Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem

Inte undra på att ordet entreprenör saknar lite av den guldglans som många självutnämnda entreprenörer önskar att det hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tror du missuppfattar andemeningen i vad jag försöker säga. Om scalpers är parasiter är ÅFs också det, ÅFs gör egentligen väldigt lite annorlunda från scalpers, i mitt tycke är dem de största scalperna. Jag anser inte att varken den ena eller andra är det egentligen men jag ser inte vad ÅFs erbjuder annorlunda från vad tillverkaren kan göra själva på billigare sätt, och det är också något tillverkarna börjat förstå själva vilket är varför de flesta tillverkarna har startat egna e-butiker, varför GameStop och andra spel ÅFs går utför, då speltillverkarna säljer spelen direkt på sina platformar digitalt.

Det är inte en fråga om distribution och försäljning är nödvändig, givetvis är den det, det är en fråga om tillverkaren kan göra hela jobbet själv och således rensa bort mellanhänder ("parasiter"). Låtsasjobb är väl att ta i, andemeningen syftar snarare till att det är en mellanhand som inte behöver existera.

Man får helt enkelt köpa av en seriös Traderaförsäljare som erbjuder stöd vid ev. problem. I avseende skatt är ju detta bara ren spekulation, ingen vet hur mycket som säljs av varje enskild försäljare och om detta är skattepliktigt (vinst över 50k) eller för den delen skattas. Jag tror inte scalpers får så många produkter att det i snitt skulle landa i vinst över 50k kr.

Jo scalpers fungerar som betalda köare, det är exakt lika många varor som efterfrågas vare sig en scalper är involverad eller inte, och det är samma utbud som erbjuds. Det blir således inte större köer för att en scalper plockar fler, dem som köpte av scalpern hade annars tagit scalperns plats i kön.

Du förstår väl ändå skillnaden mellan en ÅF och en privatperson som använder en plattform som Tradera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Om en officiell återförsäljare av en produkt gör samma sak, då är vi konsumenter knäpptysta.

Kan du verkligen påstå att folk inte klagat på de officiella priserna på grafikkort hos ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nej det kommer inte vara lika stora köer för en scalper kanske sitter inne med 10 PS5 och då har kön ökat med tio hos min ÅF.
Sen kanske det tar längre tid för scalpern att sälja för det är högre pris.

Sen är det inte samma skydd för det är fortfarande mellan två privatpersoner och jag måste vara ännu mer noggrann i mitt köp.
Du skrev ju själv att detta gynnar lata rika kunder, vilket det inte gör. Ditt resonemang går inte ihop och jag förstår inte varför du rättfärdigar något som bara gynnar ett fåtal personer och i slutändan företag som kan ta ut ännu mer än vad det gör idag.

Varför du försöker få det till någon välgörenhet är ju smått komiskt. Dessa studenter och arbetslösa som du vurmar för har andra alternativ. Nu tycker de att detta är det bästa och då får de väl leva med att bli kallade för parasiter. Stå för det du gör istället för att sminka grisen...

Edit: och som svar till ditt senare inlägg om att scouta hemsidor.
Det är ju helt fel. Nu måste jag gå till flera olika sidor för där har scalpers lagt upp annonser. Det kräver ännu mer arbete...

Ja och scalpern mättar behovet hos 10 människor som annars hade stått i kön?

Jo det gynnar lata rika kunder OM INTE ÅF höjer priserna själva och delar ut vinsten till dess aktieägare, någon kommer casha i ledet, frågan är bara vem och vem som behöver det mest, du kanske anser att den rika kapitalisten förtjänar ett par miljoner extra i aktieutdelning?

Det är inte samma skydd sant, men det betyder inte att det behöver vara otryggt om man är lite vettig, speciellt inte om försäljaren är pålitlig och har bra track-record.

Jag rättfärdigar det eftersom att det inte är scalpers som är problemet, det är brist på utbud eller för lågt pris, som sagt en grundläggande mikroekonomisk kalkyl. Företagen kan tjäna mer, och det hade dem gjort om de höjde priserna, vet inte hur kontrakten ser ut mellan tillverkare och ÅF men om möjligheten finns tror jag säkert ÅF hade höjt priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du förstår väl ändå skillnaden mellan en ÅF och en privatperson som använder en plattform som Tradera?

