Fredagspanelen 236: Intel påstår sig kunna leverera grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 236: Intel påstår sig kunna leverera grafikkort

Anton och Jonas firar in fredagen med snack om grafikkortslöften från Intel och Nintendos lavinartade Switch-försäljning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Trodde nästan att den inte skulle komma den här veckan, nu kan jag andas ut

edit: Äh, nyheten publicerades ju 18:00, men jag fick podcast-plingen först nu 18:20

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fredagspanel, bra start på helgen! ✌🏽

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En idé för artikel är att djupdyka i vad NFT är och skriva om det?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju grymt jämfört med Windows angående uppdateringar, har uptimes på min laptop på flera månader nu. Kör också med livepatch så att kärnan uppdateras under drift utan omstart.

Permalänk
Medlem

Morsan vart rasande när hennes bärbara uppdaterade till W10 utan hennes vetskap och förvarning.

Men då idag så borde det ju vara mer svårare med tanke på att det kräver TPM 2.0 för W11.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Morsan vart rasande när hennes bärbara uppdaterade till W10 utan hennes vetskap och förvarning.

Irriterad på sig själv då hon ignorerat alla meddelanden och förvarningar om att det var på gång menar du?
Att titta bort och hålla för ögon och öron är inte samma som att säga nej

Permalänk
Inaktiv

Ser fram emot att bygga en dator med 12400f, Intel SSD och Intel GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Morsan vart rasande när hennes bärbara uppdaterade till W10 utan hennes vetskap och förvarning.

Men då idag så borde det ju vara mer svårare med tanke på att det kräver TPM 2.0 för W11.

Uppgraderade från? Win 8? Då var det ju en seger.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Morsan vart rasande när hennes bärbara uppdaterade till W10 utan hennes vetskap och förvarning.

Men då idag så borde det ju vara mer svårare med tanke på att det kräver TPM 2.0 för W11.

Igenkänning där, icke teknik/datorintresserade kunde inte bry sig mindre om ny version av Windows. Det ska liksom funka och se ut som det gjort och ny dator införskaffas bara när den gamla går sönder. Alla i familjen utom mig kommer sitta på max 10:an tills deras datorer pajjar och dom måste skaffa ny.

Prestandan dom har räcker för Office/surf/eposten/youtube liksom. Finns inget incitament att skaffa ny innan den gamla pajar. Hur Microsoft tänkt att alla ska uppdatera till 11:an så småningom vet jag inte. Känns som det kommer ta betydligt längre än 10:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Uppgraderade från? Win 8? Då var det ju en seger.

Det var Windows 7.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Wifi 6 kan vara ett plus med PCVR oculus 2 har stöd för w6

Permalänk
Skrivet av Yaana:

En idé för artikel är att djupdyka i vad NFT är och skriva om det?

Vad är NFT?

Permalänk

En fråga? Min dotters C: disk pajade precis. Det är Windows 10, uppdaterat från 9, när det var gratis. Om vi köper en ny hårddisk, så är skivan windows 9. Blir hon kvar där då? Eller uppdateras det till w10 automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

En fråga? Min dotters C: disk pajade precis. Det är Windows 10, uppdaterat från 9, när det var gratis. Om vi köper en ny hårddisk, så är skivan windows 9. Blir hon kvar där då? Eller uppdateras det till w10 automatiskt?

skapa ett usb installations media på en annan dator med w10, när du ska lägga in windows key lägg in eran gamla, klagar den så ringa microsoft, dom har en tjänst för detta, kräver ett usb minne på 8GB som kommer raderas, man startar en w10 installation på en anna dator, då får man välja, där väljer du skapa ionstallationsmedia, ploppa i minnet, vänta sedan boota på det i den den datorn som fått ny disk.

Permalänk
Medlem

Att Nintendo Wii skulle ha haft en låg attach-rate är en myt. Finns flera listor på nätet, den här var den första som ploppade upp på google, scrolla ner för den kompletta listan. Wii ligger högre än t.ex. Playstation 3 och 4, och högre än alla XBox modeller.

Wii:n hade faktiskt under en period en attach rate uppe på elva ungefär, den avtog lite icke-intuitivt mot slutet av konsolens livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Att Nintendo Wii skulle ha haft en låg attach-rate är en myt. Finns flera listor på nätet, den här var den första som ploppade upp på google, scrolla ner för den kompletta listan. Wii ligger högre än t.ex. Playstation 3 och 4, och högre än alla XBox modeller.

Wii:n hade faktiskt under en period en attach rate uppe på elva ungefär, den avtog lite icke-intuitivt mot slutet av konsolens livstid.

Fast till och med Nintendo slog ned på det här för några år sedan och menade att det blev skevt när alla inkl de själva räknade en försäljning i digitala storefronten som 1 unit of sale, även om det man köpt är ett endollarsspel, dlc eller dylikt.

Så här såg det ut 2019, hittade inte en uppdaterad graf.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast till och med Nintendo slog ned på det här för några år sedan och menade att det blev skevt när alla inkl de själva räknade en försäljning i digitala storefronten som 1 unit of sale, även om det man köpt är ett endollarsspel, dlc eller dylikt.

Så här såg det ut 2019, hittade inte en uppdaterad graf.
https://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/slide-11-3.jpg

Fast Wii hade ju i princip ingen digital försäljning, så det påverkar ju inte Wii:ns attach rate, utan bara Switchens.
Det är riktigt att det är vanskligt att bara räkna units i mjukvara nu för tiden, och att det kanske är totala mjukvaruintäkter (om det faktiskt går att få reda på det ens för Nintendo) som är den viktigare siffran.

Men den gamla console-war klyschan att Wii bara köptes för Wii Sports var aldrig sann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast Wii hade ju i princip ingen digital försäljning, så det påverkar ju inte Wii:ns attach rate, utan bara Switchens.
Det är riktigt att det är vanskligt att bara räkna units i mjukvara nu för tiden, och att det kanske är totala mjukvaruintäkter (om det faktiskt går att få reda på det ens för Nintendo) som är den viktigare siffran.

Men den gamla console-war klyschan att Wii bara köptes för Wii Sports var aldrig sann.

Det är väldigt väldigt vågat att säga "Wii hade ju i princip ingen digital försäljning" hörredu :). De hade en aggressiv satsning på att sälja småspel digitalt. Och vanligt var rimligtvis att köpa ett litet gäng virtual console-spel när de gick för kaffepengar.

Wii Sports klyschan skulle jag säga är närmare den bittra sanningen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är väldigt väldigt vågat att säga "Wii hade ju i princip ingen digital försäljning" hörredu :). De hade en aggressiv satsning på att sälja småspel digitalt. Och vanligt var rimligtvis att köpa ett litet gäng virtual console-spel när de gick för kaffepengar.

Wii Sports klyschan skulle jag säga är närmare den bittra sanningen.

Fast - det stämmer ju inte med de stora titlarna, Mario Kart, Super Mario, Wii Fit, Wii Sports, Just Dance och så vidare som sålde i enorma volymer.
Om du är intresserad av försäljningsdata rekommenderar jag installbaseforums. De har försäljningsdata som sträcker sig åtminstone ett par decennier tillbaka, och folk som kan tabellerna utantill. 😀
Rekommenderas om man är intresserad av de faktiska siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Morsan vart rasande när hennes bärbara uppdaterade till W10 utan hennes vetskap och förvarning.

Men då idag så borde det ju vara mer svårare med tanke på att det kräver TPM 2.0 för W11.

Jag hade sneat rätt hårt med om jag vaknade upp med Win 11. Tyvärr har jag TPM 2.0, kanske är det dags att stänga av det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F