Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

haha den principen gäller alla aktier ingen vet om börsen kommer gå upp eller ner egentligen men GME känns som antigen krasch eller öka 1000% det är 50/50 och jag gillar oddsen.
jag gillar aktien också.

Om någon gett dig erbjudandet att köpa en lott för 100K och sagt att chansen att du vinner 1 miljon är 50%.
Hade du tagit det eller tackat nej?

Buy & HODL!
NFA

En EV på 500k är helt klart värt en satsning men så fungerar inte börsen. Du känner inte till oddsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

haha den principen gäller alla aktier ingen vet om börsen kommer gå upp eller ner egentligen men GME känns som antigen krasch eller öka 1000% det är 50/50 och jag gillar oddsen.
jag gillar aktien också.

Om någon gett dig erbjudandet att köpa en lott för 100K och sagt att chansen att du vinner 1 miljon är 50%.
Hade du tagit det eller tackat nej?

Buy & HODL!
NFA

Hade tackat nej. Det är för bra för att vara sant och personen som säljer ljuger uppenbarligen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Hade tackat nej. Det är för bra för att vara sant och personen som säljer ljuger uppenbarligen.

För 3 år sedan sa man exakt samma om Tesla, BTC och ETH. Det var en lögn, för bra för att vara sant m.m
Det har verkligen fått mig att inse att man inte ska lyssna på andra utan skapa sig sin egna uppfattning och läsa på.

Vi får se om 30 dagar men självklart ska man inte lägga alla ägg i samma korg utan det blir enbart ett innehav av flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

För 3 år sedan sa man exakt samma om Tesla, BTC och ETH. Det var en lögn, för bra för att vara sant m.m
Det har verkligen fått mig att inse att man inte ska lyssna på andra utan skapa sig sin egna uppfattning och läsa på.

Vi får se om 30 dagar men självklart ska man inte lägga alla ägg i samma korg utan det blir enbart ett innehav av flera.

Även om man köpt lotten och vunnit direkt hade det varit ett irrationellt beslut att köpa den, eftersom det uppenbart är något fuffens med det. Eller om din kompis hakat på lotten, köpt en och vunnit blir det inte heller mer rationellt för dig att köpa en lott, det är tämligen naivt att tro att det faktiskt är 50% chans att vinna 10 gånger insatsen i ett spel.

Det finns ingen koppling mellan utfallen av Tesla, BTC eller ETH de senaste 3 åren, och hur GME kommer gå i framtiden. Bara för att någon köpt en bingolott för 3 år sedan och vunnit, betyder det inte att det är en sund investering att köpa en trisslott idag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

krasch = konkurs? GME sitter på över 10 miljarder i cash, krasch kommer inte ske på långa vägar, oddsen är på vår sida, SHF gör allt för att skaka av sig de som inte klarar av att hålla, kom ihåg att SHF satsat på att GME ska gå i konkurs.

Vad jag kan se så gick dom back -183 miljoner USD på verksamheten (TTM), så dom verkar ju blöda pengar just nu.

Förutsätter man att dom börjar gå med lite vinst (1.0 EPS) och får en blygsam organisk tillväxt så får jag en köpkurs på 10-16 USD nu, dvs om man nu skulle vilja ha en vettig avkastning på sin investering också.

Vi får väl se om GME kan bli ett turnaround case, men jag håller mig borta iaf.

EDIT: Bortser från cash on hand (19 USD per aktie), räknade bara på EPS.
Men var även vänlig och startade på vinst, inte förlust som i dagsläget.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

tror ej SHF vågar manipulera ner den så hårt, kommer köpas upp så utav helvete att de själva kommer starta en rejäl uppgång...

Ahh du är en foliehatt. Skulle aldrig köpa rn aktie indetta skitbolag. Varför jag nämnde $23 som botten är för det är vad deras cash innehav är värt i market cap hos bolaget. Men finns viss hypotetisk uppsida så $40 dollar kanske man kan tänkas betala för ett skitbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Vad jag kan se så gick dom back -183 miljoner USD på verksamheten (TTM), så dom verkar ju blöda pengar just nu.

