AMD avtäcker Radeon RX 6500 XT – RDNA 2 för instegssegmentet

Permalänk
Medlem

Nya GPU'er brukar rendera rusning till forumet då folk blir exalterade att diskutera den nya kommande produkten... Nu detta efter ett dygn sedan publicering och först med detta inlägg går vi in på sida 2. Jösses vilken tråkig situation det blivit för oss datorentusiaster.

Skamligt att AMD släpper ett kort med likvärdig compute prestanda som ett 6 år gammalt kort till samma pris (fast ännu sämre om man vill hålla på med mining, dock lite bättre för gaming men inte tillräckligt) dessutom ingen hårdvaruacceleration vilket gör att man får en dator som i många fall presterar sämre än en mobil, en stor skam för AMD är vad detta är. Å vafan hände med detta AMD: https://www.extremetech.com/gaming/311400-amd-declares-4gb-of... Extremt märkligt rena rånet detta ingen borde köpa skiten...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Nya GPU'er brukar rendera rusning till forumet då folk blir exalterade att diskutera den nya kommande produkten... Nu detta efter ett dygn sedan publicering och först med detta inlägg går vi in på sida 2. Jösses vilken tråkig situation det blivit för oss datorentusiaster.

Skamligt att AMD släpper ett kort med likvärdig compute prestanda som ett 6 år gammalt kort till samma pris (fast ännu sämre om man vill hålla på med mining, dock lite bättre för gaming men inte tillräckligt) dessutom ingen hårdvaruacceleration vilket gör att man får en dator som i många fall presterar sämre än en mobil, en stor skam för AMD är vad detta är. Å vafan hände med detta AMD: https://www.extremetech.com/gaming/311400-amd-declares-4gb-of... Extremt märkligt rena rånet detta ingen borde köpa skiten...

Ganska få brukar vara exalterade över x5x kort, så var det förr med. 1650 ville ingen ha heller, inte heller 1050 eller 5500 eller 550 eller andra kort före det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska få brukar vara exalterade över x5x kort, så var det förr med. 1650 ville ingen ha heller, inte heller 1050 eller 5500 eller 550 eller andra kort före det

Var inte GTX 1050 / 1050Ti lite halv populära?
När GTX 1000 serien fortfarande var det nyaste och innan priserna ökade.

Alltså inte att alla entusiaster rusade till de korten.
Men att de ändå hade en hyfsat meningsfull nisch/segment att fylla och att de ändå såldes i hyfsade volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var inte GTX 1050 / 1050Ti lite halv populära?
När GTX 1000 serien fortfarande var det nyaste och innan priserna ökade.

Alltså inte att alla entusiaster rusade till de korten.
Men att de ändå hade en hyfsat meningsfull nisch/segment att fylla och att de ändå såldes i hyfsade volymer.

Om det kommer hyfsat bra "5" modeller som klarar sig på 75w eller lägre tycker jag det brukar bli rätt mycket uppmärksamhet runt korten på forumet. Men en "5" modell från AMD eller Nvidia som inte klarar sig under 75w brukar inte vara särskilt populär här på forumet i alla fall. Både 6500xt och Nvidia 3050 verkar hamna en bit över 100w så tror inte dessa blir så populära. Om det inte visar sig att de går att få tag på till bra priser.

Både 750 samt 1050 korten tycker jag var bra på sin tid gick att spela ganska bra på dom och de klarade sig under 75w.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var inte GTX 1050 / 1050Ti lite halv populära?
När GTX 1000 serien fortfarande var det nyaste och innan priserna ökade.

Alltså inte att alla entusiaster rusade till de korten.
Men att de ändå hade en hyfsat meningsfull nisch/segment att fylla och att de ändå såldes i hyfsade volymer.

1050 ti var väldigt populära ett tag eftersom det inte krävde extern ström detta gjorde så att man incpricip kunde sätta in 1050 ti och 1050 eller 1050ti kort i vilken dator som helst och sedan spela hyfstad bra på den så länge datorn hade en okej cpu t.ex i7 3770 eller liknade

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det kommer hyfsat bra "5" modeller som klarar sig på 75w eller lägre tycker jag det brukar bli rätt mycket uppmärksamhet runt korten på forumet. Men en "5" modell från AMD eller Nvidia som inte klarar sig under 75w brukar inte vara särskilt populär här på forumet i alla fall. Både 6500xt och Nvidia 3050 verkar hamna en bit över 100w så tror inte dessa blir så populära. Om det inte visar sig att de går att få tag på till bra priser.

Både 750 samt 1050 korten tycker jag var bra på sin tid gick att spela ganska bra på dom och de klarade sig under 75w.

