Permalänk

Sprucken skärm på skoldator

Hallå! Jag la ned min dator precis som vanligt i väskan efter jag hade använt den hemma! Jag cyklade till skolan dagen efter och hade datorn i väskan hela dagen. Använde den inte förrän sista lektionen då jag märker att det är en spricka i hörnet som inte var där senast jag använde den! Kommer jag behöva betala för detta då jag inte har någon aning om hur sprickan blev till?
Bilder på sprickan
https://imgur.com/CscckF3
https://imgur.com/wKnfrGR

Permalänk
Medlem

Bättre att du frågar skolan vad de har för policy.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Rapportera det till skolan. Var bara ärlig, borde lösa sig.

Om inte skolan har en försäkring, så har de säkert service avtal, eller möjlighet till någon verkstad, de köper ju datorer i större volymer.

Glas(?) blir ju markant känsligare för sprickor vid värmeväxling, så det kan vara det, i kombination med vibrationer eller något så enkelt att man tar upp datorn i värmen från kylan, det kan spricka så enkelt som att bara ta upp datorn från väskan.

Hade varit en annan femma om du hade kört in en hammare eller kniv i skärmen med våld och orsakat skadan medvetet.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Rapportera det till skolan. Var bara ärlig, borde lösa sig.

Om inte skolan har en försäkring, så har de säkert service avtal, eller möjlighet till någon verkstad, de köper ju datorer i större volymer.

Glas(?) blir ju markant känsligare för sprickor vid värmeväxling, så det kan vara det, i kombination med vibrationer eller något så enkelt att man tar upp datorn i värmen från kylan, det kan spricka så enkelt som att bara ta upp datorn från väskan.

Hade varit en annan femma om du hade kört in en hammare eller kniv i skärmen med våld och orsakat skadan medvetet.

Tack för svaret, gick till skolan och berättade vad som hänt, men de trodde inte på mig riktigt utan sa att en dator inte bara kan gå sönder sådär. Jag var tvungen att ha en anledning! De ska iallafall skicka till skolledningen och så får vi se vad som händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsvejsan:

Tack för svaret, gick till skolan och berättade vad som hänt, men de trodde inte på mig riktigt utan sa att en dator inte bara kan gå sönder sådär. Jag var tvungen att ha en anledning! De ska iallafall skicka till skolledningen och så får vi se vad som händer!

Samma sak hände min dotter, men skolan " Kommunen " va schysta och fixa detta. Håller tummarna att dom gör samma för dig.

Permalänk
Vila i frid

En laptopskärm kostar från 500 och tar 30 minuter att byta. Om skolan vägrar kan man försöka ta det på sin drulleförsäkring - om man har någon - så slipper man pynta 1500 för självrisken på sin hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Beskriv ärendet som en olyckshändelse, som inträffat i skolan. Det ska finnas försäkring som gäller för det.

Och din datorväska verkar för klen. Lägg den i en ryggsäck.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Samma sak hände min dotter, men skolan " Kommunen " va schysta och fixa detta. Håller tummarna att dom gör samma för dig.

Hade hon råkat göra något men den eller det va samma situation som jag?

Permalänk
Skrivet av Xorcist:

Beskriv ärendet som en olyckshändelse, som inträffat i skolan. Det ska finnas försäkring som gäller för det.

Och din datorväska verkar för klen. Lägg den i en ryggsäck.

Den va i en ryggsäck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsvejsan:

Den va i en ryggsäck!

Ryggsäcken bör ha en avsedd del för bärbar dator, med kardborre-band som fäster och stabiliserar.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsvejsan:

Hade hon råkat göra något men den eller det va samma situation som jag?

Hon hade den i sin väska " Laptop väska "
När hon starta upp den för att göra läxor såg hon att det va en spricka i den.
Typ en sån här.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/datorvaska/targus-citysmart-15-6-slipcase-grey/201306.8900/

Permalänk
Skrivet av Xorcist:

Ryggsäcken bör ha en avsedd del för bärbar dator, med kardborre-band som fäster och stabiliserar.

Det är inte riktigt en sån ryggsäck så hade inte det, men känns ändå konstigt då den låg liksom i en väska.

Permalänk
Medlem

Barn är elaka mot varandra, ingen som tänkt på att när barnet inte kollar sin väska så kommer en fuling och sätter sig på dataväskan med laptopen i för att djävlas.

Permalänk
Skrivet av dl380g7:

Barn är elaka mot varandra, ingen som tänkt på att när barnet inte kollar sin väska så kommer en fuling och sätter sig på dataväskan med laptopen i för att djävlas.

Ja mycket möjligt att någon har råkat slå till väska eller nått, vad vet jag!

Permalänk

Jag länkade bilder till sprickan i inlägget!

Permalänk
Medlem

Känns ju som det kommit något hårt korn mellan när du slog igen locket.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Känns ju som det kommit något hårt korn mellan när du slog igen locket.

Ja, jag tänkte på det också. För det har ju inte spruckit i sidorna utan mitt på!