Grafikkortssäljare rånas på två grafikkort

Permalänk
Medlem

Inb4 kampanjen om det "dödliga våldet" som gaming medför dras igång av mediacirkusen!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen höj nivån, "rätt åt scalpern"-inlägg o.l. spekulationer/trams undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Var en som skulle köpa dator av mig för 15000 ett par dagar sedan.
Kollade upp telefonnumret samt om han har pågående domar, vips så såg man att personen varit dömd för flera rån i hem.
Varav en är att personen knackade, bjöds in och tog fram kniv med ett par andra. Som strö på såret sparkade dom skiten ur paret.
Avbröt affären direkt. Gäller att vara på den säkra sidan nuförtiden tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Gräver man djupare så killgissar jag de ökade klyftorna och bristen på uppklarning av brott som gör att folk gör sånt. Gör de fattiga riktiga fattiga så ska ni se att hungriga vargar jagar bäst.

OT: Dags att bygga stängsel och anlita beväpnade vakter som håller de hungriga vargarna utanför = ”gated communities”.

OnT: Otroligt sorgligt att brottsligheten blir mer brutal och oprovocerad.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Orolig utveckling, antar att rånare kommer nu begära grafikkort istället för plånbok och mobil.

Skämt åsido, att grafikkort har nu blivit en attraktiv stöldvara kommer nog göra många seriösa andrahandsäljare oroliga.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kärlekstrollet:

Orolig utveckling, antar att rånare kommer nu begära grafikkort istället för plånbok och mobil.

Skämt åsido, att grafikkort har nu blivit en attraktiv stöldvara kommer nog göra många seriösa andrahandsäljare oroliga.

En lustig utveckling skulle kunna bli att priserna på andrahandsmarknaden sjunker för att de som vill sälja vidare vill hellre sälja och förlora mindre (=sälja med viss förlust) än att förlora allt (=bli rånad).

Själv ser jag till att lämna grafikkorten hemma när jag går och handlar livsmedel!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Låter ju dock som en affär gått snett snarare att det är ett tecken på att Sverige nu består av 90% fattigdom och kriminella som det låter på vissa. Tragiskt är det väl oavsett men det gäller ju att dra i handbromsen och vara lagom i sin "analys". Att det finns väskryckare gör inte att vi lever i Mad Max-världen liksom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här borde ju kunna förhindras på samma sätt som mobiltelefonstölder, med en spårsändare.

Skall grafikkortet inkludera powerbank och positionssändare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Låter ju dock som en affär gått snett snarare att det är ett tecken på att Sverige nu består av 90% fattigdom och kriminella som det låter på vissa. Tragiskt är det väl oavsett men det gäller ju att dra i handbromsen och vara lagom i sin "analys". Att det finns väskryckare gör inte att vi lever i Mad Max-världen liksom.

En "analys" kan vara att vad än för dyrt denna person hade mötts upp för att sälja till rånarna hade personen blivit av med så länge värdet var högt nog vilket rånarna visste innan affären såklart.

Just nu för att det var grafikkort så blev det av "nyhetsvärde" här. Troligen hade det skrivits om på diverse bilsajter om istället en bil stulits i samma slags affär.

Jag har dock alltid undrat om hur Sverige står sig mot Norge, Danmark och Finland inom "tecknet" ovan. Är vi sämst/värst i Norden? Dessvärre förstår jag varken danska, norska eller finska, och det kanske är lika bra det?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En "analys" kan vara att vad än för dyrt denna person hade mötts upp för att sälja till rånarna hade personen blivit av med så länge värdet var högt nog vilket rånarna visste innan affären såklart.

Just nu för att det var grafikkort så blev det av "nyhetsvärde" här. Troligen hade det skrivits om på diverse bilsajter om istället en bil stulits i samma slags affär.

Jag har dock alltid undrat om hur Sverige står sig mot Norge, Danmark och Finland inom "tecknet" ovan. Är vi sämst/värst i Norden? Dessvärre förstår jag varken danska, norska eller finska, och det kanske är lika bra det?!

