Europeiska ministrar inte oroliga för nedsläckt Facebook

Permalänk
Melding Plague

Europeiska ministrar inte oroliga för nedsläckt Facebook

Frankrike och Tysklands finansministrar menar att Metas varning om att dra in tjänster likt Facebook inte har någon effekt på Europa eller EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer öka produktiviteten i EU

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Helt rätt inställning!

Permalänk
Medlem

Det här påminner väldigt mycket om när vissa team i formel 1 hotar med att lämna sporten av olika anledningar, något som brukar hända förvånansvärt ofta.

Permalänk

Hoppas de där dns-servrarna kommer igång också så man slipper skumma sidor

Permalänk
Medlem

Det var uppenbart att Meta inte var seriösa med sina hot. Försvinner Facebook finns det oändligt med andra företag som gärna följer lagarna för att få ta över närmare 500 miljoner användare.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Jag var helt övertygad om att EU skulle vända sig om och dra ner trosorna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spelaspel:

Det var uppenbart att Meta inte var seriösa med sina hot. Försvinner Facebook finns det oändligt med andra företag som gärna följer lagarna för att få ta över närmare 500 miljoner användare.

Haha ja, jag menar det.

Facebook/Meta är så typiskt amerikanskcentriska och tro att "om vi försvinner så försvinner även ni, det finns bara vi!".

Jag tar gärna 1 miljon användare där varje användare swishar mig bara 1 krona, bara 1 krona! En gång per månad så klart!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Redan de gamla Romarna....
Ciceros "Cui bono?" passar perfekt här; "Vem gagnas mest?"
- Företaget som säljer reklam?
- EU?
- Medborgarna i EU?
- Påskharen?

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte heller Metas "hot" var menat som ett hot precis som de säger. Det var alldeles för dåligt hot om det hade varit ett. För så dumma kan de ju inte vara.

Eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är FB som borde vara rädda att mista sin största användarbas (åtminstone sett till köpkraft och stabilitet) EU är större än USA och kineserna gör som partiet vill oavsett vad FB säger så att mista EU lär svida rejält för FBs ekonomi om det skulle hända.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det var uppenbart att Meta inte var seriösa med sina hot. Försvinner Facebook finns det oändligt med andra företag som gärna följer lagarna för att få ta över närmare 500 miljoner användare.

Om det gick vägen då? Hade de varit seriösa då?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag tror inte heller Metas "hot" var menat som ett hot precis som de säger. Det var alldeles för dåligt hot om det hade varit ett. För så dumma kan de ju inte vara.

Eller?

Det är ju den Amerikanska modellen. Kräva eller dra.. så nog var det menat som ett hot alltid. Om de sedan gjorde hotet i ett försök att markera istället för att faktiskt få en ordentlig förändring går ju att diskutera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Att ett företag ens har mage antyda om att de har så pass stort inflytande är både skrämmande och skrattretande på samma gång.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Verkar som nu för tiden så "använder" inte folk FB..... alla typ väntar på att någon annan ska lägga ut nåt...... och det händer ingenting.... så det är mestadels för att hålla reda på om någon har stulit något i byn..... eller födelsedagar....

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Spelaspel:

Det var uppenbart att Meta inte var seriösa med sina hot. Försvinner Facebook finns det oändligt med andra företag som gärna följer lagarna för att få ta över närmare 500 miljoner användare.

Jag tänker i samma banor. Det känns inte troligt att Meta skulle tjäna mer på att dra in hela eller delar av sina tjänster jämfört med att förlägga datalagring enligt regler.

Utöver det har jag väldigt svårt att tro att det inte blir något avtal, frågan handlar väl snarare om när och hur det kommer att se ut. Det är ju betydligt mer än bara Metas tjänster som påverkas av det, och många av dem har betydligt mer vid det här laget rent samhällsbärande funktioner, exempelvis molntjänster och infrastruktur relaterat till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tänker i samma banor. Det känns inte troligt att Meta skulle tjäna mer på att dra in hela eller delar av sina tjänster jämfört med att förlägga datalagring enligt regler.

Utöver det har jag väldigt svårt att tro att det inte blir något avtal, frågan handlar väl snarare om när och hur det kommer att se ut. Det är ju betydligt mer än bara Metas tjänster som påverkas av det, och många av dem har betydligt mer vid det här laget rent samhällsbärande funktioner, exempelvis molntjänster och infrastruktur relaterat till det.

Nej, precis, och i slutändan är det förstås det som styr. Vilken företagare vid sina sinnens fulla bruk skulle ge bort 450 miljoner [presumtiva] kunder - som dessutom i stort tillhör den köpstarkaste delen av världens befolkning - till de nya aktörer som ofelbart kommer uppstå, ta deras plats på marknaden, och göra jobbet lika bra eller bättre efter det initiala kaoset? Om det direkta inkomstbortfallet inte räcker, så kan man också ta med framtidshotet att dessa nya aktörer etablerar sig och eventuellt konkurrerar ut dem på de marknader de finns kvar i ekvationen.

Det kostar ju dock inget att skramla med stridsyxorna i detta fall. Aktieägarna förväntar sig det. Det vore faktiskt nästan tjänstefel att inte göra det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För någon som inte är helt insatt...
Dom har väl datacenter i Europa? I Sverige t.om.? Kan dom inte bara lagra vår data där?

Permalänk
Medlem

Jobbar i annan industri. Finns regler och krav, vissa följer de helt och certar externt, andra är jag rätt säker på att de alldrig skulle klara kraven om de väl testades...så de lät bli och hoppas på det bästa.
Finns många bolag som klarar kraven och har cert på det också...

Det hade inte klagats av någon som klarar kraven om kraven faktiskt var enforced men det hade kostat enorma summor pengar om någon orgenisation hade gjort det...eller förlita sig på externa institut...som de flesta av de som faktiskt klarar kraven använder redan.

Så låt EU stå på sig så får FB se till att anpassa sig eller dra åt fanders. Finns garanterat bolag som hade tagit upp facklan som redan följer de krav EU sätter....kanske för de redan bara anpassat sig till EU och inte har direkt kundbas i USA

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bra att de står på sig. Facebook befinner sig i en väldigt sårbar position just nu. Att hota med att stänga ner en hel kontinent samtidigt som man tappar miljontals användare till Tiktok och rasar på börsen känns mer som en ettrig liten Chihuahua som skäller än något man bör ta seriöst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

För någon som inte är helt insatt...
Dom har väl datacenter i Europa? I Sverige t.om.? Kan dom inte bara lagra vår data där?

Det handlar om ägarstrukturen där de fortfarande kan dra ut informationen.

Permalänk
Medlem

Det var det bästa uttalandet som Bruno Le Maire, Frankrikes finansminister, sagt på länge.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MsSmith:

Det handlar om ägarstrukturen där de fortfarande kan dra ut informationen.

Inte nödvändigtvis, överför de inte informationen till USA spelar det ingen roll att koncernmodern är amerikansk så vitt jag kan förstå.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tja jag har aldrig använt Facebook eller Instagram eller något annan tjänst de äger och klarar mig utmärkt utan, skulle absolut inte sakna dem om de försvann, kanske t.o.m. skulle bli lite färre falska nyheter/rykten och spridas färre skadliga program/virus/ransomware.

Permalänk
Medlem

Haha, först hotar de med att dra sig ur och när de märker att det är verkningslöst pudlar de. Pinsamt. Det enda bra Facebook varit är att jag lättare kommit ihåg folks födelsedagar, annars är det en ganska värdelös "tjänst" egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

För någon som inte är helt insatt...
Dom har väl datacenter i Europa? I Sverige t.om.? Kan dom inte bara lagra vår data där?

Handlar inte om lagring utan om hur man använder datan. Facebooks hela affärsidé går ut på att insamla och sälja data och de tjänar enorma summor på det. GDPR är en stor käpp i det ekonomiska hjulet eftersom GDPR kräver mer sekretess kring sagda data.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"Life is good without Facebook"

Fan va skön snubbe!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att EU inte bryr sig om hotet, dom får gärna pressa Facebook till att faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte nödvändigtvis, överför de inte informationen till USA spelar det ingen roll att koncernmodern är amerikansk så vitt jag kan förstå.

Mjae det beror på hur datan hanteras. Domen i Schrems II öppnar upp för detta.

Schrems II

Citat:

3. You Use a US Cloud Service Provider for Your EU Hosting
The largest cloud services providers for hosting services in the EU are originally established in the US. For example, many have their headquarters and shared services in the US. This is a US-based cloud services provider for your hosting services in the EU. If you select this type of US cloud service provider for your EU hosting, the following privacy risks and consequences need to be recognized:

If you are using a US cloud services provider with EU-based subsidiaries, it is highly likely that personal data is being exported from the EU subsidiaries to the US mother company. These US cloud services providers include hyperscalers such as Amazon Web Services (AWS), Microsoft, and Google. If this the case and you are dealing with a true US cloud service provider with its subsidiaries in the EU for your EU hosting services, you cannot rely on full GDPR privacy protection.

Men sammantaget tycker jag att hela diskussionen mellan USA och EU är bra, det behövs regler även på den amerikanska sidan gällande hur man ska hantera EU-användardata.

Permalänk
Musikälskare

Gytt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?