Det är två mellanhänder som båda köper och säljer varorna till ett dyrare pris?

Permalänk
Medlem

"Entreprenör" kommer väl snart uppfattas som ett skällsord. Det används oftast i helt felaktig kontext av personer som inte vet vad de talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Ja och scalpern mättar behovet hos 10 människor som annars hade stått i kön?

Jo det gynnar lata rika kunder OM INTE ÅF höjer priserna själva och delar ut vinsten till dess aktieägare, någon kommer casha i ledet, frågan är bara vem och vem som behöver det mest, du kanske anser att den rika kapitalisten förtjänar ett par miljoner extra i aktieutdelning?

Det är ju du som rättfärdigar en prishöjning och försöker få det till att det är synd om studenter och arbetslösa. Har du någon källa som visar vem som är den vanliga typen av scalper?
Kanske är kriminella, hög-avlönade personer inom finanssektorn osv. Är det fortfarande ok då?

Skrivet av borggren4:

Det är inte samma skydd sant, men det betyder inte att det behöver vara otryggt om man är lite vettig, speciellt inte om försäljaren är pålitlig och har bra track-record.

Igen du säger i en mening att folk är lata och sen att de måste jobba lite extra. Det går inte ihop....

Skrivet av borggren4:

Jag rättfärdigar det eftersom att det är inte scalpers som är problemet, det är brist på utbud eller för lågt pris, som sagt en grundläggande mikroekonomisk kalkyl. Företagen kan tjäna mer, och det hade dem gjort om de höjde priserna, vet inte hur kontrakten ser ut mellan tillverkare och ÅF men om möjligheten finns tror jag säkert ÅF hade höjt priserna.

Ja det handlar om utbud och efterfrågan och hade ÅF kunnat höja priserna så hade de gjort det.
Skillnaden är att nu hände det tidigare och jag måste köpa en "ny" produkt på ett sätt som inte är lika säkert, till ett högre pris och med största sannolikhet till en som inte betalar skatt för det.

Jag tycker inte det är etiskt försvarsbart och du tycker det.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Nej isåfall får du utveckla? Det är inte så att det finns fler konsoller om scalpers inte hade justerat upp priset till dess rätta marknadsvärde.

---
I övrigt anser jag att som många andra redan skrivit, scalpers är ett symtom på ett problem och inte problemet i sig. Problemet är att nvidia/microsoft/sony/etc/åf säljer produkterna för billigt vilket gör att scalpers köper så att de istället säljs till det rätta marknadspriset. Jag hade ansett att det vore bättre än tillverkarna och åf sålde till marknadspriset, det hade gjort att ex nvidia hade kunnat få in mer pengar som de i sin tur kan satsa på att bygga fler fabriker etc.

Marlene hade redan jobbat och sparat i exemplet... Du sa att hon inte gjort det. Hennes planer kullkastades alltså när priserna helt plötsligt under kort tid steg drastiskt utan förvarning på grund av att någon ville sko sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kan du verkligen påstå att folk inte klagat på de officiella priserna på grafikkort hos ÅF?

Ja? Det säger väl den här tråden rätt så tydligt, inte alls mycket kritik mot någon ÅF överhuvudtaget som tar överpriser, utan det mesta hatet här är mot privatpersoner.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Marlene hade redan jobbat och sparat i exemplet... Du sa att hon inte gjort det. Hennes planer kullkastades alltså när priserna helt plötsligt under kort tid steg drastiskt utan förvarning på grund av att någon ville sko sig.

Jag påstod aldrig att hon inte hade sparat. Men om hon inte har råd trots att hon har sparat så får hon antingen köpa den konsol hon har råd med (med sparade medel) i nuläget eller spara mer/vänta.

