mot mitt 3080 så hojta bara till

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alla som lider av "Måste ha störst, bäst och mest"-syndromet lär gråta tsunamis men resterande lär vara rätt nöjda om de lyckades roffa åt sig korten till relativt "utropspris".

Jag är en av de med extrem röta som fick tag på ett 3090 för cirka 18 lax varav samma kort idag - där det finns kvar - går av på minst 26 lax nu. Ser att det finns i lager för "bara" 41 lax hos en ÅF.

Absolut inte billigt på något vis men relativt billigt så här i efterhand då jag inte ser att prisnivåerna kommer att hamna på "utropspris" igen någonsin.

Vad lär 3090 Slipps prisbild hamna på? Garanterat minst 30 lax tror jag. Så en prisökning på cirka 17% när prestandalyftet bara ligger på 4%? Jag är nöjd trots det sinnessjuka priset. Kommer inte bli "normalt" igen på flera år, minst!

(Slipps = Tie = hur folk uttalar Ti just nu)

Jag antecknar... och korrigerar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

Jag gillar detta kortet, alla som spenderade 25k på ett 3090 och tror de är så överlägsna blir nu känslomässigt krossade när 3090ti släpps med 4% mer prestanda

Överlägsen nej, det är ju bara ett grafikkort.. Men jag är nöjd att ha betalat 18.500 kr och haft kortet i över 14-månader. Att detta nu släpps gör mig bara ännu mer säker på att jag ska sitta still i båten och vänta på nästa generation.

Ps. blir man känslomässigt krossad över en GPU ska man nog ringa vården, då har man problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag tänkte att det är Quadro-korten som Nvidia vill att man skall använda för det.

Men jag kan ha fel!
https://www.bedug.com/pics/smiley/smiley-escaper.gif

Så är det nog. Men inom både video och arkitektur/design är det fler och fler som kör med Geforce värre kort eftersom dom är såpass mycket billigare och ger bra prestanda.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Överlägsen nej, det är ju bara ett grafikkort.. Men jag är nöjd att ha betalat 18.500 kr och haft kortet i över 14-månader. Att detta nu släpps gör mig bara ännu mer säker på att jag ska sitta still i båten och vänta på nästa generation.

Ps. blir man känslomässigt krossad över en GPU ska man nog ringa vården, då har man problem.

Fan jag blivit citerad 4 gånger nu, var självklart inte allvarig

Permalänk
Medlem

Hoppas på att nästa serie är minst 200% bättre miningkort än dagens kort. Då det skulle göra att prisena på beg marknaden blir rimlig (Alla gamla miningkort kommer säljas ut) och att fler väljer beg istället för nytt kort som i förlängningen gör att även nya grafikkort får en rimlig prisnivå. Redan idag så ser man att beg grafikkort inte säljs i samma omfattning som förut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hoppas på att nästa serie är minst 200% bättre miningkort än dagens kort. Då det skulle göra att prisena på beg marknaden blir rimlig (Alla gamla miningkort kommer säljas ut) och att fler väljer beg istället för nytt kort som i förlängningen gör att även nya grafikkort får en rimlig prisnivå. Redan idag så ser man att beg grafikkort inte säljs i samma omfattning som förut.

Förbjud mining och låt grafikkorten bli sämre på mining istället. Rimmar dåligt med ett grönare samhälle att hålla på med sån energikrävande skit till eg ingen nytta. Dessutom har de korten gått väldigt hårt och jag skulle inte köpa ett beggat kort som användts till mining.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är problem med 3090 Ti (hoppas faktiskt lite att det är så).

3090 Ti Halted.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem