SweClockers drop!

Helgsnack: Vilka datortidningar brukade du läsa?

Permalänk
Avstängd

Läste kanske 2-3 stycken ett halvt år för att lära mig grunderna, till sist så vågade jag bygga ihop första datorn med.
En diskettstation gick sönder eftersom det gick faktiskt vända fel på elkabeln..

Ett av dem var i alla fall PC för alla

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

PC för alla.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg alla namnen men följande kommer jag ihåg att jag brukade läsa:

- Svenska Hemdatornytt
- Datormagazin
- High Score
- Interface
- PC Gamer
- Atari ST User
- ST Action

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Ahem, highscore? https://dmzarkivet.se/pager.cfm?issue=199318&highscore=1
Har för mig jag hade just det numret med, omslaget känns väldigt bekant.

Nä, men jag läste huvudsakligen Datormagazin, skickade t.om in en fråga till dom (måste ha varit sent 80-tal) om The Black Caldron, men fick aldrig något svar.
Sen köpte jag typ Amiga Format också, mest för disketten...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

En diskettstation gick sönder eftersom det gick faktiskt vända fel på elkabeln..

Hah, det gjorde en snubbe jag var bekant med för längesen, grejen var väl att man egentligen inte kunde vända den fel men med vilja gick det tydligen.
Luktade gott i rummet.....

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kommer tyvärr inte helt ihåg vilka jag brukade läsa men ska göra ett försök.

Datormagazin och M3(mest prylar iof) vet jag att jag läste rätt mycket i tonåren. På 90 talet hade jag någon tidning som skickade med demo disketter som var gula med ett (rött?) K på, hade jätte många av dom men minns inte vad den hette, antar att jag fick föräldrarna att prenumerera på den tidningen eftersom jag hade så många.

edit: hittade en bild, antar att det var någon svensk variant - pc för alla?

Dold text

Utöver datortidningarna blev det mycket tv-spel, hade många super play tidningar.

Inget finns tyvärr kvar, min mor fick något städryck en dag och slängde samlingen när jag inte var hemma.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Datormagazin och PC Gamer läste jag typ varje nummer under rätt många år.

Permalänk
Medlem

Prenumererade bara en kort stund på pc gamer. sen lånade man tidningar och demo skivor av kompisar.
Är det någon som minns vilket tidning med skivor som visade naken bilder om man avslutade deras program med alt-f4?

Lånade många av dessa skivor av en kompis pappa som hade många av dessa, så en dag av okänd anledning så avslutade jag programmet där man kunde bläddra bland programmen med alt-f4 istället för exit knappen och då kom en naken bild fram, väldigt harmlös men det var roligt, var olika bilder på varje skiva. antar att hans far visste detta också då han hade väldigt många av dessa demo skivor
var nog en av de första "easter eggs" jag stötte på. var någonstans runt 2000.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

I begynnelsen (1983-) var det främst COMPUTE! som köptes. Jag och en klasskompis satt på helgnätterna och knackade in program från tidningen lyssnande på Radio Luxemburg. Fanns någon annan tidning också som vi brukade köpa men minns inte vilken tyvärr. Så småningom blev det självklart Datormagazin som jag köpte varje nummer av från start till 1992-93 ungefär, efter det blev det mer sporadiskt. Blev en och annan Amiga Format också efter den börjat komma ut.

Det hände väl någon enstaka gång att jag köpte PC Hemma eller någon av de andra. De senaste 25 åren har jag nog köpt någon enstaka av olika tidningar men det är oerhört sällsynt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

PC Gamer. Nintendos (bergsala) Sen lite random med atari (som jag inte hade) Köpte några score eller vad dett hette. Var lättklädda damer på skorna men ja, de bröt nog mot det ena och det andra. Hur många tonåringar bör få köpa en tidning som är 12+ och sedan hadde frorest gumpå samt lite andra trailers på skivan förutom tor surfnings. Det var där det som kanske inte skulle vart med var med. De konkade hur som haver.
Vad nu superplay hette innan och någon till.

PC Borta samt och A data? Spydde jag på. Tog mer tid att lära om alla bekanta vad det handlade om än att läsa tidningarna.
PVC Borta skärpte sig senare.

Edit;
Var tydligen High Score som hade lättklädda damer och som även gillade SF2 så till den grad att de publicereade iditin om spelet. Tröck man på b abababababababab abababa sen babababa utan att ens ha skärmen på så van man över m bison. Det patchade sedan men ja. Det stog i score.
Vi testade IRL en liknande sakt på Megadriven. Trycka på ABC helt random i hokeyspelet (mins inte namnet) och vi "små" pojkar fick spå av en 20 år äldre dam. Hon hade inte ens spelat innan . Hon lyckades med nästan samma sak på NFL.
Hennes faboritspel var SMB 2. Annars var det några c64 spel.

Läste några c64 tidningar ifrån tyskland men minnsa inte namnen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Racingkonstnär

Prenumererade på PCGamer i många år, sen köpte jag lite blandade datortidningar ibland. Tänker fortfarande tillbaka på CD-skivorna med speldemos och testversioner av program

Permalänk
Medlem

Svenska
Mikrodatorn och M3

Engelska
PC Magazine, BYTE, A+ Magazine (Apple II), Windows NT Magazine, C/C++ Users Journal, Dr. Dobb's Journal

Tyska
MC från "Franzis verlag" (tack BA för påminnelse om detta fantastiska magasin som jag har/hade många exemplar av)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

BYTE
Rätt serös blaska, där lärde jag mig i mitten av 80-talet hur man med rekursiv programmering tolkar matematiska uttryck.

Permalänk
Medlem

Läste varje nummer av Datormagazin, Amiga Info och Tekno

Hände att man köpte något lösnummer av t.ex. Amiga Format och senare PC Gamer och andra speltidningar för att få demoversioner man inte orkade ladda hem med modem.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Prenumererade bara en kort stund på pc gamer. sen lånade man tidningar och demo skivor av kompisar.
Är det någon som minns vilket tidning med skivor som visade naken bilder om man avslutade deras program med alt-f4?

Lånade många av dessa skivor av en kompis pappa som hade många av dessa, så en dag av okänd anledning så avslutade jag programmet där man kunde bläddra bland programmen med alt-f4 istället för exit knappen och då kom en naken bild fram, väldigt harmlös men det var roligt, var olika bilder på varje skiva. antar att hans far visste detta också då han hade väldigt många av dessa demo skivor
var nog en av de första "easter eggs" jag stötte på. var någonstans runt 2000.

Säkert den jag nämde nys men alt+f4? Kan vart Ctrl+alt+del.
om det var xp så har jag ingen aning men om du körde nt4. kanske

Då jag slår upp Score så hamnar jag på något som verkar vara mer porr än spelrelaterat men då de verkade ha både och. Tror de hade shareware på skivorna också samt skrev både om pc och amiga. Derivatorn av Doom t.ex. wadd systemet. Hexen mm tor jag fans på någon skiva. Men det kan ha varaigt pc gamer.
(har kvar pc gamers quide till q1 någon stanns)

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Läste varje nummer av Datormagazin, Amiga Info och Tekno

Hände att man köpte något lösnummer av t.ex. Amiga Format och senare PC Gamer och andra speltidningar för att få demoversioner man inte orkade ladda hem med modem.

Hade du de då man fick kretskort man kunde löda själv?
Hade några ex men slutade med att jag slängde eller gav bort dem. Minns inte riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn. Den var för dem med lite mer datorkunskap än genomsnittet - likt mig. Varje utgåva av tidningen blev genomläst, och flera av artiklarna lästes om och om igen, tills nästa nummer kom ut.
DUSTIN i pappersform, var en gratis tidning och man fick en aning om vad för produkter som väntades bli populära.

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn. Hittade min samling när vi nu flyttade till nya huset. Insåg jag flyttat med mig lådan i 20+ år och öppnade den nu när jag undrade vad för skit jag flyttat med mig i alla år. Behöll lådan och innehållet och tappade lite fart när man drömde sig bort till enklare tider.

PC Gamer fanns också för att sånt behövdes med. Både den engelska (som var matigare vill jag minnas men sedermera även den svenska versionen när den kom).

Plus en hel drös till ...

Permalänk
Medlem

PC För Alla
Kan ha varit någon annan när man tjatade på föräldrarna att man ville ha.

Saknar demo diskette och demo cd 😥

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

PC för alla, PC gamer och även M3 gillade jag skarpt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nätverk & Kommunikation och Win2000 World.

(men det kan bero på att jag jobbade på dessa tidningar)

Andra tidningar jag läste

Mikrodatorn
Computer Sweden
Cap & Design
PC för Alla

Och på 80-talet

Sinclair User
Your Sinclair

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Säkert den jag nämde nys men alt+f4? Kan vart Ctrl+alt+del.
om det var xp så har jag ingen aning men om du körde nt4. kanske

Då jag slår upp Score så hamnar jag på något som verkar vara mer porr än spelrelaterat men då de verkade ha både och. Tror de hade shareware på skivorna också samt skrev både om pc och amiga. Derivatorn av Doom t.ex. wadd systemet. Hexen mm tor jag fans på någon skiva. Men det kan ha varaigt pc gamer.
(har kvar pc gamers quide till q1 någon stanns)

var inte pc gamer och det var 100% alt-f4 för det var någon gång jag skulle stänga av datorn snabbt som jag hamrade alt-f4 som jag upptäckte det. var en skiva med vanliga spel och shareware spel och programmet tog upp hela skärmen. var ofta någon bakgrund på kanterna som ofta hade mönster som påminde om många bakgrunder på den tiden, ganska enkla mönster och färger.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har autosamlings algoritm inställde på Google sök efter min tech/PC intresse.
Slutat med paper sedan länge

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Prenumererade under många år på pc för alla, minns att jag gillade skivan med mjukvara man fick med

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Hah, det gjorde en snubbe jag var bekant med för längesen, grejen var väl att man egentligen inte kunde vända den fel men med vilja gick det tydligen.
Luktade gott i rummet.....

Ingen tvång alls..möjligen att en plastbit som saknades så att det gick koppla fel den. Luktade inte brännt heller. Fick köpa ny bara, 150-200kr eller så.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

PC Gamer ❤
Prenumererade på PCG i ca 15år. Köpte även något strönummer av Super Play då och då innan de lade ned.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv

PC Gamer, 12 tidningar, tröttnade efter 2

Permalänk
Medlem

Hobby Data var min första tidning, då bodde jag i Norge, men den såldes i Sverige och Danmark med. Det var i 1983.
Den Commodore 64 som du ser på första sidan har varit min första Commodore 64, jag köpte den av redaktören efter han hade öppnat, testat och fotat den i tidningen.

Sen blev det Mikrodata och Dator då Hobby Data lagdes ner. I mera modern tid var det ofta Linux tidningar, och eftersom jag hade stor intresse för spelutveckling och 3d - läste jag EDGE.

En av de grejorna som jag brukade kika efter när jag köpte tidningar var hur många CD'er de kom med. Några gångar kunde man hitta upp til 6 CD'er i en tidning, ofta reklam för olika företag med demo mjukvara, OS, Linux distros etc. Mkt. spännande tidar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Denna såklart! (Terrorpods var kanske inte världens roligaste spel...)

Nice! Jag tror kompisen prenumererade på st user!
Fick lite flashbacks där
Och terrorpods cover art minns jag verkligen satte sig i skallen på en på den tiden - även om inte själva spelet gjorde det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Datormagazin förstås!
https://dmzarkivet.se/

Enda tidningen jag köper fysiskt numer är Datormagazin Retro. …så lojal kund.

Visa signatur

Amd o Apple