Permalänk
Medlem

Prolle till Cities Skyline

Tjo. Spelar en del Cities Skyline och funderar på om en ny prolle skulle kunna göra det ännu roligare (kunna göra större städer utan att det blir segt). Har nu en 2600X och 16 gig ram. Skulle en 5600X och 32 gig ram göra någon upplevbar skillnad? Vad jag förstått är detta spel i första hand cpu-tungt. Har ett 1060 3 gig som jag helst inte vill byta då priser på grafikkort har gått bananas. Vill inte gå över till Intel då det skulle innebära att jag måste köpa nytt moderkort också vilket skulle gräva ett lite för stort hål i plånboken. Har nu ett MSI X470 Gaming pro carbon som ska klara 5000-serien med en ny bios.

Räcker en 5600X eller bör jag gå på en 5800X/5900X? Eller skulle det räcka med lite mer och snabbare minnen? Nuvarande stickor är på 3000 mhz. Spelet körs från en Samsung 960 evo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kollat hur mycket din processor drar till spelet just nu?
För om du inte peakar i processoranvädnning så ser jag ingen större anledning till att uppgradera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Spelar en del Cities Skyline och funderar på om en ny prolle skulle kunna göra det ännu roligare (kunna göra större städer utan att det blir segt). Har nu en 2600X och 16 gig ram. Skulle en 5600X och 32 gig ram göra någon upplevbar skillnad? Vad jag förstått är detta spel i första hand cpu-tungt. Har ett 1060 3 gig som jag helst inte vill byta då priser på grafikkort har gått bananas. Vill inte gå över till Intel då det skulle innebära att jag måste köpa nytt moderkort också vilket skulle gräva ett lite för stort hål i plånboken. Har nu ett MSI X470 Gaming pro carbon som ska klara 5000-serien med en ny bios.

Räcker en 5600X eller bör jag gå på en 5800X/5900X? Eller skulle det räcka med lite mer och snabbare minnen? Nuvarande stickor är på 3000 mhz. Spelet körs från en Samsung 960 evo.

Av vad jag läser verkar spelet vara processorintensivt som du säger. Mer minne kommer inte göra någon skillnad med mindre än att din dator faktiskt använder så mycket minne att din nuvarande mängd är en begränsning för den.

Ett 5600X har på pappret ganska lika egenskaper som 2600X, så frågan är hur mycket mer prestanda du får ut ur det: 15-20% tack vare tekniska framsteg mellan modellerna?
Om spelet klarar av att utnyttja multipla kärnor - det behöver du kolla upp - skulle du troligen vinna mer på att titta på större processorer med fler kärnor. Bara du kan avgöra om prestandavinsten där är värd pengarna för dig.

Permalänk

Min 3900x ligger och päser på typ 20% last med min karta jag kört nu i några dagar och tuffar väl runt i ~60-75fps ungefär.

Dock tror jag att spelet är för fåtrådat för min cpu då jag bara ser typ 3-6 kärnor med någon nämnvärd last resten ligger och sover med typ 1-3% last

Vill minnas att min 4790k presterade ganska lika denna cpun.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Av vad jag läser verkar spelet vara processorintensivt som du säger. Mer minne kommer inte göra någon skillnad med mindre än att din dator faktiskt använder så mycket minne att din nuvarande mängd är en begränsning för den.

Ett 5600X har på pappret ganska lika egenskaper som 2600X, så frågan är hur mycket mer prestanda du får ut ur det: 15-20% tack vare tekniska framsteg mellan modellerna?
Om spelet klarar av att utnyttja multipla kärnor - det behöver du kolla upp - skulle du troligen vinna mer på att titta på större processorer med fler kärnor. Bara du kan avgöra om prestandavinsten där är värd pengarna för dig.

Oj. Inbillade mig att det var ett större prestandakliv. Men det kanske kommer med zen4? Har inte kollat hur mycket den drar i procent men vet att när man kommer över 100k invånare blir börjar det bli segt. Men kanske spelet som är dåligt kodat. Håller på att bygga ny stad nu så har just nu 0 invånare ( drar vägar och fixar till kartan) Men får spara och dra igång en färdig stad och kolla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Oj. Inbillade mig att det var ett större prestandakliv. Men det kanske kommer med zen4? Har inte kollat hur mycket den drar i procent men vet att när man kommer över 100k invånare blir börjar det bli segt. Men kanske spelet som är dåligt kodat. Håller på att bygga ny stad nu så har just nu 0 invånare ( drar vägar och fixar till kartan) Men får spara och dra igång en färdig stad och kolla.

