En "lagom" laptop för spel - Tar gärna tips!

Permalänk

En "lagom" laptop för spel - Tar gärna tips!

Tjo!

Söker en speldator till sambon. Hon spelar inte så mkt, utan mest Sims 4 (i väntan på 5 om den ny dyker upp). Men hon är även sugen på att köra lite CS, Black Valve etc online. Har en känsla att hon kommer börja spela mer - kanske tyngre titlar. I dagsläget en äldre dator, dock med 740M-krets, så därav att den faktiskt fixar Sims.

Men steget upp till en bra standard idag, vad skulle det vara? Hon var inte sugen på ökad skärmyta som jag hade tyckt vart käckt då hon har den som en stationär mer eller mindre. Såg annars att Elgiganten hade någon för runt 9 lax (ord. 14000) från Acer. Men den går väl bort tänker jag. Släpper dock inte tanken... Isf hade den 3060 grafik men bara Full HD, 144hz...

Vad kan ni annars rekommendera, gärna något som är sänkt och prisvärt i vanliga 15" storlekar? Ska helst inte skrika speldator men ändå vara duglig för just detta. Hon har haft Asus som inte hade så mkt bloatware, har förstått att andra (just Acer kanske) har mer av den varan. Vi vill gärna slippa rensa. Lenovo ska vara duktiga på att inte lägga in så mkt skit (orkar inte rensa och hålla på det första man gör):

Pris, runt 6-9000 tkr efter ev. rabatter tänker jag.

Tar alla tips!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Isf hade den 3060 grafik men bara Full HD, 144hz...

Vet inte om det är så "bara"... jag kan tycka att 1080p är ganska lagom till en 15" laptop, speciellt för spel.

Jag hade iaf tagit nåt med ett RTX kort så man får DLSS. Framtidssäkrar lite.
Och minst 16 GB RAM skulle jag säga. Gärna minst 1 TB SSD också tycker jag (tror vissa låter en lägga in en M2 sticka själv dock)

Typ nåt i den här stilen:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...
+ RTX 3060
+ 16 GB RAM
- 512 GB SSD
- Inte den nyaste Intel processorn men borde vara ganska ok ändå
9990:-

Om du ville ha en dator som ser clean ut och är en Lenovo och kan gå upp lite så hade Inet den här för 12990, men tror inte den är bättre för spel än ovan:
https://www.inet.se/produkt/1966688/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...
+ QHD/1600p skärm
+ 16 GB RAM
+ 1 TB SSD
+- RTX 3050 (sämre än ovan)

Förutom dem så vet jag att Lenovo Legions är populära och omtyckta vad jag minns från när jag forskade gaming laptops men de är lite dyrare.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Hej! och tack Ska ta och spana in dessa. Det finns dock en risk att sambon tycker att den ena ser på tok för mkt ut som en speldator. Den andra var lite dyr kan jag tycka. Klurar på om hon verkligen behöver 3000-serien som GPU. Ska kolla vidare här hemma, men tipsa gärna vidare om ni ser andra bra datorer. Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag letade typ samma men i första hand för jobb, presentationer etc. men det gör ju inget om man kan spela CS GO på den om man skulle få för sig det. Jag beställde denna för 8900 idag då den fanns som fyndvara både på webben och i några butiker. Nu när jag ska länka verkar det dock som den bara finns ordinarie nu för en tusenlapp till... Kanske dyker upp igen. Hur som, dom struntade i att göra den asful när de satte i grafikkortet och det är ju ett plus
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Permalänk
Inaktiv

Lenovo Legion 5 med Ryzen 5600h och RTX3050 kostar under 10k på elgiganten (första sidan jag kollade men högst antagligen finns bättre återförsäljare)

Har inte använt den specifikt men den verkar vara en bra Lenovo med 16GB RAM som jag själv skulle köpa i den prisklassen. Något annat än Lenovo i är uteslutet 2021-2022 för mig, tycker de är helt överlägsna i väsentliga specifikationer och har en Legion 5 Pro med RTX 3070 själv.

Edit: Denna har altså 165hz skärm med freesync/G-sync vilket jag anser vara absoluta mininum på en speldator trots att de flesta saknar detta