Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

grafikkort finns att köpa nu igen. vad är ett bra?

Permalänk
Medlem

grafikkort finns att köpa nu igen. vad är ett bra?

tänkte köpa ett från https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?sortColumn=p...

tänkte ett av dom här, ett 3060 bör vara mycket bättre en vad jag har nu (gtx 970)
det finns flera alternativ att välja, finns det en stor skillnad på dom? vilka är bättre?

liten extra grej, har en gammal skärm. de nya grafikkorten har inte dvi-i eller dvi-d eller hur?

Permalänk
Medlem

DVI får du nog leta hårt och länge efter... Om din skärm bara har DVI input så finns det DP->DVI adaptrar. Beroende på vad du har för skärm så kan det dock vara så att du inte kan köra högre än 60Hz om du kör med adapter.
Jag hade tagit det billigaste kortet. Dyrare kort är ingen garanti för att du får bättre kisel. Däremot kan ljudnivå och temperatur skilja en del modellerna emellan.
Om ingen här har någon egen erfarenhet av korten i fråga så skulle jag kolla efter reviews av de specifika modellerna på Youtube/Google.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om det är ett 3060 du vill ha så finns det bara två med i listan, och då bör du absolut välja det billigare eftersom TUF-modellen är riktigt bra och Strix-modellen ligger på 3060 Ti-pris.

Kan du gå upp lite i pris så är däremot 3060 Ti ca 25% bättre men kostar bara 11-15% mer, så mer prestanda för pengarna. Det billigaste 3060 Ti-kortet är en mindre modell ämnad för små chassin, de brukar inte ha den bästa kylningen. Så jag skulle säga att valet då står mellan vanliga Dual för 7690 eller TUF för 7999. Personligen hade jag valt TUF-modellen eftersom jag har ett 3070 med samma kylare och vet att den är helt fantastisk, men många verka gilla Dual-kortet också.

Och nya grafikkort har som sagt inte DVI. Om skärmen du har är en enkel 1080p@60Hz-skärm så kan du klara dig med en enkel passiv adapter, annars gäller detta.

Permalänk
Medlem

7000 kr för ett 3060 fy f*n.

Hade jag vart du så hade jag försökt hitta en hyfsad deal på ett 1080/1080ti och behållit din skärm.

Av de listade nu på Inet så är 3060ti en bättre deal i så fall

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

När det gäller DVI får du använda dig av en hdmi -> DVI eller DP -> DVI adapter då inga kort har DVI nu för tiden. Om du har en skärm med högre refresh rate än 60hz kommer du inte kunna få ut mer än 60 på det nya kortet då dual link dvi inte funkar via passiva adaptrar.

När det gäller olika modeller av samma GPU så kan man kort och gott säga att ett 3060 är ett 3060, det kommer finnas små skillnader mellan varje kort men så länge du inte tittar på något som har en grovt undermåttlig kylare så spelar det väldigt liten roll vilket kort du köper.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinpat:

tänkte köpa ett från https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?sortColumn=p...

tänkte ett av dom här, ett 3060 bör vara mycket bättre en vad jag har nu (gtx 970)
det finns flera alternativ att välja, finns det en stor skillnad på dom? vilka är bättre?

liten extra grej, har en gammal skärm. de nya grafikkorten har inte dvi-i eller dvi-d eller hur?

Känner du att ditt 970 flaskar? jag byggde precis ny dator men använder mig av ett 970 just nu i förhoppningen att priserna droppar något inom 1-2 år eller iaf att nya generationen kommer.
Min tanke är att du kanske inte behöver köpa ny gpu bara för att de äntligen finns hemma i lager. Utan om det rentutav kan vara bättre (om du inte känner att du behöver mer kräm) att vänta ett år eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det är ett 3060 du vill ha så finns det bara två med i listan, och då bör du absolut välja det billigare eftersom TUF-modellen är riktigt bra och Strix-modellen ligger på 3060 Ti-pris.

Kan du gå upp lite i pris så är däremot 3060 Ti ca 25% bättre men kostar bara 11-15% mer, så mer prestanda för pengarna. Det billigaste 3060 Ti-kortet är en mindre modell ämnad för små chassin, de brukar inte ha den bästa kylningen. Så jag skulle säga att valet då står mellan vanliga Dual för 7690 eller TUF för 7999. Personligen hade jag valt TUF-modellen eftersom jag har ett 3070 med samma kylare och vet att den är helt fantastisk, men många verka gilla Dual-kortet också.

Och nya grafikkort har som sagt inte DVI. Om skärmen du har är en enkel 1080p@60Hz-skärm så kan du klara dig med en enkel passiv adapter, annars gäller detta.

tack för svaret. blir ett 3060 ti om dom är en hel del bättre för inte mycket mer pengar. tänkte köpa en ny skäm med om jag redan är igång, kollade nyss och dom är inte så dyra.
om du kan svara på en till fråga. har ett 750 watt Nätaggregat och på kortet står det 750 watt är rekommenderad, man måste inte överstiga rekommendationen?

Skrivet av Primary:

Känner du att ditt 970 flaskar? jag byggde precis ny dator men använder mig av ett 970 just nu i förhoppningen att priserna droppar något inom 1-2 år eller iaf att nya generationen kommer.
Min tanke är att du kanske inte behöver köpa ny gpu bara för att de äntligen finns hemma i lager. Utan om det rentutav kan vara bättre (om du inte känner att du behöver mer kräm) att vänta ett år eller så?

alla spel jag vill spela funkar fortfarande men det är bara exakt på gränsen så ville ha ett nytt kort för att det inte bara ska funka men också att det ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinpat:

tack för svaret. blir ett 3060 ti om dom är en hel del bättre för inte mycket mer pengar. tänkte köpa en ny skäm med om jag redan är igång, kollade nyss och dom är inte så dyra.
om du kan svara på en till fråga. har ett 750 watt Nätaggregat och på kortet står det 750 watt är rekommenderad, man måste inte överstiga rekommendationen?

alla spel jag vill spela funkar fortfarande men det är bara exakt på gränsen så ville ha ett nytt kort för att det inte bara ska funka men också att det ser bra ut.

står det 750w så räcker det 750w, ofta funkar det bra med ett mindre också då grafikkortstillverkarna tar höjd för att en del har dåliga nätagg som inte levererar ordentligt. Du kan testa räkna ut vad ungefärligt din dator kommer dra med godtycklig PSU calculator, googla bara så kommer det upp massor med alternativ

Ja okej, men kör på då isf

Permalänk
Medlem

3060 Ti för 7500 ger mycket mycket högre prestanda per krona än 3060 för 7000. En PSU på 750 W kommer inte ens svettas med ett 3060 Ti förresten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

3060ti Dual för 7700kr är den bästa dealen enligt mig. Lagom kylare för där här modellen. Vad du än gör köp inte ett 2060 12Gb. Det var det fräckaste jag har sett i prisväg under bristen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

3060 Ti för 7500 ger mycket mycket högre prestanda per krona än 3060 för 7000. En PSU på 750 W kommer inte ens svettas med ett 3060 Ti förresten.

någon annan sa att 7-8k för dessa kort är mycket. är bara insatt i pc komponenter när jag ska köpa dom så vet inte hur läget är hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

3060ti Dual för 7700kr är den bästa dealen enligt mig. Lagom kylare för där här modellen. Vad du än gör köp inte ett 2060 12Gb. Det var det fräckaste jag har sett i prisväg under bristen.

är förvånad att det finns kort att köpa som inte koster över 20k. har väntat länge nu på att det skulle komma några

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinpat:

någon annan sa att 7-8k för dessa kort är mycket. är bara insatt i pc komponenter när jag ska köpa dom så vet inte hur läget är hela tiden.

3060 ska kosta typ 3500 egentligen och 3060TI ca 4500, så ja... det dubbla är inte bra.
Men det är omöjligt att hitta korten till priserna de ska kosta egentligen så det är bara att överväga om du behöver ett nytt kort här och nu så mycket att du vill betala det dubbla.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinpat:

jag skulle nog vänta lite om det inte är kris... intel Arc är ju på G alldeles snart.
Hoppas att det skakar om gfx marknaden lite.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33629-intel-arc-far-specifikationer-slapps-som-fem-olika-grafikkort

Annars är 3060 ti, det bästa valet av de där, har själv ett dual kort och det är helt ok. Det har ju bara 2 fläktar men gör sitt jobb bra. Och så är kortet mindre vilket gör att luftflödet i lådan kan bli bättre.

Visa signatur

Foldar som FrogmanR2 @ foldingathome åt vårat Sweclockers TEAM 37451 Folding@SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apemoves:

jag skulle nog vänta lite om det inte är kris... intel Arc är ju på G alldeles snart.
Hoppas att det skakar om gfx marknaden lite.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33629-intel-arc-far-specifikationer-slapps-som-fem-olika-grafikkort

Annars är 3060 ti, det bästa valet av de där, har själv ett dual kort och det är helt ok. Det har ju bara 2 fläktar men gör sitt jobb bra. Och så är kortet mindre vilket gör att luftflödet i lådan kan bli bättre.

det är ingen kris direkt men tänkte passa på när dom finns. man vet inte om det kommer på brist på dom igen eller inte.