BeQuiet Dark Rock Pro 4 med bara en fläkt?

Permalänk
Medlem

BeQuiet Dark Rock Pro 4 med bara en fläkt?

Tror ni räcker att köra BeQuiets Dark Rock Pro 4 med bara en fläkt (140mm i mitten) till en i5 12600?
Ska köra Fractal Design Torrent compact där det är två 180mm i fronten som blåser på CPU-kylaren.
Om det går, vad tror ni om ljudnivån, en fläkt borde ju få jobba hårdare, men låter det mer än två?

Permalänk

Är väl bara att testa.

Koppla ur kontakten och se om den blåser på så det räcker föratthålla sig innom dina gränser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ja det räcker.

D15s har ju bara en fläkt och klarar sig bra över en 12700K.

DRP4 är ju typ samma kylare så.

Permalänk
Medlem

Du ska ha två fläktar. Den som sitter närmast utblåset i ditt chassi, och jag hoppas du har har en fläkt där med, hjälper till att få ut all varm luft i lådan. Det gör att du kan köra alla tre fläktarna på lägre varv. Resultatet är effektivare kylning och tystare dator.
Om du tittar på den bifogade bilden så ser du att det fattas två fläktar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ja det räcker.

D15s har ju bara en fläkt och klarar sig bra över en 12700K.

DRP4 är ju typ samma kylare så.

Det låter ju lovande!

Skrivet av SCORPIUS:

Du ska ha två fläktar. Den som sitter närmast utblåset i ditt chassi, och jag hoppas du har har en fläkt där med, hjälper till att få ut all varm luft i lådan. Det gör att du kan köra alla tre fläktarna på lägre varv. Resultatet är effektivare kylning och tystare dator.

https://i0.wp.com/pausehardware.com/wp-content/uploads/2022/02/Fractal-Torrent-Compact-077.jpg?ssl=1

Pro-modellen har ju dock en annan design där en av fläktarna sitter mellan kylarens två torn och jobbar som både pull & push. Så min tanke var att skippa 120mm då den ändå sitter så nära dom två stora insugsfläktarna i chassit, jag tror ju den klarar det temp-mässigt, men den stora frågar är ju vad som händer med ljudnivån. Fläkten måste givetvis jobba hårdare, men blir det mer ljud än från en extra fläkt?
Jaja, jag får väl testa helt enkelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

https://i0.wp.com/pausehardware.com/wp-content/uploads/2022/02/Fractal-Torrent-Compact-077.jpg?ssl=1

Två fläktar måste personen inte alls ha. Det räcker med inblås i fronten av chassi och ett utblås bak i chassi. Med bara en fläkt i CPU kylaren, som sitter mellan.

Du visar dessutom en bild på helt fel kylare.

Denna är rätt

Om det var krav på 2 fläktar så hade inte Noctua D15s ens existerat.
Det finns också tester där de jämför d15s med d15 där båda presterar identiskt +/- 1-2 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quid:

Tror ni räcker att köra BeQuiets Dark Rock Pro 4 med bara en fläkt (140mm i mitten) till en i5 12600?
Ska köra Fractal Design Torrent compact där det är två 180mm i fronten som blåser på CPU-kylaren.
Om det går, vad tror ni om ljudnivån, en fläkt borde ju få jobba hårdare, men låter det mer än två?

Det går utmärkt. Du tappar nån enstaka grad i prestanda, mer än så är det inte.

Jag har kört precis såhär på min 8700K i flera år nu, efter att jag skaffade minnen som var aningen för höga för att allt skulle få plats.. Om jag minns rätt försämrades det med typ 2 grader, vilket är försumbart ju.

Jämför också NH-D15 vs NH-D15S som redan nämnts. D15S är knappt mätbart sämre trots en fläkt mindre. D15 är något bättre (2-3C) vid mycket höga laster, läs hårt överklockad CPU.

Det viktiga i båda fallen är att du har en bra fläkt som utblås i baken. Den gör mer skillnad än huruvida du har en extra fläkt på kylaren eller inte. Testa.

Edit: du frågade om ljudnivån också ser jag nu. Nej, du kommer inte märka någonting, det kan jag i princip garantera. Chassifläktarna kommer överrösta din BQ-fläkt oavsett varvantal, typ.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det går utmärkt. Du tappar nån enstaka grad i prestanda, mer än så är det inte.

Jag har kört precis såhär på min 8700K i flera år nu, efter att jag skaffade minnen som var aningen för höga för att allt skulle få plats.. Om jag minns rätt försämrades det med typ 2 grader, vilket är försumbart ju.

Jämför också NH-D15 vs NH-D15S som redan nämnts. D15S är knappt mätbart sämre trots en fläkt mindre. D15 är något bättre (2-3C) vid mycket höga laster, läs hårt överklockad CPU.

Det viktiga i båda fallen är att du har en bra fläkt som utblås i baken. Den gör mer skillnad än huruvida du har en extra fläkt på kylaren eller inte. Testa.

Edit: du frågade om ljudnivån också ser jag nu. Nej, du kommer inte märka någonting, det kan jag i princip garantera. Chassifläktarna kommer överrösta din BQ-fläkt oavsett varvantal, typ.

Låter bra!

Permalänk

Sätt in noctua fläktar om du tycker datorn låter för mycket, den kommer definitivt klara av att kyla med 1 fläkt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop