Anmäl dig till Roborock Challenge!

Program för att sortera stor lista namn och data

Permalänk
Medlem

Program för att sortera stor lista namn och data

Jag ber om ursäkt om jag slängt upp tråden på fel ställe.

Jag sitter i en sits där jag behöver sålla igenom en enorm lista namn där kost är knuten till varje namn. Som ett Facit av en sorts.
Problemet uppstår när jag får en "ny" lista med enbart namn.
Då skulle jag vilja få ut så de namnen på den "nya" listan får rätt kost till sitt namn.
(Det är aldrig nya namn som tillkommer)

Ex:
Min lista (facit):
Pia Andersson - Vegetariskkost
Fia Petersson - Normalkost

Nya listan:
Pia Andersson
Fia Petersson

Det är grymt svårt att förklara i text, men hoppas det finns någon klarhet i det hela.

Permalänk
Medlem

Du behöver läsa in ditt facit i en datastruktur. Det finns olika att välja på beroende på storlek och krav på snabbhet.

Sedan behöver du läsa igenom din nya lista och leta igenom din datastruktur efter träffar. Vid en träff så kan du skriva ut resultatet.
I processen att besluta sig för om det finns en träff eller inte så finns det också en saker att beakta, så som vad som händer om du inte får en träff och hur det i så fall ska presenteras.

Det finns också en massa olika alternativ för utskrifter så som att skapa en ny fil, skriva ut på skärmen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EqualBug:

Jag ber om ursäkt om jag slängt upp tråden på fel ställe.

Jag sitter i en sits där jag behöver sålla igenom en enorm lista namn där kost är knuten till varje namn. Som ett Facit av en sorts.
Problemet uppstår när jag får en "ny" lista med enbart namn.
Då skulle jag vilja få ut så de namnen på den "nya" listan får rätt kost till sitt namn.
(Det är aldrig nya namn som tillkommer)

Ex:
Min lista (facit):
Pia Andersson - Vegetariskkost
Fia Petersson - Normalkost

Nya listan:
Pia Andersson
Fia Petersson

Det är grymt svårt att förklara i text, men hoppas det finns någon klarhet i det hela.

Är det alltså en uppgift du fått i skolan eller något annat? Ifall listan inte är jättelång är det väl naturligast att bara använda excel och en enkel VLOOKUP?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog laddat ner SQL Express och SQL Management Studio och kört lite enkla importer och unioner. Men det kanske bara är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är det alltså en uppgift du fått i skolan eller något annat? Ifall listan inte är jättelång är det väl naturligast att bara använda excel och en enkel VLOOKUP?

Håller med om detta. Excel borde räcka fint för detta.
Svårt att se att listan är längre än vad Excel bekvämt hanterar, även om @EqualBug inte specat exakt antal entries.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Kanske skulle nämnt att jag är extremt grön när det kommer till det här också.
Är grymt tacksam för alla de snabba svaren!

Det @Toss3 skrev med VLOOKUP fungerade perfekt!
Det var precis det jag behövde.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EqualBug:

Kanske skulle nämnt att jag är extremt grön när det kommer till det här också.
Är grymt tacksam för alla de snabba svaren!

Det @Toss3 skrev med VLOOKUP fungerade perfekt!
Det var precis det jag behövde.

Tack för hjälpen!

Ett tips om du ska använda excel och VLOOKUP (eller LETARAD som den heter i svenska Excel)

Se till att köra den i "exact mode" (fjärde argumentet ska vara FALSE)

Annars är det risk att du hamnar på någon med liknande namn om namnet saknas och får fel matpreferenser, bättre med ett resultat där man får se att det saknas helt

Permalänk
Medlem

Eller Xlookup om man vill ha det lite enklare.