Förutsätter man att dom börjar gå med lite vinst (1.0 EPS) och får en blygsam organisk tillväxt så får jag en köpkurs på 10-16 USD nu, dvs om man nu skulle vilja ha en vettig avkastning på sin investering också.

Vi får väl se om GME kan bli ett turnaround case, men jag håller mig borta iaf.

ok

Skrivet av Matvraket:

Ahh du är en foliehatt. Skulle aldrig köpa rn aktie indetta skitbolag. Varför jag nämnde $23 som botten är för det är vad deras cash innehav är värt i market cap hos bolaget. Men finns viss hypotetisk uppsida så $40 dollar kanske man kan tänkas betala för ett skitbolag.

japp en riktigt foliehatt med ca 1000 aktier.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Jag är facinerad av hur en halv världsbefolkning ( nästan ) kan sitta och HOPPAS på uppgång alla 10000% i aktier som AMC och GME, det är ett skådespel utan dess like. Jag tror aldrig jag sett något liknande.

Permalänk
Medlem

Minus ca 25 papp sedan årsskiftet. De stora nedgångarna kom givetvis direkt efter jag satte över en chunk av mina likvida tillgångar. Någon mer som får Truman Show syndrome av börsen? Det känns som att hur JAG än agerar så går det tvärt emot.

Tänkte dock sätta över ännu mer, men vet inte om jag borde vänta. Vad tror ni, kommer det fortsätta nedåt hela året eller är detta bara en liten dipp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielwerner:

Minus ca 25 papp sedan årsskiftet. De stora nedgångarna kom givetvis direkt efter jag satte över en chunk av mina likvida tillgångar. Någon mer som får Truman Show syndrome av börsen? Det känns som att hur JAG än agerar så går det tvärt emot.

Tänkte dock sätta över ännu mer, men vet inte om jag borde vänta. Vad tror ni, kommer det fortsätta nedåt hela året eller är detta bara en liten dipp?

Eftersom du frågade så ska jag försöka svara på hur du tänker fel. Har gjort mina egna misstag. Ett av de största misstagen nya investerare gör är att investera pengar de inte kan vara utan på kort sikt eller att man investerar för stor andel av sina pengar som du personligen är bekväm med eller att du helt enkelt inte har en buffert stor nog utanför det du investerar som gör dig nervös för ifall det går ner å du behöver pengarna. Anledningarna är många, men det handlar om mindset också, när du investerar så bör du se dig själv som en ägare av bolagen och du är intresserad av vad de producerar och vilket värde de kommer skapa i framtiden och hur du kommer få betalt för värdet i framtiden. Tänk på fina investeringar som om du vore en bonde med grödor och djur, du är intresserad av att de ska växa och ge dig avkastning med tiden. Du borde inte vara intresserad av att få ett bud på din farm varje dag eller vad grannens farm kostar, du är en bonde och det är din farm! Samma med aktier, där en fond är en samling aktier som är delägande i bolagen.

Du måste göra ett val - ska du vara en investerare och därmed långsiktig eller ska du vara en spekulerare och kortsiktig?

Några quotes 😉🚀📈:
Price is what you pay, value is what you get.

You have to let it all go, Neo. Fear, doubt, and disbelief. Free your mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Eftersom du frågade så ska jag försöka svara på hur du tänker fel. Har gjort mina egna misstag. Ett av de största misstagen nya investerare gör är att investera pengar de inte kan vara utan på kort sikt eller att man investerar för stor andel av sina pengar som du personligen är bekväm med eller att du helt enkelt inte har en buffert stor nog utanför det du investerar som gör dig nervös för ifall det går ner å du behöver pengarna. Anledningarna är många, men det handlar om mindset också, när du investerar så bör du se dig själv som en ägare av bolagen och du är intresserad av vad de producerar och vilket värde de kommer skapa i framtiden och hur du kommer få betalt för värdet i framtiden. Tänk på fina investeringar som om du vore en bonde med grödor och djur, du är intresserad av att de ska växa och ge dig avkastning med tiden. Du borde inte vara intresserad av att få ett bud på din farm varje dag eller vad grannens farm kostar, du är en bonde och det är din farm! Samma med aktier, där en fond är en samling aktier som är delägande i bolagen.

Du måste göra ett val - ska du vara en investerare och därmed långsiktig eller ska du vara en spekulerare och kortsiktig?

Några quotes 😉🚀📈:
Price is what you pay, value is what you get.

You have to let it all go, Neo. Fear, doubt, and disbelief. Free your mind.

Då var jag nog lite väl dramatisk; för det är ingen fara egentligen. Jag är väldigt likvid; nästan två årslöner vilket är alldeles åt pipan för mycket. Klart det ger lite ångest när det bara är röda siffror men det är inte som att jag kommer behöva pengarna de närmaste åren.

Tänkte mest om ni tror det kommer falla mer eller om det är lika bra att hiva in skiten direkt. Det bästa vore kanske att dra in nästan allting och sedan glömma bort Avanza-appen det närmaste året. Har dock lite crypto också som jag vill hålla koll på, men även det är en långtidsinvestering så jag borde göra samma sak där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielwerner:

Då var jag nog lite väl dramatisk; för det är ingen fara egentligen. Jag är väldigt likvid; nästan två årslöner vilket är alldeles åt pipan för mycket. Klart det ger lite ångest när det bara är röda siffror men det är inte som att jag kommer behöva pengarna de närmaste åren.

Tänkte mest om ni tror det kommer falla mer eller om det är lika bra att hiva in skiten direkt. Det bästa vore kanske att dra in nästan allting och sedan glömma bort Avanza-appen det närmaste året. Har dock lite crypto också som jag vill hålla koll på, men även det är en långtidsinvestering så jag borde göra samma sak där.

Jag är väl inte som de flesta andra och äger 80% i enskilda aktier, men statistiskt sett för de allra flesta så är en global index fond att rekommendera på lång sikt för majoriteten av sina pengar. Det finns självklart stor risk i aktier då det gått upp mycket och i synnerhet vissa aktier mer än andra, men hlöm inte risken med cash... Cash is trash! 😉

Permalänk
Medlem

Det blir fort höga summor och stressande om man kollar varje dag, blott 1 sketen % back på en investerad miljon är ju 10000:- vilket är betydande pengar för många. Så det är klart det inte är så roligt. Men som sagt, börsen är irrationell och känslostyrd och lång tid vinner.

Räcker med att det börjar pratas om hög inflation och att räntorna ska upp så sjunker börserna bara på det. Sedan när det väl besannas kommer börsen sjunka igen en gång till. Ungefär som att grina redan innan man går till tandläkaren för att sedan grina igen när man väl är hos tandläkaren. Sen om börsen inte gått ner tillräckligt mycket dyker det upp nåt annat som kan skrämmas så får den gå ner lite ytterligare till dess att det är bra. Bara fortsätta köpa i nedgång, bästa som finns för den långsiktige även om det svider med röda siffror på innehaven.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

krasch = konkurs? GME sitter på över 10 miljarder i cash, krasch kommer inte ske på långa vägar, oddsen är på vår sida, SHF gör allt för att skaka av sig de som inte klarar av att hålla, kom ihåg att SHF satsat på att GME ska gå i konkurs.

Aktien har fallit 50% på två månader. Många skulle hävda att (en del av) kraschen redan har hänt. Är väl mest frågan om det är en fallande kniv eller om botten snart är nådd.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Aktien har fallit 50% på två månader. Många skulle hävda att (en del av) kraschen redan har hänt. Är väl mest frågan om det är en fallande kniv eller om botten snart är nådd.

ingenting jämfört med förra året när den nådde ca $500 och ner till $40 och upp mot $350 2ggr om, eller vad sägs om ca $350 ner till $190 på några minuter mars 2021...spännande tider framöver.

