Permalänk

Om krisen eller kriget kommer…

Det är oroliga tider. Först en pandemi som vänder upp och ner på tillvaron för många och nu kriget i Ukraina med osäkerhet om vad som kommer att bli följden av det. Huden runt vår lycka och trygghet framstår som tunnare än många vill erkänna att den är.
Inser att jag själv är ganska illa förberedd på en verklig kris. Har bockat av en del punkter i foldern man fick hemskickad för några år sedan men det skulle bli mycket problematiskt omgående om grundläggande samhällsfunktioner slutar fungera (el, vatten etc.). Har ibland avfärdat ”preppers” (de riktigt seriösa med egenbyggd bunker, mat för månader, elverk o.s.v.) som domedagsprofeter.
Hur förberedd är du? Vad skulle vara planen för den första tiden om krisen kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Det är oroliga tider. Först en pandemi som vänder upp och ner på tillvaron för många och nu kriget i Ukraina med osäkerhet om vad som kommer att bli följden av det. Huden runt vår lycka och trygghet framstår som tunnare än många vill erkänna att den är.
Inser att jag själv är ganska illa förberedd på en verklig kris. Har bockat av en del punkter i foldern man fick hemskickad för några år sedan men det skulle bli mycket problematiskt omgående om grundläggande samhällsfunktioner slutar fungera (el, vatten etc.). Har ibland avfärdat ”preppers” (de riktigt seriösa med egenbyggd bunker, mat för månader, elverk o.s.v.) som domedagsprofeter.
Hur förberedd är du? Vad skulle vara planen för den första tiden om krisen kommer?

Vi behöver förbättra i mitt hushåll. Vi har några plastbackar med konserver, ris m.m. och några vattendunkar i mjukplast samt ett spritkök. Men det behövs absolut mer för att klara sig i en vecka eller två.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Noll prep här. Får äta torrfoder med hunden. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag tror väldigt få är ordentligt preppade för en kris eller ett krig, inklusive mig själv. Jag har svårt att föreställa mig att det skulle ske men det är klart att det kan bita mig där bak en inte så vacker dag.

Angående kriget tror jag det blir så pass utdraget att putin blir avsatt av sina egna eller att när ryssland vinner är dom så hårt drabbade ekonomiskt att dom inte har råd med fler krig. Om han inte börjar använda kärnvapen, då kan vi nog vinka adjö till världen som vi känner den idag för en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag tror väldigt få är ordentligt preppade för en kris eller ett krig, inklusive mig själv. Jag har svårt att föreställa mig att det skulle ske men det är klart att det kan bita mig där bak en inte så vacker dag.

Angående kriget tror jag det blir så pass utdraget att putin blir avsatt av sina egna eller att när ryssland vinner är dom så hårt drabbade ekonomiskt att dom inte har råd med fler krig. Om han inte börjar använda kärnvapen, då kan vi nog vinka adjö till världen som vi känner den idag för en lång tid framöver.

Vi behöver ju inte ha ryska kängor på svensk mark. Cyberattacker och liknande kan slå ut viktig infrastruktur. Något jag undrar om det inte redan har börjat med myndighetssajter och andra sajter som har börjat gå ner sedan kriget började. Försvinner el och möjlighet att betala i butik så blir det ju genast kris, eller att bensinpumpar inte längre ger något etc.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Bor på landet, så vad som än händer tänker jag inte dra ut i skogen så fort det börjar bli stökigt. Hemma finns konserver, vedpanna och så vidare så till en början är det nog lugnt. Även om el, värme och vatten försvinner ser jag inte vad som skulle vara bättre med att dessutom vara utan tak över huvudet.

Börjar samhället som jag bor i bombas har jag liks inte fysiken att springa runt med tält, spritkök, konserver och allehanda preppingutrustning så då är det ändå kört. Dit hoppas jag vi inte kommer. Synd bara jag sålt bort sista pickadolvern..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Skulle väl inte direkt kalla mig pepper, är en rätt bra bit dit, men helt oförberedd är man inte. Viss kris skulle man nog klara av hyfsat, även om man har blivit lite för van vid moderna bekvämligheter.

För en del är det enorm kris om de inte kan spela exakt när de vill, eller att det är något litet avbrott i internetförbindelsen. Dvs om de inte kan bli underhållna så är det stor kris.

Det man däremot tänker sig är att det behöver ses över ur ett samhällsperspektiv. Om en enskild ort drabbas av något ska helst inte närliggande orter påverkas, när det gäller såväl vattenförsörjning som el och även andra delar.
Även det att för att samhället öht ska fungera krävs väldigt hög nivå och att rätt många delar är t ex beroende av internetanslutning.

Även viktig infrastruktur bör säkras upp mer. Finns en hel del svagheter som relativt lätt kan utnyttjas av någon med onda avsikter.

Permalänk
Medlem

Har så vi klarar oss med mat och allt sådant. Problemet blir om fjärrvärmen försvinner och det är kallt ute. Gammalt hyreshus med obefintlig isolering så vi lär få frysa en hel del. Visst, det skulle väl gå skaffa ett elverk och ett element men då man inte får lagra diesel, gas eller dylikt i annat än väldigt små mängder i en lägenhet så blir det besvärligt att vara helt förberedd. Att ställa saker ute på altanen är knappast en bra idé, det lär försvinna ganska snabbt tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Entusiast

Vapen, konserver, guld, bunkrar och toappapper i all ära. Men bland det viktigaste som ofta nonchaleras i krisberedskap är vatten och värme. Längre strömavbrott och därmed utebliven tillgång till dricksvatten kan lätt hända även i fredstid. Men det som ligger nära till hands med tanke på säkerhetsläget är ju som tidigare nämnt angrepp på våran infrastruktur. Det måste man vara beredd på!

Man överlever utan mat i 3 veckor, vatten i 3 dagar, skydd mot elementen i 3 timmar, syre i 3 minuter och utan hopp i 3 sekunder.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Med modern teknologi och elektronik är vi mer sårbara än tidigare, ett analogt system må vara långsammare men samtidigt lättare att hålla igång.
Att bege sig ut i periferin (har ett gammalt familjehem i Norrland) är något jag också tänkt på, där skulle vatten och värme finnas och mat kan naturen ge om nödvändigt.
Sedan har den äldre generationen en fördel i att man kanske i viss mån varit tvungen att hantera kriser förrut. Många äldre har bas-kunskaper som i en kris blir vitalt viktiga, kunskaper som tunnas ut för varje generation. Betraktar vi en svajig internetuppkoppling som en kris så vittnar det om att vi har det ganska bra. Många bas-yrken har försvunnit, yrken som skulle vara ovärderliga i svåra tider. Väldigt många, mig inkluderat, kan idag knappast utöva sitt yrke utan dator/uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vi behöver ju inte ha ryska kängor på svensk mark. Cyberattacker och liknande kan slå ut viktig infrastruktur. Något jag undrar om det inte redan har börjat med myndighetssajter och andra sajter som har börjat gå ner sedan kriget började. Försvinner el och möjlighet att betala i butik så blir det ju genast kris, eller att bensinpumpar inte längre ger något etc.

Självklart är det så men jag tror att sannolikheten för det är väldigt liten i dagsläget.

Permalänk

Det finns olika kriser som kan inträffa. Alltifrån att sweclockers forum är nere 15 minuter till fullskaligt kärnvapenkrig. Beroende på kris bör man ha olika skydd. Jag själv skippar skydd emot kärnvapen, då det blir för extremt dyrt med något som praktisk funkar. -Bunker under jord, med diverse kolfilter och annat. Sedan mat och vatten i det antal dagar man vill överleva.

Men för småkris.
Utplanterad kofot i närheten av min bostad så jag tar mig in vid strömavbrott. Ja hyresvärden har elektronisk lås till alla dörrar inklusive skyddsrummet. Har sedan i skyddsrummet täcke, kudde madrass, nya kläder, över som under, tandborste etc och lite torrmat, x antal liter vatten, solcellsladdare, batteribackup, tändstickor, tändare, tändstål, diverse torrt tändmaterial, förbandningslåda, toalettpapper etc.
Typ så jag klarar mig fint en vecka.
Därifrån kan jag ta mig till en jaktstuga i ödemarken och i den har jag det mesta för ett ändå bekvämt liv. Jag har bra dricksvatten i en brunn, badställe, sköna sängar, riktigt kamin, vedspis, bra torrt vedförråd som räcker något år utan jag behöver fylla på, kan fixa dit mycket mat på olika sätt, dels ha med mig, sedan finns det mat i naturen både älg, rådjur, fiskar och svamp.. Jag har solceller och flera dieselaggregat, små som stora.

Allt failerar såklart med ett kärnvapenkrig. Att någon skulle ta sig dit i ödemarken är ej realistisk så jag får vara ensam.

Det mesta av det ovanför har inget direkt med att jag har byggt upp ett skydd utan i skyddsrummet som är ens förråd så har man sin sovsäck och annat för att spara plats i lägenheten. Det enda egentligen ja har bärt ner extra är lite mat, vatten och batteribackuper. Och jaktstugan har jag alltid ägt, inget med skydd att göra. Detsamma med dieselelverken.

*edit*
Jag hänger på facebook och där ser jag folk i ödemarken klagar på att deras kommun inte har byggt tillräckligt med skyddsrum för alla invånare och de skyddsrum som finns inte är tillräckligt utrustade. Det går inte argumentera emot dem att deras lilla byhålla som ligger otroligt långt ifrån landsgränserna och det inte finns något militärt mål där, inte är så stor risk för att utsättas för attacker från luften så skyddsrum för detta inte behöver finnas. (undantaget är kärnvapen) Och det är bara dumt att kommunen lägger ner pengar på att skydda emot just detta. Däremot kan området mycket väl drabbas av saker som strömavbrott i ett par veckor.
Det handlar alltså om rätt skydd beroende på vart man bor i världen.

*edit2*
Om man jämför mig emot en prepper och överlevare så har dessa skydd för att klara sig att naturen. Medans jag själv har 2st ställen som jag kan ta mig till och inga andra alternativ. Jag skulle ändå inte klara mig i skogen utan en massa bekvämligheter så jag struntar i sånt skydd.

Permalänk
Medlem

Mycket prepper-relaterat som är slutsålt just nu. Vattendunkar, stormkök + bränsle samt konserver. Bra att folk börjar förebereda sig, men man hade ju föredragit att det hade gjorts innan så man undviker situationer likt dessa.

För övrigt så tycker jag en viktig sak folk ibland glömmer är hur man ska gå på toaletten, speciellt de som bor i lägenhet. Ett tips jag läste där är att ha någon slags påse i toan som man fyller med kattsand efter man är klar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Om det skiter sig så flyr jag staden till en liten bod jag har på landet.

En stad utan el och vatten är ett riktigt problem.

Permalänk
Inaktiv

Den dagen den sorgen, så lever jag.

Permalänk
Medlem

Iom att jag vandrar har jag redan införskaffat en del grejer som gör att man överlever på egen hand, exempelvis stormkök, vattendunkar mm. Men jag har insett att jag behöver stasha upp med fler konserver för att kunna isolera mig helt i någon vecka.

Bekvämligheten är väl det många kopplar till att inte vara förberedda, men den ryker ju snabbt oavsett känner jag

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Det största problemet i dagens samhälle är att folk beter sig som en fårskock och att alla ska börja preppa samtidigt, samma dag som det kommer några chock/attack/rasar/panik-rubriker i skvalmedierna. Vi ser ju hur det leder till långvariga leveransstörningar av varor redan nu, när vi inte befinner oss i någon egentlig kris, så man kan ju föreställa sig hur det kommer vara det som sänker samhället när det är en verklig kris på tapeten.

Folk behöver lära sig att preppa långsiktigt och fylla på med en extra vara då och då, istället för att gå ut och tömma butikerna som en armé av zombies.

Permalänk
Inaktiv

Kunskap är viktigt och en plan för hur man ska agera om det händer något oväntat. Framförallt så bör folk som preppar faktiskt lära sig utnytta sin utrustning.

Permalänk
Medlem

Är det krig så gör ju en vecka i isolering varken till eller från.

Men jag har en gyllene plan! Lärt mig att bränna starksprit hemma. Ska komplettera med fler varianter och målet är att kunna bränna sprit på vilken stärkelserik råvara som helst.

Sen byter jag sprit mot det jag behöver

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vi har lite extra konserver, tonfisk, makrill, pasta och burkskinka gasolspis med 12 patroner så vi klarar oss i några dagar men som diabetiker så är brist på insulin dödligt, finns även andra sjukdomar som är livsuppehållande där medicin är ett måste.

Permalänk
Medlem

Med elbrist skiter det sig med betalkort och regeringen vill att vi ska ha ett kontantlöst samhälle, ingen bra kombo om det mot förmodan finns nåt att köpa.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det största problemet i dagens samhälle är att folk beter sig som en fårskock och att alla ska börja preppa samtidigt, samma dag som det kommer några chock/attack/rasar/panik-rubriker i skvalmedierna. Vi ser ju hur det leder till långvariga leveransstörningar av varor redan nu, när vi inte befinner oss i någon egentlig kris, så man kan ju föreställa sig hur det kommer vara det som sänker samhället när det är en verklig kris på tapeten.

Folk behöver lära sig att preppa långsiktigt och fylla på med en extra vara då och då, istället för att gå ut och tömma butikerna som en armé av zombies.

Och det är så fruktansvärt dyrt. De som börjar preppa nu anser jag vara folk som kan ha lite skäl till det.
Att redan innan peppra anser jag mer om man bor i staden att man vara lite extrem.

Jag själv plockade på mig lite småsaker när jag handlade och när jag sedan kom till kassan så känner jag lite ånger. Det jag köpte var uppblåsbar madrass, sovsäck, ryggsäck, batteribackuper som jag kommer ha liggande i skyddsrummet redan innan, diverse tändurrustning etc och pengarna bara rusade iväg.

Och jag märke även att beroende på typ av konflikt så skulle jag vilja ha helt olika väskor med mig om jag ger mig av.
Det är skillnad på konflikt av typ, nu är det jordens undergång, fly och ta med sig så man kan producera sin egen el, mat från skogen etc. Till att det är lite oroligt, jag åker till ett säkrare ställe. Jag måste dock ta med mig en mängd datorutrustning så jag kan fortsätta jobba som vanligt. Jag kommer då i princip enbart ha datorutrustning i väskorna.

Och när jag tänker efter så är ens det mildare alternativet inte troligt, men visst det skulle kunna ske. Det första alternativet med jordens undergång är så otroligt långsökt.

Permalänk
Medlem

Utöver det som MSB rekommenderar så har vi ytterligare en bostad på en öde Ö (20 hektar helt själva) en bra bit ifrån storstan...samt tillgång till båtar, egen lastbil och mycket annat.

Vet inte om det är en fördel, men inom familjen så kan vi även flera språk.
Utöver svenska och engelska så är det tyska, spanska samt ryska.

Det som är så jäkla tråkigt med nuvarande läge är att vissa människor älskar pengar...mao, så har man redan börjat se auktioner och annonser
på just såna saker det är brist på...sorgligt, speciellt i ett sådant här läge

Permalänk
Medlem

Jag har en gasoldriven pizzaugn, 25 kilo mjöl, och torrjäst. Utöver det finns det ett 20-tal konserver med San Marzano-tomater, ett par liter riktigt bra olivolja och oregano i överflöd. Det som saknas, och bör tillföras snarast, är några dunkar med vatten.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Jag har en gasoldriven pizzaugn, 25 kilo mjöl, och torrjäst. Utöver det finns det ett 20-tal konserver med San Marzano-tomater, ett par liter riktigt bra olivolja och oregano i överflöd. Det som saknas, och bör tillföras snarast, är några dunkar med vatten.

Det får mig att tänka på JIim som hittade en Capriccios pizza i skogen på deras överlevnadskurs:
https://www.facebook.com/watch/?v=895311304161610

Inte för att vara sådan, men om det skulle bli en liten småkris som typ långvarigt strömavbrott. Så kan man snabbt bli hjälten om man har lite lyxprodukter. Och det är egentligen denna typ av kriser som man borde fokusera på.
Hade jag däremot bott i Polen så hade det varit att kunna fly snabbt.

Permalänk
Snusfri

Har egentligen för lite, men endel basvaror som pasta, pulvermos, vita bönor tex har man ett litet lager av.
Sedan så har jag alltid några 1.5-2 liters petflaskor med vatten i kylen.

Sedan har man stugan med eget vatten och gasolspis samt gasolkamin man kan dra till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är väl skapligt redo iaf. Har vatten och frystorkad mat samt gasolkök. lykta med solpanel för laddning. Har mängder med ljus hemma. Skulle det verkligen skita sig, så har jag en "bug out bag" om man nu ska kalla den för det. Jag är egentligen inte en "prepper", men har saker så jag klarar mig ett tag.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom jag har utrustning för camping så tror jag att jag skulle klara mig skapligt bra ganska länge om det bara är infrastrukturen som försvinner visserligen skulle frysmat förstöras så man får börja äta den innan man ger sig på konserver och torrfoder men 3-4 veckor bör inte vara nått problem att klara maten utan påfyllning, bor också nära Vänern så det är bara att gå över åkern och hämta vatten eller så campar man vid sjön. Har också ganska god tillgång till ved som jag skulle använda innan jag ger mig på gasol och spritkök.
Jag är troligen bättre förberedd än de flesta helt utan att vara prepper bara genom att jag har prylar för camping och bor i landsbygd och när maten är slut så ser ju grannens får rätt goda ut, tyvärr dåligt med grisar i närheten men det finns kor och hästar också om man är ett litet större sällskap och spannmålssilos och även om jag inte tror att nån kvarn skulle funka så går det väl att koka nån grötsoppa direkt på det om det vore nödläge, fullkorn ska ju vara nyttigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Med elbrist skiter det sig med betalkort och regeringen vill att vi ska ha ett kontantlöst samhälle, ingen bra kombo om det mot förmodan finns nåt att köpa.

Ett kontantlöst samhälle är inget som politiker velat ha eller inte, de har medborgarna själva genomfört utan några påtryckningar.

Ger ju ett intressant påtryckningsmedel för en mot Sverige antagonistisk president i USA, bara att förbjuda visa och mastercard att verka i Sverige...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

Med elbrist skiter det sig med betalkort och regeringen vill att vi ska ha ett kontantlöst samhälle, ingen bra kombo om det mot förmodan finns nåt att köpa.

Betalkort går att använda utan el, det finns däremot inga rutiner eller utrustning på plats längre för att använda dem så. Lika lite som det finns rutiner för prismärkning, kontanthantering eller ens att hålla affärer öppna utan el. Men som du är inne på kommer det sannolikt vara tomt på hyllorna långt innan du behöver börja fundera på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion