Felkod 00 på x99platform med 5930k Rampage V Extreme

Permalänk

Felkod 00 på x99platform med 5930k Rampage V Extreme

Hej jag får felkod 00 på mitt Rampage V Extreme .
Får ingen bild alls och skärmen är svart.
Alla fläktar snurrar och datorn startar men det händer inget?
Trasig cpu eller defekt moderkort ?
Eller något annat ? Någon som har några idéer ? Känner mig helt slut .

Olämplig typo åtgärdad.
Permalänk

Felkod 00 på ett Rampage V Extreme verkar betyda fel på CPU.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Lars Mandel99

Jag åtgärdade en trolig "auto-korrekt" som var i form av ett språkbruk som inte är förenligt med Sweclockers. Vi försöker hålla trevligt språkbruk här.

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Felkod 00 på ett Rampage V Extreme verkar betyda fel på CPU.

Enligt manualen så är 00 "Not used", men det verkar vara ett rätt vanligt fel ändå. Men felorsaken verkar tyvärr kunna vara lite vad som helst, söker man på det så pekar folk på trasig CPU, trasigt moderkort, dåligt CMOS-batteri, trasiga minnen, etc.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Lars Mandel99

Jag åtgärdade en trolig "auto-korrekt" som var i form av ett språkbruk som inte är förenligt med Sweclockers. Vi försöker hålla trevligt språkbruk här.

/Mod

Tack

Permalänk
Medlem

Du har tagit ut batteriet, strömsladden och tryckt på startknappen några gånger sen provat efter du satt tillbaka batteriet?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du har tagit ut batteriet, strömsladden och tryckt på startknappen några gånger sen provat efter du satt tillbaka batteriet?

Jamän

Permalänk

Felet uppstod då jag använde mig av AVG uninstaller mjukvaran .
När sedan datorn startade om så stod det bara stilla så jag restartade den och då var det kört.
Felkod 00 som enligt manualen inte har någon mening .Suttar snart ut hela datorgrisaget och flyttar upp i bergen .Hade precis skaffat ett nytt spel jag ville börja spela.
Hade problem att starta FFXIV igår med dx11 det är det enda problemet jag har märkt av med datorn den senaste tiden .

Permalänk

Har testat och plocka ur minnena ,bytit till ett annat bios via moderkortet osv vetifan vad jag mer kan testa.Bytit kablar till gpun/monitorn.
Tagit ur cmos och lite annat .

Permalänk

Inga höga temps på CPUs och mild överklockning(4,2ghz) har bra kylare en noctua dh15s med en extra fläkt .

Permalänk
Medlem

Hmm...

Varifrån laddade du ner AVG uninstaller?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lars Mandel99:

Har testat och plocka ur minnena ,bytit till ett annat bios via moderkortet osv vetifan vad jag mer kan testa.Bytit kablar till gpun/monitorn.
Tagit ur cmos och lite annat .

*Ta ut grafikkortet - sätt displaykabel i moderkort - samma felkod?
*Koppla ur SSD/nvme - boots - samma felkod?
* Edit (minnena hade du testat redan)

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Hmm...

Varifrån laddade du ner AVG uninstaller?

https://www.avg.com/en-ww/avg-remover

Permalänk
Skrivet av milkab:

*Ta ut grafikkortet - sätt displaykabel i moderkort - samma felkod?
*Koppla ur SSD/nvme - boots - samma felkod?
* Edit (minnena hade du testat redan)

Har ingen igpu.
Skall testa och plocka ur ssd osv

Permalänk
Avstängd

Har ingen igpu.
Skall testa och plocka ur ssd osv

I felkodsjakt kan du ändå ta ur gpu och boota 🙂

Permalänk

Har testat att tagit ur grafikkortet och använt ett annat .
Postar ej alls och keyboarden är ur funktion .Numlock lyser ej.

Permalänk
Medlem

Vilka LED lyser på moderkortet. Kolla sidan 1-8 i manualen.

Mellan punkt 15 och 6 på översiktsbilden.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd

Har testat att tagit ur grafikkortet och använt ett annat .
Postar ej alls och keyboarden är ur funktion .Numlock lyser ej.

Kör den ens igen bootsekvens, ser du att det rullar olika koder ?

Permalänk
Medlem

Testa nytt CMOS-batteri kan ju vara trött då datorn sannolikt har några år på nacken?

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Vilka LED lyser på moderkortet. Kolla sidan 1-8 i manualen.

Mellan punkt 15 och 6 på översiktsbilden.

Två små leds till vänster om 00 koden och sedan lyser en lampa rött precis under 00
Tror det är cpuled

Permalänk
Avstängd

Två små leds till vänster om 00 koden och sedan lyser en lampa rött precis under 00

Nere vid 24pins kontakten, lyser någon lampa där med eller är det endast de ovan?

Permalänk
Skrivet av milkab:

Nere vid 24pins kontakten, lyser någon lampa där med eller är det endast de ovan?

Alfan ja ser ut att vara den

Permalänk

Får prova att reseata cpun kanske? Jobbigt att få bort den där noctuajätten

Permalänk
Medlem

"Den"?!

Där finns fyra olika.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PointMan:

"Den"?!

Där finns fyra olika.

Den längst ner under 24pinnaren ,står cpuled på den

Permalänk
Avstängd

Så det är CPU led som lyser vid 24pins kontakten?

Om du vill ha för att prova så har jag en 5820k liggandes i ett kuvert hemma.
PMa adressen isf.

Permalänk
Skrivet av milkab:

Så det är CPU led som lyser vid 24pins kontakten?

Om du vill ha för att prova så har jag en 5820k liggandes i ett kuvert hemma.
PMa adressen isf.

Tack skitbussigt ,ska prova lite grejer själv först och se om jag kan lösa det.
Tror dock att cpun är trasig .

Permalänk

Böt ju från vattenkylare till luft på cpun det är det enda ingreppet jag gjort men det var flera år sedan .
Lät Inet bygga ihop grejerna åt mig .

Permalänk
Medlem

Felet uppstod då jag använde mig av AVG uninstaller mjukvaran .
När sedan datorn startade om så stod det bara stilla så jag restartade den och då var det kört.
Felkod 00 som enligt manualen inte har någon mening .Suttar snart ut hela datorgrisaget och flyttar upp i bergen .Hade precis skaffat ett nytt spel jag ville börja spela.
Hade problem att starta FFXIV igår med dx11 det är det enda problemet jag har märkt av med datorn den senaste tiden .

Då är risken överhängande stor att AVG på något vis sabbat windows-installationen genom raderandet av specifika systemfiler. Om problemet är så brutalt banalt är lösningen relativt enkel. Koppla ur systemdisken (förslagsvis alla andra hårddiskar också om du har några), sätt in en ny disk och gör en ominstallation av windows. Sätt in den gamla disken igen för att på så vis föra över viktiga personliga filer och för att därefter formatera om den.

Tada, problemet löst.

Permalänk
Avstängd

Böt ju från vattenkylare till luft på cpun det är det enda ingreppet jag gjort men det var flera år sedan .
Lät Inet bygga ihop grejerna åt mig .

Det ska inte få CPU led att börja lysa nu.

Skrivet av Fiklm:

Då är risken överhängande stor att AVG på något vis sabbat windows-installationen genom raderandet av specifika systemfiler. Om problemet är så brutalt banalt är lösningen relativt enkel. Koppla ur systemdisken (förslagsvis alla andra hårddiskar också om du har några), sätt in en ny disk och gör en ominstallation av windows. Sätt in den gamla disken igen för att på så vis föra över viktiga personliga filer och för att därefter formatera om den.

Tada, problemet löst.

CPU led började lysa på moderkortet. Förklaring på den kopplingen ?:)