Projekt Ultraportabel/EVO med eGPU - fungerar det 2022?

Permalänk
Medlem

@joabor Tack för en gedigen genomgång! Har du en länk till den där aktiva TB-kabeln?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Annars finns det eGPU-kabinett som har fler inbyggda anslutningar, så att dessa kan användas som docka. Typ Razer Core X Chroma, vilken har fyra USB-portar och ethernet.

Den kör jag på jobb, fungerar bra. Går även att koppla in "hub" till ifall det inte skulle räcka med de 4 anslutningar som finns.

En grej som kan vara värt att lyfta för folk är att det är en god idé att gå in i regedit och ändra "TDR" tiderna (TdrDelay, TdrDdiDelay till runt 10 sek räckte för mig. Tror ursprungsvärdet är runt 5 sekunder). Det är inte många gånger det strulat för mig, men 1 gång varannan månad är tillräckligt för att jag skulle gå in och förlänga dessa tider.

Länk med instruktion hur man ändrar TDR värden

Det man slipper om man gör detta är blåskärmar ifall drivrutinen skulle sluta svara (ganska vanligt problem med E-GPU).

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Tack för infon! Vilken upplösning testade du med?

Det mesta testades antingen i native 32:9 5120x1440 eller 21:9 3440x1440. Vad jag minns fick jag i native runt 60'ish fps med high'ish i BF5 med 3070'n. Kikar man på SweC 3070 recensionen (som kör stationärt) så får de 79 fps på 4K ultra; vilket är 10% fler pixlar samt högre inställningar och de hade nästan 20 fps bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Sitter själv med en eGPU setup och är sååå förvånad och nöjd med den prestandan man kan klämma ur trots stora flaskhalsar, klarar lätt 1080p på high/med i de flesta spel.

Sneglade på Razer books när Inet reade ut dem för någon månad sedan men avstod då de verkade drabbade av dålig QC och byggkvalitet, har din enhet uppvisat några problem?

Ja, men vad roligt att du är nöjd med din eGPU set-up. Razer har kvalitetsproblem, jag fick en av dom med en tangentbordsbelysning som är ojämn men tangentbordet fungerar bra. Jag orkar inte att gå igenom en reklamationsprocess med Amazon.de, jag fick den trots allt lite billigare. Tydligen ska Razer Book med serienummer xxxxxx-MEx-xxxxx vara uppdaterade. Extremt dålig QC och jag är inte säker att det blir en Razer nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

@joabor

Kul läsning
Efter enklare sökning så hittar jag inte svaret så tänkte att jag frågar.
Måste du starta datorn vi knappen på datorn varje gång eller går det på något annat vis när man använder e-gpu?
Har funderat på denna lösning men vill gärna har allt "dolt". Måste man stöka fram datorn varje gång den ska startas så faller mitt tänk kring placering i hylla nämligen.

Hej, Jag låter datorn sköta allt dvs. stänger jag av datorn eller sätter den i viloläge så stängs eGPU av och när jag startar datorn så går eGPU igång. Jag använder inte switchen på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Att AMD inte har Thunderbolt är inte riktigt sant. ASRock har några moderkort med TB3, har dock ingen aning om hur bra det funkar.

Ok, men jag inte sett några AMD ultrabooks som har TB3/4, men jag har nu sett att USB4 ska vara fullt kompatibelt med TB, så det borde fungera i teorin med AMD och eGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Viktigt att notera att dessa portar kommer dela på samma Thunderbolt-bandbredd så risken är att du får mer FPS drop av detta. Det är nog inga gigantiska skillnader men har för mig att jag läst att det kan vara några procent (ta med en nypa salt, det var ett tag sedan jag undersökte detta).

Gällande att koppla eGPU till en dockningstation, har för mig att jag läste om någon som hade lyckats få det att fungera ok (återigen, det var längesedan jag undersökte). Men det varierar nog enormt mycket mellan dockningsstationer och precis som ovan har du samma problem med att bandbredden måste delas på. Säkrare är nog att köra eGPU som redan har inbyggda då. Själv accepterade jag en till kabel och körde USB-hubb.

Här får någon rätta mig om jag har fel, men enligt vad jag förstår så har Intel 1165G7 två st. TB4 kontrollers så det innebär att dom inte delar på samma bandbredd och det är även därför som nya Ultrabooks med 1165G7 kan ha en TB4 på varje sida. Det viktiga är att eGPU har 4-PCI-lanes för full bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volkir:

När du skriver 3440x1440 (2K) menar du att du kör uppskalat från 2K till 4K, typ DLSS?

Nope, vad jag förstår så kallas 3440x1440 för 2K?! och jag kör ingen uppskalningsteknik då jag tycker att 2K native ser fin-fint ut:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

@joabor Tack för en gedigen genomgång! Har du en länk till den där aktiva TB-kabeln?