Jag tror att Finländarna har lite mer sisu än Svenskarna.

Permalänk
Medlem

Jag vet ju alltså folk som blev rånade vid sälj/köp för 20 år sen också, det är ingen ny grej.

Permalänk
Medlem

Blev av med min fin-cykel värd ca 60 000 och hittade den senare på blocket, kontaktade polisen och ville att de skulle följa med och gripa (cykeln var DNA-märkt så kunde lätt bevisa att den var min, bortsett från inköpskvitto och registrerat ramnummer). Fick nej, det kunde de inte göra och ärendet blev nedlagt. Fick ut ny cykel på försäkringen men ändå, polisen hade fått uppklarningen serverat på ett silverfat, både cykeln med sat-fan som tog den, men det dög inte.

Är det fritt fram att roffa åt sig cyklar för tredubbla så bryr sig knappast polisen om att klara upp brott som rör några graffekort för 20 000. Polisen "sökande" var troligtvis endast efter pennan på skrivbordet för att skriva att det är nedlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har dock alltid undrat om hur Sverige står sig mot Norge, Danmark och Finland inom "tecknet" ovan. Är vi sämst/värst i Norden? Dessvärre förstår jag varken danska, norska eller finska, och det kanske är lika bra det?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Blev av med min fin-cykel värd ca 60 000 och hittade den senare på blocket, kontaktade polisen och ville att de skulle följa med och gripa (cykeln var DNA-märkt så kunde lätt bevisa att den var min, bortsett från inköpskvitto och registrerat ramnummer). Fick nej, det kunde de inte göra och ärendet blev nedlagt. Fick ut ny cykel på försäkringen men ändå, polisen hade fått uppklarningen serverat på ett silverfat, både cykeln med sat-fan som tog den, men det dög inte.

Är det fritt fram att roffa åt sig cyklar för tredubbla så bryr sig knappast polisen om att klara upp brott som rör några graffekort för 20 000. Polisen "sökande" var troligtvis endast efter pennan på skrivbordet för att skriva att det är nedlagt.

Det är ganska stor skillnad på väpnat råd och stöld oavsett vad priset är.

Permalänk
Medlem

Antalet anmälda brott kan tilläggas... Vi har ganska mycket rån här i Sverige tyvärr, men vi är också väldigt duktiga på att anmäla brotten. I en del länder lyfter man knappt ett finger efter att man blivit rånad. Då menar jag inte för att man har blivit nedslagen, utan för att många tänker att det inte är någon idé att göra något.

Edit:
Skriver ju som en kratta

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Antalet anmälda brott kan tilläggas... Vi har ganska mycket rän här i Sverige tyvärr, men vi är också väldigt duktiga på att anmäla brotten. I en del länder lyfter man knappt ett funger efter att man blivit rånad. Då menar jag inte för att ma nhar blivit nedslagen, utan för att många tänker att det inte är någon idé att göra något.

Risken är att vi snart också tänker så då många av brotten blir nedlagda.
Se på skjutningar idag som nu oftast bara blir en notis i våra dagstidningar. Är det någon som dör kan det bli lite mera.
Jag är född på 70-talet och vet att stureplanaskjutningen var förstasidesstoff i minst en vecka med långa reportage varje dag, nu är det en notis och ett jaha, fler som blev skjutna och sen bortglömt till dagen efter då någon ny skjutning inträffat.

Håller mig ifrån blocket då det finns lite för många rötägg på den sidan som både köper och säljer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Sverige är ju topp 5 i Europa. Polisen är ett dåligt skämt.

Permalänk
Medlem

Är ändå förvånad att Albanien ligger längst ner på listan! Undrar hur det kan komma sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smurfb:

Jag vet ju alltså folk som blev rånade vid sälj/köp för 20 år sen också, det är ingen ny grej.

Sverige var definitivt mycket tryggare för 20 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

Är ändå förvånad att Albanien ligger längst ner på listan! Undrar hur det kan komma sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Antalet anmälda brott kan tilläggas... Vi har ganska mycket rän här i Sverige tyvärr, men vi är också väldigt duktiga på att anmäla brotten. I en del länder lyfter man knappt ett funger efter att man blivit rånad. Då menar jag inte för att ma nhar blivit nedslagen, utan för att många tänker att det inte är någon idé att göra något.

Citat:

Av de misstänkta personerna 2020 var 45 000 kvinnor och 154 000 män, vilket ger en könsfördelning på 23 procent kvinnor och 77 procent män.

Från och med 2013 tilltog ökningen och återspeglas då även i det dödliga våldet generellt. Efter en längre period med en minskande trend började det dödliga skjutvapenvåldet öka vid mitten av 00-talet i Sverige, och har fortsatt så sedan dess. Från och med 2013 tilltog ökningen och återspeglas då även i det dödliga våldet generellt.

Saknas många poliser, dessutom slutar många kompetenta poliser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jutvify:

Sverige är ju topp 5 i Europa. Polisen är ett dåligt skämt.

Nej, inte direkt. Finns tonvis med länder på den där listan som har väldigt mycket mindre antal anmäla brott. För ingen anmäler. För polisen i dessa länder är korrupta, och ett skämt på riktigt. Dags att bredda världsbilden lite.

Det tar inte bort problemen med rånen i Sverige, men ibland kan det vara bra att ta bilder utan kontext på internet med en nypa salt, eller kanske två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Att mötas upp och sälja grejer finns alltid en risk. Är det dyra grejer så möter jag upp i ett café eller i tuben där jag VET att det finns en kamera. Alternativ så tar jag med 4-5 polare som är med och är redo om det är lite dyrare grejer.

4-5 polare? Det behövs väl knappast sålänge köparen inte är en del av ett swat team.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiTTeR-:

4-5 polare? Det behövs väl knappast sålänge köparen inte är en del av ett swat team.

Alltså, tanken är ju att många personer hedgar mot ett eventuellt brott. Jag bara beskriver hur jag gör affärer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Att mötas upp och sälja grejer finns alltid en risk. Är det dyra grejer så möter jag upp i ett café eller i tuben där jag VET att det finns en kamera. Alternativ så tar jag med 4-5 polare som är med och är redo om det är lite dyrare grejer.

Bra idé att ta med 4-5 pers så tror den andra stackarn att hen blir rånad istället. Jag hade fått dåliga vibbar direkt och dragit.

Det är ju så sjukt fishy det bara blir.

Permalänk
Rekordmedlem

Kryptoskurkarna har tagit vinstoptimeringen till nästa nivå, nu är det inte bara stölder av grafikkort och el utan rån av grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mycket intressant läsning.

Enligt källor så kommer priserna börja dyka ner runt sen sommar/höst 2022. Detta då Taiwan Semiconductor har börjat få tillbaka folk till sin "fabrik'..

Jag väntar på att priserna sänks.

Permalänk
Medlem

Kan Swish fungera som ID-kontroll för transaktioner på säljsajter? T.ex. om säljaren ber köparen Swisha 1 kr innan träff. Känns som att det borde finnas ett bättre system för det men tills vidare..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En person säljer 2 st grafikkort.
Två personer anser att det är värt att begå brott och hot för att inte betala för grafikkorten.

Då är det en stor chans att grafikkorten är värda mycket (senaste generationen) OCH att det säljs av en scalper.
Men självklart behöver det inte vara sant för det.

Oavsett är det en tråkig händelse som inte bör ha inträffat.

Känns som att du villl påstå att det är mindre synd om honom eftersom det kan vara en scalper.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Angående hjälp folk med datorer. Så p.g.a. av en gentjänst skulle jag hjälpa en släkting med dens gamla laptop som var lite slö. Jag fakturerade då kunder över 1500kr/h för min tekniska support. Och vad hade släktingen, en gammal laptop långt över 10år gammal, kanske värd 200kr. Denna ville släktingen att jag skulle blåsa rent, kanske ett arbete som tar 5h, d.v.s med min normaltaxa kostar 7500kr för enbart arbete.

Så nej till support av gammalt skräp som jag säljer.

Apropå att råna personer - 5h för att formatera en dator?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson