Permalänk
Medlem

Plats för nätverkskort PCI?

Hej!

Kommer att behöva flytta datorn och har inte möjlighet att dra en sladd från routern till nya skrivbordet, så det är Wi-Fi som gäller! Har läst flera tipstrådar här som pekar på olika nätverkskort (som aldrig finns i lager hos någon längre), men jag är osäker på om de ens skulle få plats i min dator.

Har en gammal en från 2014 med ett Asus mATX B85m-G och ett Asus Radeon R9 280, men den kvarvarande PCI-porten ligger farligt nära grafikkortet. När jag måttat hur stort jag tror att nätverkskortet är så hade det legat ganska nära under nästan hälften av ena fläkten till grafikkortet. Fungerar det, eller kommer jag att kväva grafikkortet istället?

Vet inte om bilderna säger så mycket, men här är några inifrån chassit.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk

Ser ut att bli rätt tight, inte perfekt för fläkten.

Eftersom det "bara" är trådlöst nätverkskort så kanske en pci express x1 riser kan fungera?
Du har gott om plats i chassiet så borde du kunna fästa kortet någon annan stans, och en riserkabel tar ju inte lika mycket plats.

Jag är ingen expert på riserkablar, men har svårt att tänka mig att det skulle bli märkbar skillnad med trådlöst nätverkskort i en sån jämfört med direkt i mobo.

Permalänk
Medlem

Varför inte WiFi på USB du har troligen uttag bak över och vill du ha upp modemet en bit från golvet kan du ha en USB-kabel som förlängning?
Hade det varit en laptop utan wifi hade man valt det!

Eller en WiFi-förlängare med ethernetport för anslutning mot routern, möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

Ser ut att bli rätt tight, inte perfekt för fläkten.

Eftersom det "bara" är trådlöst nätverkskort så kanske en pci express x1 riser kan fungera?
Du har gott om plats i chassiet så borde du kunna fästa kortet någon annan stans, och en riserkabel tar ju inte lika mycket plats.

Jag är ingen expert på riserkablar, men har svårt att tänka mig att det skulle bli märkbar skillnad med trådlöst nätverkskort i en sån jämfört med direkt i mobo.

Hmm, riktigt bra idé! Nej jag tror inte att jag skulle märka av så stor skillnad ens om den fanns! Har googlat lite men hittar inte någon, alla verkar vara svindyra x1 -> x16-varianter. Har någon här något tips? Annars får jag gå in på någon datorbutik i stan och höra!

Skrivet av lassesjo:

Varför inte WiFi på USB du har troligen uttag bak över och vill du ha upp modemet en bit från golvet kan du ha en USB-kabel som förlängning?
Hade det varit en laptop utan wifi hade man valt det!

Eller en WiFi-förlängare med ethernetport för anslutning mot routern, möjligen.

Absolut, har funderat på USB men verkar som att det generellt är sämre än att installera rakt in på moderkortet. Ska jag ändå uppgradera vill jag hellre göra det ordentligt. Men visst, visar det sig att USB är det enda alternativet så får det ju bli så!

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nu tvunget måste köra wifi så går det även att använda en accesspunkt i klientläge som du kopplar in med ethernet om du har ont om plats i lådan.
APn bli då i princip ett wifikort som ansluts med ethernet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du kan även köra en s.k. "Homeplug" och få ethernet via elnätet. Kan vara ett alternativ

Permalänk
Skrivet av jonpab:

Hmm, riktigt bra idé! Nej jag tror inte att jag skulle märka av så stor skillnad ens om den fanns! Har googlat lite men hittar inte någon, alla verkar vara svindyra x1 -> x16-varianter. Har någon här något tips? Annars får jag gå in på någon datorbutik i stan och höra!

En snabbt googling gav mig denna https://www.dustin.se/product/5011081819/riser-card-pci-expre...
För 800

Eller
https://www.amazon.se/-/en/dp/B078884T5C/ref=pd_lpo_3?pd_rd_i...
För typ 200, så det finns på rätt många ställen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

En snabbt googling gav mig denna https://www.dustin.se/product/5011081819/riser-card-pci-expre...
För 800

Eller
https://www.amazon.se/-/en/dp/B078884T5C/ref=pd_lpo_3?pd_rd_i...
För typ 200, så det finns på rätt många ställen

Skrivet av Bagarbosse:

Blev att jag beställde en intern för PCI-E nu, så har bara riserkabel kvar att köpa. Hittade en på Amazon för 30kr som var väldigt lik den från Alibaba (dvs hemmatejpad), men vågar man stoppa in sånt i datorn? Den som länkades från Amazon ovan för 200kr såg ju åtminstone lite mer riktig ut, men det behöver ju inte betyda något!

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Och eventuellt postens hanteringsavgift och tull. Så kanske en hundring till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Och eventuellt postens hanteringsavgift och tull. Så kanske en hundring till.

inkl Vat. , så nej.

Men. Jag ha själv råkat ut för att tull har klagat en gång även fast det var inkl Vat (moms). Detta pga avsändaren/säljaren tydligen hade missat att skicka elektrisk förhandinfo att det ska vara en "IOSS-shipment" (vilket dom måste göra enl svenska tullen, eller om det var Postnord som sa det till mig).
Postnord vägrade vara behjälpliga trots att jag visade "belägg" osv, även säljaren verkade knäpp. Men Aliexpress kompenserade för tullhanteringen ("goodwill").

Efter denna incident har jag alltid lagt till kommentar i mina beställningar "Please make sure to also send electronic information to customs in order for it to become an IOSS shipment. To Sweden, Europe". Har aldrig haft problem efter att jag gör detta, på både billiga försändelser samt 1000kr+ från ali express.