Den är nog större än så. Nu spelar jag inte Cities Skyline, men när jag bytte mellan en 2600x och min nuvarande 3600 så märkte jag en rätt så bra skillnad i spel bara mellan dom och 5600x är rätt så mycket snabbare än min 3600.

Kollar man denna så ser man att den piskar på bra duktigt om man kollar mott 2700x som är med i listan. Har du kollat hur din GPU hanterar spelet? Tänker om det är den som inte riktigt orkar med när det blir för mkt?
https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Skulle en 5600X och 32 gig ram göra någon upplevbar skillnad? Vad jag förstått är detta spel i första hand cpu-tungt. Har ett 1060 3 gig som jag helst inte vill byta då priser på grafikkort har gått bananas.

Cities Skylines är tyvärr dåligt optimerat och går relativt kasst även på ny hårdvara. En snabbare processor och mer RAM skulle naturligtvis göra viss skillnad, men du kommer fortfarande dras med låg FPS i många situationer, t ex när du zoomar in eller använder kameravinklar där du ser mer av staden, och när själva staden och invånarantalet vuxit lite. Det finns en del tester på Youtube som kan ge dig en uppfattning om vilken prestanda du kan förvänta dig med bättre hårdvara, men i stora drag så lutar det mer åt 30-80 FPS även om du sitter på mer RAM och snabbare processor, snarare än 100+ som man hellre hade velat.

Den goda (?) nyheten är att ditt grafikkort räcker gott och väl för att driva spelet, så där finns det ingen som helst anledning att uppgradera. Jag gick från ett 970 till ett 3070 och såg knappt någon förbättring alls i prestanda, så till den grad att jag trodde att jag gjort nåt fel. Men icke, det verkar vara spelet. Jag kör just nu en 3700X och 32 GB RAM utöver mitt 3070 och får ca 50 FPS när jag zoomar ut som mest och 25 FPS när jag är nere på gatunivå (medelstor stad med 40k invånare, har en del DLC men nästan inga mods. Detta i 1920x1080).

Tror att utvecklarna insett spelmotorns och teknikens begränsningar, och jag hoppas att den uppföljare som de ryktas arbeta på kommer att rulla bättre. Om ditt enda syfte med uppgraderingen är att få Skylines att rulla bättre så hade jag nog avvaktat, åtminstone tills vi fått ett officiellt tillkännagivande av Skylines 2.

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Oj. Inbillade mig att det var ett större prestandakliv. Men det kanske kommer med zen4? Har inte kollat hur mycket den drar i procent men vet att när man kommer över 100k invånare blir börjar det bli segt. Men kanske spelet som är dåligt kodat. Håller på att bygga ny stad nu så har just nu 0 invånare ( drar vägar och fixar till kartan) Men får spara och dra igång en färdig stad och kolla.

15-20% är ett rätt stort kliv så sett, men du får tänka på att basfrekvensen bara är 100 MHz högre mellan modellerna, och du har samma antal kärnor och trådar, så alla förbättringar kommer ju av optimeringar de lyckats göra på ett par år, och av eventuell maxfrekvens man lyckats förbättra (givet att kylningen räcker till).

Men ja: Det bästa du kan göra i ditt läge är att observera hur din nuvarande dator uppför sig med spelet igång (gärna med typ perfmon eller liknande, så du kan spara prestandadata för CPU- och minnesanvändning). Kom ihåg att också kolla CPU-prestanda per kärna, inte bara totalt, så du får en uppfattning av om fler trådar faktiskt skulle hjälpa. Om exempelvis bara de första fyra trådarna är maxbelastade i varje läge och resten går på tomgång (inte sannolikt men möjligt) så kommer det inte ge något att köpa en 16-kärnig processor.

Permalänk
Medlem

Laddade en stad med strax över 100K invånare och prollen låg på ca 40%. Dock låg ram på 90% så där måste jag uppgradera om inte annat. Gillar 2000-serien snabba minnen? Hört att 5000-serien gillar kräver hyfsat snabba (3600MHz eller bättre) för att få ett vettigt flyt.

Kör en hel del moddar och i upplösningen 3440x1440. Dock är detaljnivån neddragen för att det inte ska stå helt still Vet inte hur många fps det är men det går segt när invånarantalet ökar vilket är lite tråkigt. Men verkar ju om det är något man får leva med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ett 5600X har på pappret ganska lika egenskaper som 2600X, så frågan är hur mycket mer prestanda du får ut ur det: 15-20% tack vare tekniska framsteg mellan modellerna?

Enligt https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-2600X-vs-AMD..., så är Single Thread Ratingen 40% bättre på 5600X.

