Nvidia fortsatt tysta om Geforce RTX 3090 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Inte läst värst mycket om saken men många verkar griniga på AMDs GPU drivrutiner. Känns som att AMD har en del att ta igen på den fronten?

Jo jag läser både och men jag har haft så pass stora problem med 5500xt, vega56 och RX590 att jag var tvugnen att återlämna eller sälja dem vidare. Vissa av dem rakt av krashade men även att de nollstälde radeon software för jämnan och att saker inte gick att ställa in som det var tänkt. Nvidias mjukvara ser förjävlig ut och som om den är från 1980 men den fungerar ju i alla fall och är enkel.

Sedan läser man massa inlägg där AMDs kort fungerar felfritt för folk så man undrar ju när man själv haft 3st. relativt nya kort som bråkat och dessutom i olika datorer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Jag förnekar inte att folk inte haft eller har problem som är på riktigt, speciellt vissa specifika situationer, men de existerar på den gröna planhalvan också om man vänder på steken.

Så allvarligt talat tror jag som med så mycket annat när det gäller problem med datorer att orsaken är SBS i majoriteten av fallen.

Jag har personligen kört mestadels AMD sedan 2013 och det har fungerat felfritt. Förra kortet blev ett Nvidia och det fungerade felfritt också. Syskon och polare har mestadels kört AMD och det har fungerat felfritt. Polarna med Nvidia har inte heller haft problem.

Så jag vet inte, läser om snack med drivrutinskrångel men har aldrig sett skymten av det personligen. Allt bara rullar på utan knöl vare sig jag kört AMD eller Nvidia. Fattar inte varför vissa gör så stor grej av det.

Fastän jag haft flera AMD kort så påstår jag inte att de bör vara ett dåligt val för en annan. Däremot är det helt klart att det påverkar och att jag drar mig för att köpa AMD om annat vettigt alternativ finns pga. tidigare AMD köp jag gjort.

Permalänk

Intresseklubben antecknar och de blir nog bra i slutänden med deras tillgångar och...pris-isch.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Det talar väl för vilken "mind share" Nvidia har. Sen är ju Nvidias kort bättre att bryta krypto med dessutom vilket kanske är en stor faktor.

Intel och Nvidia har ju tänkt helt rätt genom åren att alltid ha det bästa, se till att ha den där produkten som står överst på alla prestandajämförelser. Det är få som tänker på detaljerna i detta såsom energieffektivitet eller pris/perf. Intel bäst. Nvidia bäst.

Sen så applicerar man väldigt gärna detta på deras hela produktstack. Även om det sällan har varit på det viset att Intel eller Nvidia har varit bäst i alla segment. Då kommer ju priset in i bilden och det är sällan det finns med på alla charts.

Handlar det verkligen av mindshare här?

Vilken rationell anledning finns det för att köpa 6900XT? Det är ett löjligt dyrt gaming-kort där man betala enormt mycket extra för rätt lite i prestandavinst.

Finns säkert de som köpt 3090Ti och enbart spelar på det, det är ungefär lika vettigt som att köpa 6900XT…

Stora skillnaden med Nvidias kort är CUDA. Har själv ett 3090Ti, huvudanledningen är att 24 GB VRAM samt ett snabbt växande stöd för program och ramverk som är GPGPU accelererade.

Prestandavinsten är absolut inte generell, tvärtom är den ungefär lika smal som de fall där det är vettigt med en desktop CPU med 16 st (eller fler) CPU-kärnor. Fast i just de fall där detta ändå är vettigt är det allt fler fall där Nvidias topp-kort kan ge både x10 och ibland >x100 gånger bättre prestanda än vad man även får med HEDT CPUer!!!!

Givet vad sådana plattformar kostar börjar helt plötsligt 3090Ti inte bara se vettig ut prismässigt, den kan vara direkt prisvärd! Tyvärr saknar 6900XT nästan helt denna möjlighet, undantaget är t.ex. Blender (inget jag själv använder), fast där är 3060Ti med Optix ungefär lika snabb som 6900XT.

Nvidia är tyvärr så brutalt långt före här att det inte finns något annat alternativ. Intel verkar hårdsatsa på GPGPU, men lär ändå ta ett gäng år innan de kan tänkas bli relevanta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo jag läser både och men jag har haft så pass stora problem med 5500xt, vega56 och RX590 att jag var tvugnen att återlämna eller sälja dem vidare. Vissa av dem rakt av krashade men även att de nollstälde radeon software för jämnan och att saker inte gick att ställa in som det var tänkt. Nvidias mjukvara ser förjävlig ut och som om den är från 1980 men den fungerar ju i alla fall och är enkel.

Sedan läser man massa inlägg där AMDs kort fungerar felfritt för folk så man undrar ju när man själv haft 3st. relativt nya kort som bråkat och dessutom i olika datorer

Det du säger är ett bra exempel på vad man läser om AMD på forum generellt. Sen vet man ju inte hur vanligt det är men ja, jag känner igen det du skriver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Handlar det verkligen av mindshare här?

Vilken rationell anledning finns det för att köpa 6900XT? Det är ett löjligt dyrt gaming-kort där man betala enormt mycket extra för rätt lite i prestandavinst.

Finns säkert de som köpt 3090Ti och enbart spelar på det, det är ungefär lika vettigt som att köpa 6900XT…

Stora skillnaden med Nvidias kort är CUDA. Har själv ett 3090Ti, huvudanledningen är att 24 GB VRAM samt ett snabbt växande stöd för program och ramverk som är GPGPU accelererade.

Prestandavinsten är absolut inte generell, tvärtom är den ungefär lika smal som de fall där det är vettigt med en desktop CPU med 16 st (eller fler) CPU-kärnor. Fast i just de fall där detta ändå är vettigt är det allt fler fall där Nvidias topp-kort kan ge både x10 och ibland >x100 gånger bättre prestanda än vad man även får med HEDT CPUer!!!!

Givet vad sådana plattformar kostar börjar helt plötsligt 3090Ti inte bara se vettig ut prismässigt, den kan vara direkt prisvärd! Tyvärr saknar 6900XT nästan helt denna möjlighet, undantaget är t.ex. Blender (inget jag själv använder), fast där är 3060Ti med Optix ungefär lika snabb som 6900XT.

Nvidia är tyvärr så brutalt långt före här att det inte finns något annat alternativ. Intel verkar hårdsatsa på GPGPU, men lär ändå ta ett gäng år innan de kan tänkas bli relevanta.

Jag tror det finns extremt många som ’bara’ spelar på sina kort, och ett 6900XT står sig ganska bra mot 3080 10GB eller möjligen 3080ti som brukar vara i samma prisklass. Sen finns det såklart bättre alternativ om man ser till prisvärdhet, men jag ser inte kortet som helt meningslöst om man bara spelar

Permalänk
Medlem

kan landa på US$ 5,500 (mer i Sverige naturligtvis)... som hittat, får bli 2 st. /s
https://www.neowin.net/news/you-might-have-to-take-out-a-loan...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Dykt upp Asus TUF samt LC hos en leverantör för beställning nu. 3090 Ti alltså.

Ser ut som om priset kommer ligga runt 33-36k, om det nu kommer..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P