free market och masochisms?

Permalänk
Avstängd

free market och masochisms?

kan någon förklara för mig hur folk tänker med att bara shitposta fri marknad. bokstavligen hela vårt samhälle är baserat på reglering och rättigheter. men när det kommer till diverse sak dom inte bryr sig om ska folk lida.
i en fri marknad kan en arbetsgivare ge dig 0kr i lön för du får arbetserfarenhet finns säkert någon som tar jobbet över dig endå.
i en fri marknad kan bus o tågbiljet kosta 100 000kr per resa för du har inget annat alternativ.
men så tänker dom inte för det ska bara gälla grafikkort.
det är inte en fri marknad när några få dåliga aktöter medvetet saboterar tillskottet för sin egna agenda. det är kontrollerad marknad då.
dessa personer älskade kartellbildningen av ramminnen också det är som att dom njuter att bränna pengar för att någon oligark ska kunna simma i sin basäng som joakim von anka

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

kan någon förklara för mig hur folk tänker med att bara shitposta fri marknad. bokstavligen hela vårt samhälle är baserat på reglering och rättigheter. men när det kommer till diverse sak dom inte bryr sig om ska folk lida.
i en fri marknad kan en arbetsgivare ge dig 0kr i lön för du får arbetserfarenhet finns säkert någon som tar jobbet över dig endå.
i en fri marknad kan bus o tågbiljet kosta 100 000kr per resa för du har inget annat alternativ.
men så tänker dom inte för det ska bara gälla grafikkort.
det är inte en fri marknad när några få dåliga aktöter medvetet saboterar tillskottet för sin egna agenda. det är kontrollerad marknad då.
dessa personer älskade kartellbildningen av ramminnen också det är som att dom njuter att bränna pengar för att någon oligark ska kunna simma i sin basäng som joakim von anka

Jag tycker att vi lever i en fri marknad, även om jag tycker det är ruttet att köpa upp grafikkort för att sälja dem dyrare på tradera ligger minst lika mycket ansvar på de som är korkade nog att köpa för dyrt. Jag kan ta D-kort och köpa en buss, lägga upp reklam för att jag kör mellan Malmö och Göteborg för 100 000:-/sittplats, dock kommer ingen vara dum nog att betala det. Anledningen till att vår fria marknad funkar är att företagen konkurrerar om kunderna och folk är generellt sett prismedvetna. Skulle SJ sälja biljetter dyrare än det kostar att åka samma sträcka med bil skulle fler antagligen välja bilen.

Angående jobb har vi inga lagstadgade minimilöner i Sverige, vilket är praxis i många andra länder. Däremot har vi kollektivavtal som styr upp de flesta stora företagen, men alla små företag är inte knutna till ett kollektivavtal och där kan man troligen jobba gratis om man vill. Dock brukar folk inte göra det om det inte är en närstående som äger firman.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Antar att denna tråd har att göra med "anti-scalping"-tråden.

Vi har en fri marknad som är väldigt lite reglerad. Företag på en fri marknad får sätta vilka priser de vill, det finns ingen lagstadgad regel som säger att ett 3080 skall kostar 7800 kr utan Nvidia och återförsäljarna får sätta vilka priser de vill sen är det upp till konsumenterna att bestämma vilka priser de är villiga att betala.

Jag tycker också priserna jämfört med tidigare är väldigt höga, men det går inte att komma ifrån det faktum att om priserna i butik varit högre hade det inte varit någon scalping och ej heller några väntetider.

Att inte ha en fri marknad har testats i vissa länder och då överstiger i allmänhet efterfrågan tillgången vilket innebär att man får fördela utbudet på ett annat sätt, vanligtvis genom ett kösystem.