Permalänk

Nätverket funkar ej

Köpte ett helt nytt moderkort idag.
Kopplar in allt allt fungerar förutom internet
Försöker koppla in via ethernet kabel dåå jag inte har ett nätverks kort men det vägrar funka sökt överallt på youtube och inget funkar kan inte Connecta till internet på något sätt
ROG STRIX B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna till nätverkskortet ingår inte i W10 installationen.
Ladda hem dom separat eller låt datorn ansluta på ett annat sätt tills NIC'et installerats.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/184676/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeboi03:

Köpte ett helt nytt moderkort idag.
Kopplar in allt allt fungerar förutom internet
Försöker koppla in via ethernet kabel dåå jag inte har ett nätverks kort men det vägrar funka sökt överallt på youtube och inget funkar kan inte Connecta till internet på något sätt
ROG STRIX B550-F GAMING

Har du laddat ner chipset drivare från asus och installerat?

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att du kopplar in med en Ethernet-kabel för att du inte har ett nätverkskort? Jag har svårt att förstå vad du menar med det. För kopplar du in en nätverkskabel så har du ju garanterat ett nätverskort. Om du inte menar att du inte har ett *trådlöst* nätverkskort?

Oavsett så behöver du sannolikt installera nätverkskortsdrivrutinerna manuellt. Du han hämta dem här: https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-... (välj vilken version av Windows du har, ladda sedan ner LAN-drivrutinerna)

För att få över dem till in dator så är nog det enklaste att du laddar ner filerna från en dator med fungerande Internet, och kopierar över filerna på ett USB-minne.

Ett annat alternativ (som jag själv kört i en liknande situation) är att använda ett annat nätverkskort som funkar i Windows out of the box, och låta Windows ladda ner drivrutinerna över det. Du kanske kan göra det genom att koppla upp din mobiltelefon över USB till datorn och köra USB-nätverksdelning beroende på om din telefon har stöd för det. Men det enklaste är nog USB-minne-varianten.

Permalänk
Medlem

Antar att du flyttade över din Windowsinstallation från innan du bytte moderkort. Detta är ett typexempel på varför man bör installera om Windows när man byter moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Antar att du flyttade över din Windowsinstallation från innan du bytte moderkort. Detta är ett typexempel på varför man bör installera om Windows när man byter moderkort.

Fast det kvittar ju.
W10 ISO innehåller inte drivrutiner till Intels i225-v nätverkskort.
Så ny installation eller gammal saknar relevans.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Gjorde precis så jag har nytt Windows och allt.