Permalänk

DNS problem med Telia

Jag har ett problem som jag aldrig råkat ut för tidigare. Det är DNS relaterat.

Det gäller en domän, som jag själv dessutom administrerar, som jag inte kan nå via min PC via min internetoperatörs internet som är Telia. I nätverksinställningarna under nätverk i PC:n kan jag gå in och ändra att DNS skall hämtas automatiskt eller sätta in ny DNS manuellt. När den står i det "vanliga" automatik läget fungerar inte domänen att nå. Ändrar jag DNS till Googles publica DNS så fungerar domänen att nå. Samt allt övrigt på nätet.

Via mobiltelefonen på vanliga 4G nätet är det också inga problem att nå domänen. Det är bara på min jäkla PC som något har hängt sig när det gäller DNS eller cachen.

Jag har försökt att flusha DNS i PC via commandotolken, även gjort renew, men ingenting hjälper.

Vad fasen skall jag göra. Det är helt klart ett lokalt problem med min jäkla PC och skräpet windows 10 eller också i min Telia Router.

Några tips är uppskattade ... vad kan jag göra i min PC? 🤔🤔

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en dynamisk DNS? Dvs IP'nret kan ha ändrats?
Gissningsvis är det din router som servar adressen när du kör Automatiska inställningar. Det kan vara så att det är routern som cacheat en gammal adress.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat - ibland hamnar ISP's DNS servrar lite efter och man kan behöva vänta några timmar/dagar ibland.
Jag kör generellt med google's dns för att slippa detta problem.

Eller som giplet säger.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av giplet:

Är det en dynamisk DNS? Dvs IP'nret kan ha ändrats?
Gissningsvis är det din router som servar adressen när du kör Automatiska inställningar. Det kan vara så att det är routern som cacheat en gammal adress.

Under vilken inställning, generellt, ligger en sådan cach i routern. Går den att deleta/uppdatera/förnya?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du bara sätter en annan DNS i din dator. Jag hade en del problem med Telia för ett par år sedan, bytte då till Googles DNS och har inte haft några problem, polare som inte har bytt DNS har blivit av med problem direkt när dom bytt.

Och om du märker att det är lokaliserat till en dator i hemmet så är det ju så enkelt som att bara byta DNS så är det klart.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Om du i kommandotolken skriver "nslookup <din domän>" med de inställningarna du beskriver ovan då det inte fungerar, vad får du för svar?

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Om du i kommandotolken skriver "nslookup <din domän>" med de inställningarna du beskriver ovan då det inte fungerar, vad får du för svar?

Då får jag upp ip-adress som pekar helt fel. Alltså något annat än vad det bör vara.

Det konstiga är att jag har en iMac kopplad på wifi via routern där domänen fungerar klockrent. Utan några ändringar på DNS. Det är på två PC som är kopplade via LAN som det är problem med DNS. Jag trodde problemet var i routern...🤔🤔

Det får väl bli att kontakta "Felia" för att se om de kan göra något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heronymous:

Då får jag upp ip-adress som pekar helt fel. Alltså något annat än vad det bör vara.

Det konstiga är att jag har en iMac kopplad på wifi via routern där domänen fungerar klockrent. Utan några ändringar på DNS. Det är på två PC som är kopplade via LAN som det är problem med DNS. Jag trodde problemet var i routern...🤔🤔

Då är det dina PC som cacheat adressen. Alternativt har din iMac cachat den korrekta adressen. Det är inte Telia som är problemet här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Då är det dina PC som cacheat adressen. Alternativt har din iMac cachat den korrekta adressen. Det är inte Telia som är problemet här.

Har du tips på vad jag kan göra? Jag tror också att det är som du säger, men vet inte riktigt hur jag löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

Har du nyligen styrt om domänen till en annan ip än vad den pekade på innan? I så fall är problemet med all sannolikhet att dnsservrar cache:a svaret under en tid och detta görs i flera nivåer, men efter ett dygn eller så borde man kunna vara säker på att det ska ha slagit igenom i hela kedjan i worst case scenario. Ytterst tveksam till att Telia kan hjälpa dig med det här, såvida du inte hostar din domän hos Telia då såklart.
Att det skulle vara din PC som cacheat som någon påstod ovan är en felaktig slutats med tanke på vad nslookup svarar, utan den informationen är det dock en rimlig förklaring som dock kan verifieras med en enkel omstart av datorn.

Permalänk
Medlem

nslookup under Windows ger två IP tillbaka, den server som svarade på förfrågan och det faktiska resultatet av förfrågan.

dig(1) är ett mer kompetent verktyg där det är enkelt att själv säga vilken DNS-server man ska ställa frågan till, vilket gör felsökningen oberoende av cache, hostfiler mm. Det går antagligen att köra under WSL, men det har jag aldrig testat.

Tänk på att applikationer, speciellt webbläsare, numera har en tendens att runda operativsystemets namnuppslagning och köra DoH.

Några jämförelser mellan vad dig och nslookup ger för utdata (givet redovisad indata) kanske skulle liva upp tråden?