Denna köpte jag, var den billigaste aktiva TB-kabeln jag kunde hitta.
https://www.amazon.se/gp/product/B084Z65YJQ/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Den kör jag på jobb, fungerar bra. Går även att koppla in "hub" till ifall det inte skulle räcka med de 4 anslutningar som finns.

En grej som kan vara värt att lyfta för folk är att det är en god idé att gå in i regedit och ändra "TDR" tiderna (TdrDelay, TdrDdiDelay till runt 10 sek räckte för mig. Tror ursprungsvärdet är runt 5 sekunder). Det är inte många gånger det strulat för mig, men 1 gång varannan månad är tillräckligt för att jag skulle gå in och förlänga dessa tider.

Länk med instruktion hur man ändrar TDR värden

Det man slipper om man gör detta är blåskärmar ifall drivrutinen skulle sluta svara (ganska vanligt problem med E-GPU).

Vilket bra tips. det kanske är det som har gjort att ibland när jag tillbaka till datorn får jag ett meddelande att AMD Radeon programmet har startat om och återställt värdena för GPU. Jag har nu ändra till 10 sekunder:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Här får någon rätta mig om jag har fel, men enligt vad jag förstår så har Intel 1165G7 två st. TB4 kontrollers så det innebär att dom inte delar på samma bandbredd och det är även därför som nya Ultrabooks med 1165G7 kan ha en TB4 på varje sida. Det viktiga är att eGPU har 4-PCI-lanes för full bandbredd.

Aha, det visste jag inte. Men då krävs det väl att man just använder båda kontakterna då; om du har en eGPU med USB-kontakter och annat som är kopplad till en av TB-portarna så används bara en av de två TB4 kontrollers och du har samma problem fortfarande? Om man är villig att ha dockningsstation i ena TB'n och eGPU i andra så borde det vara fine i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Aha, det visste jag inte. Men då krävs det väl att man just använder båda kontakterna då; om du har en eGPU med USB-kontakter och annat som är kopplad till en av TB-portarna så används bara en av de två TB4 kontrollers och du har samma problem fortfarande? Om man är villig att ha dockningsstation i ena TB'n och eGPU i andra så borde det vara fine i det fallet.

Precis det är så jag har uppfattat det. Jag kör eGPU på en TB4 porten och allt annat via en enkel USB-C "mojäng" med USB-C (endast laddning) och 2 USB-A portar samt HDMI.

Permalänk
Medlem

Uppdatering med några bilder på prestandard, sorry för den dåliga kvaliteten, är tagna med iPhone kamera

https://imgur.com/a/RLfMVmd

Spel: ESO, 3440x1440, 144Hz
3DMark: Time Spy

Mycket trevliga temperaturer på GPU, däremot får CPU kämpa lite:)

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Och kul att du blev nöjd med grafikkortet

Permalänk
Medlem

Det här en riktigt bra test som jämför en stationär dator med eGPU och GPU, den enda testen jag har hittat där man jämför äpplen och äpplen.
https://www.youtube.com/watch?v=H1R7BT9Cc7o&ab_channel=WePCBe...
Dock mer fokus på eSport spel, skulle vara intressant att se en liknande test med AAA-titlar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av joabor:

Det här en riktigt bra test som jämför en stationär dator med eGPU och GPU, den enda testen jag har hittat där man jämför äpplen och äpplen.
https://www.youtube.com/watch?v=H1R7BT9Cc7o&ab_channel=WePCBe...
Dock mer fokus på eSport spel, skulle vara intressant att se en liknande test med AAA-titlar.

Jag och @Kenneth var sugna på att göra ett liknande test, fast med vår vanliga spelsvit för GPU-tester. Behöver bara fiska fram ett moderkort med Thunderbolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag och @Kenneth var sugna på att göra ett liknande test, fast med vår vanliga spelsvit för GPU-tester. Behöver bara fiska fram ett moderkort med Thunderbolt.

JAAA, det vore super och otroligt efterlängtat:). Kanske vi en gång för alla kan utröna prestandardförlusterna med eGPU. Det optimala vore om nu även kunde testa med USB4 som nu ska vara helt kompatibelt med Thunderbolt3/4, vilket innebär att AMD skulle kunna vara ett alternativ till Intel när det kommer till eGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag och @Kenneth var sugna på att göra ett liknande test, fast med vår vanliga spelsvit för GPU-tester. Behöver bara fiska fram ett moderkort med Thunderbolt.

Det vore en fantastisk idé! Jag hade svårt att hitta riktigt bra tester med jämförelser när jag undersökte det förr, oftast var det bara enstaka personers anekdoter. Ett SweC-test skulle vara grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Nope, vad jag förstår så kallas 3440x1440 för 2K?! och jag kör ingen uppskalningsteknik då jag tycker att 2K native ser fin-fint ut:)

Jaha, nej. 3440x1440 kanske skulle kunna klassas som 4K eller snarare 3,5K pga antalet pixlar horisontellt som ca är 3500, dvs 3,5Kilopixlar. Uttrycken 4K & 8K kommer från en helt annan standard som inte finns i vanliga konsumentskärmar. Exempelvis DCI 4K (4096x2160). Vi konsumenter använder vanligen upplösningen UHD (3840x2160) och som vid något läge började kallas 4K, antagligen för att göra det enklare för vanliga konsumenter att särskilja upplösningarna mellan varandra. Det finns ju flera olika standarder för upplösningar så det är en djungel.. Skriv upplösningen i siffror istället bara. Ingen fattar knappt namngivningen ändå.
https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution#4096_%C3%97_2160

Tack för att du delade dina erfarenheter.. Detta blir något att fundera över i framtiden.. Kanske dags att sluta med att ha en stationär hemma plus en laptop och istället gå över på en sån här lösning.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volkir:

Jaha, nej. 3440x1440 kanske skulle kunna klassas som 4K eller snarare 3,5K pga antalet pixlar horisontellt som ca är 3500, dvs 3,5Kilopixlar. Uttrycken 4K & 8K kommer från en helt annan standard som inte finns i vanliga konsumentskärmar. Exempelvis DCI 4K (4096x2160). Vi konsumenter använder vanligen upplösningen UHD (3840x2160) och som vid något läge började kallas 4K, antagligen för att göra det enklare för vanliga konsumenter att särskilja upplösningarna mellan varandra. Det finns ju flera olika standarder för upplösningar så det är en djungel.. Skriv upplösningen i siffror istället bara. Ingen fattar knappt namngivningen ändå.
https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution#4096_%C3%97_2160

Tack för att du delade dina erfarenheter.. Detta blir något att fundera över i framtiden.. Kanske dags att sluta med att ha en stationär hemma plus en laptop och istället gå över på en sån här lösning.

Aha, ja gjorde bara en snabb googling på 3440x1440 och då kallade dom det för 2K (tyckte dock att det inte lät riktigt rätt...), men nu har jag lärt mig något nytt, tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joabor:

Här får någon rätta mig om jag har fel, men enligt vad jag förstår så har Intel 1165G7 två st. TB4 kontrollers så det innebär att dom inte delar på samma bandbredd och det är även därför som nya Ultrabooks med 1165G7 kan ha en TB4 på varje sida. Det viktiga är att eGPU har 4-PCI-lanes för full bandbredd.

Vilken version av PCIe används av Thunberbolt 4? Är det PCIe 4.0 eller PCIe 3.0? Vi har ju t.ex. sett på ett kort som Radeon RX 6500 XT att 4 st PCIe-lanes är en rejäl flaskhals med PCIe 3.0 för ett grafikkort (i allafall på ett kort som har väldigt lite VRAM), medan det är relatigt körbart med PCIe 4.0.

Edit: Lite googlande tyder på att det är PCIe 3.0, så det känns ju som att, i alla fall i teorin, att den som vill köra eGPU år 2022 förmodligen inte vill sätta in t.ex. ett Radeon RX 6500 XT med endast 4 GB VRAM. Ett större VRAM innebär att man kan kompensera för en lägre PCIe-bandbredd i viss utsträckning som jag förstår det. Det här stöter inte TS på eftersom han testat med ett högpresterande grafikkort med gott om VRAM

Permalänk
Medlem

Hej,

Det var ett tag sedan denna tråd blev uppdaterad men jag har införskaffat en ny "Ultraportabel" i form av en Lenovo Yoga 7 med AMD 6800U processor https://www.inet.se/produkt/1973768/lenovo-yoga-7-14-ryzen-7-...
Ska bli grymt intressant att se hur den levererar med eGPU.

Uppdatering kommer inom kort:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Det var ett tag sedan denna tråd blev uppdaterad men jag har införskaffat en ny "Ultraportabel" i form av en Lenovo Yoga 7 med AMD 6800U processor

Följer med spänning! Även om jag är frälst Mac-användare numera, så saknar jag möjligheten till eGPU. Lenovo Yoga i sig är även en av mina favoritmaskiner!

Permalänk
Medlem

Medans jag väntar på min nya Lenovo så skickar jag några intressanta länkar.
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Yoga-7-14-G7-review-Mult...

Denna är riktigt intressant då ETA PRIME testar med en eGPU och det är mer eller mindre plug and play, kolla från 8 min i Youtube klippet. Dock är det Lenovo ThinkBook 13S men samma Ryzen R7 6800U.
https://www.youtube.com/watch?v=zQVJbaOSEj0&ab_channel=ETAPRI...

Här kommer lite 3DMark Time Spy resultat med min nuvarande Razer Book 13 Intel 1165G7.
https://www.3dmark.com/spy/30152912

Här är en jämförelse med liknande set-up som min Razer, japp det är jag som ligger på 3:e plats utan några optimeringar:)
https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=276...

Permalänk
Medlem

Kort update:

Yes Lenovo Yoga 7 ARB7 (AMD 6800U) fungerar med en Thunderbolt eGPU docka, men Lenovo har råkat blanda ihop USB-C portarna och det har tagit sedan i onsdag innan jag kom på det tack vare hjälp från en svensk från Lenovo forumet (Febbe, kanske du hänger här på Sweclockers?). VIKTIGT: USB4 porten är den NÄRMAST Microkortsläsaren!!!

Preliminära snabbresultat är att AMD 6800U är kraftfullare med eGPU än Intel 1165G7.

3DMark Time Spy
Intel 1165G7: CPU 4 903, GPU 16 323 Total score: 12 096
AMD 6800U: CPU 7 571, GPU 16 752 Total score: 14 173

En kort reflektion är att Lenovo Yoga 7 är mycket tystare är Razer Book trots att Yoga 7 endast har en fläkt. Lenovon verkar dessutom vara mycket mer driftsäker är Razer, inga BSOD eller frysningar på Teams ännu.

Jag är grymt nöjd med denna dator och jag kan nu bekräfta att Lenovo Yoga 7 ARB7 med AMD 6800U fungerar med Thunderbolt och eGPU.

OBS! Det är inte så att alla datorer som har AMD 6800U är Thunderbolt kompatibla, det är i dagsläget svårt att säga vilka som är och inte är TB kompatibla, det som verkar vara den avgörande komponenten är ett retimer chip som heter "Parade PS8830" som ska sitta i direkt anslutning till USB-C/USB4 porten samt att det är aktiverat i BIOS:)

Update 1:
Det verkar som om Adrenaline version 22.5.1 inte fungerar med eGPU samt 22.8.2 fungerar men endast den version som är för AMD Ryzen 7 6800U, jag fick inte 22.8.2 för RX6800XT att fungera men det kanske bara var en tillfällighet. Kan vara något med att "AMD XConnect" inte installeras med den "vanliga" Adrenaline 22.8.2, men detta är högst teoretiskt.

Update 2:
Vissa spel fungerar ingen vidare ex. Elder Scrolls Online nyttjar bara 20-40% av GPU och DOOM fungerar bra med Open GL men inte med Vulkan (samma problem som ESO) Control fungerar utan problem och Far Cry 6 nyttjar också endast 20-40% men så var det även med Intel 1165G7 + eGPU så samma problem kvarstår oavsett ADM eller Intel.

Permalänk
Medlem

Har skrivit en kort summering på egpu.io med lite bilder och tips på installation. https://egpu.io/forums/builds/2022-lenovo-yoga-7-14arb7-680m-...

Permalänk
Medlem

Bra info! Kul att höra att 6800U är vassare än 1165G7, speciellt temperatur & kylning som jag tycker ofta är problematisk på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Bra info! Kul att höra att 6800U är vassare än 1165G7, speciellt temperatur & kylning som jag tycker ofta är problematisk på laptops.

Lenovo Yoga 7 är grym med AM6800U, jag är supernöjd:)

Permalänk
Medlem

Verkar som om Lenovo Yoga 7 med AMD6800U var lite fel prissatt tidigare. Inet har höjt priset med 1 500 kr sedan jag köpte min för 3 veckor sedan. Jag måste säga att jag blir mer och mer nöjd med min Lenovo Yoga 7 med 6800U kan inte riktigt förstå varför man skulle välja Intel CPU istället när man kan få RDNA2 för samma pris?!

Vore kul om redaktionen hade lust att testa eGPU med AMD68xx.

Update 3:
Har installerat Adrenalin 22.9.2 och märker inga större skillnader, fortfarande får jag inte ut full kapacitet från 6800XT i ESO. Testade att installera Shadow of the Tom Raider för att prova Intel XeSS med en AMD GPU och det fungerar riktigt bra, kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=uMqKFgJcr-U&t=80s&ab_channel=...

Permalänk
Medlem

Update 4: 221010
Har nu kommit över ett RTX3080Ti och ska se hur den fungerar med eGPU, mycket spännande, återkommer när jag har gjort lite tester. Det primära målet är att se om jag kan få ESO och FarCry 6 att nyttja GPU fullt ut som inte fungerar dagsläget med 6800XT och Adrenalin 22.10.1.