CDON:s marknadsplats användes för rekordstort momsbedrägeri

Permalänk

@mrpijey @Dinkefing @Defender
Tror Reklamationsrätt är ordet här. Garanti är frivilliga åtaganden, men man har lagstadgad reklammationsrätt

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Musikälskare

CDON känns bara som enablers nu för tiden, en kriminell gryta som står och puttrar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Cdon är säkert jättebra på papper, men köper aldrig från de sen 10 år tillbaka eller något.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av griid:

CDON borde göra rebranding.
Känns som det är alltför mycket negativitet kring det bolaget.

Nej tack.. Vill gärna veta exakt vad bolaget heter som jag undviker!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Slutade handla på cdon när dom slutade vara eget märke o blev portal. Så går dom under kommer jag inte sakna dom.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

"Men det är inte vårat fel att folk använder våran hemsida för att bedriva bedrägeri" lät det väl förra gången något hände..

Senast jag köpte något från CDON var väl min NH-D14 som köptes 2011 för nedsatt pris.

Skrivet av Gtoxed:

det är så stört att sverige blivit ett av EU:s mest korrupta land. sh*t asså, det lönar sig till och med att vara yrkeskriminell här! känns som att bo i twilight zone. Men bonnier och wallenberg skrattar till banken...

Tror nog du blandat ihop bedrägeri (som det handlar om här) och korruption.. vilket inte är samma sak. Sedan kan man ju undra vad tusan Bonnier och Wallenberg har med detta att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

det är så stört att sverige blivit ett av EU:s mest korrupta land. sh*t asså, det lönar sig till och med att vara yrkeskriminell här! känns som att bo i twilight zone. Men bonnier och wallenberg skrattar till banken...

Är Sverige verkligen det? Det låter gaaanska så överdrivet. Har du någon som helst källa på detta?

Permalänk
Medlem

Jag har aktivt rekommenderat folk att INTE handla på CDON sedan deras black friday haveri någon gång kring 2015. Kommer inte ens ihåg vad deras haveri bestod av men undviker dem sedan dess, inte för att jag var en särskilt stor kund innan det heller.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Är Sverige verkligen det? Det låter gaaanska så överdrivet. Har du någon som helst källa på detta?

oo ja, det är välkänt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

oo ja, det är välkänt.

Var då om jag får fråga, det är allmänt känt att Finland, Danmark och Sverige är bland de minst korrupta. Till skillnad mot öststatsländer så som Bulgarien och Polen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

oo ja, det är välkänt.

Så diverse undersökningar av neutrala parter som menar att Sverige och de andra länderna i Norden är några av de minst korrupta länderna i världen ljuger alltså?

https://www.transparency.org/en/cpi/2020/index/swe
https://tradingeconomics.com/sweden/corruption-index
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/-/sdg_16_...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Var då om jag får fråga, det är allmänt känt att Finland, Danmark och Sverige är bland de minst korrupta. Till skillnad mot öststatsländer så som Bulgarien och Polen.
https://scandasia.com/wp-content/uploads/2021/01/Untitled-2.jpg

Du måste hämta statistiken från läroböckerna man använder i livets hårda skola.

Permalänk

På cdon kan du köpa allt från usb-minnen till trädgårdsmöbler... say no more..

Det blir liksom som en avart av webhandel, NOLL kompetens utan bara den tekniska plattformen att KRÄNGA....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som en del påpekat som våran inhemska motsvarighet till Amazon, vilket jag är osäker på när skepnaden började ta fart? Känns som att dom bara senaste 2 åren profilerat sig mer som en öppen marknadsplats för säljare att ta plats.
Håller mig borta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Du måste hämta statistiken från läroböckerna man använder i livets hårda skola.

Låter som Schrödingers bevisföring. Det verkar som A, men om man låter undersöka det så visar det på B. Jag skulle nog tro på B isåfall.

Permalänk
Skrivet av Mono:

Var då om jag får fråga, det är allmänt känt att Finland, Danmark och Sverige är bland de minst korrupta. Till skillnad mot öststatsländer så som Bulgarien och Polen.
https://scandasia.com/wp-content/uploads/2021/01/Untitled-2.jpg

Detta antar jag är organisationen Transparency Internationals så kallade korruptionsindex.

Det är väl värt att nämna när man postar denna att det som undersöks är invånarnas uppfattning om hur korrupt deras land är. Det är alltså inte frågan om någon slags objektiv mätning av saken vilket ibland folk tror.

Permalänk
Medlem

Håller inte Elgiganten också på med något liknande? Så fort man söker efter tillbehör som väskor och annat så står det ofta "Säljs och levereras av <något litet importföretag i Borås som kränger billigt Kinas**t av undermålig kvalité>.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

oo ja, det är välkänt.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Detta antar jag är organisationen Transparency Internationals så kallade korruptionsindex.

Det är väl värt att nämna när man postar denna att det som undersöks är invånarnas uppfattning om hur korrupt deras land är. Det är alltså inte frågan om någon slags objektiv mätning av saken vilket ibland folk tror.

Det är ju svårt med såna där index då konceptet korruption varierar vilt för olika människor. När man i andra länder mutar poliser är det ju lätt för medelsvensken att säga att det är korruption, men i Sverige är det betydligt mer vanligt med korruption i andra former, som nepotism - att ge sig själv och andra otillåtna förmåner/fördelar. Jag tror de flesta är överrens om att flera inblandade i byggandet av Nya Karolinska borde åtalas, till exempel - men det händer inget. Politiker får magiskt bostäder till höger och vänster.