Om det stämmer, så borde det väl bli en ganska stor skillnad?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Synd att du inte gjorde din task manager lite, lite större så hade vi sett GPU användningen också. Ligger den inte på 100% så bromsar CPUn.

Oavsett hade jag slängt in en 5600X (eller kanske t.o.m. 5800X). Tycker du ligger lite nära taket på dina 16 GB ram också, så hade dubblat det också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Synd att du inte gjorde din task manager lite, lite större så hade vi sett GPU användningen också. Ligger den inte på 100% så bromsar CPUn.

Oavsett hade jag slängt in en 5600X (eller kanske t.o.m. 5800X). Tycker du ligger lite nära taket på dina 16 GB ram också, så hade dubblat det också.

Hoppsan. Det tänkte jag inte på. Gpu ligger på ca 35% så det är lugnt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hoppsan. Det tänkte jag inte på. Gpu ligger på ca 35% så det är lugnt.

Jag har faktiskt en kompis som har problem med just cities och den verkar lixom käka ram efter ett tag. Om du provar att stänga ner allt annat och ser hur mkt ram du får ledigt då, funkar spelet bättre då? Isf så är det ju så att du behöver mer minne.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag har faktiskt en kompis som har problem med just cities och den verkar lixom käka ram efter ett tag. Om du provar att stänga ner allt annat och ser hur mkt ram du får ledigt då, funkar spelet bättre då? Isf så är det ju så att du behöver mer minne.

Har fyra flikar i Chrome samt spotify och ligger på ca 90% så ja där är helt klart en av bovarna. Frågan är om det skulle gå bättre med snabbare minnen eller om det räcker att uppgradera med två stickor till med samma hastighet. Blir lite billigare. Skulle jag köpa ny prolle blir det dock helt nya minnen då jag läst att 5000-serien gillar snabba minnen. Mitt moderkort klarar upp till 3600 MHz. Har 3000 MHz nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har fyra flikar i Chrome samt spotify och ligger på ca 90% så ja där är helt klart en av bovarna. Frågan är om det skulle gå bättre med snabbare minnen eller om det räcker att uppgradera med två stickor till med samma hastighet. Blir lite billigare. Skulle jag köpa ny prolle blir det dock helt nya minnen då jag läst att 5000-serien gillar snabba minnen. Mitt moderkort klarar upp till 3600 MHz. Har 3000 MHz nu.

Kolla inte bara på MHz utan även på CL som du har på minnena, så du inte tror att du köper snabbare minnen, men dom har så pass hög CL att dom faktiskt blir slöare eller i bästa fall lika snabba som dina nuvarande.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Enligt https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-2600X-vs-AMD..., så är Single Thread Ratingen 40% bättre på 5600X.

Om det stämmer, så borde det väl bli en ganska stor skillnad?

Ja, stämmer det så lär det ju bli massiv skillnad. Jag letade själv efter konkret data medan jag skrev inlägget men min google-fu var inte med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har fyra flikar i Chrome samt spotify och ligger på ca 90% så ja där är helt klart en av bovarna. Frågan är om det skulle gå bättre med snabbare minnen eller om det räcker att uppgradera med två stickor till med samma hastighet. Blir lite billigare. Skulle jag köpa ny prolle blir det dock helt nya minnen då jag läst att 5000-serien gillar snabba minnen. Mitt moderkort klarar upp till 3600 MHz. Har 3000 MHz nu.

Jag hade rekommenderat de billigaste 32 GB kittet du hittar som är minst 3200 MHz och CL16. Jag kör med 3200/CL16 och tycker det är lagom. Oftast inget krångel heller med att man måste manuellt öka volten. Tycker jag ofta läser om folk med snabbare minnen som måste manuellt öka spänningen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag hade rekommenderat de billigaste 32 GB kittet du hittar som är minst 3200 MHz och CL16. Jag kör med 3200/CL16 och tycker det är lagom. Oftast inget krångel heller med att man måste manuellt öka volten. Tycker jag ofta läser om folk med snabbare minnen som måste manuellt öka spänningen.