Det finns aldrig någon garanti kring vad något ska kosta imorgon på den öppna marknaden, och på en individnivå är det såklart tråkigt att förväntningar inte matchar verkligheten, men det är tyvärr så det är ibland och det gäller att anpassa sig efter det nya läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag är inte emot skatter men Sverige har stora problem med överbeskattning och låg service per skattekrona. Staten parasiterar absolut på medborgarna i dagsläget, du kan testa själv och försöka få sjukvård genom allmänvården, kanske 1-2 års väntetid om det inte är akut.

Inte direkt sant.

Jag sökte för att få ett födelsemärke borttaget nån gång i december. Har en tid bokad om en vecka. (Inte akut för 5 öre - födelsemärket är helt ofarligt, det är bara irriterande)

Å andra sidan...när jag skulle ställa mig i kön i kommunen för att bli skriven hos tandläkare...så hade dom ett par års väntetid :). Det blev att gå privat.

Synd att du enbart väljer att säga att det alltid är 1-2 års väntetid, för det är verkligen inte sant.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jo scalpers fungerar som betalda köare, det är exakt lika många varor som efterfrågas vare sig en scalper är involverad eller inte, och det är samma utbud som erbjuds. Det blir således inte större köer för att en scalper plockar fler, dem som köpte av scalpern hade annars tagit scalperns plats i kön.

Nej. Du ignorerar helt marknadspsykologin i detta påstående.

Det som händer är att scalpers köper upp en stor mängd produkter på en kort tid. Detta leder till att media börjar rapportera om tomma hyllor osv. i butikerna. Detta leder i sin tur till att allmänheten hör om denna brist och många börjar då tänka att "Oj jag måste nog köpa detta NU för annars kanske det är helt slut om/när/fall jag någon gång kanske vill ha produkten!".

När scalpers driver ner utbudet på en produkt så kommer efterfrågan på produkten att stiga, eftersom folk (som ofta inte ens hade tänkt köpa produkten just då) blir rädda att helt bli utan i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ja? Det säger väl den här tråden rätt så tydligt, inte alls mycket kritik mot någon ÅF överhuvudtaget som tar överpriser, utan det mesta hatet här är mot privatpersoner.

Använder du bara denna tråd kan jag förstå ditt resonemang men då kan du inte ha läst många av de trådar som var som mest aktiva under tiden för släpp av nuvarande generationens grafikkort och de månader som följde. De svenska ÅF fick oerhört mycket kritik. Sedan har folk resignerat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

En som arbetar åt matleveransföretag tjänar kanske 22-25k i månaden före skatt, en student får 3400kr.

Vad jobbar du själv med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nej. Du ignorerar helt marknadspsykologin i detta påstående.

Det som händer är att scalpers köper upp en stor mängd produkter på en kort tid. Detta leder till att media börjar rapportera om tomma hyllor osv. i butikerna. Detta leder i sin tur till att allmänheten hör om denna brist och många börjar då tänka att "Oj jag måste nog köpa detta NU för annars kanske det är helt slut om/när/fall jag någon gång kanske vill ha produkten!".

När scalpers driver ner utbudet på en produkt så kommer efterfrågan på produkten att stiga, eftersom folk (som ofta inte ens hade tänkt köpa produkten just då) blir rädda att helt bli utan i framtiden.

Helt riktigt. Scalpers bidrar till ökade priser och försämrad tillgång. Jag förstår dock att de vill intala sig själva att de gör något bra för att slippa känna sig som parasiter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Helt riktigt. Scalpers bidrar till ökade priser och försämrad tillgång. Jag förstår dock att de vill intala sig själva att de gör något bra för att slippa känna sig som parasiter.

Nej tillgången är densamma med scalpers.

Det som skulle behöva ske är att scalpers köper enheter och sedan eldar upp dessa, då hade tillgången minskats. Men så är inte fallet.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av PlogarN97:

Nej tillgången är densamma med scalpers.

Fast med din definition av tillgång räcker det med att något finns i vida världen för att det ska vara tillgängligt.

Säg att scalper köper ett paket mjölk för 10 kr och försöker sälja det för 1000 kr. Visst, mjölkpaketet existerar och går att köpa, men det är ju inte alls tillgängligt i samma mening som det du kan köpa i butik. I den butiken finns det ett mjölkpaket färre att köpa iom scalpern och således har tillgången minskat.

Man måste vara duktigt naiv om man tror att scalpers inte påverkar tillgången (även om bristen vore ett faktum oavsett förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fast med din definition av tillgång räcker det med att något finns i vida världen för att det ska vara tillgängligt.

Säg att scalper köper ett paket mjölk för 10 kr och försöker sälja det för 1000 kr. Visst, mjölkpaketet existerar och går att köpa, men det är ju inte alls tillgängligt i samma mening som det du kan köpa i butik. I den butiken finns det ett mjölkpaket färre att köpa iom scalpern och således har tillgången minskat.

Man måste vara duktigt naiv om man tror att scalpers inte påverkar tillgången (även om bristen vore ett faktum oavsett förstås).

Marknadskraften gör så att en scalper tvingas säljas till marknadspris. Om den inte gör det så kommer mjölken surna och scalpern gör en förlust på 10 kr, vilket inte är sannolikt.

På samma sätt om en scalper köper ett 3060 och lägger ut på annons för 100 000:-, så kommer ingen köpa grafikkortet (med dagens marknadspriser) och därmed kommer "surna". Nej scalpern kommer behöva sälja till marknadspris och det är därmed tillgängligt på marknaden, tillgången är densamma, men priset är anpassat till vad marknaden vill betala

Permalänk

Jag gillar inte heller scalpers, men de är väl symptomen snarare än sjukdomen. Det stora problemet är väl egentligen alla miningfarmar? Om inte grafikkort gick dit (hur många kan det handla om, miljoner st?) så skulle det finnas grafikkort till konsumenterna till vettiga priser, och då skulle scalping rimligtvis inte existera heller. Men när det nu är brist på allt detta så går det inte heller att rampa upp produktionen för att tillgodose konsumenternas behov. Och oavsett vad som sägs på presskonferenserna så går det iktr sticka under stol med att en leverantör har lättare att kränga 10000 grafikkort till en och samma köpare än till flera olika.

Och utöver detta - hur mycket el förbrukar alla miningfarmer? Och ur miljösynpunkt - jämfört med om vi inte skulle ha någon mining alls för kryptovalutor?

Håller också med om stt en spelkonsol väl ta mig f** inte ska betraktas som lyxkonsumtion, låter som att den personen inte direkt är arbetarklass.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av PlogarN97:

Nej scalpern kommer behöva sälja till marknadspris och det är därmed tillgängligt på marknaden, tillgången är densamma, men priset är anpassat till vad marknaden vill betala

Eftersom scalpern köper upp korten och säljer dem till ockerpriser, vilket det faktiskt är, så minskar tillgången. Dessa kort kunde lika gärna ha sålts från ÅF direkt till kunden. Istället kommer en helt menlös mellanhand som, ja tro det eller ej, minskar tillgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tror du missuppfattar andemeningen i vad jag försöker säga. Om scalpers är parasiter är ÅFs också det, ÅFs gör egentligen väldigt lite annorlunda från scalpers, i mitt tycke är dem de största scalperna. Jag anser inte att varken den ena eller andra är det egentligen men jag ser inte vad ÅFs erbjuder annorlunda från vad tillverkaren kan göra själva på billigare sätt, och det är också något tillverkarna börjat förstå själva vilket är varför de flesta tillverkarna har startat egna e-butiker, varför GameStop och andra spel ÅFs går utför, då speltillverkarna säljer spelen direkt på sina platformar digitalt.

Det är inte en fråga om distribution och försäljning är nödvändig, givetvis är den det, det är en fråga om tillverkaren kan göra hela jobbet själv och således rensa bort mellanhänder ("parasiter"). Låtsasjobb är väl att ta i, andemeningen syftar snarare till att det är en mellanhand som inte behöver existera.

Man får helt enkelt köpa av en seriös Traderaförsäljare som erbjuder stöd vid ev. problem. I avseende skatt är ju detta bara ren spekulation, ingen vet hur mycket som säljs av varje enskild försäljare och om detta är skattepliktigt (vinst över 50k) eller för den delen skattas. Jag tror inte scalpers får så många produkter att det i snitt skulle landa i vinst över 50k kr.

Jo scalpers fungerar som betalda köare, det är exakt lika många varor som efterfrågas vare sig en scalper är involverad eller inte, och det är samma utbud som erbjuds. Det blir således inte större köer för att en scalper plockar fler, dem som köpte av scalpern hade annars tagit scalperns plats i kön.

Nej, återförsäljare behövs eftersom det är den som kunden interagerar med (när det går som det är tänkt). Det är ingen som helst skillnad om ett tillverkningsföretag skapar ett eget system för återförsäljning för de måste fortfarande anställa personer, skaffa lokaler, utrustning, osv, för att sköta den rollen. För vissa kan det vara lönsamt att sköta den biten själva, för andra är det inte det. Du verkar inte förstå det sistnämnda, vilket borde vara uppenbart. Du argumenterar som om varenda tillverkare av elektronik, möbler, kläder, matvaror, etc, skulle ha sin egen försäljning, vilket skulle generera tusentals affärer och bara skapa kaos.

GameStop går omkull men det för att det har kommit andra återförsäljare (t ex Steam, Origin, Epic Games, Playstation Store, etc) som konkurrerat bort dem, inte för att man slutat ha återförsäljare.

Du verkar allså inte vilja inse att en separat återförsäljare är någon som gör det som de flesta tillverkningsföretag inte vill göra själva, dvs hantera försäljningen mot kund. Återförsäljare väljs inte alltid lika exakt som man väljer en distributör men det finns ändå en hel del företag som väljer exakt vilka återförsäljare som de vill använda för sina varor. Oavsett vem som äger funktionen så kommer den alltid att existera eftersom kunderna måste ha någonstans där de kan köpa varorna. Scalper-funktionen kommer dock i princip aldrig existera i ett normalt flöde eftersom det inte är en nödvändig funktion. Därmed är det fullständigt absurt att jämställa dem.

Det du skriver om skatt stämmer inte med vad det står på Skatteverkets hemsida, där det står (med lite lätt saxning):

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. "
"Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar."

Scalping som vi talar om är definitivt att regelbundet försöka sälja saker så allt sådant ska beskattas. De varorna brukar nästan aldrig använts för personligt bruk heller utan vara nya.

En betald köare är inte en nödvändig funktion och de har helt klart haft en negativ effekt på vissa marknader så därav har det talats om att göra rättsliga åtgärder mot fenomenet, och som sagt har sådant skett på vissa ställen redan. Du verkar läsa dåligt för jag skrev redan att bara för att man kan säga att något har en funktion så betyder det inte att den är önskvärd. Alla saker vi betraktar som brott har också funktioner så argumentet måste gå längre, vilket jag redan sagt åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej tillgången är densamma med scalpers.

Det som skulle behöva ske är att scalpers köper enheter och sedan eldar upp dessa, då hade tillgången minskats. Men så är inte fallet.

Nej, den är inte densamma, åtminstone inte under tiden de sitter på enheterna. Då de köper dem enbart för att sälja vidare så försvinner de, om än temporärt, från cirkulationen och minskar tillgången.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, den är inte densamma, åtminstone inte under tiden de sitter på enheterna. Då de köper dem enbart för att sälja vidare så försvinner de, om än temporärt, från cirkulationen och minskar tillgången.

Möjligen försvinner de från marknaden den lilla tiden då scalpern köper konsolen tills att denne har gjort en annons för att sälja. Men det skulle jag vilja säga är en försumbar tid den är borta från marknaden/cirkulationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Möjligen försvinner de från marknaden den lilla tiden då scalpern köper konsolen tills att denne har gjort en annons för att sälja. Men det skulle jag vilja säga är en försumbar tid den är borta från marknaden/cirkulationen.

Fast tillgången minskar ju för de normala kunderna som annars hade kunnat köpa. Potato potejto visserligen men för en kund som väntar på att kunna köpa till ett vettigt pris är det realiteten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast tillgången minskar ju för de normala kunderna som annars hade kunnat köpa. Potato potejto visserligen men för en kund som väntar på att kunna köpa till ett vettigt pris är det realiteten.

Vad är ett "vettigt" pris?

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men scalpers gör ändå inget fel, dom tar vara på en situation för deras egen vinning, hade jag haft möjligheten så hade jag utan tvekan gjort det samma.. Är det någon man ska klaga på så är det snarare dom som köper av scalpers, är ändå dom som möjliggör denna situation.

Liksom ingen måste köpa en nytt fint rtx 3080 eller en ps5a. Hade folk bara haft is i magen så hade inte scalpers existerat. Så är det någon man ska vara arg på så är det idioterna som köper av scalpers och inte dom som utnytjar idioter idioti..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Scalpers tillför inte något i värdekedjan utan är bara en extra part som inför osäkerhet och som tjänar pengar på det.

Den dagen Skatteverket börjar titta närmare på detta tror jag det kan bli intressant för en del som omsatt stora pengar på att köpa och sen sälja "begagnat" till högre pris än nypris.

Scalpers tillför en sak till värdekedjan - och det är tillgång till bristvaror omedelbart till marknadspris.

Scalping är en typisk tid/pengar-tradeoff, antingen lägger man en massa tid att jaga grejer som är bristvaror, eller så betalar för någon som gjort detta åt dig.

Personligen köper jag inte scalpade varor, eftersom de brukar vara dyrare än jag själv värderar dem. Men det är inte scalpers som orsakat komponentbristen. De är ett symtom. Det är som likmask - det är inte likmasken som dödat det kadaver som de nu lever av.

Och givetvis ska de som scalpar betala skatt och följa samma lagar och regler som "riktiga" återförsäljare. Det är ju lite tur att många räknar med att inte göra det, för då dras inte marknadspriset upp lika mycket.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag påstod aldrig att hon inte hade sparat. Men om hon inte har råd trots att hon har sparat så får hon antingen köpa den konsol hon har råd med (med sparade medel) i nuläget eller spara mer/vänta.

Det finns aldrig någon garanti kring vad något ska kosta imorgon på den öppna marknaden, och på en individnivå är det såklart tråkigt att förväntningar inte matchar verkligheten, men det är tyvärr så det är ibland och det gäller att anpassa sig efter det nya läget.

Det finns ingen garanti men i normala fall så kan man oftast göra en rimlig skattning. Marlene hade säkert haft råd att köpa PS5:an ifall butiken höjt priset med några hundralappar före julafton. Det dubbla är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det kommer vara lika stora köer oavsett, det är samma mängd som produceras och det är samma mängd som efterfrågas.

Ökat pris och köer är ett mikroekonomiskt faktum vid brist på utbud.

Det är väl självklart att man föredrar att handla från en ÅF, men då får ÅF höja priserna i så fall, det enda sättet att varan ska vara tillgänglig för köp NU, är om priset höjs. Personligen tycker jag mellanskillnaden gör mer gott för studenter och arbetslösa än hos ÅFs aktieägares utdelningar, inte får de anställda högre lön för att priset på varorna stiger. Du kanske föredrar att ge pengarna till någon rik kapitalist istället?

Man får helt enkelt hitta en försäljare man känner tillit till och vet är samarbetsvillig vid ev. problem. Jo visst kan man handla med faktura, finns olika tjänster på respektive marknadsplatser för den typen av betalningslösningar.

Alla andra felaktigheter oaktat, du låter inte smartare för att du slänger dig med detta upprepade gånger som att du precis läst klart NEKen och tror du har funnit ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Det finns ingen garanti men i normala fall så kan man oftast göra en rimlig skattning. Marlene hade säkert haft råd att köpa PS5:an ifall butiken höjt priset med några hundralappar före julafton. Det dubbla är en annan sak.

Haft råd, ja. Men den hade inte funnits i lager.