Jag har ett GTX 750Ti i en dator, men inte min primära dator. En modell som har lite större kylfläns och ingen fläkt (passivt kyld). Var väl lite dyrare än genomsnittet för 750Ti kort om man jämför med modeller med liten kylfläns och budgetfläkt. Inga strömkontakter, enbart via PCI-Express porten.

Vore trevligt om det hade kommit ett modernt sub 75W kort med passiv kylning och prestanda runt RTX 3060 eller så.
Men lär väl inte hända inom de närmaste 2-3 åren att vi får så mycket prestanda i ett kort utan att det drar långt över 100W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har ett GTX 750Ti i en dator, men inte min primära dator. En modell som har lite större kylfläns och ingen fläkt (passivt kyld). Var väl lite dyrare än genomsnittet för 750Ti kort om man jämför med modeller med liten kylfläns och budgetfläkt. Inga strömkontakter, enbart via PCI-Express porten.

Vore trevligt om det hade kommit ett modernt sub 75W kort med passiv kylning och prestanda runt RTX 3060 eller så.
Men lär väl inte hända inom de närmaste 2-3 åren att vi får så mycket prestanda i ett kort utan att det drar långt över 100W.

Jo jag har använt ett gäng 750 och 1050 (både ti och vanliga) i olika burkar när jag uppdaterat vänner och bekantas datorer. Ett smidigt och billigt sätt att få de flesta Kontorsburkarna att bli okej instegs datorer för spelande.
Tyvärr är det ju mer och mer vanligt att även kontorsburkar saknar expansions platser.

En annan sak jag upplevt är att kort i halvhöjds formaten verkar hålla lägre kvalitet än vanliga grafikkort. Har fått hjälpa till att reklamera flera stycken. Både för att fläktarna ger upp och för att något gett upp på på kretskortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tyvärr så finns det en fördel med att ha lite minne.
Grafikkort med 4GB minne eller mindre är sämre för mining än kort med > 6GB.
Det gör det mer sannolikt att korten faktiskt går att köpa för konsumenter...

Precis! Exempelvis Etherium kräver 4,6 GB VRAM, så dessa kort kommer inte köpas upp av miners.

Skrivet av GuessWho:

Var inte GTX 1050 / 1050Ti lite halv populära?

Jodå, inte minst till massproducerade datorer. Bra pris/prestanda och låg effektförbrukning.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19431384" userid="27825" name="Olle P"]
Precis! Exempelvis Etherium kräver 4,6 GB VRAM, så dessa kort kommer inte köpas upp av miners.

Dom kom ju knappast att köpas av gamers heller eftersom att 4gb vram är för lite för nya speö i 1080p jag hade till och med problem med RX 580 med 4gb vram i vissa spel på högre inställningarna för att vram inte räckte till fast självaste grafikkort skulle ha klarat av spelet. Ett exempel på detta var forza horzion 4 som inte gick att köra ultra eftersom att texturena inte kunde ladda in då pågrund av för lite vram.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dom kom ju knappast att köpas av gamers heller eftersom att 4gb vram är för lite...

Jag tror nog att korten blir det gångbara alternativet för dem som "måste" ha en ny dator och inte kan/vill betala en halv förmögenhet för grafikkortet.
RX 6500 XT presterar nog bra mycket bättre än IGP, som är det andra alternativet.

Permalänk
Medlem

Kommer kosta 334 euro i tyskland tydligen. Så lär väl bli runt samma + lite till här i sverige. Snacka om icke värdigt kort.
300 euro för billigare varianten.
Nästan så man ångrar att man inte köpte beggat 580 när de gick på 1500-2000...

Källa:

https://videocardz.com/newz/amds-199-radeon-rx-6500xt-officia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Kommer kosta 334 euro i tyskland tydligen. Så lär väl bli runt samma + lite till här i sverige. Snacka om icke värdigt kort.
300 euro för billigare varianten.
Nästan så man ångrar att man inte köpte beggat 580 när de gick på 1500-2000...

Källa:

https://videocardz.com/newz/amds-199-radeon-rx-6500xt-officia...

Sjukt endå jag sålde mitt RX 580 4GB för 3000kr i februari 2021 och jag köpte kortet under mellandagsrean 2018 för 1790kr. Så nu ska ett "likadant" kort säljes som nytt fast med nytt namn och raytracing för mer en vad liknade presterande grafikkort från 2017 kostade. Förstår inte heller varför RX 6500XT ska ha support för raytracing när min RX 6700XT Knappast kan klara av nya spel med raytracing med över 60 fps i okej grafik. Så man lär ju knappst för mer 10-20 fps med RX 6500XT med raytracing på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Tag

Skrivet av Felixark:

Sjukt endå jag sålde mitt RX 580 4GB för 3000kr i februari 2021 och jag köpte kortet under mellandagsrean 2018 för 1790kr. Så nu ska ett "likadant" kort säljes som nytt fast med nytt namn och raytracing för mer en vad liknade presterande grafikkort från 2017 kostade. Förstår inte heller varför RX 6500XT ska ha support för raytracing när min RX 6700XT Knappast kan klara av nya spel med raytracing med över 60 fps i okej grafik. Så man lär ju knappst för mer 10-20 fps med RX 6500XT med raytracing på.

Håller med, de hade kunnat skippa raytracing helt för detta kort. Fokusera lite mer på pris/prestanda.

Har naivt hoppats på att detta kort skulle bli billigt iom att det är ett 580 mer eller mindre. (sämre t.o.m iom 4gb minne)
Tänkt att ha tills marknaden återhämtar sig, om den någonsin nu kommer göra det.

Aja blir till att spara mer helt enkelt. För kommer man upp i 3000-4000 så är det lika bra att antingen köpa beggat eller spara ihop till de bättre modellerna även om de inte heller är direkt prisvärda.

Edit:
Taggar så kan du kanske skriva om det.
Se mitt tidigare inlägg för källan.
@JonasT

tag
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Precis! Exempelvis Etherium kräver 4,6 GB VRAM, så dessa kort kommer inte köpas upp av miners.

Om Ethereum fortsätter med nuvarande modell, istället för att gå över till proof of stake eller vad det kallades.
Finns det någon prognos när de kommer gå upp till 6GB använt VRAM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

... Förstår inte heller varför RX 6500XT ska ha support för raytracing...

Skrivet av SleeZy:

Håller med, de hade kunnat skippa raytracing helt för detta kort. Fokusera lite mer på pris/prestanda. ...

AMDs RT-stöd är (som jag förstått det) hårt integrerat i arkitektur och firmware (till skillnad från Nvidia som har separata kärnor specifikt för RT).
Det är därför dyrare att ta bort RT-kompatibiliteten än att låta den vara kvar, även om den inte kan utnyttjas i praktiken.

Permalänk

För mig är detta kortet och dess slutliga pris viktigt för bilden av hur GPU prestandan och priset har rört sig senaste 5 åren.
Jag längtar till Lanseringen den 19 januari
😃🍀

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Vet någon vilken tid korten börjar säljas idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Vet någon vilken tid korten börjar säljas idag?

Hittade att det tidigare har varit 1400 i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Hittade att det tidigare har varit 1400 i sverige.

Kl 15 har andra kort börjar säljas eller 18 de har varit olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Hittade att det tidigare har varit 1400 i sverige.

Ett kort tuf 6500 xt ligger ute för 4000kr på computersalg detta kommer inte bli en billig rackare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ett kort tuf 6500 xt ligger ute för 4000kr på computersalg detta kommer inte bli en billig rackare....

då slipper man tänka på det då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

då slipper man tänka på det då...

Alltid värt att kolla när korten släpps brukar finas några enstaka kort för mspr eller nära. Korten som ligger upp innan försäljning start brukar oftast vara helt fel prissatta. När RX 6700XT kom ut så låg vissa kort upp för runt 9000kr innan lanseringen men endå lyckades jag få tag på mitt för 6490kr. Och det fanns även kort för mspr hos inet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Alltid värt att kolla när korten släpps brukar finas några enstaka kort för mspr eller nära. Korten som ligger upp innan försäljning start brukar oftast vara helt fel prissatta. När RX 6700XT kom ut så låg vissa kort upp för runt 9000kr innan lanseringen men endå lyckades jag få tag på mitt för 6490kr. Och det fanns även kort för mspr hos inet.

3999 kr på inet var ju bra pris i alla fall 👍

Permalänk

Nä, det visade sig att detta kortet inte var något för mig. Jag får vänta på RTX 3050 , eller tom RTX 3040 🤔

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Nä, det visade sig att detta kortet inte var något för mig. Jag får vänta på RTX 3050 , eller tom RTX 3040 🤔

3050 fanns på netonet nu tror jag?

Edit. Va nog ett 1050 jag såg

Permalänk
Medlem

Mitt gamla trogna RX460 har tröttnat så jag försöker med ett sånt här för 1890:- från NoN.
https://hwbench.com/vgas/radeon-rx-6500-xt-vs-radeon-rx-460
det är ju till TV datorn, där det inte spelas med. Har väntat länge på ett nytt fläktlöst men förgäves. Priserna har ju också varit hutlösa länge men tillslut är det ju bara att ge upp.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift