Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Min säljare ringde nyss, på tordsag får jag hämta ut den XC40 P6 jag beställt och tänkt åka fram till min Ioniq 5 kommer i slutet av året! Så det betyder att sista tankningen med bensin är gjord, nu är det el som gäller

Snyggt! min E-niro hämtas om 23 timmar, bilen såldes i onsdags förra veckan. Frugan sitter redan och kollar vart vi ska ladda under semestern i Juli -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Någon som vet vilken årsmodell BMW i3 började med varningsljudet i låga hastigheter?

Är sjukt enerverande, känns som att köra runt med aktiv tinnitus hela tiden.

Det är tyvärr ett lagkrav inom USA (FMVSS 141) och numera även inom EU/Kina (UN R138.01). Kravet på Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS), som det officiellt heter, infördes att gälla alla nya bilar som tillverkas fom. juli 2021. Plockade ut en ny Tesla i juni 2021, och den hade också detta system.

I USA kan man byta ljudet själv (om bilen stödjer det), men inom EU och Kina så är det krav på att det är de ljud som bilen blivit certifierade med (tyvärr).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Min säljare ringde nyss, på tordsag får jag hämta ut den XC40 P6 jag beställt och tänkt åka fram till min Ioniq 5 kommer i slutet av året! Så det betyder att sista tankningen med bensin är gjord, nu är det el som gäller

Grattis! Spännande!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Får man fråga vad den främsta anledningen till byte från fossilt är?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasc:

Spontanköp och spontanköp, min leasing går ut i maj och jag hade inte riktigt fattat leveranstiderna, så kanske mer… panikköp?

Såg här att @Rich hade köpt en och jag litar helt på honom ;).

Jag har beställt snålvarianten (privatleasing), så den blir väl inte lika punchig som den du kört tyvärr, men viktigast för mig är nästan att man får dra tungt, sitter bra på förarplatsen och att förarstöden är bra.

Fick du nån känsla för farthållaren och filkörningshjälpen? Är stolen go? Ser man ordentligt ut genom det där frimärket till bakruta? Jag får ju inte alla coola kameror på min…

Tjena Jonas, kul å höra från dig.

Är väldigt nöjd med min EV6:a. Jag är rätt lång, 189cm och sitter bra. Både där fram, och bak. Bakrutan har begränsad sikt, men det är tillräckligt bra för att jag skall klara mig. 360-kameran är helt klar till hjälp, men du lär klara dig med vanliga backkameran. Däremot är den inte alls skyddad för väder och vind, vilket kan vara störande.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Får man fråga vad den främsta anledningen till byte från fossilt är?

För att elbil är sjukt mycket roligare! Så pass mycket roligare att jag startade en hemsida och sen en liten YT-kanal om det! Känns lite oärligt att köra bensinbil

Men förutom det är det också billigare för mig då jag har en parkering där elen ingår som jag betalar i vilket fall, det är bekvämare och det går dessutom fortare till 100 (vilket är kul).

Ja, och så är det mer snällt mot miljön men knappast min första, andra eller tredje anledning, mer en bonus!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För att elbil är sjukt mycket roligare! Så pass mycket roligare att jag startade en hemsida och sen en liten YT-kanal om det! Känns lite oärligt att köra bensinbil

Men förutom det är det också billigare för mig då jag har en parkering där elen ingår som jag betalar i vilket fall, det är bekvämare och det går dessutom fortare till 100 (vilket är kul).

Ja, och så är det mer snällt mot miljön men knappast min första, andra eller tredje anledning, mer en bonus!

Har inte någon blogg/hemsida/YT-kanal som du (mycket bra sådan du har fö), eller gratis el, men annars så är mina anledningar till elbil väldigt lika dina.

Fantastiskt kul körglada bilar till ett riktigt lågt TCO som man aldrig kunnat drömma om för nya fossilbilar med den prestandan/glädjen!

Miljön (som är viktig för många och samhället) är mer en mycket bra bonus på köpet, men inte någon av de främsta drivkrafterna för mig att jag bytte till elbil. Ett mycket bra plus som jag gillar (mer nu när jag bytt, än innan).

Till dig och andra; har ni inte testkört en kul elbil så boka tid och prova! Underbar körkänsla!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Tyckte XC40 blev intressant när de prissänkte den. Men 8-9 månader leveranstid? Ouch. Kul att din kommer Hur länge fick du vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Letade lite på google, verkar som att det är 2020 modellerna och framåt som har det ljudet. (Finns många tråder om hur man ska hacka inställningar för att stänga av det, vilket säkerligen är olagligt)
https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=16634

Japp! Det är numera lag på att du ska ha ett ljud från bilen när du kör under typ 30km (osäker på hastigheten,pallar inte googla)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är tyvärr ett lagkrav inom USA (FMVSS 141) och numera även inom EU/Kina (UN R138.01). Kravet på Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS), som det officiellt heter, infördes att gälla alla nya bilar som tillverkas fom. juli 2021. Plockade ut en ny Tesla i juni 2021, och den hade också detta system.

I USA kan man byta ljudet själv (om bilen stödjer det), men inom EU och Kina så är det krav på att det är de ljud som bilen blivit certifierade med (tyvärr).

Precis, men det gäller ju inte äldre bilar, så därför attraktivt att köpa en begagnad som inte har denna "feature".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tyckte XC40 blev intressant när de prissänkte den. Men 8-9 månader leveranstid? Ouch. Kul att din kommer Hur länge fick du vänta?

1,5 vecka, beställde bilen den 14/2 Det är via Care by Volvo, där Volvo släpper färdigbyggda bilar som är redo för snabb leverans då och då! Är du sugen på en XC40 eller C40 så kolla där Jag ska ha denna tills min riktiga bil kommer i november, en Ioniq 5

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

1,5 vecka, beställde bilen den 14/2 Det är via Care by Volvo, där Volvo släpper färdigbyggda bilar som är redo för snabb leverans då och då! Är du sugen på en XC40 eller C40 så kolla där Jag ska ha denna tills min riktiga bil kommer i november, en Ioniq 5

Får hålla koll! Synd bara att core inte har adaptiv farthållare, som tidigare varit standard. Det är minimumkrav för mig och då blir det dyrare. Volvo säger att det är på grund av halvledarbristen men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Får hålla koll! Synd bara att core inte har adaptiv farthållare, som tidigare varit standard. Det är minimumkrav för mig och då blir det dyrare. Volvo säger att det är på grund av halvledarbristen men men...

Ja, en bil utan adaptiv farthållare skulle jag aldrig klara av idag, det är en gåva till mänskligheten! Tror Plus behövs då, och då är man ju uppe i nästan 6000kr.. Väldigt mycket pengar för en Volvo.

Ser att det just nu finns flera leveransklara XC40s i både Core, Plus och Pro, så perfekt läge om någon är sugen på en sådan bil!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Precis, men det gäller ju inte äldre bilar, så därför attraktivt att köpa en begagnad som inte har denna "feature".

Vill man vara lite busig så kan man klippa sladden till högtalaren som gör ljudet.

Så låt inte den saken stoppa dig att köpa en nytillverkad elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hade aldrig köpt en bil utan både adaptiv farthållare och även autopilot. Är så nice att slippa styra aktivt på långa resor på landsväg, eller i köer inne i stan. När man väl haft och vant sig med det så vill man aldrig vara utan!

Volvo har också rätt så bra autopilot (även om de kallar den något annat), och var i början standard på syskonet PS2 iaf. men även på XC40 Recharge har jag för mig (men mer osäker där).

Köp inte utan, om det inte är endast för korttidshyra som Chippen. Man vill verkligen inte vara utan autopiloten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vill man vara lite busig så kan man klippa sladden till högtalaren som gör ljudet.

Så låt inte den saken stoppa dig att köpa en nytillverkad elbil.

Nja, jag kör helst en laglig bil.

Bara hoppas att vansinnet med sådana här extra ljud försvinner när de är större andel elbilar, hade min första elbil 2015, och kan inte påstå att jag upplevt tystnaden som ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Nja, jag kör helst en laglig bil.

Bara hoppas att vansinnet med sådana här extra ljud försvinner när de är större andel elbilar, hade min första elbil 2015, och kan inte påstå att jag upplevt tystnaden som ett problem.

Om kabeln skulle råkat skava sönder, eller hoppa ur så tror jag inte den är olaglig. Ingen kommer stanna dig för att checka det kan jag garantera, och du kommer absolut inte få böter för det om besiktningen skulle kolla.

Vissa bilar kan dra en säkring, och hört att en del sätter dit en "trasig" säkring istället.

Annars så håller jag med dig om idiotin. Detta påminner mig om flagglagen för ca 100 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är min E-niro utanför Portugals kust! Anländer om 4 veckor! Och laddstolpen åker upp om 2 veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det intressanta är att många pratar om zappi med solceller. När det inte är något speciellt som krävs i hårdvaruväg utöver en lastbalanserare. Det är sedan bara en mjukvarugrej som inga andra valt att implementera.

Jag hade valt med lös kabel. I många laddare kan man låsa fast kabeln, eller kan man alltid lösa det själv. Då kan man ändra längd och byta trasig kabel. Men pratade med en elektriker som valde fast då han var rädd för fukt i kontakten över tid, men han kan ju byta kabeln själv i framtiden

Kan du på dom andra gå in och välja att den bara ska ladda med solel och inte med någon annan el?
När jag beställde denna hitta jag ingen annan som hade den funktionen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan du på dom andra gå in och välja att den bara ska ladda med solel och inte med någon annan el?
När jag beställde denna hitta jag ingen annan som hade den funktionen.

Nej precis det jag menar. De fysiska förutsättningarna finns där men de har inte programmerat in det i apparna/laddarna.

Skrivet av Mr_Lazy:

IOM att det är en Pi 3 så finns det både WiFi och Ethernet-anslutning

Ja men täckningen är ingen höjdare och extra arbete med att dra kabel även om det såklart är stabilast

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om kabeln skulle råkat skava sönder, eller hoppa ur så tror jag inte den är olaglig. Ingen kommer stanna dig för att checka det kan jag garantera, och du kommer absolut inte få böter för det om besiktningen skulle kolla.

Vissa bilar kan dra en säkring, och hört att en del sätter dit en "trasig" säkring istället.

Annars så håller jag med dig om idiotin. Detta påminner mig om flagglagen för ca 100 år sedan.

Är väl mest om någon gående skulle råka springs ut i gatan framför en och blir påkörd, och utredning sedan visar att man medvetet stängt av varningsljudet. Hyfsat långsökt scenario dock.

Permalänk
Medlem

Nu hör ju inte jag varnings ljudet i min bil får veva ner rutorna någon gång och lyssna när det blir varmare ute.
Problemet med det är att alla gångare går med lurar på sig och tittar i telefon och inte hör något.
Så att bilen ska låta massor gör ingen nytta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu hör ju inte jag varnings ljudet i min bil får veva ner rutorna någon gång och lyssna när det blir varmare ute.
Problemet med det är att alla gångare går med lurar på sig och tittar i telefon och inte hör något.
Så att bilen ska låta massor gör ingen nytta.

Nej men den kanske hjälper för barn eller folk med nedsatt hörsel.

Permalänk
Medlem

Det står hela tiden om att vi håller på att få slut på kobolt och andra mineraler som det finns ett enormt (och ökande) behov av, hur skulle det påverka utveklingen av elbilar?

Permalänk
Medlem

Ljudet på elbilar är väl för blinda? Inte för dem som stirrar blint i telefonen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Det står hela tiden om att vi håller på att få slut på kobolt och andra mineraler som det finns ett enormt (och ökande) behov av, hur skulle det påverka utveklingen av elbilar?

Alla mineraler vi har på jorden är i olika grad begränsade. Utvinning får ske utanför jorden och återvinning blir viktigare och viktigare.

Batterier utan kobolt är dock inga problem, Tesla är redan där och utrustar bilar med koboltfria batterier, inte på alla bilar än dock. De batterierna är dessutom billigare och mår bra av att laddas till 100% till skillnad från litiumjon.

Skrivet av Swedishchef_90:

Ljudet på elbilar är väl för blinda? Inte för dem som stirrar blint i telefonen

Både och? Går att missa oavsett om man kollar i telefonen eller ej.

Skrivet av Chippen2188:

Ja, en bil utan adaptiv farthållare skulle jag aldrig klara av idag, det är en gåva till mänskligheten! Tror Plus behövs då, och då är man ju uppe i nästan 6000kr.. Väldigt mycket pengar för en Volvo.

Ser att det just nu finns flera leveransklara XC40s i både Core, Plus och Pro, så perfekt läge om någon är sugen på en sådan bil!

Exakt, det är det bästa som har hänt mänskligheten sen någonsin och once you go adaptiv you never go back. Det stämmer, man behöver plus. Priset sticker rätt rejält för en sådan liten (stor) detalj så det känns som ett tveksamt alternativ just nu från att vara sugen. Förhoppningsvis löser sig kretsbristen så att Volvo kan återinföra det som standard som tidigare. Eller så gör de en Nvidia.

Skrivet av martinot:

Hade aldrig köpt en bil utan både adaptiv farthållare och även autopilot. Är så nice att slippa styra aktivt på långa resor på landsväg, eller i köer inne i stan. När man väl haft och vant sig med det så vill man aldrig vara utan!

Volvo har också rätt så bra autopilot (även om de kallar den något annat), och var i början standard på syskonet PS2 iaf. men även på XC40 Recharge har jag för mig (men mer osäker där).

Köp inte utan, om det inte är endast för korttidshyra som Chippen. Man vill verkligen inte vara utan autopiloten!

Har den pilot assist som finns på V90n, är liknande? Använder den dock typ aldrig. Det roliga med att köra bil är ju att få köra den Adaptiv däremot är en gudagåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Har den pilot assist som finns på V90n, är liknande? Använder den dock typ aldrig. Det roliga med att köra bil är ju att få köra den Adaptiv däremot är en gudagåva.

Teslas autopilot och Volvos pilot assist är samma sak med olika namn. Finns även i nya bilarna som kör Google. Dock tycker jag den fungerar sämre där än i dom som kör Volvos gamla Sensus connect (det som finns i V90).

Tycker funktionen är användbar, speciellt på långa resor och när det blåser hårt, man slipper hålla emot själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Är väl mest om någon gående skulle råka springs ut i gatan framför en och blir påkörd, och utredning sedan visar att man medvetet stängt av varningsljudet. Hyfsat långsökt scenario dock.

Sedan är det ju upp till någon att bevisa att just du klipp kabeln, eller dragit ut den. Kan ju lika gärna vara någon på bilfabriken eller någon annanstans som gjort det. Tror det blir extremt svårt, för att inte säga omöjligt att bevisa om man inte frivilligt erkänner. Dra ut de lite snyggt på rätt ställe, eller släng saxen/kniven i soporna direkt. Alternativt gå på säkringsmetoden som jag nämnde. Tror inte någon blir åtalad för att en säkring bränt sönder.

Skulle säga att detta i praktiken är totalt säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

FYI: Den största andelen kobolt idag används inom oljeindustrin för att framställa bensin i världen idag.

Vill du absolut inte ha kobolt i din bil (fast du idag tanker bensin som raffinerats med kobolt) så välj en batterikemi utan kobolt, som tex. LFP (järnfosfatbatterier).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

FYI: Den största andelen kobolt idag används inom oljeindustrin för att framställa bensin i världen idag.

Vill du absolut inte ha kobolt i din bil (fast du idag tanker bensin som raffinerats med kobolt) så välj en batterikemi utan kobolt, som tex. LFP (järnfosfatbatterier).

Spännande!
Jag hittade en artikel som tar upp dom batterierna, låter ju jättelovande om man kan skippa steget med kobolt, då slipper man ju massa maskiner som behöver gräva fram det också...

https://www.newscientist.com/article/2234567-can-we-quit-coba...

Att återanvända kobolten och att gräva under havet verkar vara två viktiga mål...