Blev med 920+ idag, har 218play sedan tidigare. Hur ska jag nu sätta upp detta?

Permalänk
Medlem

Blev med 920+ idag, har 218play sedan tidigare. Hur ska jag nu sätta upp detta?

Som rubriker avslöjar så har jag sedan tidigare haft en 218play. Däri har det suttit en 12tb (för media/plex och en 8tb (för foton då jag fotograferar väldigt mycket). Båda som JBOD.

Men jag har ju insett att jag måste ha RAID för att spegla två st diskar, vilket är säkrast om man då lagrar alla sina foton. Så det blev en 920+ för den verkar riktigt bra. Nu kommer då tanken, hur ska jag sätta upp detta?

Diskarna som jag har nu är:

1 st 12tb

2st 8tb

1 4tb

Min tanke är att ha kvar 12tb och plita in 4tb i 218play. Fortsätta använda den för Plex enbart. Sedan byta ut 4tb mot ännu en 12tb i framtiden när plånboken vill.

I 920an tänker jag då att dom två 8tb sitter och speglar varandra. Sedan finns utrymmet framöver för 2 diskar till när det behövs. Tänker jag fel här? Anledningen till varför jag vill ha 920an för fotona är att det är väldigt tidskrävande att föra över alla foton varje vecka. Därav ju snabbare NAS desto bättre. Har dessutom aldrig upplevt det segt eller problematiskt för 218play att köra 4K osv.

Om in någon har en invändning på detta upplägg. Hur ska jag sätta upp dom två 8tb som ska spegla varandra? Är det SHR Raid?

Tack

Permalänk
Medlem

Raid är ingen backup, Det är viktigt att du har helt andra enheter med dina viktiga bilder på, helst minst totalt 3 varav en på ett annan fysisk plats/cloud.

Angånde vilken raid typ kan jag inte riktigt svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Raid är ingen backup, Det är viktigt att du har helt andra enheter med dina viktiga bilder på, helst minst totalt 3 varav en på ett annan fysisk plats/cloud.

Angånde vilken raid typ kan jag inte riktigt svara på.

Jadå. Jag har 4st externa diskar också med alla foton som backup på. Men RAID är väl en form av backup för pajar den ena disken så finns iaf allt kvar på den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jadå. Jag har 4st externa diskar också med alla foton som backup på. Men RAID är väl en form av backup för pajar den ena disken så finns iaf allt kvar på den andra?

Har du två likadana diskar och sätter dem i Raid1 så kommer ena disken enbart användas till "spegling" ja. Vid Raid0 sammanfogas lagringsminnet och läs/skriv-hastigheterna ökar. Har du tre, eller fler, kan du sätta dem i Raid5 för ökade hastigheter och information sprids ut över diskarna så även om en fallerar finns det kvar om du ersätter den med en ny (ej använt själv men så förstår jag det). Har du fyra kan du kombinera dem för Raid10 vilket är en kombination av Raid 1 och 0: två används för spegling, två för snabbhet. Typ. Så det är säkrast och smidigast, men också dyrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Har du två likadana diskar och sätter dem i Raid1 så kommer ena disken enbart användas till "spegling" ja. Vid Raid0 sammanfogas lagringsminnet och läs/skriv-hastigheterna ökar. Har du tre, eller fler, kan du sätta dem i Raid5 för ökade hastigheter och information sprids ut över diskarna så även om en fallerar finns det kvar om du ersätter den med en ny (ej använt själv men så förstår jag det). Har du fyra kan du kombinera dem för Raid10 vilket är en kombination av Raid 1 och 0: två används för spegling, två för snabbhet. Typ. Så det är säkrast och smidigast, men också dyrast.

Så för dom tb 8tb som jag vill spegla varandra ska jag formatera som Raid1? Men det här SHR då?

https://kb.synology.com/en-id/DSM/help/DSM/StorageManager/sto...

Edit: Iofs när jag läser igen på länken där, så är RAID1 nog det jag är ute efter. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Så för dom tb 8tb som jag vill spegla varandra ska jag formatera som Raid1? Men det här SHR då?

Edit: Iofs när jag läser igen på länken där, så är RAID1 nog det jag är ute efter. Tack.

Det låter så! Kul att jag kunde vara behjälplig. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eclipse:

SHR är Synolgys variant av Raid 5. SHR har tillägget att du kan stoppa i diskar av olika storlek och SHR utnyttjar dem smart för att få så mycket lagring som möjligt. Du kan även stoppa i större diskar och SHR utökar dynamiskt raiden till att bli så stor som möjligt. Med Raid 5 så är utrymmet så stort det är, och det bestäms efter den minsta disken du har i när den skapas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

RAID är upptid, inte backup. Går ena disken sönder så slutar saker funka ja.
Men troligare är att du av misstag raderar fel fil, får inte malware, cryptolocker eller annat skräp. Då är RAID inte värt någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

RAID är upptid, inte backup. Går ena disken sönder så slutar saker funka ja.
Men troligare är att du av misstag raderar fel fil, får inte malware, cryptolocker eller annat skräp. Då är RAID inte värt någonting.

Så vad ska jag göra då för att ha det som backup? Alltså om ena disken pajar vill jag att den andra disken har samma innehåll. Om inte min Engelska sviker mig så är det exakt vad Raid1 gör.

"
RAID level 1 – Mirroring
Data are stored twice by writing them to both the data drive (or set of data drives) and a mirror drive (or set of drives). If a drive fails, the controller uses either the data drive or the mirror drive for data recovery and continuous operation. You need at least 2 drives for a RAID 1 array."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Så vad ska jag göra då för att ha det som backup? Alltså om ena disken pajar vill jag att den andra disken har samma innehåll. Om inte min Engelska sviker mig så är det exakt vad Raid1 gör.

"
RAID level 1 – Mirroring
Data are stored twice by writing them to both the data drive (or set of data drives) and a mirror drive (or set of drives). If a drive fails, the controller uses either the data drive or the mirror drive for data recovery and continuous operation. You need at least 2 drives for a RAID 1 array."

Du har förstått saken helt rätt. Vad han (antagligen) menar är att det inte är någon säkerhet utöver "speglingen".
Du har din disc kopierad och skulle den gå sönder har du allt material på nästa och kan snabbt sätta in en ny för att återfå allt. Men: tar du t.ex. bort en fil på ena hårddisken försvinner den från båda. Det är alltså en exakt kopia av första discen och ingenting du kan återskapa om en fil raderas eller blir corrupt. Så även om Raid1 är en bra grund för säkerhet borde du fortfarande ha t.ex. molntjänst och/eller NAS för säkerhetskopiering. Tror jag poängen var. Men om jag förstår det rätt har du redan sådan? Så all good?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kör jag själv en SHR-Raid här hemma, men egentligen är Raid tämligen meningslöst för en hemanvändare. Vi har sällan saker sparade hemma som vi inte kan vara utan i tre dagar medan vi väntar på att en ny disk levereras och vi kan läsa tillbaka vår backup.

Raid löser problemet att man inte kan vara utan sin lagring en sekund. Tänk företag som förlorar pengar varje minut som de inte kommer åt sin data.

Att köra Raid hemma fördyrar och komplicerar din lagring utan att du egentligen behöver nyttan. Har du två diskar så är det bättre att ha dem i var sitt kabinett och kopiera skillnaderna emellan varje natt. Det ger mycket mer nytta än att köra dem i Raid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Du har förstått saken helt rätt. Vad han (antagligen) menar är att det inte är någon säkerhet utöver "speglingen".
Du har din disc kopierad och skulle den gå sönder har du allt material på nästa och kan snabbt sätta in en ny för att återfå allt. Men: tar du t.ex. bort en fil på ena hårddisken försvinner den från båda. Det är alltså en exakt kopia av första discen och ingenting du kan återskapa om en fil raderas eller blir corrupt. Så även om Raid1 är en bra grund för säkerhet borde du fortfarande ha t.ex. molntjänst och/eller NAS för säkerhetskopiering. Tror jag poängen var. Men om jag förstår det rätt har du redan sådan? Så all good?

Då så. För mig handlar det mer om att det skulle vara förödande om disken med alla foton dör. Finns då allt exakt samma på den andra så är det perfekt. Sen är det klart att jag har backups på andra ställen med.

Dock så tar alla raw-filer upp extremt mycket plats, så jag har sprida ut det på olika externa diskar. Vilket jag så klart inte orkar göra varje gång. Skulle då den disken i 920 paja i mellan backups så att säga. Då löser det sig ändå med tanke på att det finns en till med samma innehåll.

Så RAID 1 blir det. Tack för era svar och klargöranden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

"
RAID level 1 – Mirroring

Sorry blev fel där, om den ena disken pajar så fortsätter saker funka skulle det stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Då så. För mig handlar det mer om att det skulle vara förödande om disken med alla foton dör. Finns då allt exakt samma på den andra så är det perfekt. Sen är det klart att jag har backups på andra ställen med.

Dock så tar alla raw-filer upp extremt mycket plats, så jag har sprida ut det på olika externa diskar. Vilket jag så klart inte orkar göra varje gång. Skulle då den disken i 920 paja i mellan backups så att säga. Då löser det sig ändå med tanke på att det finns en till med samma innehåll.

Så RAID 1 blir det. Tack för era svar och klargöranden.

Har du backup på andra ställen också, så absolut kör på RAID1

Permalänk
Medlem

Har du kvar din DS218Play?

Mitt råd är att du sätter upp dina diskar som SHR, men inte raidade utan kör dem som fristående diskar. Sätt sedan in en disk i din gamla DS218 och kör HyperBackup från din DS920 till din DS218 så får du daglig, automatisk backup med versioner. Råkar du t.ex. radera en fil på din DS920 eller om ett virus äter upp alltihopa, och du sedan tar en backup, kommer ändå den gamla versionen av filerna finnas kvar på din DS218.
Bonuspoäng om du ställer din DS218 på annan plats så att det överlever om ditt hem brinner ned.
Du kan också köra nattlig backup till din DS218, och en backup från din DS218 till en molnlagring typ Synology C2.
Alltihopa finns inbyggt och smidigt i DS218 och DS920 och är relativt enkelt att sätta upp.

Fördelar:
- Du tappar ingen lagringyta på att köra diskar i RAID
- Du får riktig backup med versionshantering
- Om din DS920 dör har du en kopia (om än långsammare) på din DS218 så du kan köra vidare på den tills du löst din DS920.
Nackdelar:
- Du lär köra din DS218 fortfarande

Om du inte har din DS218 kvar, eller inte vill ha den kvar, så rekommenderar jag fortfarande att du kör diskarna UTAN raid, och istället kör nattlig backup via HyperBackup till någon molntjänst.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att köra Btrfs som filsystem och installera paketet "Snapshot Replication". Då kan man enkelt konfigurera rullande tunna snapshots. Det ger ett hyfsat skydd mot dataförlust om något får för sig att kryptera datan på dina nas shares eller om du råkar radera något som inte hunnit hamna på en backup.
Kör själv med följande snapshot schema på min stora share: "6 hourly, 7 daily, 4 weekly, 3 monthly" och tycker det fungerar bra i kombination med annan backup.

* Enkel guide för att sätta upp snapshots med Snapshot Replication - https://youtu.be/b4z1yH5pq80

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+