SweClockers drop!

Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper nätaggregat?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper nätaggregat?

Mer kräm eller lägre ljudnivå? Seasonic undersöker vad rutinerade datorbyggare på SweClockers värderar högst i valet och kvalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Modeller som är tried true and tested. Corsair RMx, seasonic gx är mina go to just nu, Supernova G2 var ett ganska standardval för några år sen men de har blivit lätt ifrånsprungna lite så väljer de andra före lite beroende på pris.
Seasonic har varit väldigt bra pris på vid tillfällen så rätt självklart val i de fallen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Förtroende, effekt, verkningsgrad och modulärt.

Har som guidelinje att alltid köpa ungefär dubbel effekt mot vad datorkomponenterna drar. Använder ett 1000w 80+ platinum idag.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Nästan allt som gick att klicka i?

Men annars så typ ljudnivå, modulära kablar, effekt, priset samt verkningsgrad.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så länge den inte har senapskablar kan det kvitta huruvida den ser ut som en kub eller triangel.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch 2
Ljud: Steelseries Nova Pro Wireless, LS50 Meta, AUDIOPHONICS HPA-S500ET, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Inaktiv

"Högt förtroende för varumärket" - pratar vi OEM då eller vad det står på nätagget? Är inte allt för intresserad av varumärket utan kollar så det är en välrenommerad OEM bakom bygget, t ex seasonic eller superflower, eller iaf väletablerade som FSP eller CWT. Jag hade nog inte vågat mig på en PSU gjord av en mindre känd aktör oavsett vad det står på lådan och egentligen vilka recensioner det får då man aldrig vet hur det är med QC osv.

Nu är det ju sorligt att Johnnyguru.com nu är helt nedlagt, Jon slutade väl för flera år sedan (jobbar hos Corsair?) och Oklahomawolf slutade väl också för ett tag sedan. Annars hade en rekommendation där vart mitt toppalternativ.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av danskung:

Så länge den inte har senapskablar kan det kvitta huruvida den ser ut som en kub eller triangel.

Bara senap, eller är ketchup lika illa?

Inte heller ett stort fan av kryddsåskablar ärligt talat, även om det är en riktigt bra produkt så försvinner premiumkänslan lite när kablarna ser ut att höra hemma på en korv med bröd.

Permalänk
Medlem

Fler av sakerna.

Förtroende, hög effekt för låg ljudnivå samt bra kvalitet för stabil spänning.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

"Högt förtroende för varumärket" - pratar vi OEM då eller vad det står på nätagget? Är inte allt för intresserad av varumärket utan kollar så det är en välrenommerad OEM bakom bygget, t ex seasonic eller superflower, eller iaf väletablerade som FSP eller CWT.

Precis. Folk glömmer lätt, eller vet inte om detta.

Mitt är ett BeQuiet Dark Power Pro 11. Det första jag kollade var vilken tillverkare det var. FSP i detta fall.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Snusfri

Typ nästan alla alternativ 😊
Mycket nöjd med mitt Seasonic Focus GX 850W.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

De var en nästan helgardering här

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Att den inte börjar brinna efter 30 minuters användning vid normalbelastning!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Försökte hitta ett kvalitetsagg till senaste bygget som INTE har modulära kablar och enbart svarta kablar. Det gick inte!

Modulärt är fullständigt onödigt på de kablar som "alltid" används. Det ger bara ytterligare felkällor, tar onödig plats och onödigt krångel.

Svarta kablar är en styggelse som borde vara förbjudet. Svart är jord/GND och ALDRIG någonsin något annat i likspänningsapplikationer. Gul 12v, Röd 5v, orange 3,3v och självklart grön för "power ok". Att sitta och försöka hitta rätt och mäta i en kontakt med bara svarta kablar och kontakter är som gjort för att göra fel.

Dessutom är svarta kablar bland det tråkigaste som finns... samma sak med alla andra svarta komponenter som tillverkarna envisas med sen några år tillbaka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

För mig är garanti viktigt. Om ett nätagg har 1 år, 5 år eller 10 års garanti tycker jag visar vilket förtroende tillverkaren har för sin produkt.

Permalänk
Medlem

Jag kryssade i allihop. Varför nöja sig med mindre?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Att det inte kommer från varken Ace of Sweden eller Gigabyte är viktigast för mig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Bara senap, eller är ketchup lika illa?

Inte heller ett stort fan av kryddsåskablar ärligt talat, även om det är en riktigt bra produkt så försvinner premiumkänslan lite när kablarna ser ut att höra hemma på en korv med bröd.

Ifall dem hållit sig till ketchup och svartpeppar så hade jag inte klagat, men vem vill liksom ha senap i sin hamburgare.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch 2
Ljud: Steelseries Nova Pro Wireless, LS50 Meta, AUDIOPHONICS HPA-S500ET, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Minimalt med rippel och exceptionellt stabil spänningsreglering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hm, lite konstiga svarsalternativ. Kan nog tycka att varenda egenskap förutom design är kritisk.

Permalänk
99:e percentilen

Svår fråga att kvantifiera. Kommer med största sannolikhet aldrig mer köpa ett större agg än SFX, så jag hade ju kunnat kryssa i "Formfaktor" om det hade funnits som ett alternativ. Men det hade ju även kunnat anses som meningslöst, eftersom man typiskt inte direkt väljer på den punkten: nätdelens formfaktor är normalt en funktion av de övriga komponenterna, inte minst chassit.

Pris har iallafall minimal betydelse: det spelar ingen roll om nätdelen kostar 1000:- eller 1500:- när detta ändå utgör en så liten del av datorns totalpris samtidigt som nätdelen förmodligen är den komponent jag kommer behålla allra längst.

Nej, PSU snålar man inte på. Har Corsair SF750 v2 i min main och SF450 i gästdatorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Otroligt viktigt med en bra certifiering.

Permalänk
Medlem

Tried, true and tested.
Pålitlighet över tid före bling.

Jag läser på om hur det har varit att leva med det i 3-5 år och väljer därför oftast inte nya modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

För mig är garanti viktigt. Om ett nätagg har 1 år, 5 år eller 10 års garanti tycker jag visar vilket förtroende tillverkaren har för sin produkt.

Samma för mig, för mig är garantitid en kvalitetsstämpel.
Skulle personligen inte sätta in ett nätagg i någon av mina datorer som inte har min 5 års garanti, helst 10.
Finns ju oftast en orsak varför en tillverkare vågar sätta 10 års garanti på en produktmodell och inte en annan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Otroligt viktigt med en bra certifiering.

fast det säger väll inte så mycket? gigabyte va ganska duktiga på att visa att certifiering inte behöver säga ett smack =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att det är Seasonic såklart, har inte köpt något annat märke på många år

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RX 9070XT TUF OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag bocka i samtliga val 🤷‍♂️

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Lego Master

"Priset" är ju relativt, såklart. Om man vill ha bra skit så kostar det ju mer än random crap. Men det kan ju ändå vara mer eller mindre prisvärt. Det är ju inte så att man sorterar på billigaste och bara tar det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Jag bocka i samtliga val 🤷‍♂️

haha ja, jag satt å tänkte de samma, men hallå, nätagg är ju viktigt att de fungerar å inte eldar upp en grejer, samtidigt att man vill ju inte att de ska låta som Turbin motor där under skrivbordet

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Jag kräver bara en sak när jag köper mina, att de är Corsair SF aggregat

Permalänk
Medlem

Svårt att säga viktigast överlag, för att det passar i mitt bygge och min budget är ju ändå kritiskt, annars är det ju som att behöva en skåpbil men köpa en Golf

• Pris

• Storlek

• Effektklass

Först därefter kommer övriga kriterier som en efter en gallrar ut tills man bara har en eller ett par modeller att välja på, och då går blir väl märke och förtroende sista utslagning. De är absolut viktiga i mitt val, men jag tar ju inte ett nätagg med bra skyddsfunktioner och bra elektrisk prestanda, om det är i TFX-format och bara specat för 350W...

1. Skyddsfunktioner

2. 80-plus certifiering/-nivå

3. Spänningsstabilitet och rippel

4. Märke/OEM och garanti

5. Kylning och ljudnivå

6. Modulära kablar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII