Delningsfrekvens - kommer komponenterna matcha?

Permalänk

Delningsfrekvens - kommer komponenterna matcha?

Ok, har en vision om att para ihop följande element:
Bas: EV 8L (https://www.thomann.de/se/ev_8_speaker_type_560459100.htm)
Diskant: P Audio PHT-407 (http://p-audio.co.uk/products/P-Audio_PHT-407_15W_Compression...)

Tanken är att ladda om ett par enkla pa-burkar (HK Audio RS 82, tillhör ett system med bas/satellit) med nya element.

Har redan en bas, beställer en till ifall det blir bra.
Diskanterna köpte jag begagnade tillsammans med ett par 10" basar. Behövde just 10" basen till en monitor, men hade detta projekt i bakhuvudet. Missade dock att det är sk super tweeters, dvs inte tänkta att möta upp särskilt lågt ner i frekvens.

Till frågan: vad hade ni valt för delningsfrekvens i det här fallet, och kommer det ens gå att matcha ihop dessa komponenter? Tittar man på frekvenskurvan för EV-basen så verkar den rasa ihop runt 3,5khz, och där borde väl diskanten ha någon slags smärtgräns (angiven gräns är 2 khz för den). Märk väl att samma bas i EV ZX-1 delas på runt 1,7 khz så det blir väl lite på gränsen.

En plan B är att skaffa andra diskanter. Har ett par compressionsdrivers över med horn som är för stora. Går väl att skaffa nya horn bara, men det är inte obegränsat med utrymme, ca 130mm på höjden max. Kom gärna med förslag även här

TL;DR: Vad tror ni om en delningsfrekvens på 3,5khz? Kommer det funka eller blir det skit?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Simuleringsprogrammen brukar ge väldigt korrekta svar på hur det blir om du ger dem rätt parametrar att börja jobba från så vad säger de om saken, har du räknat nått på kombinationen ? För du ska väl designa filter till högtalaren elerl hade du tänkt återanvända det föregående filtret designat för nån annan elementkombination ?

Tittar man bara på frekvenskurvorna i databladen ser det inte ut som en helt orimlig kombination men hur filtret ska se ut låter jag vara osagt för man bör alltid räkna på det i ett designprogram. Har du inte nått beräkningsprogram är Basta ett vettigt gratisalternativ.
https://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Till frågan: vad hade ni valt för delningsfrekvens i det här fallet, och kommer det ens gå att matcha ihop dessa komponenter?

Jag hade valt en lägre delningsfrekvens om jag optimerat för snäll frekvensgång. Om jag optimerat för effekttålighet och ljudtryck blir nog 3,5 KHz lagom.

Tittar man på frekvenskurvan för EV-basen så verkar den rasa ihop runt 3,5khz,[...]

Är det bara jag som inte hittar någon frekvenskurva för något av elementen?

TL;DR: Vad tror ni om en delningsfrekvens på 3,5khz? Kommer det funka eller blir det skit?

Det går nog inte att veta. Förbered dig mentalt på en del mätande och experimenterande innan det blir bra - jag hittar inte frekvenskurva off-axis, impedanskurva eller data som kan hjälpa till med nivåmatchning mellan elementen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Simuleringsprogrammen brukar ge väldigt korrekta svar på hur det blir om du ger dem rätt parametrar att börja jobba från så vad säger de om saken, har du räknat nått på kombinationen ? För du ska väl designa filter till högtalaren elerl hade du tänkt återanvända det föregående filtret designat för nån annan elementkombination ?

Tittar man bara på frekvenskurvorna i databladen ser det inte ut som en helt orimlig kombination men hur filtret ska se ut låter jag vara osagt för man bör alltid räkna på det i ett designprogram. Har du inte nått beräkningsprogram är Basta ett vettigt gratisalternativ.
https://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Inte räknat något än. Jag kör mac nuförtiden, men jag drog igång en gammal win-laptop igår och drog ner Basta, håller på att läsa in mig lite på det nu.

Har dock stött på problem - basen hittar jag gott om parametrar på om än inte alla, men för diskanten finns knappt några alls.. Å andra sidan har ju den sin egen låda så det är ju inte mycket för programmet att räkna på. Men! jag behöver ju ändå få fram en kurva för den, för att kunna titta på ett filter. Ska jag bara mata in hur själva kurvan ser ut istället, eller hur gör man då?

Filtret som sitter i burkarna idag vet jag inget om, och det är inget jag tänkt återanvända. Det får bli nåt nytt.

Ska även hämta hem ett slutsteg med dsp idag så kan jag laborera lite med filter direkt i det.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det går nog inte att veta. Förbered dig mentalt på en del mätande och experimenterande innan det blir bra - jag hittar inte frekvenskurva off-axis, impedanskurva eller data som kan hjälpa till med nivåmatchning mellan elementen.

Har tyvärr inte så mycket att mäta med, men jag kan däremot lyssna, och det får nog duga som referens i det här fallet. Originallådorna hade ett sämre element och en piezodiskant på toppen, tveksamt om det blir sämre än så även om jag aldrig hört dem innan de brunnit upp - det här är gratislådor jag fått, men de är i sig ganska rejäla och fina så jag vill inte slänga dem.

En direktlänk till datablad för diskanten finns här: http://paudio.co.uk/pdf/PHT_407.pdf
Basen: https://images.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/di...

---

Upprepar frågan om Basta. Hur får jag in en kurva från diskanten i Basta? Input om det mottages varmt

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag hade valt en lägre delningsfrekvens om jag optimerat för snäll frekvensgång. Om jag optimerat för effekttålighet och ljudtryck blir nog 3,5 KHz lagom.

Jag antar det är denna.
SUBASSY, WOOFER, EV8L, 8-IN, 8 OHM, WEATHERIZED
https://images.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/di...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar det är denna.
SUBASSY, WOOFER, EV8L, 8-IN, 8 OHM, WEATHERIZED
https://images.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/di...

Korrekt 😊

Visa signatur

Permalänk

Ok, då kommer en liten uppdatering.
Har lött bort originalfiltret och kopplat på basarna direkt på ena speakonkontakten.
Den är kopplad till kanal A på slutsteget. Kanal B går direkt till diskanten. På så sätt kan jag justera med stegets DSP.

Har inte mätt nånting än. Kanske gör ett ryck med det imorrn. Har dock ingen riktig mätmikrofon men jag kanske kan lösa nåt annat. Iphonen bör duga till det här t.ex. Det är ju inte extremt kritiskt, men jag vill kunna se på ett ungefär hur nivåerna är vid brytpunkterna.

Och på tal om den. Att köra en brytpunkt vid säg 3000hz rakt av var bara att glömma. För att få snygg matchning fick jag sätta basen till 2250hz 6db och diskanten till ca 7000hz 12 db, och dessutom sänka den några db.

Är det här nån ful-lösning? Typ svetsdiff på en volvo? Eller är det normalt att man måste gå tillväga på så sätt för att få en jämn och behaglig övergång?

Har testspelat en del olika musik, och är nog beredd att säga att det "fungerar", även om det såklart går att laborera bra mycket mer än så här. Till exempel är diskanten inte monterad i baffeln än. Deet torde ju ha sin påverkan, även om den nu är delad så pass högt i frekvens att det lilla hornet i sig bör motsvara en baffel i sig självt.

Uppdaterar vidare 😀

Fråga på tidigare ämne: ifall jag vill få in diskanten i Basta för att få fram vettiga komponenter till filtret, fanns det någon möjlighet till det då jag inte har parametrar på diskanten, eller är det kört?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har lött bort originalfiltret och kopplat på basarna direkt på ena speakonkontakten.
Den är kopplad till kanal A på slutsteget. Kanal B går direkt till diskanten. På så sätt kan jag justera med stegets DSP.

Har inte mätt nånting än. Kanske gör ett ryck med det imorrn. Har dock ingen riktig mätmikrofon men jag kanske kan lösa nåt annat. Iphonen bör duga till det här t.ex. Det är ju inte extremt kritiskt, men jag vill kunna se på ett ungefär hur nivåerna är vid brytpunkterna.

Och på tal om den. Att köra en brytpunkt vid säg 3000hz rakt av var bara att glömma. För att få snygg matchning fick jag sätta basen till 2250hz 6db och diskanten till ca 7000hz 12 db, och dessutom sänka den några db.

Är det här nån ful-lösning? Typ svetsdiff på en volvo? Eller är det normalt att man måste gå tillväga på så sätt för att få en jämn och behaglig övergång?

Har testspelat en del olika musik, och är nog beredd att säga att det "fungerar", även om det såklart går att laborera bra mycket mer än så här. Till exempel är diskanten inte monterad i baffeln än. Deet torde ju ha sin påverkan, även om den nu är delad så pass högt i frekvens att det lilla hornet i sig bör motsvara en baffel i sig självt.

Uppdaterar vidare 😀

Fråga på tidigare ämne: ifall jag vill få in diskanten i Basta för att få fram vettiga komponenter till filtret, fanns det någon möjlighet till det då jag inte har parametrar på diskanten, eller är det kört?

Diskanten är enklare då man inte behöver designa lådan utan oftast kan koncentrera sig på delningen och då kan man räkna utifrån impedans och känslighet. Men ska man optimera så mäter man och kompenserar så mycket man behöver och har du ett steg med dsp kan du kanske lägga på parametriska eq där med mätningarna som utgångspunkt eftersom det ger en bra utgångspunkt och går snabbare än att helt och hållet lyssna sig fram till eq parametrarna.

Att placera delningsfrekvenser olika är nått som förekommer för det är en metod att kunna justera mot verkligheten och inte bara en teoretisk idealmodell, elementen är ju sällan jättesnygga och så kan man ju ha en lådkonstruktion som påverkar akustisk och då kan man optimera det genom att inte bygga "skolboksfilter" utan ta hänsyn till alla verkliga egenskaper och optimera helheten, det är därför det är bra att kunna mäta och inte bara utgå från databladen så att det akustiska snarare än det elektriska resultatet blir bra, sedan kan man ju sedan jobba vidare med att optimera de elektriska egenskaperna när man är färdig med de akustiska om man vill men det är kanske inget man gör så ofta med PA högtalare om det inte är ett absolut måste typ kompensera nån impedansavvikelse som gör högtalaren hopplös att driva eller nått annat "problem"
Designa filter är den svåraste biten i högtalarbygget för man kan göra så otroligt mycket med dem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Rätt rimligt med tanke på de frekvenskurvor elementen har om du mäter rakt framifrån. "on axis".

Sedan har du exat ingen nytta av det om du tänker göra ett passivt filter för ett sådant delar inte alls som ett aktivt beroende på element egenskaper.

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Rätt rimligt med tanke på de frekvenskurvor elementen har om du mäter rakt framifrån. "on axis".

Sedan har du exat ingen nytta av det om du tänker göra ett passivt filter för ett sådant delar inte alls som ett aktivt beroende på element egenskaper.

Är inte riktigt med på hur du menar, men visst bör jag väl ha nytta av att veta vilka frekvenser som är vettiga?

Förstår att ett passivt filter fungerar annorlunda, och att avsaknaden av en impedanskurva för diskanten är ett problem. Samtidigt kommer ju delningen ske ganska långt ifrån resonansfrekvensen, och jag gissar att impedansen är ganska snäll kring delningsfrekvensen. Även om den ju inte går att ange exakt, borde den ge ett relativt jämt resultat. Sen kanske jag får justera det allteftersom såklart.

Har du något konkret förslag på vad jag bör göra är det såklart välkommet!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Diskanten är enklare då man inte behöver designa lådan utan oftast kan koncentrera sig på delningen och då kan man räkna utifrån impedans och känslighet. Men ska man optimera så mäter man och kompenserar så mycket man behöver och har du ett steg med dsp kan du kanske lägga på parametriska eq där med mätningarna som utgångspunkt eftersom det ger en bra utgångspunkt och går snabbare än att helt och hållet lyssna sig fram till eq parametrarna.

Att placera delningsfrekvenser olika är nått som förekommer för det är en metod att kunna justera mot verkligheten och inte bara en teoretisk idealmodell, elementen är ju sällan jättesnygga och så kan man ju ha en lådkonstruktion som påverkar akustisk och då kan man optimera det genom att inte bygga "skolboksfilter" utan ta hänsyn till alla verkliga egenskaper och optimera helheten, det är därför det är bra att kunna mäta och inte bara utgå från databladen så att det akustiska snarare än det elektriska resultatet blir bra, sedan kan man ju sedan jobba vidare med att optimera de elektriska egenskaperna när man är färdig med de akustiska om man vill men det är kanske inget man gör så ofta med PA högtalare om det inte är ett absolut måste typ kompensera nån impedansavvikelse som gör högtalaren hopplös att driva eller nått annat "problem"
Designa filter är den svåraste biten i högtalarbygget för man kan göra så otroligt mycket med dem.

Jag får ordna en enkel mätrigg nån dag här. Akustiskt kan jag mäta skillnader åtminstone, även om det inte går att ha som en absolut referens. Elektriskt har jag inte så mycket att tillgå dessvärre, förutom vanlig multimeter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag gissar att impedansen är ganska snäll kring delningsfrekvensen
Har du något konkret förslag på vad jag bör göra är det såklart välkommet!

Om du antar det motsatta, impedansen är helt åt helvite kring delningsfrekvensen så har du något att utgå från
En enkel men ofta välfungerande lösning är att parallellkoppla ett motstånd med diskanten. Låt säga 16 omh.
Då får filtret en mycket enklare uppgift och delningen blir mycket exaktare.
Det samma gäller basen men där är inte parallell motstånd en bra lösning utan där används konjugatlänk. (motstånd + kondensator)
Montera elementen som dom ska sitta innan du går vidare. Placeringen är en del av delningen då elementen frekvensöverlappar i delningen och hur de samverkar är helt avgörande för resultatet. För att inte nämna baffelleffekter.

Vad du mäter med är inte viktigt utan att du är lite van vid din utrustning. Telefon + programvara fungerar säkert ok det med då man lär sig tolka mätningen efter en tid. En multimeter, tongenerator och ett motstånd så fixar du impedans kurvor. (och lite matte).

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Om du antar det motsatta, impedansen är helt åt helvite kring delningsfrekvensen så har du något att utgå från
En enkel men ofta välfungerande lösning är att parallellkoppla ett motstånd med diskanten. Låt säga 16 omh.
Då får filtret en mycket enklare uppgift och delningen blir mycket exaktare.
Det samma gäller basen men där är inte parallell motstånd en bra lösning utan där används konjugatlänk. (motstånd + kondensator)
Montera elementen som dom ska sitta innan du går vidare. Placeringen är en del av delningen då elementen frekvensöverlappar i delningen och hur de samverkar är helt avgörande för resultatet. För att inte nämna baffelleffekter.

Vad du mäter med är inte viktigt utan att du är lite van vid din utrustning. Telefon + programvara fungerar säkert ok det med då man lär sig tolka mätningen efter en tid. En multimeter, tongenerator och ett motstånd så fixar du impedans kurvor. (och lite matte).

😅

Hittade en video: https://www.youtube.com/watch?v=nKNx7UFyIwA
Tror jag tar några steg bakåt till ritbordet och ordnar ihop en kabel så jag kan mäta upp impedansen. Ska montera diskanten på rätt plats sen också, så får jag har det som utgångsläge.

Lösningen med ett motstånd parallellt verkar vettig, ska läsa in mig lite på det också.

Tack för tips!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

😅

Hittade en video: https://www.youtube.com/watch?v=nKNx7UFyIwA
Tror jag tar några steg bakåt till ritbordet och ordnar ihop en kabel så jag kan mäta upp impedansen. Ska montera diskanten på rätt plats sen också, så får jag har det som utgångsläge.

Lösningen med ett motstånd parallellt verkar vettig, ska läsa in mig lite på det också.

Tack för tips!

Den här kanske är intressant om du vill börja mäta och vill ha nått färdigt som intye är dyrt.
https://www.daytonaudio.com/product/1650/dats-v3-computer-bas...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dats-v3-matsystem...

Det här är också ett halv DIY system för diverse mätningar
https://artalabs.hr/index.htm

Visa signatur

Permalänk

Uppdatering: Har köpt lite "komponenter" för att löda ihop en kabel för mätning av impedans och övriga TS parametrar (Även om det väl just är impedansen jag är intresserad av här och nu).

Jag återkommer med resultat av katastrofen som annalkas!

En fundering som jag kanske hittar svaret på själv - ska googla lite - gäller diskanten. Videon som jag länkade lite tidigare visar hur man sätter en vikt (häftmassa i det fallet) på elementet för att ge en skillnad, som programmet kan ha som utgångsläge för beräkningarna. Men hur fan gör jag det på en kompressionsdriver med horn? Ska jag kludda fast häftmassa även på den, eller gör man på något annat sätt?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Uppdatering: Har köpt lite "komponenter" för att löda ihop en kabel för mätning av impedans och övriga TS parametrar (Även om det väl just är impedansen jag är intresserad av här och nu).

Jag återkommer med resultat av katastrofen som annalkas!

En fundering som jag kanske hittar svaret på själv - ska googla lite - gäller diskanten. Videon som jag länkade lite tidigare visar hur man sätter en vikt (häftmassa i det fallet) på elementet för att ge en skillnad, som programmet kan ha som utgångsläge för beräkningarna. Men hur fan gör jag det på en kompressionsdriver med horn? Ska jag kludda fast häftmassa även på den, eller gör man på något annat sätt?

Det lär inte funka och du riskerar att skada diskanten, har aldrig mätt utan riktiga instrument på en diskant och de är också oftast ganska elektriskt "snälla" så för delningsberäkningar är de oftast lätthanterade och för att korrigera frekvenskurvan mäter man akustiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver mäta impedansen och frekvensgången på diskanten. Du lägger till elementet i Basta genom att välja.. vad det nu heter.. under Box och då öppnas en ny flik där du kan importera ovanstående uppgifter.
Jag tror du kan mäta fram uppgifterna genom Sirp som också finns på tolvan.com.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte funka och du riskerar att skada diskanten, har aldrig mätt utan riktiga instrument på en diskant och de är också oftast ganska elektriskt "snälla" så för delningsberäkningar är de oftast lätthanterade och för att korrigera frekvenskurvan mäter man akustiskt.

Skrivet av Elfsberg:

Du behöver mäta impedansen och frekvensgången på diskanten. Du lägger till elementet i Basta genom att välja.. vad det nu heter.. under Box och då öppnas en ny flik där du kan importera ovanstående uppgifter.
Jag tror du kan mäta fram uppgifterna genom Sirp som också finns på tolvan.com.

Läst och "youtubat" vidare och kommit fram till att jag kan mäta upp impedanskurvan utan att behöva fästa någon massa på elementet (diskanten). Det verkar vara andra parametrar som behöver en adderad vikt för att få fram två olika kurvor. På diskenaten behövs det ju knappas, den har ju sin frekvensgång och sin egen låda så den påverkas ju knappast på annat sätt.

(ja förutom placering på baffeln då..)

Tack för input, får se om det blir något lött idag

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte ens löda något.. ett motstånd i serie med diskanten och multimeter, tongenerator, så får du fram impedanskurvan med Ohms lag.
Du tillför en konstant spänning, liten, "sveper" med tongeneratorn och mäter spänningen över motståndet eller elementet och får med Ohms lag fram impedansvärdena för ditt element. Du känner ju till motståndets värde som är konstant och räknar fram elementets som är varierande.

Permalänk
Medlem

Läst och "youtubat" vidare och kommit fram till att jag kan mäta upp impedanskurvan utan att behöva fästa någon massa på elementet (diskanten). Det verkar vara andra parametrar som behöver en adderad vikt för att få fram två olika kurvor. På diskenaten behövs det ju knappas, den har ju sin frekvensgång och sin egen låda så den påverkas ju knappast på annat sätt.

(ja förutom placering på baffeln då..)

Här går det undan, fan vad grymt!

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Här går det undan, fan vad grymt!

Haha, lugnar nog ner sig snart

Fått till en impedansmätning åtminstone.
Ser relativt snällt ut får jag säga, särskilt som jag siktar på delning riktigt högt upp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Du behöver inte ens löda något.. ett motstånd i serie med diskanten och multimeter, tongenerator, så får du fram impedanskurvan med Ohms lag.
Du tillför en konstant spänning, liten, "sveper" med tongeneratorn och mäter spänningen över motståndet eller elementet och får med Ohms lag fram impedansvärdena för ditt element. Du känner ju till motståndets värde som är konstant och räknar fram elementets som är varierande.

Hade redan snöat in mig på att fixa den där jäkla kabeln. Lite mer som behöver löd-lagas här hemma också så det skadar inte att "öva" lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det inget datablad för woofern? Jag har kollat som hastigast men inte hittat något. Det vore intressant att se spridningskurvor även om det är ett bygge av enklare slag.

Varför är sånt inte intressant för PA?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Tja.
Givetvis är det intressant men det brukar se så efla illa ut så mycket få vill visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är högst intressant, och tillhandahålls också av de flesta större seriösa tillverkare av lösa element inom området...

Likväl måste det mätas upp oavsett, så det spelar ingen roll för din del då du redan äger elementen...

Med tanke på elementets storlek och applikation är det dock inget du vill dela högt oavsett.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Men man behöver inte vara lika kinkig med spridningen om man använder grejerna utomhus, right?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Finns det inget datablad för woofern? Jag har kollat som hastigast men inte hittat något. Det vore intressant att se spridningskurvor även om det är ett bygge av enklare slag.

Jo det finns faktiskt ett helt ok blad: https://images.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/di...

Sen vad gäller spridning, i "riktiga" applikationer törs jag nog påstå att spridningen är långt mycket viktigare i ett PA-sammanhang med betalande gäster än hemma i HiFI-soffan hehe.. Men, det är ju inte på den nivån det här ska ligga, så här är det mer en rimligt balanserad ljudåtergivning som är "kravet". Spridningen blir vad den blir - hur man än ser på det kommer det låta bättre än de brända elementen som sitter där nu och inte låter något alls..

Men, nu från ena dagen till den andra är basen inte längre tillgänglig från Thomann. Jag har tyvärr bara en av dem, så vi får se vad som händer med det här.

Lite surt, har nämligen precis fått hem en beg mätmikrofon för ändamålet, en Dayton EMM-6. Bollar samma fråga i en tråd på diyaudio och blev rådd att mäta upp basen i lådan, och det är ju bara roligt att lära sig så projektet blev lite utvidgat hehe..

Men som sagt, hittar jag inte elementen i någon annan butik till rimligt pris så får jag nog skita i det istället, tråkigt nog...

I'll keep you posted!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Men man behöver inte vara lika kinkig med spridningen om man använder grejerna utomhus, right?

Problemet är inte nödvändigtvis reflektioner, utan både ljudnivåer och kamfiltereffekter, utsläckningar, som kan uppstå särskilt om flera högtalare används som spelar samma källa.

Många PA-burkar går ju att spela i en "array", och då menar jag inte bara de stora "line-arraysen" man brukar se på konserter, utan vanliga burkar typ SX300 som man vinklar ut lite. Visst, spridningen blir bättre, men det blir inte perfekt. Om det duger? Tja, beror väl på applikation. Andra lösningar är att höja volymen så de på "kanterna" hör, men det kan ju uppfattas som för högt för den som är i mitten osv.. Det är kompromisser förståss.

Återigen, jag har inget sådant behov, det här är ju ren hobbynivå.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men som sagt, hittar jag inte elementen i någon annan butik till rimligt pris så får jag nog skita i det istället, tråkigt nog...

I'll keep you posted!

Vad är rimligt pris?
https://www.huss-licht-ton.de/product_info.php/en/Electro-Voi...

Annars finns väl likvärdiga i stället?

Permalänk
Rekordmedlem

Men, nu från ena dagen till den andra är basen inte längre tillgänglig från Thomann. Jag har tyvärr bara en av dem, så vi får se vad som händer med det här.

Det står att de räknar med att den är i lager om en vecka så det är nog inget problem.

Visa signatur