Jag säger bara som GME Chairman.

https://twitter.com/ryancohen/status/1457902069206163460?s=20

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Minus ca 25 papp sedan årsskiftet. De stora nedgångarna kom givetvis direkt efter jag satte över en chunk av mina likvida tillgångar. Någon mer som får Truman Show syndrome av börsen? Det känns som att hur JAG än agerar så går det tvärt emot.

Tänkte dock sätta över ännu mer, men vet inte om jag borde vänta. Vad tror ni, kommer det fortsätta nedåt hela året eller är detta bara en liten dipp?

Lägg in ett månadssparande på 50-100 tusen i månaden då så riskerar du inte att köpa allt vid ett dåligt tillfälle? Risken om man väntar helt med att gå in för länge är att man förmodligen går miste om mycket avkastning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Då var jag nog lite väl dramatisk; för det är ingen fara egentligen. Jag är väldigt likvid; nästan två årslöner vilket är alldeles åt pipan för mycket. Klart det ger lite ångest när det bara är röda siffror men det är inte som att jag kommer behöva pengarna de närmaste åren.

Tänkte mest om ni tror det kommer falla mer eller om det är lika bra att hiva in skiten direkt. Det bästa vore kanske att dra in nästan allting och sedan glömma bort Avanza-appen det närmaste året. Har dock lite crypto också som jag vill hålla koll på, men även det är en långtidsinvestering så jag borde göra samma sak där.

Jag satt också med nästan två nettoårslöner som egentligen tidigare var öronmärkt för bilköp/renovation, men som jag slutligen fick för mig att istället investera någon månad eller två innan corona. Gick ju suveränt den vintern... innan krashen kom. Men det återhämtade ju sig rätt snabbt igen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Jag satt också med nästan två nettoårslöner som egentligen tidigare var öronmärkt för bilköp/renovation, men som jag slutligen fick för mig att istället investera någon månad eller två innan corona. Gick ju suveränt den vintern... innan krashen kom. Men det återhämtade ju sig rätt snabbt igen.

Ett stort problem som folk med tiden förmodligen kommer få lära sig är dock att alla kriser och krascher är inte lika. Bara för att det gått upp snabbt senast måste det inte återhämta sig snabbt nästa gång. Nästa gång kanske det inte är låga räntor och QE, vem vet? Det finns också många exempel på där aktier i princip inte gått upp alls på 10 till 15 år innan det kommit nya höjder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Ett stort problem som folk med tiden förmodligen kommer få lära sig är dock att alla kriser och krascher är inte lika. Bara för att det gått upp snabbt senast måste det inte återhämta sig snabbt nästa gång. Nästa gång kanske det inte är låga räntor och QE, vem vet? Det finns också många exempel på där aktier i princip inte gått upp alls på 10 till 15 år innan det kommit nya höjder.

Riktigt fint inlägg och den innan. Är man långsiktigt så skiter man i om börsen går upp 40% eller går ned 40%. Man har sin strategi och sen kör man. Skitlätt i teorin, men skitsvårt innan man får känsla för det. De 90% som är investerade av mitt kapital behöver jag inte. Hade kunnat överleva utan de överhuvudtaget. Man får inte ha en känslomässig attachment till pengarna för då blir man rökt så fort det gungar lite. De stålar som eventuellt blir över när man ligger i kistan går till nästa generation. Så min horisont är nextgen. Så jag kan vänta. Fortsätter månadsspara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Minus ca 25 papp sedan årsskiftet. De stora nedgångarna kom givetvis direkt efter jag satte över en chunk av mina likvida tillgångar. Någon mer som får Truman Show syndrome av börsen? Det känns som att hur JAG än agerar så går det tvärt emot.

Tänkte dock sätta över ännu mer, men vet inte om jag borde vänta. Vad tror ni, kommer det fortsätta nedåt hela året eller är detta bara en liten dipp?

Säg att du har torrt krut och du normalt investerar 10K i månaden. När börsen har gått ned 20% så sätter du 20K. Nr det har gått ned 30% osv… du time:ar marknaden med det blir fint häv när det vänder. Eller så skiter du i det och gnetar på. Problemet med mycket likvida tillgångar är att inflationen käkar upp värdet av pengarna. Det har ju varit ett gäng fina år. Så det är dags för ett gäng dåliga, men det är de dåliga åren som ger mest avkastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Riktigt fint inlägg och den innan. Är man långsiktigt så skiter man i om börsen går upp 40% eller går ned 40%. Man har sin strategi och sen kör man. Skitlätt i teorin, men skitsvårt innan man får känsla för det. De 90% som är investerade av mitt kapital behöver jag inte. Hade kunnat överleva utan de överhuvudtaget. Man får inte ha en känslomässig attachment till pengarna för då blir man rökt så fort det gungar lite. De stålar som eventuellt blir över när man ligger i kistan går till nästa generation. Så min horisont är nextgen. Så jag kan vänta. Fortsätter månadsspara.

Thx. Inte lätt stt inte ha känslor alls, därför är diversifiering bra, då alla assets kanske inte rör sig åt samma håll samtidigt alla gånger. Sedan så måste man inse att dina pengar har lämnat sig den dagen du köpte en aktie och nu äger du den istället, så man bör intressera sig för vad bolaget skapar istället för vad andra väljer att köpa å sälja sina aktier för dagligen. Inte alltid lätt dock... Man ska dock inte vara blind för nuvarande pris, man kan utnyttja Mr markets humör

Permalänk
Medlem

Sen jag började investera i fonder så har jag förlorat 50 kronor av mitt startkapital.
Räknar man in den vinst jag gjorde under första månaden och ser till den totala förlusten så har jag under januari månad förlorat 107 kronor och i enighet med mitt planerade månadssparande så ska jag den först februari köpa fonder för ytterligare 600 kronor vilket i nuläget inte känns som en smart investering.

Fråga: Om jag köper en fond idag för 100 kronor som är värd 5 kronor mindre än den var första gången jag köpte den för samma summa kommer jag då att få en större kaka av fonden den här gången då jag handlar för lika mycket men fonden är värd mindre?

På sikt så inbillar jag mig att det är bra för mig som ny på börsen att priserna går ner nu, det bör väl betyda att jag nu kan köpa fonder till ett lite lägre pris och kanske göra en liten extra vinst den dag då det vänder upp igen (om det händer)?

Har ni tips på någon fond som går extremt dåligt just nu men som med stor sannolikhet kommer att återhämta sig inom några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lägg in ett månadssparande på 50-100 tusen i månaden då så riskerar du inte att köpa allt vid ett dåligt tillfälle? Risken om man väntar helt med att gå in för länge är att man förmodligen går miste om mycket avkastning.

Förstår jag dig rätt på 50 000 - 100 000 i månadsspar!?
Är ni gjorda av pengar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Förstår jag dig rätt på 50 000 - 100 000 i månadsspar!?
Är ni gjorda av pengar?

Haha, du missförstod. Han har två årslöner undanstoppade och undrade hur han skulle investera pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fråga: Om jag köper en fond idag för 100 kronor som är värd 5 kronor mindre än den var första gången jag köpte den för samma summa kommer jag då att få en större kaka av fonden den här gången då jag handlar för lika mycket men fonden är värd mindre?

Svar: Ja

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Sen jag började investera i fonder så har jag förlorat 50 kronor av mitt startkapital.
Räknar man in den vinst jag gjorde under första månaden och ser till den totala förlusten så har jag under januari månad förlorat 107 kronor och i enighet med mitt planerade månadssparande så ska jag den först februari köpa fonder för ytterligare 600 kronor vilket i nuläget inte känns som en smart investering.

Fråga: Om jag köper en fond idag för 100 kronor som är värd 5 kronor mindre än den var första gången jag köpte den för samma summa kommer jag då att få en större kaka av fonden den här gången då jag handlar för lika mycket men fonden är värd mindre?

På sikt så inbillar jag mig att det är bra för mig som ny på börsen att priserna går ner nu, det bör väl betyda att jag nu kan köpa fonder till ett lite lägre pris och kanske göra en liten extra vinst den dag då det vänder upp igen (om det händer)?

Har ni tips på någon fond som går extremt dåligt just nu men som med stor sannolikhet kommer att återhämta sig inom några år?

Ja, precis. Har man pengar så ska man köpa när det går ner för man får mer för varje investerad krona. Marknaden går i vågor och vi är troligtvis på väg neråt nu. Men det är alltid svårt att förutspå hur mycket och när det vänder.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kanske något OT, men i alla fall relaterat: behöver föra över större summa från ett schweziskt konto till mitt svenska bankkonto. Jag behöver alltså hitta ett institut där växlingskursen/spreaden är så förmånlig som möjligt. Någon som har tips?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Thx. Inte lätt stt inte ha känslor alls, därför är diversifiering bra, då alla assets kanske inte rör sig åt samma håll samtidigt alla gånger. Sedan så måste man inse att dina pengar har lämnat sig den dagen du köpte en aktie och nu äger du den istället, så man bör intressera sig för vad bolaget skapar istället för vad andra väljer att köpa å sälja sina aktier för dagligen. Inte alltid lätt dock... Man ska dock inte vara blind för nuvarande pris, man kan utnyttja Mr markets humör

Är sämst på stockpicking så jag får nöja mig med indexfonder. För jag är riktigt dåliga nerver för börsen. Så fort det går ned så mår jag dåligt. Så det fick bli indexfonder och huvudet i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Ett stort problem som folk med tiden förmodligen kommer få lära sig är dock att alla kriser och krascher är inte lika. Bara för att det gått upp snabbt senast måste det inte återhämta sig snabbt nästa gång. Nästa gång kanske det inte är låga räntor och QE, vem vet? Det finns också många exempel på där aktier i princip inte gått upp alls på 10 till 15 år innan det kommit nya höjder.

Inlägget var mest tänkt som anekdot om att det är spännande med bergochdalbanesvängningar efter att man nyss investerat en större summa.

Skrivet av Stan Carley:

Sen jag började investera i fonder så har jag förlorat 50 kronor av mitt startkapital.
Räknar man in den vinst jag gjorde under första månaden och ser till den totala förlusten så har jag under januari månad förlorat 107 kronor och i enighet med mitt planerade månadssparande så ska jag den först februari köpa fonder för ytterligare 600 kronor vilket i nuläget inte känns som en smart investering.

Fråga: Om jag köper en fond idag för 100 kronor som är värd 5 kronor mindre än den var första gången jag köpte den för samma summa kommer jag då att få en större kaka av fonden den här gången då jag handlar för lika mycket men fonden är värd mindre?

På sikt så inbillar jag mig att det är bra för mig som ny på börsen att priserna går ner nu, det bör väl betyda att jag nu kan köpa fonder till ett lite lägre pris och kanske göra en liten extra vinst den dag då det vänder upp igen (om det händer)?

Har ni tips på någon fond som går extremt dåligt just nu men som med stor sannolikhet kommer att återhämta sig inom några år?

Om fonden har en NAV-kurs på 100kr, och du köper för 100kr får du 1 andel. Om fonden back 20%, och du köper för 100kr igen så får du 1.25 andelar (100kr köpt/80kr NAV). Så ja, ju mer en fond har backat på sistone desto större "rabatt" får du jämfört med tidigare, då du får fler andelar för samma pengar, på samma sätt som du kan köpa fler aktier för samma pengar när de backar. Med fonder räknar man dock med decimaler snarare än aktier som är heltal normalt sett.

Fonder med fokus på Kina har gått dåligt på sistone pga. bl.a. Evergrande, men skulle inte nödvändigtvis se det som en bra anledning att gå in i det, då dessa fonder fortfarande är rätt skakiga.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Är sämst på stockpicking så jag får nöja mig med indexfonder. För jag är riktigt dåliga nerver för börsen. Så fort det går ned så mår jag dåligt. Så det fick bli indexfonder och huvudet i sanden.

Gäller att känna sig själv och index fonder är svårt att slå och även om man slår den är det sällan värt tiden egentligen.