UPS-batterier en större scam än skrivarbläck? (Tips på långsiktig UPS-lösning sökes)

Permalänk
Medlem

UPS-batterier en större scam än skrivarbläck? (Tips på långsiktig UPS-lösning sökes)

Ber om ursäkt på förhand för clickbait-rubriken

TL;DR: att byta batteri på min UPS kostar 139% (exkl. arbetskostnad) av priset att köpa en helt ny, likadan UPS, inkl. batterier. Jag är därför intresserad av tips på lämplig UPS för hemmabruk, som gärna ger lite tydligt varning innan batterierna dör.

Min äldsta UPS, en Eaton Ellipse ECO 1200 dog i helgen. Kanske inte så konstigt, då batteriernas förväntade livstid enligt manualen är 4 år, och denna är inköpt 2012. Intressant nog så verkar den inte ha gjort en graceful shutdown vilket är UPSens jobb, utan klippte bara strömmen natten mot måndag. Men följande poster i sysloggen (linux) får mig att anta att det är batterierna, snarare än något annat fel:

Jan 22 04:59:48 localhost upsmon[3787]: UPS Eaton1200@localhost battery needs to be replaced Jan 22 16:59:50 localhost upsmon[3787]: UPS Eaton1200@localhost battery needs to be replaced

Så jag testar försöka hitta rätt batterier för utbyte... det är nu det blir intressant. Manualen berättar hjälpsamt att det ska vara två batterier, men konstigt nog inte vilken modell! Söker jag på Eatons alla ersättningsbatterier på deras hemsida så finns många, men produktsidorna talar sällan om vilka modeller varje batteri passar till. Ett mejl till Dustin (där jag köpt UPSen en gång) ger svar:

Eaton Battery-Product-N, 1595:- (produktsidan listar flera modeller som den passar till, men inte min, vilket kan vara ett misstag från tillverkaren).

Då jag tycker priset är minst sagt högt så funderar jag om det kan vara ett två-pack, men det är det inte enligt Dustin. Här är deras listning av UPSen som jag äger:

Eaton Ellipse ECO 1200 USB Din, 2309:- - som alltså levereras med två (2) stycken batterier av samma sort som ovan.

(1595*2)/2309 = 1.387. Det är alltså 39% dyrare att byta batterierna, som alltså ska behöva göras ca vart 4e år, än att byta hela enheten! Jag har inga klagomål på Dustin här, batterierna kostar samma överallt, det är Eaton själva som har valt denna prismodell.

Med det har jag gnällt färdigt, nu funderar jag bara på hur jag ska gå vidare

Jag tänker att jag dels ska passa på att skaffa en UPS som är lite bättre på att tala om när batterierna behöver bytas, troligen en som har display med batteristatus, och där batterierna inte kostar mer än en ny UPS inkl. batteri. Sen vad gäller min nu batterilösa UPS, så tänker jag också att jag ska kolla NoName-marknaden efter passande batterier i rimligare prisklass. Så kan jag på sikt använda den till någon annan (mindre viktig) dator här hemma. Därför söker jag nu:

  1. Tips på en lämplig UPS till hemmabruk, minst 1200VA, display med batteristatus, tyst (helst fläktlös), kompatibel med Linux utan proprietära drivare, och som har prisvärda batterier den dag de måste bytas. Prisklass 2500-4500kr.

  2. Tips på lämpliga prisvärda 3e-partsbatterier till Eaton-UPSer, gärna som går att köpa i Norge där jag bor (pga tull). Eller allmänt hur man ska tänka kring batterier från 3e-part. Google ger mig t.ex. denna, men jag skulle som sagt hellre köpa från Norsk ÅF pga. tullen.

Tacksam för tips

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Ta ur batterierna du har i nu troligen kan du hitta något likvärdigt betydligt billigare fast utan eatons logga stämplad på den eller speciellt för användning i upser.

Vet inte exakt vilken typ av batteri din använder men vet att en polare bytte i sin mot vanliga generic likvärdiga sluta blyaccar då de var vad som satt i från början dock var detta i början på 2000talet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De UPS:er jag har bytt batteri i på jobbet så har vi bara satt i billigast möjliga blyack ifrån Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/blyakkumulatorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ber om ursäkt på förhand för clickbait-rubriken

TL;DR: att byta batteri på min UPS kostar 139% (exkl. arbetskostnad) av priset att köpa en helt ny, likadan UPS, inkl. batterier. Jag är därför intresserad av tips på lämplig UPS för hemmabruk, som gärna ger lite tydligt varning innan batterierna dör.

Min äldsta UPS, en Eaton Ellipse ECO 1200 dog i helgen. Kanske inte så konstigt, då batteriernas förväntade livstid enligt manualen är 4 år, och denna är inköpt 2012. Intressant nog så verkar den inte ha gjort en graceful shutdown vilket är UPSens jobb, utan klippte bara strömmen natten mot måndag. Men följande poster i sysloggen (linux) får mig att anta att det är batterierna, snarare än något annat fel:

Jan 22 04:59:48 localhost upsmon[3787]: UPS Eaton1200@localhost battery needs to be replaced Jan 22 16:59:50 localhost upsmon[3787]: UPS Eaton1200@localhost battery needs to be replaced

Så jag testar försöka hitta rätt batterier för utbyte... det är nu det blir intressant. Manualen berättar hjälpsamt att det ska vara två batterier, men konstigt nog inte vilken modell! Söker jag på Eatons alla ersättningsbatterier på deras hemsida så finns många, men produktsidorna talar sällan om vilka modeller varje batteri passar till. Ett mejl till Dustin (där jag köpt UPSen en gång) ger svar:

Eaton Battery-Product-N, 1595:- (produktsidan listar flera modeller som den passar till, men inte min, vilket kan vara ett misstag från tillverkaren).

Då jag tycker priset är minst sagt högt så funderar jag om det kan vara ett två-pack, men det är det inte enligt Dustin. Här är deras listning av UPSen som jag äger:

Eaton Ellipse ECO 1200 USB Din, 2309:- - som alltså levereras med två (2) stycken batterier av samma sort som ovan.

(1595*2)/2309 = 1.387. Det är alltså 39% dyrare att byta batterierna, som alltså ska behöva göras ca vart 4e år, än att byta hela enheten! Jag har inga klagomål på Dustin här, batterierna kostar samma överallt, det är Eaton själva som har valt denna prismodell.

Med det har jag gnällt färdigt, nu funderar jag bara på hur jag ska gå vidare

Jag tänker att jag dels ska passa på att skaffa en UPS som är lite bättre på att tala om när batterierna behöver bytas, troligen en som har display med batteristatus, och där batterierna inte kostar mer än en ny UPS inkl. batteri. Sen vad gäller min nu batterilösa UPS, så tänker jag också att jag ska kolla NoName-marknaden efter passande batterier i rimligare prisklass. Så kan jag på sikt använda den till någon annan (mindre viktig) dator här hemma. Därför söker jag nu:

  1. Tips på en lämplig UPS till hemmabruk, minst 1200VA, display med batteristatus, tyst (helst fläktlös), kompatibel med Linux utan proprietära drivare, och som har prisvärda batterier den dag de måste bytas. Prisklass 2500-4500kr.

  2. Tips på lämpliga prisvärda 3e-partsbatterier till Eaton-UPSer, gärna som går att köpa i Norge där jag bor (pga tull). Eller allmänt hur man ska tänka kring batterier från 3e-part. Google ger mig t.ex. denna, men jag skulle som sagt hellre köpa från Norsk ÅF pga. tullen.

Tacksam för tips

Det är vanliga blyackar ser det ut som. Ingen tillverkare av någon utrustning gör "egna" sådana. De köper en standardstorlek, och en standardkemi. Inget tjafs med styrning heller.

Så ta ut dem, mät måtten och köp ett i samma storlek så kommer det fungera. I värsta fall kan du ta med det till typ biltema (eller vad norska motsvarigheten är) och fråga om de har. Se till att du köper ett batteri som inte än känsligt för att vickas bara. Conrad har jag köpt batterier ifrån förut. Det är säkert toppträffen här i storlek. Men köp ett som klarar av cykling

https://www.conrad.se/sok?search=blybatteri&searchType=regula...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ja nu ser jag ju att den tyska sidan listar dimensionerna, och den stämmer med både era länkar från Biltema och Conrad, sånär som på 2mm på höjden. Så det verkar vara standardstorlekar, som ni säger. Det blir att plocka upp ett par sådana från Biltema i morgon.

Sen ska jag fortsätta se efter mig om efter en UPS som ger tydligare varning när det är dags att byta batterier, för jag har ändå behov av en till på medellång sikt. Men då är det inte lika bråttom med det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina ersättare från Battery-direct. Även ett alternativ så att säga. Gick smidigt och passade bra.

Permalänk

https://www.conrad.se/p/green-cell-agm06-blybatteri-12-v-9-ah...

är nog good enough och troligen väldigt lika orginalbatterierna som länkades i inlägget innan +2Ah dock men ska inte ha nån större betydelse det värsta som händer är att den har lite längre batteritid men svårt att se någon resonera det till något dåligt och 209:-/st är mer än överkomligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kört APC-UPS:er.
Minns inte hur det indikerades att batteriet var slut, men det var rätt enkelt att hitta lämpligt nytt och bara byta. Gick väl på runt 1/3 av priset för ny.
Får se när det blir att byta (igen) på någon av de jag har, 3 st.
En del UPS:er piper när batterierna är slut.
Oftast köpt från Dustin el Conrad.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det finns olika typer av samma batteristorlek, du ska ha ett som klarar högt strömuttag och därmed är lämpligt för UPS-bruk. Dessa brukar vara lite dyrare än de "vanliga" som är till för att t.ex. sitta som strömbackup i ett larmsystem eller liknande med låg strömförbrukning över lång tid vilket är helt motsatt användningmönster mot en UPS.

Det finns även olika storlek på terminalerna på batterierna, från minnet är det 4.8mm eller 6.3mm breda anslutningar. Har bara sett UPS:er med den bredare anslutningen då den klarar mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Tänk på att det finns olika typer av samma batteristorlek, du ska ha ett som klarar högt strömuttag och därmed är lämpligt för UPS-bruk. Dessa brukar vara lite dyrare än de "vanliga" som är till för att t.ex. sitta som strömbackup i ett larmsystem eller liknande med låg strömförbrukning över lång tid vilket är helt motsatt användningmönster mot en UPS.

Det finns även olika storlek på terminalerna på batterierna, från minnet är det 4.8mm eller 6.3mm breda anslutningar. Har bara sett UPS:er med den bredare anslutningen då den klarar mer ström.

Ofta hittar man motsvarande batterier hos Biltema. "MC-batterier". Klarar specarna bra för UPS. Rätt övertygad om att "kineserna" designat sina UPS runt "MC-batterier", och why not? Storleken och kapaciteten går som hand-i-hanske!

Gällande strömförbrukningen "över tid", är den på UPS nästan noll. Dvs. om elnätet funkar som elnätet ska. UPS-batteri behöver bara "leverera kräm" när elnätet går ner. Då är startbatteri för MC (som är samma sak) bra ersättning i UPS.

Har bytt UPS-batteri på mina UPS mot biltemas MC-batterier. Har valt närmaste ekvivalent. (Behöver inte passa 100%, bara i "bollparken"!)

Permalänk
Medlem

Denna UPS ser ut att ha 2 st. 12V 7Ah batterier, men vill man veta exakt vilka man ska beatälla så är det bara att ta ut batterierna och mäta. Det brukar vara batterier av AGM-typ särskilt avsedda för höga urladdningar och terminalerna brukar vara av typ F2 (6,3 mm), dvs det du vanligtvis inte hittar hos Biltema.

De APC UPS:er jag bytt batterier på har varit av märke Vision när man tar bort APC-dekalen, men på senare tid har jag gått över till att köra med batterier från Yuasa istället, NPH5-12 respektive REW45-12 i mitt fall. Exakt variant beror som sagt på applikationen, men det är väl lite drygt halva kostnaden jämfört med originalbatterier och REW45-12 ska hålla 6-9 år enligt Yuasa.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Det blev att jag beställde 2 st av dessa: https://www.batterionline.no/q-batteries-12ls-7-2-f2-12v-7-2a...

De borde dyka upp idag eller i morgon, jag rapporterar igen när jag testat koppla i dem.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har bytt UPS-batteri på mina UPS mot biltemas MC-batterier. Har valt närmaste ekvivalent. (Behöver inte passa 100%, bara i "bollparken"!)

Jag gjorde samma sak en gång i tiden, och det funkade ju fint. Men läser man finstilt så är det väl lite skillnad på spänningarna det ska laddas med, och det kanske kan förklaras av att det är AGM då som det nämndes här. De vill väl ha lite högre laddspänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag gjorde samma sak en gång i tiden, och det funkade ju fint. Men läser man finstilt så är det väl lite skillnad på spänningarna det ska laddas med, och det kanske kan förklaras av att det är AGM då som det nämndes här. De vill väl ha lite högre laddspänning.

Möjligen sant. Jag vet inte faktiskt. Men är det blyceller i UPS, kan man enkelt byta ut dessa mot motsvarande blyceller från exempelvis "Biltema". Jätteofta har UPS "motorcykelbatterier" som är av blytyp. Dessa är totalt utbytbara mellan varandra. (Om man läser specifikationerna).

-"Skitbillig reservdel" oftast. ("biltemabatteri" alltså).

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Batterierna utbytta, allt verkar funka, men jag har inte testat köra på batterierna än. Det blev två såna här: https://www.batterionline.no/q-batteries-12ls-7-2-f2-12v-7-2a...

Om någon undrar vad det stod på originalbatterierna, så såg de ut exakt såhär:
https://www.amazon.ca/SH1228W-VRLA-Rechargeable-Battery-Genui...

En notering är att även om manualen säger att det räcker att lossa en skruv, och ta lös en lucka som sitter vid botten för att få ut batterierna, så var det enklare att lossa alla skruvar och ta lös hela sidopanelen. Det leder till att man också exponerar högspänningskomponenterna, varför man bör ha noga koll på att inte pilla i den delen.

Sidopanelen sitter med 3 torx-skruvar (T10) och en stjärnskruv. Den senare håller fast batteriluckan, så byter man enligt manualen så räcker det med att lossa stjärnskruven. Så det är tydligt att de tänkt att man bara ska öppna luckan.

Vad som fortfarande är lite förvånande är att jag inte fick mer varning innan batterierna dog. Men det är kanske tänkt att man ska byta baserat på förfluten tid snarare än vänta till de nästan är slut. Enligt manualen så ska en lampa på UPSen lysa eller blinka rött, det var inget jag såg. Men eftersom meddelandet i sysloggen kom inom 36 timmar innan UPSen stängde av, så kan det evt vara så att den röda lampan syntes under en såpass kort tid. I så fall är det lite för kort för många användarfall, och jag tycker att ett blybatteri borde gå att känna av med lite längre varsel när det är på väg att ge upp. Men det kanske är tekniskt svårt, jag vet inte.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

I så fall är det lite för kort för många användarfall, och jag tycker att ett blybatteri borde gå att känna av med lite längre varsel när det är på väg att ge upp. Men det kanske är tekniskt svårt, jag vet inte.

Man måste nog "provbelasta" batteriet för att märka att det är dåligt, vet inte vilka UPS:ser som gör sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Man måste nog "provbelasta" batteriet för att märka att det är dåligt, vet inte vilka UPS:ser som gör sådant.

Aha, ja det låter som en rimlig förklaring. Man får väl helt enkelt byta med 5-6 års mellanrum då, inte vänta 10 år som jag gjorde

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Min Eaton 3s UPS gick sönder häromdagen. Hade två strömavbrott med ett par timmar emellan. Efter sista avbrottet gick den inte igång. Kollade batteriet och det hade svällt och detta tog med sig hela ups'en. Jag kollade (innan jag förstod att ups'en gått sönder) efter batteri och det gick knappt att finna någon att köpa som är specifikt till min ups. Så kanske är det tänkt att man kan köpa vilket batteri som helst från t.ex Biltema bara specifikationerna är typ samma.

Så en fråga angående batterier från Biltema då. Kan man köpa ett som har mycket mer Ah och på så sätt förlänga upptiden, eller säger ups'en ifrån om den inte får exakt samma Ah? Tänker att man kan ställa batteriet bredvid om det inte får plats på avsedd plats under batteriluckan. Kanske inte är så enkelt och beror kanske på vilket märke man har på sin ups?

Nu har jag beställt en ny ups, men jag tänker att i framtiden när jag behöver nytt batteri, köpa nått större om det går.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Efter sista avbrottet gick den inte igång.

Säker på att UPS:en är kass?
En UPS går normalt inte sönder p.g.a. strömavbrott. Jag har förvisso bara erfarenhet ifrån APC's mindre Smart-UPS serie(700-2200VA).

APC's UPS:er startar inte upp om inte batterierna har någon kraft kvar. Man kan tro att UPS:en är kass, men det är den inte. Min äldsta Smart-UPS 1000VA är ifrån mitten på 2002 och lirar än idag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Säker på att UPS:en är kass?
En UPS går normalt inte sönder p.g.a. strömavbrott. Jag har förvisso bara erfarenhet ifrån APC's mindre Smart-UPS serie(700-2200VA).

APC's UPS:er startar inte upp om inte batterierna har någon kraft kvar. Man kan tro att UPS:en är kass, men det är den inte. Min äldsta Smart-UPS 1000VA är ifrån mitten på 2002 och lirar än idag.

Det luktar bränt om den. Frågade Eaton om det och de sa att Upsen bör lysa om den är inkopplad även utan batteri, men jag tyckte svaret var osäkert. Jag tror den gått sönder, men jag kan inte säkert veta, men kändes osäkert att chansa. Eftersom det inte gick att hitta nått batteri så beställde jag en ny istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det luktar bränt om den. Frågade Eaton om det och de sa att "Upsen bör lysa om den är inkopplad även utan batteri

Uppfattat. Då är Eaton och APC annorlunda på den punkten.

Märklig UPS om den inte kan klämma spikar(eller vad det nu var som grillade den, trist ). Beror kanske på serie/modell.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Eazy jag hade faktiskt också en 3S ("svarta generationen") tidigare, som dog utan förvarning. Den gjorde jag mig av med utan att kolla batteriet, då jag antagit att det var mer som var fel då den varken pep eller gav ström på uttagen. Men efter erfarenheten med UPSen som jag nu bytt batteri på, som inte heller sa något när batteriet var dött, så börjar jag tro att jag nog bara borde ha bytt batteri i den förra också.

Vad jag har läst mig till så ska det funka att förlänga drifttiden med ett större batteri. Jag såg till att köpa AGM-batterier med F2-terminal, efter att ha tittat på rekommenderade modeller samt tipsen här i tråden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vad jag har läst mig till så ska det funka att förlänga drifttiden med ett större batteri.

Glöm inte att kolla kylningen. UPS:en är konstruerad för en viss mängd reservkraftstid. Om man skaffar sig batterier med högre kapacitet så ökar reservkraftstiden == UPS:en blir varmare eftersom den jobbar utanför dom konstruerade ramarna.

Naturligtvis så behöver man inte tänka på kylning om lasten är låg i förhållande till maxkapacitet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det var just den svarta modellen jag har som gick sönder. Jag har beställt en lika dan fast modellen större. Tänker kolla den gamla med att plocka ur batteriet i den nya och se om support-personen på Eaton har rätt eller inte. Kom på i skrivande stund att jag kan ju först kolla den nya om den funkar utan batteri också.

Jag har egentligen behov av två UPSer då jag har två "servrar". Så är inte den gamla trasig så köper jag ett nytt batteri på Biltema som har samma specs.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Glömde en viktig grej, själva trådens titel .

Tänk på att alla blyackumulatorer är inte tillverkade för lika miljö. Vissa är tänkta att sitta i bilar, några i liftar, andra i larmsystem och vissa inuti UPS:er(alltså interna batterier, inte externa batteripack).

Batterier avsedda för att sitta inuti just UPS:er behöver vara avsedda för just detta. Och det handlar om temperatur. Runt över 20 grader drar ner livslängden för vanliga AGM batterier men det är betydligt varmare i en UPS även om den inte ligger i reservkraftsläge.

Vanliga AGM batterier för t.ex. larm(även dom som är VdS märkta) eller bilar kommer att jäsa tidigare och således blir livslängden kortare om dom placeras inuti en UPS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Eaton 9SX 1500i, tog den på företaget, får damn, den kostade typ 10k kr.
Jag hoppas det finns inte själa-dödande batterier när de som kommer i den dör..

Men ett misstag jag gjorde när jag köpte den, var.. fläkten i den, går på typ 100% oavsett belastning, det finns ingen PWN på fläkten eller ett "off-mode". Kan inte ens Team-möta i datorrummet där den står.

Men den har klarat hålla min dator igång de gånger vattenfall haft problem att leverera el till mitt område ett par gånger. får nästan 4h när datorn nästan är i idle.

Permalänk
Medlem

Har fått min nya Eaton 3s och den funkar utan batteri i, så min gamla är trasig.

Har alltid använt NUT för att confa min ups. Finns det något annat program som man kan använda sig av? Vad använder ni?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable