Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har 2021 och kan egentligen bara jämföra med vår tidigare 20 år gamla S70. Tycker inte det är så stor skillnad på vägbuller när man kör fortare 90km/h. Under det är det dock tystare. Särskilt när man smyger runt 50 snåret när rymdskeppsljudet från högtalaren inte går igång. 😛

Men är ändå nöjd med bilen överlag, tycker man får vad man betalar för.

Pros:
Löjlig snabb acceleration, bekväm och skön att köra.
Bra features, ställbara säten på profil, rattvärme, backkamera, osv.
Billig
Bra säkerhet
Hyfsad räckvidd.

Cons
Laddluckan fastnar.
Litet lastutrymme.
Plottrig inredning med blankplast, för mycket knappar.
Infotainment system är som en laggig Samsung mobil från 2010, kryper i kroppen när jag använder det.
Appen är rätt dålig, kasst UI, kraschar, ingen kontakt med bilen.
Låter som ett rymdskepp under 40 och backar man låter det som en lastbil, nästan pinsamt. Mycket varningar och ljud titt som tätt. För mycket begärt att man kunde fått möjligheten att stänga av en del av dem?
Ingen inbyggd rengöring på backkameran så i vintertid får man torka av den varje dag.

Nu leasar vi så det kvittar men har hört att rostskyddet är sådär. Hade jag köpt den hade jag nog kostat på en behandling eller två.

Ta på säkerhetsbältet innan start av bil, då försvinner den värsta varningssignaler.
Senaste uppdateringen av appen gjorde att jag har 100 procent sucess rate vid start av bilens klimatanläggning etc.
Och halleluja för fysiska knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

1300 kr/mån mindre dvs du menar E-Niro nu kostar 3300 kr/mån? Var hittar du det? Och vilken utrustning är det då?

Det är kanske jag som missuppfattar det här med leasing och priset, men hos Hedin Bil så kostar det 3350:- att leasa en med Advanced. Tror priset gick upp till ca 3750:- om man ville ha advanced plus. EV6 ligger på 4695:- just nu. Sen tillkommer ju såklart försäkringen och skatten ovanpå det. Vinterdäck tror jag de flesta köper vid sidan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ta på säkerhetsbältet innan start av bil, då försvinner den värsta varningssignaler.
Senaste uppdateringen av appen gjorde att jag har 100 procent sucess rate vid start av bilens klimatanläggning etc.
Och halleluja för fysiska knappar.

Jag kanske har dålig täckning i garaget? Det är synd att den inte har wifi..

Angående knappar så visst, jag föredrar också fysiska knappar. Men upplägget är inte logiskt. AC t ex så finns ett hjul för att sätta temp. Fine, dock är det 1-2 sek delay när man vrider tills det syns på skärmen. Sen finns det en Heat Knapp som jag aldrig använt då den ändå sätts på och av automatiskt beroende på satt temp av föregående hjul. GPSen har två knappar för samma sak, Map och Nav. Rattvärmeknappen sitter på höger sida på mittkonsollen. Rattknapparna går upp och ner men menyn går från vänster till höger. Paddlarna på ratten hade jag gärna mappat om till något annat då jag aldrig ändrar återladdningen ändå och jag undrar hur de tänkte att det var viktigt att den inställningen skulle vara så lätttillgänglig? Och just det, inget tangentbord med ÅÄÖ utan man får hålla inne A eller O i 1 sekund för att välja, hur svårt är det att lägga till svenskt tangentbord? 😬

Det är bara lite smågrejer jag stör mig på där och som sagt jag vet inte hur det är på andra moderna bilar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

44 mil WLTP, 30 mil motorväg i verkligheten. Ungefär samma räckvidd som en Ioniq 5 LR AWD på motorvägen enligt Kris Rifa. Jag kommer ifrån en Tesla Model 3 LR AWD -19 som kommer ca 35 mil under liknande förhållanden. Inte så tokigt ändå.

Stämmer relativt bra med ABRP också, Stockholm - Malmö med lite moms på hastigheten säger drygt 20% högre förbrukning för en XC40 kontra en Model 3 LR 2019. Batteristorleken är ju relativt lika också.

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara så svårt att välja en el-bil? Hade nästan övertalat mig själv att köra en E-Niro, men nu när man läser runt så verkar ju EV6 riktigt bra för priset? Ni som testat en, är det lite sämre svängradie på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det är kanske jag som missuppfattar det här med leasing och priset, men hos Hedin Bil så kostar det 3350:- att leasa en med Advanced. Tror priset gick upp till ca 3750:- om man ville ha advanced plus. EV6 ligger på 4695:- just nu. Sen tillkommer ju såklart försäkringen och skatten ovanpå det. Vinterdäck tror jag de flesta köper vid sidan om?

Jag tog faktiskt vinterdäck i leasingen, minns inte exakt men tror det var 3-400kr extra, totalt ca 13 000kr. Hade jag köpt själv så hade jag kanske lyckats sälja dem för 3000kr eller så om tre år så jag tog den kostnaden istället, hatar att sälja på blocket! Hade jag däremot leasat en ny bil sen där däcken passat så hade jag köpt egna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

INSTANT TORQUE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har ju bara 60hk elmotor i Optiman men den skuttar på bra från rödljusen så en niro med lite fler hästar är nog bra pigg och 7 sekunder är väl ändå rätt snabbt

Vad menar du med instant torque skrivet så ? De flesta elbilar om inte alla har väl det då man saknar växellåda och ingen effekt/varvtalskurva som en förbränningsmotor.

Jag hade en audi Q7 V12 tdi tidigare med 500hk, 1000nm vrid och 0-100 på 5 sek lite drygt.

För att jämföra med t ex tesla eller den marvel R perf jag beställt så upplever man snarlik känsla mellan dessa och q7 i att man trycks bak i stolen, men skillnaden är att det kommer direkt från 0 med samma effekt hela vägen i elbilen medan dieseln i jämförelsen har en liten fördröjning vid kick down sedan kommer den rätt bra och höll en bättre acceleration 100-200 och upp till 250 där elbilen tappar efter ca 120-130 och börjar bli segare i accelerationen som jag upplevde det.

Dvs 0-100 mycket bättre i elbilarna, 100- vann q7an i. Dock kör jag numera 99,99% saktare än 100 för min del så acceleration 100+ är inte prioriterat längre.

Jag vill inte ha någon mer 1,5- 2 milj bil för mig och v12 dieseln ligger inte riktigt "i tiden" så sedan en tid tillbaka gäller först hybrid och nu ren elbil för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad menar du med instant torque skrivet så ? De flesta elbilar om inte alla har väl det då man saknar växellåda och ingen effekt/varvtalskurva som en förbränningsmotor.

Jag hade en audi Q7 V12 tdi tidigare med 500hk, 1000nm vrid och 0-100 på 5 sek lite drygt.

För att jämföra med t ex tesla eller den marvel R perf jag beställt så upplever man snarlik känsla mellan dessa och q7 i att man trycks bak i stolen, men skillnaden är att det kommer direkt från 0 med samma effekt hela vägen i elbilen medan dieseln i jämförelsen har en liten fördröjning vid kick down sedan kommer den rätt bra och höll en bättre acceleration 100-200 och upp till 250 där elbilen tappar efter ca 120-130 och börjar bli segare i accelerationen som jag upplevde det.

Dvs 0-100 mycket bättre i elbilarna, 100- vann q7an i. Dock kör jag numera 99,99% saktare än 100 för min del så acceleration 100+ är inte prioriterat längre.

Jag vill inte ha någon mer 1,5- 2 milj bil för mig och v12 dieseln ligger inte riktigt "i tiden" så sedan en tid tillbaka gäller först hybrid och nu ren elbil för mig.

99.9% av befolkningen är van en acceleration på 9 till 10 sekunder till 100 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

99.9% av befolkningen är van en acceleration på 9 till 10 sekunder till 100 km/h.

Wow inte ens min första bil var så seg, en volvo t4 v40 2000 års modell. Men okay jag hör vad du säger, synd att de missat den sköna känslan så länge. Dock roligt att fler får möjligheten till det nu när elbilarna kommit in i marknaden.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har kikat på Ioniq 5? Verkar väldigt lik EV6 på många punkter, snäppet dyrare leasing bara. Känns som det är valet mellan komfort eller lite mer sportig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Någon annan som har kikat på Ioniq 5? Verkar väldigt lik EV6 på många punkter, snäppet dyrare leasing bara. Känns som det är valet mellan komfort eller lite mer sportig.

Jag har beställt en Ioniq 5 AWD Advanced! Precis som du säger så stod jag i valet mellan EV6 och Ioniq 5 men i slutändan så insåg jag att vardagskörning är min största del och då är Ioniq 5 bättre. Dessutom var leasingen billigare, då jag jämförde EV6 GT-Line vs Ioniq 5 AWD Advanced, 2000 mil på båda. Hamnade på 7000 med Ioniq 5 och närmare 8000 för en EV6.

Edit: Hmm, kollade offerten och insåg att på Kian var ett drag med, så jämförbart pris är 7500kr. Fortfarande dyrare än Ioniq 5 dock!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

OK.

Totem Automobili vinner hela elbilsracet. Här, ta alla mina pengar.

https://youtu.be/vmHd1A6eOXk

https://www.totemautomobili.com/gt-electric/

Nej tack.
Varför bygger dom inte en bra elbil?

Lagt all energi på att få den som en modifierbar ICE bil.
Växellåda, olika ljudprofiler...

Endast 1-fas laddning och 90 kW DC laddning (dom har skrivit kWh).
Enda positiva var ett stort batteri, men inte kul att ladda det hemma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har beställt en Ioniq 5 AWD Advanced! Precis som du säger så stod jag i valet mellan EV6 och Ioniq 5 men i slutändan så insåg jag att vardagskörning är min största del och då är Ioniq 5 bättre. Dessutom var leasingen billigare, då jag jämförde EV6 GT-Line vs Ioniq 5 AWD Advanced, 2000 mil på båda. Hamnade på 7000 med Ioniq 5 och närmare 8000 för en EV6.

Edit: Hmm, kollade offerten och insåg att på Kian var ett drag med, så jämförbart pris är 7500kr. Fortfarande dyrare än Ioniq 5 dock!

Kul! Vet du ungefär leveranstid på bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Om jag förstod det rätt så är det vintertid problemet med Volvon är påtagligt, då klarar den knappt hälften av angiven räckvidd. I Norge gick det så långt att Volvo blev tvungna att kompensera ägarna med runt 70-80k.

Det var ett tvistfinansieringsföretag (Kapatens Partners AB) som försökte samla ägare för en grupptalan mot Polestar. Avgjordes det? Tror inte det. Senast jag läste så hade de ca 300 ägare som skrivit på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kul! Vet du ungefär leveranstid på bilen?

Beställde i början av januari här nu och fick preliminär leverans runt november 2022. Tydligen längre leveranstid på AWD än RWD, där verkar det vara runt 7-8 månader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag valde bort Ioniq 5 ganska snabbt pga lång leveranstid (augusti jämfört med april för EV6) och avsaknad av lucka i mittsätet (vill kunna frakta ett par längdskidor utan takbox). Dessutom dyrare privatleasing för standardversionen.

Det ser dock ut att vara en trevlig bil!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Nej tack.

Man köper väl inte en sådan för att den är praktisk utan för att den är snygg, en nytolkning av en klassisk ikon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Om man har en bil med 345-450hk som gör 0-100km/t ner mot 3,7sek, vill man ha ett ganska styvt chassi. Allt annat är bara ren idioti. Det handlar inte om vad som syns på utsidan, utan vad som finns i.

Som sagt så finns det ju nivåer liksom. Om exempelvis BMW iX är både bekvämare och mer sportig enligt recensioner så betyder det att Teslan är onödigt hård. Jag har kört många olika sorters bilar på alla prestandanivåer och man vill ju ha en bil som passar uppgiften. En stenhård racer är jättebra på bana men är ju katastrof i vanlig trafik exempelvis, alltså finns det i princip inga så hårda bilar att köpa som man får köra i trafiken.

Sen var det inte en elbil som jag syftade på i inlägget utan Aktsus Audi S-Line som han tydligen var tvungen att ha i det hårdaste läget, och jämförde med sin Tesla och då kom till slutsatsen att Teslan inte var mindre bekväm. S-line betyder ju just sportchassi (och lite annan utrustning som framhäver sportigheten) i en vanlig bil. Jag gillar sportiga attribut, om de är hyfsat smakfulla i alla fall, de kan höja utseendet på en bil i mina ögon. Men sportchassi innebär sällan något positivt, mer än kanske att bilen blir något sänkt, men innebär en massa nackdelar med stötighet och så. Ska du pressa på bana så absolut, köp en stenhård bil. Samma om du köper någon värstingvariant, typ en Audi RS-modell, AMG eller liknande, då passar ju sportchassit bilens karaktär i övrigt hyfsat bra. Å andra sidan brukar sådana bilar ha justerbart chassi så då kan man förstås välja sina tillfällen när man har tagit på sig njurbältet så man klarar ojämnheter och liknande.

Citat:

Speciellt om det är en SUV...

Om du vill ha något som flyter ovanpå farthindren, köp en gammal Citroen.....

Är det allt som finns i din värld? Stenhård eller "flyter ovanpå farthindren"? Enligt min erfarenhet så finns det rätt många steg däremellan, och jag vill inte ha en bil som närmar sig extremerna på något håll. Nu har jag en "sportig" bil och det funkar bra, men det är rätt nära gränsen. Hade den haft sportfjädring också så hade den inte varit tillräckligt bekväm helt enkelt, men som den är nu är den bra, den går att pressa hårt vid behov men man blir inte slut i ryggen efter ett par timmar på inte helt släta vägar eller så.

Köper man en SUV har man dessutom valt bort sportighet liksom. Det är inget fel i det men att försöka göra om en biltyp vars egenskaper är motsatsen till sportiga till att bli sportig är liksom ingen större poäng. Stor, tung, hög tyngdpunkt, lång fjärdingsväg och så vidare gör ju att sportigheten alltid blir en kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Wow inte ens min första bil var så seg, en volvo t4 v40 2000 års modell. Men okay jag hör vad du säger, synd att de missat den sköna känslan så länge. Dock roligt att fler får möjligheten till det nu när elbilarna kommit in i marknaden.

Och instegsmodellen av v40 som de flesta ägde tog 13 sekunder på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ioniq5 har en del unika lösningar som gör den speciellt (mittkonsollen flyttas med sätespositionen, justerbar position på baksätet osv). Ioniq5 med grundpaketet (Essential) känns väldigt plastig i inredningen. Advanced är inte så mycket dyrare och gör underverk. Jag har kört Essential AWD och provsuttit och klämt på en Advanced.

För Kia har jag endast kört GT-Line och jag tror inte att grundmodellen finns tillgänglig än (men rätta mig gärna om jag har fel). Jag har dock fått intrycket av att grundmodellen inte ska vara så tokig i interiörkänslan heller.

EV6 har något större batteri, bättre räckvidd och ett riktigt bra pris på privatleasing i grundutförande (~4600kr). Jag som gillar körstilen hos Tesla har dessutom lättare att gilla EV6 då jag upplever Ioniq5 som ganska frånvarande och aningen vinglig i körkänslan. EV6 placerar sig någonstans mellan Tesla och Ioniq5 på den skalan. Om det är bra eller dåligt är en smaksak, då jag absolut kan förstå att man kan tycka Ioniq5 är mer komfortabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Nej tack.

Haha läste också om bilen och hur de skrev kWh under laddning, rätt komiskt ändå
Jag ska beställa en när jag vinner på lotto, skitfrän tycker jag, går nog att konfa bort allt trams som motorljud, "växellåda" och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som sagt så finns det ju nivåer liksom. Om exempelvis BMW iX är både bekvämare och mer sportig enligt recensioner så betyder det att Teslan är onödigt hård. Jag har kört många olika sorters bilar på alla prestandanivåer och man vill ju ha en bil som passar uppgiften. En stenhård racer är jättebra på bana men är ju katastrof i vanlig trafik exempelvis, alltså finns det i princip inga så hårda bilar att köpa som man får köra i trafiken.

Jag kan bara flika in mina intryck angående BMW iX. Jag har endast provkört xDrive40 som är varianten med mindre batteriet och mindre motorer. Den jag provkörde hade ingen luftfjädring, vilket endast är standard på xDrive50.

BMW iX var överlag en jättetrevlig bil och hyfsat sportig för att vara en SUV. Det som störde mig mest var ändå fjädringen och min provkörningskompis reagerade på exakt samma sak. Trycker man gasen i botten så lyfter fronten på bilen och det känns inte alls så stabilt som det borde. Detta är då med den lilla motorn som inte har så märkvärdig prestanda i jämförelse med många andra elbilar.

Vi försökte konfigurera olika körlägen, sport osv, men fick inte till beteendet på bilen som vi ville. Vi frågade sedan BMWs representant och de förklarade att provkörningsbilen saknade luftfjädring och att med luftfjädringen skulle man kunna konfigurera mer. Nu är man sugen på att köra en xDrive50 för att testa.

Den magiska lösningen är nog konfigurerbar luftfjädring, för då kan man sannolikt får mer kontrollerat beteende vid behov och mer komfortinriktad när man känner för det. Tyvärr är de flesta bilar med denna typ av luftfjädring ganska dyra.

Skrivet av snajk:

Köper man en SUV har man dessutom valt bort sportighet liksom. Det är inget fel i det men att försöka göra om en biltyp vars egenskaper är motsatsen till sportiga till att bli sportig är liksom ingen större poäng. Stor, tung, hög tyngdpunkt, lång fjärdingsväg och så vidare gör ju att sportigheten alltid blir en kompromiss.

Jag är egentligen inte särskilt förtjust i SUVar av just denna anledning. Tyvärr är det oftast SUVar man är hänvisad till numera om man vill ha en stor elbil med plats för hela familjen, barnvagn osv. Men bara för att SUVar inte är det sportigaste som finns kan det ändå vara trevligt med en som i alla fall har hyfsad körkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Undrar vem som kan tycka att iX är sportig över huvud taget faktiskt, man sitter som om man kör lastbil och kurvtagningen är allt annat än sportig, bekväm är den däremot. Till och med i snöslask så var det inte däckgreppet som var det som tvingade fram lugn högerfot i iX när det svängde…

Skrivet av snajk:

Sen var det inte en elbil som jag syftade på i inlägget utan Aktsus Audi S-Line som han tydligen var tvungen att ha i det hårdaste läget, och jämförde med sin Tesla och då kom till slutsatsen att Teslan inte var mindre bekväm. S-line betyder ju just sportchassi (och lite annan utrustning som framhäver sportigheten) i en vanlig bil. Jag gillar sportiga attribut, om de är hyfsat smakfulla i alla fall, de kan höja utseendet på en bil i mina ögon. Men sportchassi innebär sällan något positivt, mer än kanske att bilen blir något sänkt, men innebär en massa nackdelar med stötighet och så. Ska du pressa på bana så absolut, köp en stenhård bil. Samma om du köper någon värstingvariant, typ en Audi RS-modell, AMG eller liknande, då passar ju sportchassit bilens karaktär i övrigt hyfsat bra. Å andra sidan brukar sådana bilar ha justerbart chassi så då kan man förstås välja sina tillfällen när man har tagit på sig njurbältet så man klarar ojämnheter och liknande.

Jag tror det beror på hur man ser på Model 3/Y, jag ser dem som sagt som bilar som kommer standard med “halva” sportchassin och i de flesta fall får man ge upp komfort för att få ett chassi/fjädring som klarar kurvtagning bättre. Så vill man ha en bekväm familjebil får man köpa något annat helt enkelt, på samma sätt som man inte går och köper en Volvo kombi för att köra inspirerat på småvägarna med. I var fall för 2019-2020 Model S/X hade de lite mer fokus på komfort än sportighet så det var de bilarna man fick välja om man ville ha en bekväm Tesla. Återstår att se hur de uppdaterade versionerna är och om de gått mer åt något håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nästan lite gubbvarning där när man föredrar ballongdäck och hög markfrigång

Lite kul, Jag tycker det känns 16 år och EPA att kära med gummisnoddar runt fälgarna.
Detta kan även matchas med överdriven camber.

Vissa tror det är race att köra med så lite gummi som möjligt.
I riktig race så är det inte ovanligt att vi går upp i dimension. Man får vikten närmare navet samt att man kan gå hårdare på cerbsen utan att knäcka en fälg. Race däck har även kraftigare stommar och flexet som man får i en racestomme gör att man behållar greppet bättre än en stum fälg.

Flera som kör Model 3 Performance på bana dumpar Teslas 20" fälg och skaffar 18" eftermarknads istället.

Jag tror förvirringen med stora fälgar kommer ifrån att man har större fälgar för att få plats med större bromsar.
Det knasiga idag är att man sätter jättefälgar på bilar med små bromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Flera som kör Model 3 Performance på bana dumpar Teslas 20" fälg och skaffar 18" eftermarknads istället.

Får verkligen M3P-bromsarna plats i 18"-fälgar? Måste vara på håret.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Får verkligen M3P-bromsarna plats i 18"-fälgar? Måste vara på håret.

Med Teslas 18" nej, men det finns eftermarknads, och det är tight men går.

Jag har kört Coupé Fiat som hade ca 3mm marginal mellan bromsok och fälg, original.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Skulle vi inte hålla politik från tråden?

Permalänk
Medlem

Ett märke som inte omnämns så mycket är Aiways med sin U5, https://www.ai-ways.eu/en/u5/

Ännu en SUV men det är väl den typen av bil som ska generera pengar i början för alla bolag i denna övergång från ICE antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Skulle vi inte hålla politik från tråden?

Den MÅSTE endå innehålla ett nyhetsvärde den tråden, gällande elbilar vare sig den är politisk eller opolitisk så tillhör denna länk denna tråden då den är informativ gällande elbilsfolk!

Ganska onödig kommentar från dig enligt mig.

Jag tyckte hans länk va bra.