De 3600 MHz jag hittade hade cl 18. De är även dual link om det nu spelar någon roll samt att de rekommenderas för Amd-prollar.
Finns det någon kalkylator så man kan gämföra. Gjorde dock så när jag skulle uppgradera minnet i min bärbara. Den hade 3200 MHz cl22 och de jag köpte var 2666 MHz cl16 så de presterar lika

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5316816

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De blir bra, väldigt bra. Det + en 5600X eller 5800X så blir det en fin uppgradering

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera mer minne till Skylines, börjar man köra med lite moddar så tar 16GB snabbt slut. Åkte på det problemet själv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

De blir bra, väldigt bra. Det + en 5600X eller 5800X så blir det en fin uppgradering

Det lite tråkiga (eller ja i det stora så är det ju kalaskul) är ju att amd sagt att det ska komma nya prolla under mars. Hade tänkt åka och köpa under eftermiddagen men så blev det inte. En 5700X skulle nog kunna vara trevlig. Iofs spelar ju antalet kärnor mindre roll i detta spel men då priserna såg ut att gå ner en del för att matcha Intels 12000-serie så lönar det sig nog att vänta till våren med en ev uppgradering. Men minnen kan man ju alltid köpa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Dock låg ram på 90% så där måste jag uppgradera om inte annat.

Skrivet av BM-Mods:

Jag har faktiskt en kompis som har problem med just cities och den verkar lixom käka ram efter ett tag. Om du provar att stänga ner allt annat och ser hur mkt ram du får ledigt då, funkar spelet bättre då? Isf så är det ju så att du behöver mer minne.

Skrivet av Fade:

Skulle också rekommendera mer minne till Skylines, börjar man köra med lite moddar så tar 16GB snabbt slut. Åkte på det problemet själv.

Kör man med "Loading Screen Mod" så får man en ganska exakt siffra på hur mkt minne spelet äter, och kan dimensionera hårdvaran efter det. Mitt moddade CS tog ca 25Gb som mest enligt den moddens beräkning, innan savefilen gick under efter att ha vilat ett år och blivit frånåkt av uppdateringar

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kör man med "Loading Screen Mod" så får man en ganska exakt siffra på hur mkt minne spelet äter, och kan dimensionera hårdvaran efter det. Mitt moddade CS tog ca 25Gb som mest enligt den moddens beräkning, innan savefilen gick under efter att ha vilat ett år och blivit frånåkt av uppdateringar

Åfasen. Får slanga ner den och ta en titt. Nu har jag tydligen städat bort de större städerna jag haft tidigare med 150-200K invånare. Kanske just för att det knappt gick att göra något i dem. Men har en på ca 100K som har potential att rocka när jag fixat om landskapet lite

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Spelar en del Cities Skyline och funderar på om en ny prolle skulle kunna göra det ännu roligare (kunna göra större städer utan att det blir segt). Har nu en 2600X och 16 gig ram. Skulle en 5600X och 32 gig ram göra någon upplevbar skillnad? Vad jag förstått är detta spel i första hand cpu-tungt. Har ett 1060 3 gig som jag helst inte vill byta då priser på grafikkort har gått bananas. Vill inte gå över till Intel då det skulle innebära att jag måste köpa nytt moderkort också vilket skulle gräva ett lite för stort hål i plånboken. Har nu ett MSI X470 Gaming pro carbon som ska klara 5000-serien med en ny bios.

Räcker en 5600X eller bör jag gå på en 5800X/5900X? Eller skulle det räcka med lite mer och snabbare minnen? Nuvarande stickor är på 3000 mhz. Spelet körs från en Samsung 960 evo.

Spelet bryr sig inte alls om processor, eller något annat än att fylla ram minne. Du kommer sitta på 30 fps oavsett grafikkort och processor i Skylines när du väl har en större stad.

Permalänk
Medlem

En snabbare processor hjälper definitivt, men C:S är inte ett spel där man kan räkna med 60+ FPS konstant. Det kommer alltid att lagga i större städer, speciellt om man kör med många mods och assets. En snabbare processor gör dock att simulationen i sig inte saktar ner, vilket händer i större städer med en långsammare CPU. Har kört spelet med 4770K, 1800X och 3800X genom åren. Spelet gillar framförallt IPC och klockhastighet, och även RAM-hastighet till viss del. 16 GB fungerar fint om man inte har så många assets, men 32 GB rekommenderas om man kör många mods.

Tänk också på att en del assets är extremt dåligt optimerade. Laddar man ner tusentals extra byggnader, fordon o.s.v. blir det snabbt sirap. Finns ju även mods som ändrar hur LODs hanteras vilket gör att allt ser snyggare ut men FPS får sig en rejäl törn. Kan vara värt att ta bort alla mods och börja på ny kula.

På tal om optimering kan även denna mod göra stor skillnad för vissa: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=210575...
Det låter lite hokus-pokus men det fungerar faktiskt då det verkar som CO har optimerat spelet extremt dåligt och denna mod fixar ett fundamentalt fel med hur de hanterar GUI-element.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD