Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Om man svarar ett email mitt i en kedja av kommunikation, kan mottagaren se mail skickade senare i kedjan?

Permalänk
Medlem

Om man svarar ett email mitt i en kedja av kommunikation, kan mottagaren se mail skickade senare i kedjan?

Blir lite nervös nu.

Jag mailade en kund och fick svar. Jag vidarebefordrade sedan det svaret till en kollega där vi skickade några mail mellan oss och diskuterade kundens erbjudande. Jag gick sedan tillbaks till kundens svar till mig i kedjan och svarade på det brevet till kunden.

Det jag är lite orolig för nu är om kunden kan se hela kommunikations kedjan mellan mig och min kollega också, för det är så kedjan ser ut för mig.
A=Jag B= Kund C=Kollega

A->B
B->A = Brevet jag svarade på till kunden efter kommunikation med kollega, kan kunden även se senare brev?
A->C
C->A
A->C
C->A
A->B

Jag ser hela kedjan i outlook, gör kunden också det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaXia:

Blir lite nervös nu.

Jag mailade en kund och fick svar. Jag vidarebefordrade sedan det svaret till en kollega där vi skickade några mail mellan oss och diskuterade kundens erbjudande. Jag gick sedan tillbaks till kundens svar till mig i kedjan och svarade på det brevet till kunden.

Det jag är lite orolig för nu är om kunden kan se hela kommunikations kedjan mellan mig och min kollega också, för det är så kedjan ser ut för mig.
A=Jag B= Kund C=Kollega

A->B
B->A = Brevet jag svarade på till kunden efter kommunikation med kollega, kan kunden även se senare brev?
A->C
C->A
A->C
C->A
A->B

Jag ser hela kedjan i outlook, gör kunden också det?

Du ser ju texten i ditt utgående mail till kunden och om du inte redigerat bort den interna kommunikationen du inte ville skicka så har du skickat den också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på om kunden är inkluderad i CC: eller inte för de olika mailen.
Mail kan läsas av de personer som de blivit skickade till. Övriga mail får de inte automatiskt om man inte kör något mycket icke-standard system.

Att du kan se hela kedjan beror ju på att du har alla mailen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ser ju texten i ditt utgående mail till kunden och om du inte redigerat bort den interna kommunikationen du inte ville skicka så har du skickat den också.

Neeeeeeeeeeeeeeejjj

Asså jag tänkte ju att om jag svarar till ett brev i början av kedjan så startar jag en ny kedja där endast den kommunikation som finns under syns.

Permalänk
Medlem

Jag är inte hundra men jag tror att outlook bara skickar en meta tag för "reply", dvs den skickar inte samma mail med allt i som varit. därav bör inte kunden se vad ni skrivit.
Förr klistrade mailprogram in hela meddelandet med historik men det är extremt mycket onödig data och tror inget program gör det idag, det gör även mindre risk för just det du är rädd för att fel mottagare får fel info.

Men jag kan inte helt svära på att så är fallet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det beror väl på om kunden är inkluderad i CC: eller inte för de olika mailen.
Mail kan läsas av de personer som de blivit skickade till. Övriga mail får de inte automatiskt om man inte kör något mycket icke-standard system.

Att du kan se hela kedjan beror ju på att du har alla mailen i fråga.

Ok, detta låter mer positivt.....fan hoppas verkligen det är så. Vi snackade ju inte skit om kunden men det är ju inte bra för eventuellt samarbete om kunden kan se våran interna kommunikation.

Permalänk

Jag förstår inte problematiken. Varför inte bara kolla på skickat mail och se vad som skickades? Det går även se skickade mail från mobilen.

Permalänk
Medlem

kort svar är, nej kunden kan rimligtvis inte se emails där de inte med på TO, CC eller BCC... Dvs glöm tänket om kedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Neeeeeeeeeeeeeeejjj

Asså jag tänkte ju att om jag svarar till ett brev i början av kedjan så startar jag en ny kedja där endast den kommunikation som finns under syns.

Ja, så är det. Sålänge du inte cc:ar kunden så är det som du säger. Hur kan mail vara en sån gåta?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DaXia:

Ok, detta låter mer positivt.....fan hoppas verkligen det är så. Vi snackade ju inte skit om kunden men det är ju inte bra för eventuellt samarbete om kunden kan se våran interna kommunikation.

Det har redan föreslagits av andra, men jag säger det igen. Gå in och öppna din "skickat-mapp" i Outlook så kan du ju se exakt vad kunden fått skickat till sig. Så behöver du inte undra något mer.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bifoga länk till denna tråd i nästa mail till kunden så kommer historiken försvinna!
Tro mig, jag är från Internet