Som optimist tror jag dock att det funkar bättre än vi tror - allt var inte bättre förr, vi hör bara mer elände i våra informationsströmmar. Kanske ett index som mäter hur rättsväsendet fungerar är mer rättvisande, även om det lider något av samma orsaker som TI? Det är iallafall sakkunniga som levererar information .Där landar vi på plats fyra i världen.
https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/country/Swe...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

CDON borde skriva exakt såhär;

”Vi har hört er, kära kunder och vi har varit blinda för kritiken - vilken vi nu tar på största allvar. CDON marketplace kommer nu flyttas till en egen sajt och kommer heta cdonmarketplace.com medan CDON.se kommer att återuppstå och bara sälja produkter från CDON”.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

CDON borde göra rebranding.
Känns som det är alltför mycket negativitet kring det bolaget.

Skrivet av Yatagarasu:

Nej tack.. Vill gärna veta exakt vad bolaget heter som jag undviker!

Glad att någon skrev precis det jag tänkte skriva.

Skit ska skit ha, en rebranding hade inte magiskt gjort företaget bättre, det hade bara eventuellt lurat X antal kunder till att tro att "CDON 2.0" fått ordning på torpet, men egentligen är det exakt samma skräp under annat namn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Dags att rensa ur och förenkla systemet. Som det är nu slår det hårt mot små aktörer som lägger enorm energi på att "göra rätt", och uppenbarligen öppnar det också hål för denna typ av bedrägeri när Skatteverket själva inte klarar att hålla koll på vad som ska betalas ut och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Håller inte Elgiganten också på med något liknande? Så fort man söker efter tillbehör som väskor och annat så står det ofta "Säljs och levereras av <något litet importföretag i Borås som kränger billigt Kinas**t av undermålig kvalité>.

Jo, tyvärr. :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

CDON borde göra rebranding.
Känns som det är alltför mycket negativitet kring det bolaget.

Märket är ju det enda dom har...

Skulle dom byta namn så skulle folk inte hitta dit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Dags att rensa ur och förenkla systemet. Som det är nu slår det hårt mot små aktörer som lägger enorm energi på att "göra rätt", och uppenbarligen öppnar det också hål för denna typ av bedrägeri när Skatteverket själva inte klarar att hålla koll på vad som ska betalas ut och inte.

Kryphålen som finns beror förvisso på att man velat förenkla och göra det lättare för små företag. Det bedragarna utnyttjar är omvänd skattskyldighet och att företag som omsätter under 1 miljon kan deklarera momsen årsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad händer om man tar bort sitt konto på CDON? Försvinner garantierna då?

Nej. Så länge du har kvittona kvar så gäller fortfarande garantin oavsett om du har konton eller inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

När man i andra länder mutar poliser är det ju lätt för medelsvensken att säga att det är korruption, men i Sverige är det betydligt mer vanligt med korruption i andra former, som nepotism - att ge sig själv och andra otillåtna förmåner/fördelar.

Jag vill bara förtydliga en sak, när du säger "men i Sverige är det betydligt mer vanligt med korruption i andra former, som nepotism" så menar du vanligare jämfört med rena mutor av polis och inte vanligare än i andra länder?

Skrivet av kirkunit:

Jag tror de flesta är överens om att flera inblandade i byggandet av Nya Karolinska borde åtalas, till exempel

Där tror du tyvärr helt fel, dom flesta tycker rent att dom inblandade ska fortsätta styra regionen.
Det är bara att titta på valresultatet i senaste regionvalet.

Permalänk
Medlem

Att göra en rebranding känns i det här fallet lite som att sminka en gris. Samma problem försvinner ju inte enbart av ett namnbyte. Bättre dom satsar på att bli bättre överlag istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Dags för re-brand.

CD skivor har inte varit inne sen 2000 - 2008.

DVDON
BLUERAYON
SSDON
M.2ON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så diverse undersökningar av neutrala parter som menar att Sverige och de andra länderna i Norden är några av de minst korrupta länderna i världen ljuger alltså?

https://www.transparency.org/en/cpi/2020/index/swe
https://tradingeconomics.com/sweden/corruption-index
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/-/sdg_16_...

Studien du refererar till mäter "upplevd" korruption inom offentlig sektor. Så detta resultat kan både betyda att det finns mer transparens angående hur skattemedel används och hur offentliga kontrakt skrivs med olika företag i Sverige, men det kan också betydda att svenskarna är mindre misstänksamma inställda, att de gärna vill tro på sina politiker. Ibland oavsett vad de gör, om du tittar närmare till exempel på Ulf som har höga förtroendesiffror trots tidigare medverkan i tveksamma affärer.

Den studien säger inget heller om hur svenska företag beter sig, hur de tilll exempel skatteplanerar eller vilket ansvar de tar att inte köpa saker tillverkade på hemska villkor annanstans.

Jag älskar Sverige, jag har bott här i 8 år och upplever landet som mindre korrupt än mitt hemland, Frankrike. Men det finns något farligt med att försköna sin bild av landet baserad på en studie som är partiell och delvis subjektiv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Dags för re-brand.

CD skivor har inte varit inne sen 2000 - 2008.

DVDON
BLUERAYON
SSDON
M.2ON

För sent - https://news.cision.com/mtg/r/mtg-launches-dvdon-com,c59379